6 år mellan första och andra barnet - Bra eller dåligt?
Det är först nu jag längtar efter en till. Men vilka är för och nackdelarna? Någon som haft syskon med den åldersskillnaden eller kanske har barn med den åldersskillnaden?
Det är först nu jag längtar efter en till. Men vilka är för och nackdelarna? Någon som haft syskon med den åldersskillnaden eller kanske har barn med den åldersskillnaden?
Vi har 7 år mellan våra två barn och det fungerar utmärkt! Personligen tror jag att det har mycket med föräldrarnas inställning genom uppväxten, det gäller att hitta gemensamma plattformar för barnen och ge dem trygghet och insikt om att de alla är värdefulla (jag tänker utifrån det tidigare ensambarnets perspektiv, viktigt att denne inte känner sig undanskuffad). Hitta saker som är roliga för BÅDA, populärt här hemma är att rita och busa, ligga och gosa och läsa i soffan, cykla. Sådant de kan göra tillsammans. (vi gör naturligtvis andra saker också, men jag upplever att de bondar mest vid dessa tillfällen)
En av de främsta fördelarna är att man kan kommunicera så bra med det äldre barnet, och att denna aktivt kan ta del av både graviditet och förlossning på ett helt annat sätt en ett småbarn.
Tror inte sådant spelar så stor roll. Vi har tre år mellan våra och de är olika kön. De leker sååååå fint och bråkar inte. Vet de som har två år emellan och nåda tjejer och det är bara tjafs och bråk. Känner en familj som har nio år mellan sin tjejer och bättre syskonkärlek får man leta efter. Skaffa du en till om du är sugen.
Jag har knappt någon relation med min bror alls. Han flyttade när jag var tio och han sexton. Vi träffas när någon fyller år.
hej:) jag är gravid i vecka 18 nu och har en tjej här hemma som blir fem när bebis kommer och jag har också gruvat mej för att dom inte ska ha nytta av varann men nu blir jag glad när så många skriver positivt:) jag tycker de e skönt att hon leker själv å kan sitta still vid tv och har kompisar hemma m.m plus slippa två blöj å vällingbarn även syskonvagn slipper vi:)
Jag tror inte ålder har någonting att göra med om man får bra kontakt eller inte. Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så är min syster (sex år yngre) min absolut bästa vän, medan min bror (1,5 år yngre) och jag inte alls är lika nära. Jag tror att det har med personkemin att göra. Visst, jag lekte mer med brorsan när vi var yngre, och båda två betyder sååå mycket för mig idag, vi är supertighta. Men syrran och jag har funnit varandra nu när vi blivit äldre (28 o 22). Så summa summarum, jag tror inte ålder har någon betydelse!
Jag har en lillasyster som är 6 år yngre än vad jag är, vi är bästa vänner och har sjukt kul tillsammans, det har vi haft genom hela uppväxten
härligt att höra att ni har sån glädje av varan än idag:)
Åldersskillnaden är inte det som avgör om man kommer ha en bra relation i vuxen ålder! Jag har fem år mellan mina och det är bara fördelar, jag hade inte valt annorlunda om jag hade fått välja igen. I så fall hade jag kanske väntat ytterligare ett år så storebror hade gått i skolan istället för på förskolan.
Det kommer bli 6 år mellan våra barn och nu under graviditeten så är äldsta barnet jätte glad och engagerad och längtar. Jag vet flera som har flera år emellan dina syskon och har bra relation.
Det beror nog mycket på hur barnen är som individer. Jag har sex år mellan de två äldsta. Dottern är väldigt tålmodig och barnkär så lillebror har betytt väldigt mycket för henne och han avgudar henne. Hon läser, leker och pysslar på hans nivå och nu har de börjat leka skola. När vi är borta så vill han gärna att storasyster ska hjälpa honom på toaletten. Hon är precis lika plöttrig med den minsta och säger att hon gärna vill ha fler småsyskon. Så för oss har det fungerat väldigt bra, kanske lite för bra då de inte gärna vill vara ifrån varandra. Blir spännande att se hur relationen mellan dom blir när de är äldre med tanke på vilka starka band de har redan nu.
Jag har 3 år 9 mån mellan mina och det känns i tätaste laget för mig faktiskt. Jag vill gärna ha en trea men kan då väl tänka mig 5-6 år mellan nr 2 och 3. Jag ser faktiskt mest fördelar med att ha en större åldersskillnad. Visst barnen kanske inte leker ihop på samma sätt som mer täta syskon. Men jag skaffar inte flera barn för att skaffa en kompis åt mina andra barn i 1:a hand. Jag tänker att man ändå är vuxen i större delen av sitt liv och som vuxna är inte 6 år någon stor åldersskillnad mellan två syskon. Fördelen är ju att man som förälder har bättre ork, man låter barnen få några år att vara "minst" (det lättar iaf mitt samvete lite då jag ibland har svårt att hinna fokusera på min största son). En 6-åring är stor och förstår att bebisen är liten, kan t.o.m hjälpa till lite med enklare saker (kanske passa/roa bebin medan man går på toa). 6-åringen kanske också kan vara ensam en stund om man måste iväg för att handla något snabbt eller vill gå en liten sväng. Om inte så är ett så stort barn enkelt att ta med när man också har en liten som ska kläs på. Jag tycker helt enkelt det verkar jättebra med en sån åldersskillnad.