• Ted

Tips råd, hur mycket ska man offra ?

Hej!
    Jag behöver råd!

Jag har 2 barn 10 och 6år. Med en föredetta.
    Jag har en ny tjej sen 2½ år.
    Jag har/ska ha barnen varannan vecka.

Mitt ex bor en mil utanför stan. hon jobbar på annan ort ca 4 mil bort åt samma håll. Vilket innebär att
    det blir ganska långt för henne att skjutsa till dagis och skola.

Problemet är att jag har gått med på att 2-3 dagar i veckan hämta dem innan mitt jobb och skjutsa dem.
    Den stora pojken vägrar nu gå till fritids. Han går då hem till mig i väntan på att mamman ska
    sluta jobba. Och även innan skolan på morgonen mellan 6-8.

Mamman tycker att detta är som det ska. Att det inte är några som helst problem osv. För det är
    det ju inte för henne.

Min nya tjej pluggar en krävande högskoleutbildning. Och nu har hon pratat om att detta inte funkar
    för oss. Att hon inte kan slappna av och plugga osv under dessa dagar (detta är alltså under 5 dagar,
    de veckor barnen ska vara hos sin mamma). Att jag måste ta tag i detta. Innan har jag bara
    accepterat situationen. Men nu börjar jag förstå henne mer och mer. Han tar ju under dessa tider även
    hem massa kompisar också.

Jag har alltid ställt upp för mina barn. Har haft dem mer än mamman nästan hela tiden. Nu håller det här på
    att förstöra mitt förhållande, till den tjejen jag verkligen älskar.

Jag mår jättedåligt för detta. Vet inte hur jag ska förhålla mig. De är ju mina barn varje dag. Men vad
    ska jag gå med på? Var kan jag sätta gränsen. Och hur kan jag sätta gränsen. Hon utnytjar mig fullständigt.
    Hon skulle aldrig göra detta för mig.

Jag ställer upp på mycket om det hämder nåt oförutsett, men problemet nu är att detta pågått i ett år nu.

Det finns buss att åka för den stora, men för henne är det ju smidigare om jag fixar allt.

Råd, tips? Är jag en idiot som känner så här?
    Ska jag helt enkelt behöva släppa min stora kärlek, eller vad fan ska jag göra? För att mitt ex liv är komplicerat. Det är ju hennes livsproblem (med jobb och boende) som gör att min tjej kanske inte orkar.

• Svar på tråden Tips råd, hur mycket ska man offra ?
  • Dixie

Problemet är att sonen kommer hem och stör din flickvän som behöver plugga?? Kan inte flickvännen plugga på biblioteket om det inte funkar att plugga hemma? Det rör sig väl bara om någon timme på em?

• Philippa

Klart du ska ställa upp på dina barn! Ändrar du på det så kommer du får barnen emot dig, är det värt det...??

• Vinterankan

Ser det nog mer som att du ställer upp för dina barn än för ditt ex. Kan inte din flickvän plugga på skolan eller något bibliotek på eftermiddagen istället? Det du kan göra är kanske att säga till sonen att han bara får ta med kompisar hem på dina veckor och på sin mammas veckor så får han komma men om han ska leka med kompisar så får han antingen gå på fritids eller gå hem till kompisarna. Kan han inte åka buss på morgonen? .

• Ted

För sonen kvittar det ju egentligen. Det går ju buss. Det handlar om ca 4 timmar / dag. Sammanlagt. Okey tack för åsikterna... det handlar väl inte bara om plugg utan att hon känner att hon får ta väldigt ansvar för mina barn både den veckan dom är hos mig ( vilket är helt ok) men också den v de ska vara hos mamman.. det blir ju per automatik att hon har hand om dem mer än deras egen mamma. Och visst jag ställer upp på barnen ja. Men mamman har valt att bosätta sig och jobba som hon gör och jag får ta konsekvenserna av hennes felhandlande. Hon bara förväntar att jag fixar allt. Jag skulle aldrig ta ett jobb som inte funkar praktiskt. Man kan ju inte ha skiftjobb tex om man är helt ensamatående. Det handlar ju inte om att tillfälligt hjälpa henne utan att hon använder mig för att kunna få sitt liv så smidigt som möjligt. Medans mitt bli sjukt komplicerat. Jag skulle ovkså vilja ha ett annat jobb i en annan kommun men jag kan inte det för jag har barn på halvtid. Men hon gör ju bara som hon vill och sen får jag ta konsekvensen. Nej jag är inte beredd atg få barnen imot mig. Men detta, hela denna situation kommer äta upp mig innifrån och få mig utbränd på nolltid.. klart barnen kommer i första hand men är det inte mammans ansvar i första hand att i och med den gemensamma vårdnaden ta halva ansvaret o h inte lägga över det på min tjej. Hon har valt mig trots att jsg har barn ja. Men mamman utnytjar ju detta till sin fördel. Fan jag kanske är helt dum som resonerar så här. Men ger man henne fingret yar hon hela handen. Ni menar alltså att jag inte kan kräva att mamman tar hela sin del av ansvaret? Jag tar 80% av ansvaret men ändå ska jag känna mig dum för jag mår såhär. Eller? Känner att nån gång i livet vill jag kunna ge mig själv något. Är jag självisk då?

• Ted

Vill också tillägga att under 2012 jobbade hon 5 skift och jag tog allt ansvar. jag hade barnen 11 dagar i sträck sen hade hon 5 dagar. jag 11 hon 5 osv, hela året. Underbart att va med sina barn. Det är inte det. Men jag har inget att säga till om. Jag ska bara acceeptera hennes liv. Och sen får jag planera mit utefter det. Det är väl inte konstigt om det påverkar mitt förhållande med min nuvarnade. Ska jag behöva förlora henne? Ska jag bara beköva bita ihop och köra på som det är för annars sviker jag barnen? Är det inte mamman som sviker dem? Har jag inte rätt att ifrågasätta hennes del?

• Ted

Känner mig så jävla maktlös. Jag kan bara se på när min barns mamma gör sitt liv så bra hon kan få det och mitt faller i bitar. Jag älskar mina barn men ska jag behöva förlora min tjej för att deras mamma tar för sig allt hon kan och jag ska bara acceptera det.

• Philippa
    Ted skrev 2013-02-14 10:17:37 följande:
    Känner mig så jävla maktlös. Jag kan bara se på när min barns mamma gör sitt liv så bra hon kan få det och mitt faller i bitar. Jag älskar mina barn men ska jag behöva förlora min tjej för att deras mamma tar för sig allt hon kan och jag ska bara acceptera det.

Blir lite irriterad när du skriver så... hade du gjort som mamman hade ingen gnällt... men bara för att du är pappan ska man tycka synd om dig?
  • Vinterankan

Men är det din flickvän som tar hand om barnen när de är hos dig? Är du på jobbet då? I så fall så är det ju lite annorlunda tycker jag.

• Ted

Tycka synd om? ber om råd!!!

Ja jag jobbar när han är där. Han vägrar gå till fritids och mamman lär han inte vilka bussar han ska åka för att ta sig till henne.!

• Skepparen
    Philippa skrev 2013-02-14 11:09:08 följande:

Blir lite irriterad när du skriver så... hade du gjort som mamman hade ingen gnällt... men bara för att du är pappan ska man tycka synd om dig?
    Eh, vad?

Hade TS varit mamman hade hela FL ylat loss om att karlsloken inte tog sitt ansvar och yada yada.

TS:

Jag tycker att du fått ett bra råd tidigare, det om att bara ta hem kompisar på "dina" veckor etc.
    Du verkar vara en bra pappa. Din nya tjej verkar dessutom rätt vettig som har klarat av det här så länge, att hon nu känner att hon måste prioritera pluggandet är väl rätt bra det med? 
  • Irina Jonsson

jag tycker oxå att hon ska plugga ngt annan stans om hon då bryr sig om din son o om hon inte skulle vilja stå imellan. hon ska inte säga till dig ett ord om hon inte orkar/kan plugga pga din son om hon älskar dig. o du ska inte heller säga nej till din son för hennes skull. eftersom det är din son o det är inte hans fel att du har en annan tjej, det är inte hans fel att hans mamma jobbar som en häst för att hans mamma o hon ska kunna klara sig varje månad, det är inte hans fel att du älskar din ny tjej så mkt som du hade sagt. det kan vara oxå att han kanske inte tycker om din nuvarnde tjej lr så vill han jätte järna att du o hans mamma blir ihop igen då han ska få mer tid med dig o mamma samtidigt. det är inte hans fel att du hade gjort hans mamma gravid så att han föddes. han blir jätte besviken o det kan hända så att om han blir äldre då om tiden kommer han hata dig för att du valde en tjej som inte ens älskar dig men bara gnäller för så lite saker som händer. saken kan vara oxå att hon inte älskar dig, att hon tycker du är en fjant då du kommer göra allt hon säger för dig till o med säga nej för din son, att hon inte tycker om ditt barn lr är rädd att förlora dig pga din son, lr så hon tycker inte alls om barn. kan hon inte plugga de 4-5 timmar då ditt barn är hos dig, skulle hon äns försöka hitta ett gemensam språk med ditt barn då kunde hon då umgås med ditt barn en lilet stund o be honom vara lite tystare. tyvärr det är synd om dig, men det är lika synd om ditt barn, så klart mamman vill inte förstå det du har för problem pga hon jobbar som en häst för att känna pengar för maten o bostad o mm. du vet ju sj hur det är med barn, men vill du att dina barn då blir ist hemlösa o ska leva ute på gatan pga du väljer din så jävla söt tjej som gnäller så jävla mkt o vill inte ens försöka göra ngt till saken så att det blir bättre i erat förhållandet o din son kanske ska oxå få tycka om hon. gör hon inte det, så har du en fel tjej du älskar, tänk lite o fundera på allt, försök att prata med hon. se till vad hon säger. om hon älskar dig så till o med om hon ska gnälla i 3 sekunder maximalt hon kommer få göra till dig så du känner komfort i livet. tro mig jag o min sambo har en son som är 11 mån gammal, vi bråkar, till o  med att han är pappa till vårat barn han gör inte så mkt för hans son lr för att hjälpa till mig, men ändå jag älskar honom mest i hela världen, ja, han hade varit otrogen mot mig, ja, han beter sig som en fitta mot mig, men ändå så älskar jag han o jag vet inte när jag kommer bli riktig less på han o hans beteende. jag gör allt för att alla i familjen ska känna sig comfort o bekvämt bara därför att jag älskar min familj, är oxå därför att jag sitter hemma med 2000 i mån utan barnbedrag alls, då min pojkvänn jobbar som en häst o bara han av hela vårat familj känner barnbedrag om man kan kalla den så eftersom det är bara 1000kr per mån. försök att förstå dn ex situation, vilket liv hon lever i o vilken liv du lever i. hör av dig om du vill ha råd tll ngt. jag kan hjälpa dig att förstå hur tjejer tänker o hur de alla vill ha, som att säga då du måste berätta allt för mig o aldrig ljuga. https://www.facebook.com/#!/irina.tretyakova

• Irina Jonsson
    Irina Jonsson skrev 2013-02-19 14:04:44 följande:
    jag tycker oxå att hon ska plugga ngt annan stans om hon då bryr sig om din son o om hon inte skulle vilja stå imellan. hon ska inte säga till dig ett ord om hon inte orkar/kan plugga pga din son om hon älskar dig. o du ska inte heller säga nej till din son för hennes skull. eftersom det är din son o det är inte hans fel att du har en annan tjej, det är inte hans fel att hans mamma jobbar som en häst för att hans mamma o hon ska kunna klara sig varje månad, det är inte hans fel att du älskar din ny tjej så mkt som du hade sagt. det kan vara oxå att han kanske inte tycker om din nuvarnde tjej lr så vill han jätte järna att du o hans mamma blir ihop igen då han ska få mer tid med dig o mamma samtidigt. det är inte hans fel att du hade gjort hans mamma gravid så att han föddes. han blir jätte besviken o det kan hända så att om han blir äldre då om tiden kommer han hata dig för att du valde en tjej som inte ens älskar dig men bara gnäller för så lite saker som händer. saken kan vara oxå att hon inte älskar dig, att hon tycker du är en fjant då du kommer göra allt hon säger för dig till o med säga nej för din son, att hon inte tycker om ditt barn lr är rädd att förlora dig pga din son, lr så hon tycker inte alls om barn. kan hon inte plugga de 4-5 timmar då ditt barn är hos dig, skulle hon äns försöka hitta ett gemensam språk med ditt barn då kunde hon då umgås med ditt barn en lilet stund o be honom vara lite tystare. tyvärr det är synd om dig, men det är lika synd om ditt barn, så klart mamman vill inte förstå det du har för problem pga hon jobbar som en häst för att känna pengar för maten o bostad o mm. du vet ju sj hur det är med barn, men vill du att dina barn då blir ist hemlösa o ska leva ute på gatan pga du väljer din så jävla söt tjej som gnäller så jävla mkt o vill inte ens försöka göra ngt till saken så att det blir bättre i erat förhållandet o din son kanske ska oxå få tycka om hon. gör hon inte det, så har du en fel tjej du älskar, tänk lite o fundera på allt, försök att prata med hon. se till vad hon säger. om hon älskar dig så till o med om hon ska gnälla i 3 sekunder maximalt hon kommer få göra till dig så du känner komfort i livet. tro mig jag o min sambo har en son som är 11 mån gammal, vi bråkar, till o  med att han är pappa till vårat barn han gör inte så mkt för hans son lr för att hjälpa till mig, men ändå jag älskar honom mest i hela världen, ja, han hade varit otrogen mot mig, ja, han beter sig som en fitta mot mig, men ändå så älskar jag han o jag vet inte när jag kommer bli riktig less på han o hans beteende. jag gör allt för att alla i familjen ska känna sig comfort o bekvämt bara därför att jag älskar min familj, är oxå därför att jag sitter hemma med 2000 i mån utan barnbedrag alls, då min pojkvänn jobbar som en häst o bara han av hela vårat familj känner barnbedrag om man kan kalla den så eftersom det är bara 1000kr per mån. försök att förstå dn ex situation, vilket liv hon lever i o vilken liv du lever i. hör av dig om du vill ha råd tll ngt. jag kan hjälpa dig att förstå hur tjejer tänker o hur de alla vill ha, som att säga då du måste berätta allt för mig o aldrig ljuga. www.facebook.com/#!/irina.tretyakova
    så är rätt
    https://www.facebook.com/irina.tretyakova
Svar på tråden Tips råd, hur mycket ska man offra ?