• LunaLunatic

Hur uttalar du Persefone?

Lite nyfiken.   

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du Persefone?
  • Paisley

Pärseefåne
    Första e:et är långt och de andra vokalerna korta. För jag tror att det var någon grekisk gudinna (är inte intresserad alls av sånt) och lärarna uttalade det så vad jag minns. 

Detaljerna är helheten
  • La Lola
    Natulcien skrev 2013-02-17 13:38:13 följande:
    Så som man uttalar den grekiska gudinnans namn: Perséfåne. Betoning på andra e'et, alltså.
    Precis.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • LillGris

Per-se-fååne. Typ. Min favorithäst i stallet hette så när jag var liten och ridlärarna uttalade det så, så det är helt omöjligt för mig att tänka mig ett annat uttal!

• Mrs Firren

Vet inte vad regeln heter på svenska men på engelska heter det "ante-pen-ultimate rule", dvs tredje från slutet, så jag skulle påstå att det heter Perséfone. Jmf Aristóteles, Andrómeda, Sókrates och många andra grekiska namn. Långt ifrån alla dock och jag har inte alls pejl på exakt när regeln tillämpas. Det lärde jag mig inte.

• Themis

Perséfone, utan tvekan.

På samma sätt som namnen i inlägget ovan och namn som Andrómake, Périkles, Eurídike etc.

Vissa människor borde be ett träd om ursäkt varje gång de andas! /wrath of Themis
  • Severus
    kiwifrukt skrev 2013-02-17 13:13:14 följande:
    Pärsefåån (med betoning på sista vokalen, och de två första korta). Det är min gissning men kan inte grekiska uttalsregler.
    Samma här
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • LunaLunatic
    DenNamnbitne skrev 2013-02-20 17:30:24 följande:
    Första alternativet, och det är väl det "riktiga"?
    Inte enligt majoriteten av FL 
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • BillieJean

Men den stavningen så skulle jag uttala det Persefóne. 

Vi funderar själva på Persephone som andranamn om vår bebbe är en flicka. Men då blir det med engelskt uttal. :)  

~ Mommy to the Dragon-Boy ~
Svar på tråden Hur uttalar du Persefone?