• jisses

6 år mellan första och andra barnet - Bra eller dåligt?

Det är först nu jag längtar efter en till. Men vilka är för och nackdelarna? Någon som haft syskon med den åldersskillnaden eller kanske har barn med den åldersskillnaden?

• Svar på tråden 6 år mellan första och andra barnet - Bra eller dåligt?
  • Eloa

Vi är 3 syskon med 6 års mellan rum och jag har verkligen inte haft nån glädje av dom som syskon, bara ett fåtal perioder har man haft glädje av syskonen som syskon. Mest var det för stor ålderskilnad som orsakade tjaft och bråk. Så jag har valt att ha tätt mellan mina. (så gott det går att välja) Men det är ju bara så det såg ut för mig och min familj. Finns säkert lika många fördelar som nackdelar. Och alla är individer och olika. Är det nu ni vill ha ett syskon så är det väl det viktigaste!

• cosinus

Jag har 6 år mellan min första och min fjärde.

Fördelar är ju att den stora är pålitlig och man aldrig behöver vakta syskonen. De leker ju väldigt sällan ihop men det är ju mycket för att de dels har en massa andra kompisar i samma åldrar och så 2 syskon till mellan att leka med.

Mina egna syskon är et 4.5 år till min syster och vi har en bra relation. Sen är det ytterligare 6.5 år till vår bror. Syrran och brorsan har en bra relation medan jag och min bror kommer väldigt bra överens när vi ses men pratar sällan annars. Det börjar komma lite nu på senare år faktiskt när han också blivit vuxen men innan hade det skilt för mycket och han minns ju knappt att jag bott hemma. Så i vår familj har 6 år funkat att få en syskonrelation med men 11 var i överkant även om det som sagt blivit bättre med åren.

• jisses
    Eloa skrev 2013-02-16 21:59:17 följande:
    Vi är 3 syskon med 6 års mellan rum och jag har verkligen inte haft nån glädje av dom som syskon, bara ett fåtal perioder har man haft glädje av syskonen som syskon. Mest var det för stor ålderskilnad som orsakade tjaft och bråk. Så jag har valt att ha tätt mellan mina. (så gott det går att välja) Men det är ju bara så det såg ut för mig och min familj. Finns säkert lika många fördelar som nackdelar. Och alla är individer och olika. Är det nu ni vill ha ett syskon så är det väl det viktigaste!

Tack för ditt svar. Vi har hela tiden kännt att vi varit nöjda med bara sonen. Jag har inte velat skaffa barn bara för att det är bäst att ha ett par år emellan utan jag har velat känna samma längtan som jag gjorde för min första. Har inte kännt någon längtan efter fler barn.Trodde därför att vi bara skulle ha ett barn, men nu är min längtan så stor efter en till.
  • jisses
    cosinus skrev 2013-02-16 22:03:26 följande:
    Jag har 6 år mellan min första och min fjärde.

Fördelar är ju att den stora är pålitlig och man aldrig behöver vakta syskonen. De leker ju väldigt sällan ihop men det är ju mycket för att de dels har en massa andra kompisar i samma åldrar och så 2 syskon till mellan att leka med.

Mina egna syskon är et 4.5 år till min syster och vi har en bra relation. Sen är det ytterligare 6.5 år till vår bror. Syrran och brorsan har en bra relation medan jag och min bror kommer väldigt bra överens när vi ses men pratar sällan annars. Det börjar komma lite nu på senare år faktiskt när han också blivit vuxen men innan hade det skilt för mycket och han minns ju knappt att jag bott hemma. Så i vår familj har 6 år funkat att få en syskonrelation med men 11 var i överkant även om det som sagt blivit bättre med åren.
    Tack!
  • My Guiding Light

Min stora fyllde precis sex och hans syster är nu snart 4 mån. Jag älskar åldersskillnaden!

Stora är så stor att han förstått graviditetskrämpor och man har kunnat förklara vad som väntade med en liten bebis hemma. Han har kunnat uttrycka om det är ngt han inte trivts med. Han har kunnat dela den glädjefyllda väntan utan att det blivit en massa tjat. Och än så länge avgudar han sin syster :) det har inte blivit samma rivalitet som många vänner beskrivit utan han vet att hans plats inte försvinner.

Jag har sluppit två blöjbarn, syskonvagn osv.

• Lillkossan

Det är 6 år mellan mig och min syster och vi är verkligen bästa vänner idag. Jag har fyra år mellan mina barn, uuuundetbart skönt. Jag slipper gå på knä av trötthet som många av mina väninnor som har tätt mellan barnen.

• tjenapena

Har nästan 6 år mellan mina barn, bara positivt! Vi vuxna var utvilade och med ett äldre barn som tycker det är kul att hjälpa till men som även klarar sig själv till viss del. Minsta barnet älskar och ser upp till stora syskonet och de behöver aldrig konkurrera eftersom det skiljer flera år, och när de är vuxna kommer ålderskillnaden knappt märkas!

• Vinterankan

Jag har den åldern till mina syskon (2 st) och tycker det är för mycket. Jag har haft kul av mina syskon, helt klart. Men det som varit negativt är dels att jag fick bli som ensambarn när mina syskon flyttade när jag var 12-13 år och det var ensamt då jag var van vid fullt hus. Men det som egentligen har varit det som gör mig negativ till så stor åldersskillnad är att det lätt blir så att man åker på saker som är anpassat efter de äldre barnen (i alla fall om man har två äldre och en sladdis som mina föräldrar hade). Mina syskon tex har varit på skara sommarland, Kolmården, furuvik en massa gånger, Legoland och liknande. Jag har antingen fått stanna hemma för att jag var för liten eller följt med men varit för liten för att egentligen ha riktigt kul av det och för liten för att komma ihåg det i minnesbanken av roliga saker från barndomen. När jag blev tillräckligt stor så ville ju inte mina äldre syskon åka på småbarnssaker så då blev det ingenting.

• Litet My

Vi har 6 år mellan våra, har fungerat hur bra som helst och de leker en hel del.Har heller aldrig varit någon konkurrans

Svar på tråden 6 år mellan första och andra barnet - Bra eller dåligt?