• Curlingmorsan

Era bästa tips ang mjölkfri kost

Hej!

Vi har ganska nyligen kommit fram till att min 8 åriga dotter är känslig mot mjölkprotein. Inte lätt för en kräsen liten tjej som tycker de flesta mjölkfria alternativ är totalt oätbara. Den här världen är helt ny för oss så snälla dela med er av era bästa tips när det gäller mjölkfri kost. 

Använder ni ris-, soya- och havremjölk till olika saker eller har ni en favorit som ni kör till allt oavsett om det är till pannkakor, bakning eller bara till att dricka?

Vad använder ni för alternativ till creme fraiche och gräddfil? Har hittat Tofutti Sour Supreme, men den är ju galet dyr! Vad använder man om man vill göra tex en kall sås?

Har sett att det finns mjölkfri "ost", är den god? Fungerar den bra till tex pizza, gratänger och varma mackor?

Naturligtvis får vi testa oss fram, men de mjölkfria alternativen är ju tyvärr oftast bra mycket dyrare, så därför tänkte jag att ni har säkert massa bra tips som gör det lite lättare för oss. Börjar bli trött på att köpa dyra grejer som hon bara smakar en tugga av och sen totalratar. Så snälla dela med er av era bästa tips! Och vad bör vi undvika? Tack!! :)   

• Svar på tråden Era bästa tips ang mjölkfri kost
  • cosinus

Nu har jag bara ätit mjölkfritt när jag ammat och då valt bort soja-alternativ för säkerhetsskull och det kanske ni inte behöver göra så där finns säkert en del bra saker.

Men jag tyckte att det godaste var att inte ens försöka härma mjökprodukter utan äta annat. Havremjölken tyckte jag var helt odrickbar. Dög att göra pannkakor på men det var allt. Rismjölk tyckte jag däremot funkade till havregrynsgröt.

På smörgåsar hade jag oftast skinka och avokado. Med ett av barnen funkade getost och då hittade jag en gång på willys en getost som såg precis vanlig ut och smakde helt ok. Vet inte om de har kvar den.

Svårast var ju frukostar då jag är filmänniska men jag levde på havregrynsgört, hallon och rismjölk till frukost i ett halvår. Mat är ganska lätt man lagar sånt som naturligt inte innehåller mjölk.

IMat från Oatley duger rätt ok som något mellanalternativ till creamefaiche/matlagningsgrädde. Oatley har också riktigt god glass.

• visit12

Hej!

Som du skriver får man smaka sig fram och man har ju olika smak! Vi har en son på 2,5 år med mjölkallergi. Vi kör:

ICAs solhavremjölk till honom när han dricker mjölk. 

Frukost: Havregrynsgröt som jag kokar med havremjölk i stället för vatten för att få kalcium. Lägger även i hallon när jag kokar den på spisen.

Havregurt  (Oatly) (yoghurt med jordgubbssmak är poppis)  Finns även en med exotiska frukter)

Pågen har mycket bröd som är mjölkfritt!

Kall sås är svårt! Det sägs att man kan ta den naturella havregurten, Men vi gillar den inte. Kan vara en smaksak.

När jag bakar använder jag antingen riskmjölk eller solhavremjölken. (obs, var noga med att den skall vara kalciumberikad. Det är lika bra att kalciumberika det mesta om möjligt för att barnet skall få i sig tillräckligt.

När vi lagar exempelvis sås så använder jag hellre havremjölk som jag reder med mjölkfritt margarin och mjök i stället för havregrädde. (havregrädden är inte kalciumberikad).

Ett tips om din dotter gillar fisk är att göra en fiskgratäng med exempelvis torsk, gör en sås på redning, mjölk, citron och mycket dill (salt och peppar för barn över 1 år) häll över såsen och in i ugnen tills fisken är klar. Så smidigt tillsammans med potatismos! detta älskar min son. 

Vi använder helst kallpressad rapsolja när vi steker/använder matfett. Detta för att det känns nyttigare än margarin. 

Soja äter sonen bara vid enstaka tillfällen, på grund av allergirisk. Sojagrädden är så mycket bättre när man skall vispa grädden. blir mer luftig.(exempelvis till semlor, tårtor osv. Köp sån du vispar själv, spraygrädden är inte alls lika bra. Annars använder vi oatlys havregrädde. 

Oatlys vaniljsås är faktiskt riktigt god när den vispas! Bra till paj som är lätt att göra mjölkfritt!

Lomanders såser är nästan alla mjölkfria, 

glass kör vi på Oatlys glass, (jordgubb eller vanilj) eller isglass. Obs: Viss isglass innehåller någon form av mjölkprotein!!!

När vi skall iväg brukar jag höra mig för vad som det skall bjudas för att komma överens om jag skall ta med något som är likadant (fast mjölkfritt) eller komma med tips om de vill göra något mjölkfritt. Tycker synd om min son om han inte får äta det som andra äter. Det brukar ordna sig så att jag tar med en del saker. Då känner jag mig trygg med vad han får i sig.

Ja, det var lite hur vi brukar göra. 

• visit12

Vad gäller ost finns det en sojaost som är ok. Den skall smaka cheddar. Jag tycker att det finns en konstig bismak på den och vi har struntat i att använda den. den är dyr också.

Vi brukar satsa på att göra en god tomatsås när vi gör pizza och ringa olivolja över i stället för ost. Har även lite fetare pålägg såsom bacon till sonen på hans pizza. Tycker att det fungerar bättre. Vi kör ruccolasallad och aioli på vår istället för ost.

• Curlingmorsan

Tack snälla för era tips och idéer! :)

Problemet är ju att dottern är så kräsen. Hon vägrar dricka någon form av mjölkersättning annat än Alpros choklsddryck, så den får hon ibland. Annars blir det juice eller vatten. Yoghurt har vi testat alla möjliga varianter men ingen funkar. Jag kan förstå henne, de är inte särskilt goda och efter att ha ätit vanlig yoghurt, mjölk, osv så vet hon ju hur gott det är. Gröt skulle jag aldrig få i henne. ;)

Alpros soyagrädde gillar hon. Men de färdiga vaniljsåserna tycker hon inte om. Provade att göra Marsansås på havremjölk men den blev sådär. Får testa soya- eller rismjölk nästa gång istället.
    Tofulines glass gillar hon, särskilt den med 3-smak och även sorbet. Men vi testade havreglass från Oatly en gång, den åkte i soptunnan direkt. ;)

Ska helt klart testa aioli på pizzan. :)

• Annelie 76

Skippa sojan. Den är inte nyttig. Framförallt är den starkt allergiframkallande så risken är stor att hon blir allergisk mot soja också när hon redan har känslighet. Dessutom innehåller den fytoöstrogener som kan få din dotter att komma in i puberteten för tidigt...

Det finns inga ersättningar som smakar som det den ersätter. Det bästa är nog att skippa allt sånt ett tag och sen prova igen när hon "glömt" hur det egentligen ska smaka. 

Ost och creme fraishe finns det inga bra ersättningar för så ni får nog lära er att klara er utan dem, tyvärr.     

• visit12

Har du fått kontakt med någon dietist? Jag hade frågat efter en dietist i ditt fall. Hon/Han kan räkna på det som din dotter äter och ge tips och ideer. Den hjälpen har vi fått och den är guld värd! Känner mig osäker på havremjölk osv eftersom den innehåller salt och din dotter är under ett år.

Tar hon någon ersättning/välling? Det är ju så viktigt att de får i sig kalcium. 

• visit12

FÖRLÅT! LÄSTE FEL!!!! 8ÅR! inte MÅNADER!!!!!! hahaha... så fel det kan bli!! Det är så ovanligt med mjölkallergi i så (hög ålder vad jag har förstått).

Be om att få prata med en dietist iaf, hon kan ju rekomendera kalciumtillskott om det är så att hon inte gillar ersättningsprodukterna. Det är ju mycket svårare när man är äldre och inte är van vid smaken.

Jag har ätit mjölkfritt när jag ammade. Jag körde mycket på mat som inte innehöll några mjölkprodukter.  Tog kalciumtabletter upptill. Ugnsrostade rotfrukter, aioli, sweet chilli sås,  (eller liknande såser) kycklingfile kanske kan vara nåt? Är ju ganska "rena smaker". 

Vissa saker tycker jag är ok att ersätta med havregrädde. Exempelvis flygande jacob som är lite smak i. Satsa annars på tomatbaserade grytor, rätter. Långkok brukar vara gott tycker jag! Kanske nåt sånt hon gillar??! 

Jag är ganska intresserad av matlagning och har lagat mycket mjölkfritt. Jag kanske kan komma med några ideer om du säger ungefär vad hon gillar =)

• Curlingmorsan

Annelie 76 det funkar inte att skippa sojaprodukterna helt. Det är den enda "grädden" hon tycker om. Och Alpros chokladdryck är som sagt hittills ända dryckalternativet hon tycker om. Men det är ju inte så att hon dricker det varje dag, några dagar/vecka till frukost eller kvällsmat istället för juice. Och grädde är ju väldigt sällan man äter också, vi äter det nästan bara när vi har kalas. I maten har vi Oatlys Imat. Även Alpros vaniljsås var okej. Så hittills är Alpros produkter de hon gillar bäst.

Ha ha visit12  ja ibland läser man lite fel. ;) Jag tycker det är jättetråkigt att laga mat. Men tycker ändå att det funkar bra, Oatlys Imat funkar bra istället för matlagningsgrädde. Men det jag saknar är en ersättning för gräddfil till tex kalla såser osv. Något bra tips?

• visit12

Tyvärr finns inget bra alternativ till gräddfil.. Den  creme fraichen som du skrev är den enda som vi använder men den smakar inte alls som vanligt. Den funkar dock till typ smörgåstårta om, man blandar upp den med äkta majonnäs och lite kryddor . Min son äter mycket aioli som vi gör själva, eller typ Lomanders beanaissås.  Det som jag saknade när jag åt mjölkfritt var just ost och kalla mjölkbaserade såser.. 

Det är inte kul med mjölkallergi, men det finns ju en chans att den växer bort =) 

• swedemom

istället för att försöka ersätta mjölk produkter med laktos fria eller vegan mjölk alternativ och halvfabrikat och produkter med högt genmanipulerade ämnen, försök och se kosten ur ett nytt perspektiv.  Gör det till en utmaning för dig själv att laga god mat utan att efterlikna mjölken. i såser kan du använda äpplen curry senap eller de smaker som ditt barn älskar. istället för yoghurt kan hon kanske få en ny frukost rutin med smörgås, nyponte, frukt, bär kompott eller vad just ditt barn tycker om. genom att eftersträva det ni inte äter, blir det svårt att gå vidare i en ny målriktning, men genom att undersöka naturens alla härliga källor till mat kan ni hitta och lära att laga en ny kost till hela familjen...prova att frysa in frukt kulor som glass kulor, från tex melon etc, sorbet går ju lätt att köpa också, och tårtor behöver inte vara med grädde utan en choklad kaka med apelsin klyftor och  hallon sorbet kan ju bli minst lika god. använd nötter, frön, baljväxter, och massvis av gröna bladgrönsaker för proteinet och kalcium, är det en grönsak eller ingredients som inte blir uppskattad prova flera flera gånger, ofta kan det vara att det är ihopblandat fel på tallriken i barnets perspektiv, skuret för smått eller för stort etc...blanda in produkter som inte är favvis i såser och hacka bladgrönsaker finfint så det är lätt att tugga.  var försiktig med soja produkter, margarin eller smör-grädde ersättningar då de flesta av dessa som såväl mycket mycket övrig mat innehåller massor av ohälsosamma och rent skadliga ämnen så läs förpackningar och om du inte vet innehållet så googla. Laga från naturliga produkter istället för ersättningsprodukter. istället för ost på mackan kan man använda alla möjliga olika pålägg, avokado o tomat, hummus o gurka, jornötssmör eller äggskivor eller vad det nu kan vara ditt barn kan tycka om-föredrar...man kan också lätt göra sin egen mandel mjölk, det är bara att köra i en bra mixer med vatten finns massvis av olika recept att googla. Köper du mjölkfria produkter kolla att dom inte innehåller massa kemiska och onaturliga tillsatser - inte bra för någon, minst av alla barnen. Gör det till ett spännande projekt för hela familjen att lära er mer om naturens tillgångar och ge flickan uppmuntrande som att genom att prova er fram nu med nya rätter tillsammans kan ni hitta nya måltider som hon har varit med och skapat etc Glad Lycka till!!

• Curlingmorsan
    Swedemom tanken är god och klok. Men som stressad ensamstående mamma som dessutom tycker det är urtråkigt att laga mat och som helst tillbringar så lite tid i köket som möjligt så funkar det tyvärr inte för mig. Jag är verkligen jättekass på att laga mat och tycker dessutom att det är jättetråkigt! ;) Har dessutom inte tiden, här ska det gå fort. Visst finns det annat än ost och yoghurt tex, men just ost saknar man ju tex till pizza, pajer, gratänger osv. Men hon är inte superallergisk och vi tror att hon kommer klara en viss mängd mjölkprotein (läkarens ord) så kanske kan just ost på pizza osv vara något som hon kan klara någon gång ibland. Men det är ju någonting vi kommer få testa oss fram till. Just nu kör vi absolut mjölkfritt ett tag till för att verkligen vara säkra.
Svar på tråden Era bästa tips ang mjölkfri kost