Bra present till nyfödd?
Hej alla föräldrar.
Jag tänkte be er om tips på bra presenter till en nyfödd liten gosse. Vad tyckte ni var användbara/fina presenter när ni precis hade fått barn?
MÅNGA tips vill jag ha!
Hej alla föräldrar.
Jag tänkte be er om tips på bra presenter till en nyfödd liten gosse. Vad tyckte ni var användbara/fina presenter när ni precis hade fått barn?
MÅNGA tips vill jag ha!
Här kommer något ännu bättre tips, fast tyvärr inte lika roligt kanske. Laga lite god mat och åk över till de nyblivna föräldrarna. Det hade jag verkligen uppskattat. Jag har hört att de finns vänskapskreteer där alla lagar mat till de nya föräldraran en varsin dag i någon vecka. Låter som en toppenpresent
Hej!
Om jag ska svara ärligt på din fråga: "Vad tyckte ni var användbara/fina presenter när ni precis hade fått barn?" så måste det bli - tid och omsorg till mig!!!
Så jag tycker att du ska ge din "present" till föräldrarna (mamman!!) typ en omgång hemlagad lasagne eller hembakta bullar att lägga i frysen. Eller ett presentkort på dammsugning en gång i veckan under en månad. Eller hjälp att åka och handla eller tvätta. Det var sådant jag själv hade mest glädje och nytta av i början.
För det kommer massor av tillfällen att ge bebisen presenter senare - typ dop/namngivning eller ettårsdagen eller tom. halvårsdagen! (mina systrar sa att de skulle fira beisen varje månad hela första året!! och det gjorde dom!!)
/Anna
Underbart förslag från föregånde talare:
Laga lite mat att ha i frysen, eller bullar till alla gäster som kommer på fika
Även att ställa upp med dammsugning, tvätt mm! Vilken present, 100 gånger bättre än kläder -och då ÄLSKADE jag att få kläder...
Den som åker hem till en nybliven familj utan något att äta borde inte få komma in! ;)
Skämt åsido, mat är toppen, gärna sånt som går att äta med en hand... ;) Eller oxå någon som bär runt på den lilla medans man äter själv...
Sen finns det även en massa roliga saker att få oxå, mjuka söta gosedjur, "speciall kläder" sånt som man aldrig skulle köpa själv eller ialla fall inte jag dvs någon "mini" fotbollströja, addiasjympa dojor eller liknande.
www.floralin.se
De har broderade filtar att beställa. Du väljer själv typsnitt och vilken text samt vilket broderi du vill ha. Mycket fina, jag brukar ge bort dom i dopgåva. Kram
Haklappar o bebishandduk-att-ha-efter-badet är himla bra. Vi har fått en massa trevliga kläder, i lagom många storlekar, men det beror ju på vad andra gett. Haklapp är det kanske inte så många som tänker på... Vi har köpt dels H&M:s små i plastad frotté med kardborrband, sen hade de en vändbar med "I love mom" på ena sidan o "I love dad" på andra sidan. Den verkar de tyvärr ha slutat med. Annars gillar jag lite tjockare tyglappar med tryckknapp. Vi har fått en hel del användbart, lite leksaker o barnböcker också.
Om man vill ge något fysiskt så är träskallror bra (när dom är ett par månader) samt flerfärgade bitringar (när dom är 2-3 månader)
Men som mamma till en 6 månaders så kan jag säga att färdiglagade maträtter som man bara kunde värma i micron är en av dom allra bästa presenterna samt (om du känner föräldrarna väl och barnet) en timmes barnpassning på dagen så mamman/pappan kan få sova eller duscha eller äta lunch utan att känna stress.
Lycka till!
Jag hade velat ha en mobil till sängen, en sån som spelar musik.
En fin leksak att hänga på barnvagnen.
Fina böcker
Kläder i större storlekar
Fina skallror som man kan tugga på
En sån bok "mitt första år" hade jag uppskattt jättemycket.
Själv fick vi massor av kläder i strlk 56 förutom av min mamma som visste att man skulle köpa större storlek.
Kläder och gosedjur fick vi, hehe andra saker hade ju inte vart fel heller
aaaa har helt rätt, mobil är ju trevligt!
När min brorsa fick barn nu i juni, (exakt 3mån efter Alex kom) så fick dom ett par paket blöjor..ett paket våtservetter, en skallra och så köpte jag en stor påse godis till mamman.. utan choklad o lakrits!
Tog med mig en oanvänd napp till Oscar oxå.. o den vart SUCCÈ!
Svårt o köpa nåt när dom är så där små tycker jag. O kläder hade dom redan köpt i massor..
Det finns ett företag som gör helt fantastiskt fina tavlor med barnets namn, födelsedatum, längd och vikt. Unikt och snyggt att ha på väggen!
littleinkfinger.com
Kläder, kvalitetsleksaker (inte plast), presentkort. Jag har också blivit glad över produkter från t ex Weleda.
Matlådor, konstiga téer, dammsugning, barnvakt etc hade jag inte uppskattat så himla mycket.
En familj hade dock med sig mat och fika när de kom och besökte tredje bebisen och det var ju jättesnällt (och gott!) men jag hade mycket väl kunnat stå för maten. Men vi brukar turas om och då tyckte de att det var läge att de stod för maten den gången liksom...