• AndersFl

Är det "oförskämt" att må bra?

I dagens samhälle får man en känsla av att det är mer regel än undantag att människor mår dåligt. Dessutom verkar det som att det "ska" vara så. Den som utstrålar att han mår bra ses nästan som oförskämd och t.o.m. falsk/ icke rumsren.

Det har nästan blivit lite "trend" att när man skrattar åt humor och skämt så ska skrattet sitta "långt inne" precis som att man vill att omvärlden ska förstå att man egentligen inte alls mår bra, trots att man skrattar. Är det "trendigt" att vara deprimerad idag, eller att man inte förväntas må särskilt bra? Jag får ofta känslan av det.

Depressioner bland unga idag är betydligt vanligare än det var på t.ex. 70- och 80-talet, och även bland vuxna. Även ångestsyndrom och utbrändhet har ökat kraftigt.

Vore jag vidskeplig så skulle jag anta att det är ett "tecken" på att vi lever i de yttersta tiderna, men att det blivit såhär kan ju i mångt och mycket förklaras med att vi lever i ett mer stressat samhälle idag, där det ställs mycket högre krav på kompetens och perfektion osv. Detta kombinerat med att fler och fler hamnar utanför samhället och upplever att de inte har någon framtid, och att välfärden mer och mer urholkas, gör ju naturligtvis att det inte är lätt att se speciellt ljust på framtiden eller att behålla ett glatt humör.

Hur är det med er, tillåter ni er att må bra och trivas med er själva "trots allt" eller känner ni att utvecklingen (eller kanske snarare avvecklingen) i samhället påverkar erat mående i negativ riktning?

• Svar på tråden Är det "oförskämt" att må bra?
  • Pleco

Känner ingen som passar in i det du beskriver. Vad känner du för konstiga människor?

• AndersFl
    Pleco skrev 2013-02-13 16:18:45 följande:
    Känner ingen som passar in i det du beskriver. Vad känner du för konstiga människor?
    Jag tycker inte att mitt resonemang är speciellt konstigt. Men om man själv mår bra och endast omger sig med människor som mår bra så kanske man inte känner igen sig eller andra i beskrivningen..

• Pleco

Men det låter ju inte riktigt sunt att fejka att man mår dåligt. Kan förstår att man vill att omvärlden ska tro att allt är prima, men tvärtom?

Jag hoppas att det inte är något utbrett fenomen du talar om, för helt ärligt så låter det skrämmande.

• AndersFl
    Pleco skrev 2013-02-13 16:35:48 följande:
    Men det låter ju inte riktigt sunt att fejka att man mår dåligt. Kan förstår att man vill att omvärlden ska tro att allt är prima, men tvärtom?

Jag hoppas att det inte är något utbrett fenomen du talar om, för helt ärligt så låter det skrämmande.
    Vet inte, jag kanske resonerar "felvänt" på något sätt, men det är väl just det där, att folk å ena sidan försöker få andra att tro att allt är bra, men med sitt blickspel eller sitt ansiktsuttryck signalerar de något annat. Som att de försöker ge en underförstådd signal om att de egentligen behöver hjälp och omtanke.

• Ängla09

Jag tror att väldigt många mår dåligt idag. Många människor har själslig anorexi, skulle man kunna säga. 
    Brist på självkänsla (det betyder inte att de har brist på självförtroende).

Kanske inte så konstigt heller när mycket i samhället handlar om att prestera och det kollektiva tänket värderar vad du gör - inte vem du är. 

För mig tog det flera, flera år innan jag tillät mig själv att må bra.
    Och tro det eller ej men att vara lycklig i dagens samhälle kan trigga många människor... 

• Mandel

Jag upplever det snarare som att folk mår dåligt, men alla ska ge sken av att det är så bra och perfekt.
    Eller kanske mer att allt måste vara så bra och perfekt och om det inte är det så mår man dåligt. Att bara ha tråkigt går inte utan då mår man dåligt.
    Livet är jobbigt i bland och man stöter på motgångar som är jobbiga att ta sig igenom, men för den skulle så behöver inte det innebära att man mår dåligt.

Och aldrig att någon verkligen bryr sig om hur man mår utan svara man inte med det normala: jo, tack, bara bra på frågan om hur man mår utan man säger något så tappar folk hakan. De är inte alls beredda på att man ska "öppna" sig.
    Man får inte prata om hur man mår så länge man inte mår bra.
    Folk är så upptagna med att spela lyckliga och framgångsrika och prata på om sitt så de har inte tid att lyssna på någon annan. Oavsett om personen vill delge något roligt som hänt eller om personen akut behöver någon som lyssnar.
    Och i detta spelande så kommer det så klart en massa känslor. När man inte har det lika bra som grannen eller arbetskamraten och så börjar man "må" dåligt...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • AndersFl
    Mandel skrev 2013-02-18 09:40:36 följande:
    Jag upplever det snarare som att folk mår dåligt, men alla ska ge sken av att det är så bra och perfekt.
    Eller kanske mer att allt måste vara så bra och perfekt och om det inte är det så mår man dåligt. Att bara ha tråkigt går inte utan då mår man dåligt.
    Livet är jobbigt i bland och man stöter på motgångar som är jobbiga att ta sig igenom, men för den skulle så behöver inte det innebära att man mår dåligt.

Och aldrig att någon verkligen bryr sig om hur man mår utan svara man inte med det normala: jo, tack, bara bra på frågan om hur man mår utan man säger något så tappar folk hakan. De är inte alls beredda på att man ska "öppna" sig.
    Man får inte prata om hur man mår så länge man inte mår bra.
    Folk är så upptagna med att spela lyckliga och framgångsrika och prata på om sitt så de har inte tid att lyssna på någon annan. Oavsett om personen vill delge något roligt som hänt eller om personen akut behöver någon som lyssnar.
    Och i detta spelande så kommer det så klart en massa känslor. När man inte har det lika bra som grannen eller arbetskamraten och så börjar man "må" dåligt...
    Jag tror personligen att många förväxlar att ha tråkigt med att må dåligt. Vissa tycker att så fort de inte mår 100% så är de "deprimerade". Men de som lider av verklig depression vet ju hur långt ifrån det är. Jag kan känna empati och förståelse för dem som är så pass deprimerade att de ligger i sängen helt apatiska och inte känner att något är roligt, som inte orkar ta sig för någonting eftersom allt känns meningslöst. Men folk som bara är allmänt uttråkade kan jag inte tycka synd om, eftersom det är upp till en själv att hitta på något som gör tillvaron mindre tråkig. Och det finns ju hur mycket som helst kul att hitta på, bara man använder fantasin.

Och helt klart mår många "dåligt av ren avundsjuka, för att de stirrar sig blinda på alla som har något som de själva inte har. Men då bevisar det bara att deras lycka är yttrestyrd, att de inte känner något värde i sig själva utan måste ha bekräftelse på olika sätt, eller känna att de har det som "andra" har för att vara lyckliga.

• AndersFl
    Ängla09 skrev 2013-02-18 08:58:53 följande:
    Jag tror att väldigt många mår dåligt idag. Många människor har själslig anorexi, skulle man kunna säga. 
    Brist på självkänsla (det betyder inte att de har brist på självförtroende).

Kanske inte så konstigt heller när mycket i samhället handlar om att prestera och det kollektiva tänket värderar vad du gör - inte vem du är. 

För mig tog det flera, flera år innan jag tillät mig själv att må bra.
    Och tro det eller ej men att vara lycklig i dagens samhälle kan trigga många människor... 
    Precis. Allting mäts idag i prestation, kreativitet eller hur mycket man har/äger i form av kapital och prylar. Då är det inte konstigt att människor får dålig självkänsla. Om självkänslan är beroende av yttre faktorer så har den ju s.a.s. ingen grund i själen, eller att man tycker att man är bra för sin egen skull. Och det är givetvis tragiskt att så många unga drabbas av ångest och depressioner för att samhället ser ut så. Men vad kan man göra för att ändra på det?

• Ängla09

Det finns mycket som vi kan göra för att förändra och det behövs vilja för att göra det. 
    Rädsla och Jante lag är ju något som man kan säga går bakåt i generationer.

Varje person som vill ha starkare självkänsla får hitta det som passar, det första och viktiga steget är att bestämma sig för att förändra. Det kan vara affirmationer, meditationer, skriftliga övningar, kurser, coaching eller annat. Man kommer känna in vad som passar. 

Att må bra i sig själv ser jag som bästa sättet att hjälpa andra. Då finns en stabil grund och människor som vill förändra kommer att dras till en och vilja veta mer om hur det kommer sig att man kan vara så positiv och glad hela tiden? Vi behöver alltid börja inombords - sedan kan vi sprida det runt omkring oss.

En väldigt stark grej, men som kan upplevas väldigt svår, är att  inte bry sig om vad andra människor tycker om mig som person. Det kan behövas mycket övning men är en oerhörd avslappning i sig själv! 
    Människors dömande är uppbyggt så att det jag själv är osäker över, dömer jag andra människor för.  Det har inget med den andra människan att göra.

Förstår man det, så kan det vara lättare att låta andras attacker falla av en själv.

Ser man igenom samhället och det kollektiva tänkandet, så syns det att det är enkelt och ytligt uppbyggt. All manipulation genom reklam om "hur man bör vara/se ut/tänka" osv. är egentligen väldigt genomskinlig om man bara är öppen för att se...att det bara handlar om pengar och makt. 

• tindralva

Jag tycker att det verkar fantastiskt att må bra och trivas med sig själv osv och jag gör det rätt ofta själv men är man nere i en svacka så är man. Någon skrev att denne tycker att trenden är tvärtom, att man alltid ska vara så perfekt och bra hea tiden och jag känner att DET kan vara en anledning till att många mår dåligt. Man jämför sig med andra på facebook, på familjeliv, bland kollegor och kompisar och verkar "alla andra" vara så lyckade och man själv kämpar med tråkigt jobb, taskig ekonomi, trotsiga barn eller vad det vara månde kanske man har lätt att bli mer ledsen och tillslut även deprimerad?

Jag försöker att inte bli avundsjuk på folk som verkar så lyckade utan istället bli inspirerad av dem som jag tycker verkar lyckas bra med sitt liv. Då menar jag inte lyckas bra som att bli rik eller få toppkarriär även om det ju verkar roligt också utan mer de som mår bra i sitt liv och på något vis får till det bra. Jag har kompisar som jag är både lite avundsjuk på och beundrar något oerhört och de ger mig inspiration att bli en bättre människa.
    Sen finns det de i omgivningen som får en att må lite, lite sämre och vad det beror på vet jag inte. De menar nog inget med det men är lite överlägsna och är man lite ledsen så påverkar ju sånt mer.

Under sista året har jag mer kommit fram till vad jag tycker om att göra, vad jag inte tycker om att göra, vad jag skulle vilja jobba med i framtiden osv. Jag jämför mig inte med de som har bättre lön, bättre karriär osv eftersom de val jag gjort är för att jag velat göra just det jag gjort. Nu börjar jag fundera mer på vem jag är och vart jag vill så det väcker ju nya känslor helt klart.   

Det senaste året har jag kämpat som en besatt gnu för att hålla mig flytande, allvarliga sjukdomar samt dödsfall i familjen har inte riktigt ökat på min positiva livssyn så nu skulle jag helt klart vara en av dem du menar ts, som suckar, som har skrattet långt in osv. Jag kör med devisen, en dag i taget och ett steg i taget. Jag gör vad jag kan men förvänta er inga stordåd.

• Ängla09

Min syn på det är att ett mycket bra sätt att få andra in i välmående är  att föregå med gott exempel.
    Att må bra själv!
    Precis som Du skrev, tindralva, så kan personer välja att bli inspirerade av det.

Att må dåligt av hur andra människor beter sig, säger, agerar, talar osv har en väldigt enkel förklaring som är snabb och lätt att hitta. Det kan krävas mod och vilja till kraftfullt personligt växande. Jag "arbetar" fortfarande med detta själv om jag mår dåligt pga någonting.

Svar på tråden Är det "oförskämt" att må bra?