• Run to the hills

Måste/Borde jag sluta amma?

Har en son på åtta månader som äter fast föda till största del, men ammar en gång på eftermiddagen och på nätterna. Jag gillar att amma och det har varit väldigt problemfritt.

Nu måste jag äta medicin och under den tiden får jag inte amma eftersom medicinen går över i bröstmjölk och är skadlig för barnet. Kuren är på en vecka. Jag har redan skjutit upp medicineringen och gått med min sjukdom obehandlad sedan oktober. Nu funkar det inte längre utan jag måste ta medicinen.

Egentligen vill jag inte alls sluta amma, men jag vet inte om jag har något val..?  Om jag hade fått bestämma själv hade jag fortsatt att amma någon gång per dygn i några månader till.

Går det att hålla igång den lilla mjölkproduktion jag har i en vecka? Kommer barnet "komma ihåg" hur han ska göra för att amma? Borde jag passa på att sluta amma helt nu när jag ändå inte kan?

• Svar på tråden Måste/Borde jag sluta amma?
  • Liten elak och intelligent
    Liten elak och intelligent skrev 2013-02-15 13:19:06 följande:
    Måste du låta bli så skulle jag inte utgå från att barnet nödvndigtvis glömmer! Jag vet flera som haft uppehåll och där det ändå gått att amma sedan. Jag själv hade uppehåll i fyra dagar. Ammade en gång. Uppehåll fem dagar igen. Amning igen. Gick bra. Då var det ett barn som var ett år iofs. Men den yngsta bebisen jag vet var barare månader och mamman var borta en vecka. Sedan återupptog hon amningen.

Bara tre månader skulle det stå sist
  • Göta

När min ena son var sex månader var jag tvungen att göra uppehåll i amningen i nio dagar för att ta en medicin. Jag hyrde en bröstpump på bvc och pumpade ur mjölk som jag slängde. Min son fick ersättning i flaska, på sked, med kopp, ja lite allt möjligt eftersom han inte ville äta så mycket. När de nio dagarna hade gått kastade han sig över mina bröst igen och jag fortsatte amma några månader till.

Jag skulle inte börja med välling nu utan hålla det till så få nymodigheter som möjligt. Har han fått ersättning eller flaska innan? I så fall är det ju hemskt skönt för er. Annars kommer det att fungera ändå, på något sätt. Om han är åtta månader äter han kanske någonting annat än mjölk så att han kan ha kvar några rutiner kring mat den här perioden? Det hade kanske varit skönt för er.

Hoppas att det blir bra! 

• Göta

Nu ser jag ju att det står att han äter fast föda också, så skönt!

• majsis08

han är ju åtta månader och fått en bra start med lång amning så jag hade slutat om jag va du de är ju viktigt att du blir frisk också:) själv sluta jag amma våran dotter vid sju månader och tyckte de va alldeles lagomt:)

• Run to the hills

Liten: Det är två kurer med antibiotika plus en receptfri. Jag har haft magsår i fyra månader och nu gör det för ont och jag riskerar att skada magen rejält om jag inte behandlar nu. En av antibiotikorna var ok, men vid magsår måste man äta två st tyvärr.

Kul att läsa att det funkat för er med uppehåll! Jag får testa, tyvärr är det svårt för mig att pumpa men jag kanske kan mjölka ur lite för hand.

• Malawi

Kan du hyra en elektrisk pump tror du? Jag har svårt att få ut med pump, men när jag använde en elektrisk orkade jag vänta tillräckligt länge för att utdrivningen skulle gå igång. Den gick igång när jag började tänka på annat oftast.

• ccecy
    Run to the hills skrev 2013-02-15 15:09:09 följande:
    Liten: Det är två kurer med antibiotika plus en receptfri. Jag har haft magsår i fyra månader och nu gör det för ont och jag riskerar att skada magen rejält om jag inte behandlar nu. En av antibiotikorna var ok, men vid magsår måste man äta två st tyvärr.

Kul att läsa att det funkat för er med uppehåll! Jag får testa, tyvärr är det svårt för mig att pumpa men jag kanske kan mjölka ur lite för hand.
    Jag har möjligen början till magkatarr, då sa läkarn att ja skulle pröva graviscon(?) det lindrade lite. nu har ja inte så jätte ont i magen, men rädd att få igen.   

Du får försöka pumpa bäst det går, gör det i lugn o ro, och  de gör inget om de är bara 20ml som kommer, de är en helt annan teknik barnet använder, men du underhåller ju endå själva processen, och mjölken borde inte ta slut sådär bara efter en vecka utan tror att den kanske kommer ligga lite på standby! hoppas allt löser sig!
  • Run to the hills

Ccecy: Jo men som jag förstått det så är magkatarr och magsår två olika saker. Jag har alltså ett sår på magsäckens insida skapat av bakterier. Om jag inte behandlar blir det större tills magsäcken tillslut perforeras och magsäckens innehåll hamnar ute i kroppen så att säga.
    Intressant teori att det räcker med att underhålla lite, jag hoppas att det stämmer. Skulle vara jättebra!

• ccecy
    Run to the hills skrev 2013-02-15 15:33:43 följande:
    Ccecy: Jo men som jag förstått det så är magkatarr och magsår två olika saker. Jag har alltså ett sår på magsäckens insida skapat av bakterier. Om jag inte behandlar blir det större tills magsäcken tillslut perforeras och magsäckens innehåll hamnar ute i kroppen så att säga.
    Intressant teori att det räcker med att underhålla lite, jag hoppas att det stämmer. Skulle vara jättebra!
    För menar när man slutar amma, så kan man ju inte gör det tvärt heller, då borde i praktiken inte heller mjölken ta slut så fort, speciellt inte om du är inställd på att fortsätta! en vecka  är ju inte så lång tid! men svårt o säga, ska försöka googla lite!
  • keron

När min äldsta var 7 månader fick jag streptokocker i halsen och jag var tvungen att äta en kur med antibiotika som inte passade vid amning eftersom kuren med kåvepenin som jag åt först inte hjälpte.

Jag kan inte pumpa, men gjorde det ändå och hoppades på att jag skulle kunna upprätthålla mjölkproduktionen med stimuleringen, trots att det bara kom några droppar.
    Sonen fick ersättning under 10 dagar, som han i stort sett vägrade och han gick ner i vikt. Men han åt gröt en gång om dagen. Han var så ledsen och grät efter bröstet varenda dag och jag var desperat och var beredd att ge upp kuren flera ggr för att kunna amma honom.
    Efter dom 10 dagarna kastade han sig över brösten och han helammade i flera veckor efter det. Han var väl rädd att förlora amningen igen.
    Vi fortsatte amma 1 år och 3 månader till efter det.

Ge hellre ersättning ist för välling. Ersättning är mycket mer näringsrikt än välling. Och kanske kan du hyra en elektrisk pump? Sen är det bara att hålla tummarna för att han fortfarande kan och vill dia efter kuren.

• Run to the hills

Liten uppdatering! Kuren är slut och det är fritt fram för amning om jag vill. Jag pumpade de första dagarna, men slutade snabbt för att det tog sån tid och var besvärligt. Det har funkat bra med ersättning och på pluskontot är att sonen nu slutat att äta på natten.

Känner att tuttarna är fulla så jag kan amma om sonen minns hur han ska göra. Vet inte om jag börjar igen eller om det är färdigt nu för min del. På ett sätt skönt att sluta. På ett sätt mysigt att fortsätta. Blir nog att barnet får avgöra själv.

• ccecy
    Run to the hills skrev 2013-02-24 17:19:46 följande:
    Liten uppdatering! Kuren är slut och det är fritt fram för amning om jag vill. Jag pumpade de första dagarna, men slutade snabbt för att det tog sån tid och var besvärligt. Det har funkat bra med ersättning och på pluskontot är att sonen nu slutat att äta på natten.

Känner att tuttarna är fulla så jag kan amma om sonen minns hur han ska göra. Vet inte om jag börjar igen eller om det är färdigt nu för min del. På ett sätt skönt att sluta. På ett sätt mysigt att fortsätta. Blir nog att barnet får avgöra själv.
    skönt att kuren av avklarad! :) vill du själv sluta nu kan du ju passa på att göra det, känner du att du vill fortsätta så gör du så! :) Jag ammar min 13mån dotter än, och det var mkt praktiskt då hon var sjuk o inte så matglad annars. finns ju både för och nackdelar med att amma länge :)
  • Run to the hills

Det blev att jag fortsatte faktiskt. Känns bra! Men ska hålla mig från att han ska amma på natten.

• ccecy
    Run to the hills skrev 2013-02-25 09:39:51 följande:
    Det blev att jag fortsatte faktiskt. Känns bra! Men ska hålla mig från att han ska amma på natten.
    Det kan vara smart, det är skönt att slippa amma på natten säkert ,ja har inte ännu lyckats få min dotter att sluta med det!
Svar på tråden Måste/Borde jag sluta amma?