• rödnos

Hur ofta äter era 3 veckors bebisar??

Hej!

Skulle behöva lite input!

Fick min son (andra barnet, har en dotter på 2,5) för 2,5 vecka sedan och märker ganska stor skillnad på hans ätmönster jämfört med dottern.

Sonen vill amma kanske 15-20 ggr på kvällarna och dagen kan se ut så här:

vaknar runt 6-7 på morgonen och ammar
    somnar om och vaknar igen vid ca 9 och ammar
    vaknar igen runt ca 11 och ammar
    vaknar igen och ammar runt ca 13
    sover kanske 2-4 timmar och ammar vid 16 ca
    ammar sedan varje halvtimme tills klockan är ca 00 (!?!?!)
    ammar där vid 00 och somnar ett par timmar till ca 2-3 då han ammas igen och får pumpad mjölk på flaska för att bli riktigt mätt effektivt och sover sen vidare till 6-7.

MIn fundering är om anledningen till all denna intensivamning på eftermiddag/kväll? 
    Han ammar korta perioder på ca 10-20 min och släpper själv. Ibland fortsätter han direkt men jag tänker att jag kanske har blaskigare mjölk framåt kvällen? kan det vara det kanske? Eller är det bara för att han vill mysa och ha närhet? jag märker ju att han verkligen älskar att mysa och kela så kanske är det så?
    Blir bara så otroligt trött av allt det här ammandet men samtidigt vet jag ju att det snart gått över... kanske ska tillägga att jag varit sjuk en del sedan förlossningen och därför är extra slutkörd. Dottern ammade liksom mer eller mindra hela dygnet så detta med att ens få nattsömn är ren lyx i mina och sambons ögon.

Så, hur gör era småkottar som är runt samma ålder?  

• Svar på tråden Hur ofta äter era 3 veckors bebisar??
  • mrs Vilja

Min dotter (tre veckor idag) äter ca var tredje timme dygnet runt. Får tillägg efter varje måltid. Men nu framåt kvällen ligger hon gärna vid bröstet och myser oftare. Enligt BVC är tredje veckan en tillväxtperiod så kanske. Är det därför han vill ligga vid bröstet så mkt vid kvällen? Har själv märkt av denna tillväxtperiod genom att dottern nu äter mkt mer ersättning efter varje amning.

• Natulcien

Det mönstret låter, i det närmsta, identiskt med hur vår son ammades i samma ålder.

Jag var ganska chockad, som förstagångsförälder, över det intensiva ätandet.
    Men det pågick en ganska kort period, faktiskt. Redan runt 2 månader nöjde han sig med ca varannan (ibland varje) timme även på kvällen, och sov 6-7 timmar i sträck på natten. Vid 3,5 månader sov han 12 timmar utan uppvak, på natten, och ville ammas ca varannan timme på dagen.
    Men vissa fortsätter ju att äta ganska intensivt också. Alla är olika. Men just det där maratonammandes på kvällarna verkar vara väldigt vanligt...

Jag har hört att bebisen gärna ammar intensivt på kvällen och förnatten för att stimulera produktionen så att man vaknar med välfyllda bröst nästa dag. Bebisen ligger alltså ett steg före och planerar sin morgondag s.a.s. Glad

• hannis

När min son var i den åldern såg det väldigt likt ut. Han ammade varannan till var tredje timme på dagtid och sen väldigt ofta på kvällstid. Mellan 17 och 22 ammade han i stort sett hela tiden. Trodde detta var vanligt då de flesta av mina vänners barn varit likadana. De första veckorna ammade han var tredje timme på natten med men från ca 10 veckors ålder sov han hela natten mellan 22 och 07. 

• Natulcien
    mrs Vilja skrev 2013-02-16 18:41:47 följande:
    Min dotter (tre veckor idag) äter ca var tredje timme dygnet runt. Får tillägg efter varje måltid. Men nu framåt kvällen ligger hon gärna vid bröstet och myser oftare. Enligt BVC är tredje veckan en tillväxtperiod så kanske. Är det därför han vill ligga vid bröstet så mkt vid kvällen? Har själv märkt av denna tillväxtperiod genom att dottern nu äter mkt mer ersättning efter varje amning.
    Fast att hon äter mer och mer ersättning beror sannolikt på att produktionen i brösten minskar när du ger ersättning. Självklart ska du ge ersättning om du vill, men det kan ju vara bra att vara medveten om att ju mer ersättning du ger, desto mindre producerar sina bröst och desto mer ersättning behöver du ge.
  • Pippilångstrump

är väldigt vanligt beteende. tips ge ej mjölk på flaska, det är lätt att de små blir tuttförvirrade då, sedan ökar du inte din mjölkproduktion lika effektivt om du pumpar som om det ammas. Och så blir de ju lite lata också.

Mitt tredje barn är 4v idag och hon ammar betydligt mer än din son, men speciellt på kvällarna vill de flesta små ammas ofta.

• mrs Vilja

Jo, jag vet att det ersättning kan ge fen effekten. Tyvärr har jag aldrig haft något "krut" i mjölken (tredje barnet) och behöver ge ersättning för att hon ska öka i vikt. Har mycket mjölk men nog i lättformsvariant ;) men vill gärna truga lite med amningen för alla fina antikroppar etc.

• rödnos

Tack för alla svar! Skönt att se att det verkar vara normen då.

Vad gäller pumpning så stämmer det iaf inte på mig. jag får jättebra produktion av att amma och pumpa. Funkar som en charm.
    Dessutom sjukt bra att ha extra mjölk att ge vid behov. Förra gången tex blev jag inlagd efter förlossningen och var väldigt glad att jag kunde pumpa och ge. Vill nämligen inte ge ersättning.

Dessutom ska min pappa hjärtopereras om ett par veckor och då vill jag verkligen ha extra hemma eftersom jag inte vill eller ens får ta med mig sonen till sjukhuset.

Pumpar man som man ska för att öka eller underhålla mjölkproduktionen så är det jättebra. ammar man sen då man kan så stimulerar det ju givet ännu bättre men pumpning kan aldrig vara negativt så länge man inte överdriver det hela.  

• Mercurialis

Båda barnen har vid tre veckors ålder ätit var tredje timme. Första barnet helammades. Andra barnet amningstränade och sondmatades.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • KMW

Jag har hört någonstans att mjölken inte är lika fet på kvällen men jag vet inte om det stämmer.
    Min son är nu 2 månader men åt också jätteofta på kvällen i början. Nu äter han med 1 1/2 timmas mellanrum på kvällen ungefär.
    Jag läste någonstans på nätet en egentligen ganska självklar grej men som jag inte hade tänkt på.
    Det handlar om hur barnets ät- och sovmönster på dagarna kan påverka nattsömnen.
    Istället för att mata barnet när det är trött och ska sova så matar man barnet när det precis har vaknat. Syftet är att barnet ska orka äta sig mätt varje måltid istället för att sluta äta för att det är trött eller till och med somna vid bröstet. På så sätt äter barnet "fulla måltider" på dagarna och blir också mer nöjt på kvällen och sover längre pass mellan matningarna på nätterna.
    Alltså... Sova, äta, vakentid, istället för vakentid, äta, sova om du förstår vad jag menar.
    Jag tycker mig se stor skillnad på vår son sen jag började tänka på det här.
    Givetvis så matar jag det sista jag gör på kvällen innan sovdags, men dagtid försöker jag följa det här så gott det går.

• rödnos

Hmm, nej jag fattar inte riktigt tror jag? Det är ju samma ordning? Eller?

Det som är lite jobbigt här är att på eftermiddagen/kvällen är det Max 10min emellan amningarna om där ens är en paus alls...

• KMW

Jo, vad jag menar är att man försöker mata barnet när det är nyvaket och piggt istället för när det är trött och behöver sova.
    Givetvis blir det så ibland ändå, men det kan ju vara en strävan.
    Vi har gått från att mata varje halvtimme/timme till att ha ca 1- 1 1/2 timme mellan matningarna kvällstid, men det kanske enbart beror på att han blivit äldre, vem vet?!

• rödnos

Hmm ok! Kanske är det för att han är äldre då... Känner inte att jag kan påverka när den här herrn äter. Han blir liksom sådär konstigt högljudd?

• KMW

Haha, ja det är märkliga ljud dom har för sig dom där små... ;)

• iny

Min lilla kille är snart 5 veckor men har haft samma rutin sen mjölken kom igång ordentligt vid 1 vecka.

Ca: 08.00 - vaknar o äter och sover till
    11.00 - mer mat
    14.00 - mer mat
    17.00 - äter ca varje timme till 23-24, sedan sover han till 08.00.

Att mjölken är tunnare på kvällen har jag hört är en myt. Men vet ej säkert

• rödnos

Fast iof, det jag pumpar på morgonen får ett tjockt fettlager i flaskan.
    Det jag pumpar på kvällen får inte lika mycket? Så det stämmer nog lite ändå?

• iny

Jo lite stämmer det nog men är du ofta trött på kvällen tro? Har märkt med mina barn att dom verkat mer nöjda när jag fått vila ordentligt under dagen. :)

Svar på tråden Hur ofta äter era 3 veckors bebisar??