Hur ofta äter era 3 veckors bebisar??
Hej!
Skulle behöva lite input!
Fick min son (andra barnet, har en dotter på 2,5) för 2,5 vecka sedan och märker ganska stor skillnad på hans ätmönster jämfört med dottern.
Sonen vill amma kanske 15-20 ggr på kvällarna och dagen kan se ut så här:
vaknar runt 6-7 på morgonen och ammar
somnar om och vaknar igen vid ca 9 och ammar
vaknar igen runt ca 11 och ammar
vaknar igen och ammar runt ca 13
sover kanske 2-4 timmar och ammar vid 16 ca
ammar sedan varje halvtimme tills klockan är ca 00 (!?!?!)
ammar där vid 00 och somnar ett par timmar till ca 2-3 då han ammas igen och får pumpad mjölk på flaska för att bli riktigt mätt effektivt och sover sen vidare till 6-7.
MIn fundering är om anledningen till all denna intensivamning på eftermiddag/kväll?
Han ammar korta perioder på ca 10-20 min och släpper själv. Ibland fortsätter han direkt men jag tänker att jag kanske har blaskigare mjölk framåt kvällen? kan det vara det kanske? Eller är det bara för att han vill mysa och ha närhet? jag märker ju att han verkligen älskar att mysa och kela så kanske är det så?
Blir bara så otroligt trött av allt det här ammandet men samtidigt vet jag ju att det snart gått över... kanske ska tillägga att jag varit sjuk en del sedan förlossningen och därför är extra slutkörd. Dottern ammade liksom mer eller mindra hela dygnet så detta med att ens få nattsömn är ren lyx i mina och sambons ögon.
Så, hur gör era småkottar som är runt samma ålder?