• Hjelm

    Jag vill donera ägg

    Hej!

    Jag är 24 år och har länge tänkt på att donera ägg. Jag skulle därför vara tacksam för så mycket information som möjligt om detta.

    Någon här på familjeliv som har donerat ägg och kan dela med sig av sina erfarenheter?

    Någon här på familjeliv som blivit förälder tack vare äggdonation och kan berätta sin historia?

    Vilka krav ställs på donatorns ålder och hälsa?

    Kan man få ekonomisk ersättning för att man donerar ägg (OBS - detta är sekundärt. Jag är intresserad av det oavsett, men är förstås bra att känna till)

    Finns det risker med att donera ägg? Hälsorisker, risker för att man själv skulle bli mindre fertil etc.

    Har det eventuella barnet rätt att kräva en relation eller försörjningsstöd etc? Jag är nämligen inte intresserad av att bli förälder till några andra barn än de jag eventuellt själv väljer att föda och uppfostra tillsammans med min partner. Däremot vill jag gärna hjälpa barnlösa att bli föräldrar om jag kan, men det ska då helt och hållet bli deras barn, inte mitt. Kan dock absolut tänka mig att träffa barnet någon gång, om han eller hon är nyfiken på sina "rötter", så att säga, eller har frågor.

    Jag är naturligtvis medveten om att detta är ett stort och känslomässigt krävande ämne för många, och att det kanske inte är många som är lämpliga äggdonatorer. Men jag vill inte ha några moraliserande kommentarer tack, utan bara generell information som jag kan ta till mig innan jag för ett eventuellt beslut vidare.

    Många tack på förhand!   
      

       
            

  • Svar på tråden Jag vill donera ägg
  • Singeladopt

    Jag har donerat, för ett par år sedan.


    Du får gärna höra av dig til mig med frågor.

  • Smulerulan

    Hej!

    Åhh vad härligt  att det finns såna som du, heelt fantastiskt!

    Jag letar med ljus och lykta efter en person som skulle kunna tänka sig att ställa upp på en korsdonation till våran fördel. Korsdonation menas att en person donerar ägg men att vi får ett annat ägg så att vi inte kan kolla upp vem som är donatorn.

    Barnet får ta kontakt med äggdonatorn när han/hon är 18 år men det är vi som har tagit emot ägget som är föräldrar. Detta gås noga igenom hos en psykolog innan så att man är införstådd med att man inte kan lämna tillbaka barnet om man tröttnar ;)
    Vi har en underbar liten kille på snart 10 mån som har kommit till mha äggdonation och vi skulle sååå himla gärna vilja ha ett syskon till honom!

    Jag tror att ersättningen är 4000:- men det kanske har höjts? I vilket fall som helst så dubblar vi det bara vi får en chans till ännu ett underbart barn. Hjärta

  • Hjelm

    Tack för era svar, allihop!

     Smulerulan, jag är inte helt säker att jag förstår korsdonation. Innebär det att två olika par (eller åtminstone två olika kvinnor) "hittar" en donator vardera och sedan byter donator med varandra? T.ex. paret Larsson i Karlstad hittar en donator i Ida och paret Sjöberg i Oskarshamn hittar en donator i Louise och så donerar Louise till Larsson och Ida till Sjöberg? Så att båda par får en donator men utan att veta vem det är?

  • Smulerulan

    Hej igen!

    Korsdonation behöver inte betyda att det är just dom två som byter ägg eftersom donatorn och mottagaren kanske inte alls är lika varandra. Det är sen personalen på fertilitetskliniken som matchar ägg med mottagare. :) Dom jämför hårfärg, ögonfärg, längd och vikt.

    Min son har blå ögon som jag även fast min man har bruna, det känns kul att han är lite lik mig ändå :)

    Tänkte även säga att jag inte söker donator längre men att jag är helt säker på att det är många som blir överlyckliga om du bestämmer dig för att donera. :)

    Ha en underbar dag!!

  • Idli
    Hjelm skrev 2013-02-15 09:35:19 följande:
    Hej!

    Jag är 24 år och har länge tänkt på att donera ägg. Jag skulle därför vara tacksam för så mycket information som möjligt om detta.

    Någon här på familjeliv som har donerat ägg och kan dela med sig av sina erfarenheter?

    Någon här på familjeliv som blivit förälder tack vare äggdonation och kan berätta sin historia?

    Vilka krav ställs på donatorns ålder och hälsa?

    Kan man få ekonomisk ersättning för att man donerar ägg (OBS - detta är sekundärt. Jag är intresserad av det oavsett, men är förstås bra att känna till)

    Finns det risker med att donera ägg? Hälsorisker, risker för att man själv skulle bli mindre fertil etc.

    Har det eventuella barnet rätt att kräva en relation eller försörjningsstöd etc? Jag är nämligen inte intresserad av att bli förälder till några andra barn än de jag eventuellt själv väljer att föda och uppfostra tillsammans med min partner. Däremot vill jag gärna hjälpa barnlösa att bli föräldrar om jag kan, men det ska då helt och hållet bli deras barn, inte mitt. Kan dock absolut tänka mig att träffa barnet någon gång, om han eller hon är nyfiken på sina "rötter", så att säga, eller har frågor.

    Jag är naturligtvis medveten om att detta är ett stort och känslomässigt krävande ämne för många, och att det kanske inte är många som är lämpliga äggdonatorer. Men jag vill inte ha några moraliserande kommentarer tack, utan bara generell information som jag kan ta till mig innan jag för ett eventuellt beslut vidare.

    Många tack på förhand!   
      

       
    Först vill jag bara säga att du är en underbar vacker människa som vill hjälpa andra som behöver hjälp til att bli förälder! Jag och min sambo står nu i kö för att ta emot donerat ägg i Malmö, på RMC (ReproduktionsMedicinsk Center). Gå in på deras hemsida och läs om äggdonation.

    Du får gå igenom samma stimulering som en kvinna som gör IVF-behandling. Det kan vara två olika behandlingsschema, ett kort eller ett långt. Jag vet inte vad som är mest vanligt när det gäller äggdonation, edt får läkaren bedöma.

    I det korta tar du mediciner som ska stimulera dina äggstockar så de får fram mest möjligt med äggblåsor. Du tar medicinerna i ungefär 2 veckor genom att sätta sprutor på dig själv i magen, något du får uppläring i av personalen. Sen blir det äggplockning, de tar ut de äggblåsorna som du har stimulerat fram. Den långa behandlingen tar ungefär 5-6 veckor, med stimulering på samma sätt som ovan, men innan stimuleringen trappas din egen hormonproduktion ner med hjälp av en nässpray.

    Äggplockningen görs med både avslappnande medicin och smärtlindring. För vissa gör det ont, känns som ömmande stick i magregionen. Andra upplever att det inte gör så ont. Den dagen du gör äggplockningen stannar du hemma från jobb pga att du har fått mediciner som du inte kan köra bil med och kan bli mycket trött av. Äggen befruktas sen av mannens spermier, för de ligger på lab och förhoppningsvis utvecklar sig till små embryo som kan återföras till den mottagande kvinnan. Hon synkar sin cykel med donators så de är i fas med varandra till rätt tid.

    I Malmö har du sen ungefär ett år tillbaka en ersättning på 11-12000kr. Det är ett tvåårigt projekt för att få ner  kön. Vilket har funkat! Möjligtvis också pga att det har varit en del om det i media också. Jag tänker att en donator egentligen borde fått många titusen kronor, men då blir det såklart svårt att begränsa de som gör det enbart för pengarnas skuld.

    Jag vet inte exakt om vilka risker som finns. Det får du nästan fråga en läkare om. Men jag tror inte att du skulle bli mindre fertil. Det är såklart biverknader av alla mediciner, men där är det svårt att säga vem som reagerar hur innan medicinen är testat av just den personen.

    Barnet har ingen rätt att kräva försörjningsstöd eller kontakt. Som det är i Sverige nu så är du anonym för föräldraparet men barnet kan få veta donatorns namn när det fyller 18 år. Om då barnet vill ha kontakt är det du som själv då väljer om du vill ha någon kontakt med barnet. Donatorn lämnar ett ägg. Resten ansvarar föräldrarna för.

    Innan en äggdonation får både äggdonatorn och mottagarparet träffa psykolog/kurator som noga går igenom alla frågor som är viktiga.

    Hoppas du har fått svar på några av dina frågor! Kontakta gärna den klinken som är närmast dig, så får du mer konkreta svar på det du undrar över. Jag är oavsett glad för att det finns människor som dig som tänker hjälpa andra på detta viset! Det tackar jag dig för Lycka till oavsett vad du väljer att göra!
  • miss N

    Hej!

    Jag läste att du ville donera dina ägg för några år sedan. Undrar nu om du gjorde det? Hur upplevde du det isf? Något som du skulle kunna tänka dig att göra igen?

Svar på tråden Jag vill donera ägg