• Anonym (ledsen)

pappan vill ej skriva på flyttanmälan

När det blev tal på att jag skulle flytta uppåt i landet så tyckte pappan till "viktor" att det var jätte bra. Eftersom vi då flyttade närmre honom. Han lovade att han skulle skriva på. Men nu när papprena för flyttanmälan kom så vill han inte skriva på... Pappan har tidigare knappt brytt sig om våran pojk. Men nu vill han inte skriva på för han vill ha pojken skriven hos sig istället. Familjerätten tyckte jag skulle skicka in papprena utan hans underskrift... Finns det någon som haft liknande problem?? Hur löste det sig för er?????

• Svar på tråden pappan vill ej skriva på flyttanmälan
  • vetvadjagvill
    Anonym (A) skrev 2013-03-01 10:18:17 följande:
    Skolan har tystnadsplikt. De får inte berätta något om hur det är när den andra föräldern har barnet. Det kan vara nackdel för dig att fråga skolan. Då kan du tollkas som osamarbetsvillig.

Skolan har inte tystandsplikt inför en vårdnadshavare!! - eller inför tingsrätten.

Det kan vara positivt att de pratar med ts om detta eftersom ts kan sända ut rätt signaler till barnet som mår bättre vid separationen.

Det är  en fördel för ts!  

• Anonym (M)

Om du flyttar så gör folkbokföringen en utredning och de tar hänsyn till vart barnet har sin sociala plats dvs; dagis, vänner osv.

Om barnet bor lika mycket så tittar de helt enkelt på vem som bor närmast dagis osv.

Det kallas " treskoskrivning "  och utredningen tar ca ett halvår.

Been there...  

• Anonym (ledsen)
    vetvadjagvill skrev 2013-02-28 12:40:19 följande:
    Det är helt naturligt att barn kan ha svårt i separationen. Du borde prata med skolan om hur barnet är på pappaveckor. För de reagerar ju om barnet är olika på olika veckor. Det finns de barn som är så när de inte mår bra av vv. Vem kommer bo närmast skolan/förskolan ?      

vetvadjagvill skrev 2013-02-28 12:40:19 följande:
    Det är helt naturligt att barn kan ha svårt i separationen. Du borde prata med skolan om hur barnet är på pappaveckor. För de reagerar ju om barnet är olika på olika veckor. Det finns de barn som är så när de inte mår bra av vv. Vem kommer bo närmast skolan/förskolan ?      

Han går inte i skola, han är bara 2 1/2 år....
  • Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2013-02-28 12:31:56 följande:
    Varför skulle barnet vara ledsen över o vara med pappa? Varför krossas ditt hjärta när grabben är med pappa?

Anonym skrev 2013-02-28 12:31:56 följande:
    Varför skulle barnet vara ledsen över o vara med pappa? Varför krossas ditt hjärta när grabben är med pappa?

För att mitt barn ÄR ledsen när han ska till sin pappa!
  • Anonym (ledsen)

[quote=68996462][quote-nick]Anonym (M) skrev 2013-03-01 13:33:29 följande:[/quote-nick]Om du flyttar så gör folkbokföringen en utredning och de tar hänsyn till vart barnet har sin sociala plats dvs; dagis, vänner osv. Om barnet bor lika mycket så tittar de helt enkelt på vem som bor närmast dagis osv. Det kallas " treskoskrivning "  och utredningen tar ca ett halvår. Been there... Prata med skatteverket här om dagen. Dom skulle skicka ett brev med en formulär.... så nu när han inte är folkbokförd någonstans så har jag ju inget dagis... hann ju säga upp det gamla dagiset när pappan hade livat dyrt å heligt på att skriva på flyttanmälan.. (pappan har inget dagis heller, han har inte ens sökt ett) ... jag hade sökt ett sim han skulle fått börja på i början på mars..m men eftersom allt detta hänt så är hans plats "vilande" som dom så fint sa..... så kul.. har ett heltids jobb men inget dagis... tjänsteledigt för att vara med sitt barn hemma kanske .....

• Anonym (ledsen)

Prata med skatteverket här om dagen. Dom skulle skicka ett brev med en formulär.... så nu när han inte är folkbokförd någonstans så har jag ju inget dagis... hann ju säga upp det gamla dagiset när pappan hade livat dyrt å heligt på att skriva på flyttanmälan.. (pappan har inget dagis heller, han har inte ens sökt ett) ... jag hade sökt ett sim han skulle fått börja på i början på mars..m men eftersom allt detta hänt så är hans plats "vilande" som dom så fint sa..... så kul.. har ett heltids jobb men inget dagis... tjänsteledigt för att vara med sitt barn hemma kanske ..... quote=68996462][quote-nick]Anonym (M) skrev 2013-03-01 13:33:29 följande:[/quote-nick]Om du flyttar så gör folkbokföringen en utredning och de tar hänsyn till vart barnet har sin sociala plats dvs; dagis, vänner osv. Om barnet bor lika mycket så tittar de helt enkelt på vem som bor närmast dagis osv. Det kallas " treskoskrivning "  och utredningen tar ca ett halvår. Been there...  [/quote]

Anonym (M) skrev 2013-03-01 13:33:29 följande:
    Om du flyttar så gör folkbokföringen en utredning och de tar hänsyn till vart barnet har sin sociala plats dvs; dagis, vänner osv. Om barnet bor lika mycket så tittar de helt enkelt på vem som bor närmast dagis osv. Det kallas " treskoskrivning "  och utredningen tar ca ett halvår. Been there...  

• Anonym (g)

Har dagis verkligen rätt att neka dig plats för ditt barn?!

Jag skrev in min dotter på dagis och behövde inte pappans underskrift, hörde att det bara behövs för skola. Om pojken varit folkbokförd hos sin far eller någon annanstans så har du ju ändå rätt till dagis dina veckor. Om jag nu inte har helt fel för mig då.  

• vetvadjagvill

Du borde ha kontaktat ombud redan i feb och yrkat på ensam vårdnad eftersom han inte kan sköta den juridiska vårdnaden.

• Anonym

Om han inte skriver på så blir det boende utredning och om barnet inte bor/är hos sin pappa så kommer adressen att bli där du bor. Kan ta lite tid dock ett par månader.

Jag flyttade för 4 år sedan och då fick pappan 2 veckor på sig att invända eftersom han bor i utlandet,han hörde inte av sig och min yngsta dotter fick samma adress som mig. Min äldsta var 16 år så hon fick skriva under själv.

• Anonym (ledsen)

Imorse ringde pappan mig å gorma å svor åt mig. han hade fått ett brev från skatteverket där det hade stått att han skulle bli skriven hos mig.
    Pappan var riktigt otrevlig och gick inte att resonera med,,, han sa att han skulle aldrig skriva under för något dagis för han vill inte han ska gå på dagis hos mig. Hur gör man då, om han inte får dagis?? Måste pappan skriva under när han inte ens bor i samma kommun??
    Han letar alltid saker för att sätta käppar i hjulet för mig.... =( .
    Blir så less och tanken att detta tjafset kommer alltid att finnas för att jag känner för att tappa orken...
    =( =( ....

• Anonym (ledsen)
    vetvadjagvill skrev 2013-03-13 15:27:07 följande:
    Du borde ha kontaktat ombud redan i feb och yrkat på ensam vårdnad eftersom han inte kan sköta den juridiska vårdnaden.

jag borde nog ha gjort det... Har ju varit i kontakt med familjerätten många gånger och dom har bara sagt till mig "skaffa advokat" ... förövrigt har dom inte hjälpt mig alls...
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (g) skrev 2013-03-13 12:03:59 följande:
    Har dagis verkligen rätt att neka dig plats för ditt barn?!

Jag skrev in min dotter på dagis och behövde inte pappans underskrift, hörde att det bara behövs för skola. Om pojken varit folkbokförd hos sin far eller någon annanstans så har du ju ändå rätt till dagis dina veckor. Om jag nu inte har helt fel för mig då.  

Jag vetinte hur det fungerar egentligen.... men enligt pappan så sa han bara att han inte tänker gå med på att jag ska ha dagis till honom. pappan bor inte ens i samma kommun... å jag jobbar... hur ska man kunna jobba utan dagis?? ....
  • Maria 434
    Anonym (ledsen) skrev 2013-03-25 15:17:36 följande:

jag borde nog ha gjort det... Har ju varit i kontakt med familjerätten många gånger och dom har bara sagt till mig "skaffa advokat" ... förövrigt har dom inte hjälpt mig alls...

Men borde det inte vara dags ett lyssna på deras råd och faktiskt prata med en advokat som är proffs på familjerätt istället för att försöka gå gissningsråd på FL?
    Det finns många som tycker mycket här men det finns ju ingen som kan hjälpa dig bättre än en person som faktiskt arbetar med sådana här frågor. 
  • Anonym (ledsen)
    Maria 434 skrev 2013-03-25 15:29:09 följande:

Men borde det inte vara dags ett lyssna på deras råd och faktiskt prata med en advokat som är proffs på familjerätt istället för att försöka gå gissningsråd på FL?
    Det finns många som tycker mycket här men det finns ju ingen som kan hjälpa dig bättre än en person som faktiskt arbetar med sådana här frågor. 

ja... du har rätt... jag vet de... men nu får jag ta mig i kragen och sluta dra mig för alltig...
  • vetvadjagvill
    Anonym (ledsen) skrev 2013-03-25 15:16:24 följande:
    Imorse ringde pappan mig å gorma å svor åt mig. han hade fått ett brev från skatteverket där det hade stått att han skulle bli skriven hos mig.

Pappan var riktigt otrevlig och gick inte att resonera med,,, han sa att han skulle aldrig skriva under för något dagis för han vill inte han ska gå på dagis hos mig. Hur gör man då, om han inte får dagis?? Måste pappan skriva under när han inte ens bor i samma kommun??

Han letar alltid saker för att sätta käppar i hjulet för mig.... =( .

Blir så less och tanken att detta tjafset kommer alltid att finnas för att jag känner för att tappa orken...

=( =( ....

Om barnet inte har omsorg och är folk bokfört hos dig så har du laglig ensam bestämmanderätt att ha omsorg vart du vill. Gäller förskola och fritids ej skola. Kan skicka länken om det från Skolverket senare annars googlar du på det så finns det på skolverkets hemsida.

Skaffa ombud redan och fundera att begära ensam vårdnad. Vad kommer härnäst?
  • vetvadjagvill

Bara så du vet, när barnet är 6 år och ska börja 6 års förskoleklass så krävs båda vårdnadshavarnas underskrift annars ingen förskoleklass utan vanlig förskola. Om pappan bråkar nu, kommer han kanske hindra barnet att få gå förskoleklass med sina kompissr och istället separeras från dem för att han vägrar skriva under ??

Om det är så här han sköter den juridiska vårdnaden så kontakta ombud.

Skicka in om förskola omgående utan hans underskrift... den behövs inte när barnet blir folkbokfört hos dig

• Maria 434
    Anonym (ledsen) skrev 2013-03-25 15:38:36 följande:

ja... du har rätt... jag vet de... men nu får jag ta mig i kragen och sluta dra mig för alltig...

Bra, kom igen, ta dig i kragen, våga säga ifrån och stå på dig!!
  • Anonym (mm)
    Anonym (ledsen) skrev 2013-03-11 22:45:48 följande:

Han går inte i skola, han är bara 2 1/2 år....

Men snälla TS, varför har ni vv-boendet för ett så litet barn? Dessutom förutsätter jag att han går på två dagis.

Antingen slåss du för heltidsboende (med helgumgänge) med motiveringen att barnet är för litet för vv, eller så ger du pappan heltidsboende eller så flyttar du i alla fall till hans kommun så att pojken slipper två dagis. 

Ring familjerätten och berätta hur du upplever pojkens situation. 
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (mm) skrev 2013-03-26 10:59:35 följande:

Men snälla TS, varför har ni vv-boendet för ett så litet barn? Dessutom förutsätter jag att han går på två dagis.

Antingen slåss du för heltidsboende (med helgumgänge) med motiveringen att barnet är för litet för vv, eller så ger du pappan heltidsboende eller så flyttar du i alla fall till hans kommun så att pojken slipper två dagis. 

Ring familjerätten och berätta hur du upplever pojkens situation. 

Nej, han går inte på två dagis. Han går bara på dagis hos mig dom veckorna jag har honom! Pappan jobbar ej!

Så du tycker jag ska flytta på mig å säga upp mig på mitt jobb då eller å leva på bidrag??
Svar på tråden pappan vill ej skriva på flyttanmälan