• calabalic

vad kollar de efter i blodprovet?

Vi har försökt få barn i 2,5 år och har precis påbörjat utredning. Än så länge har vi bara fått ta blodprov. Jag kommer inte ihåg vad det var de sa att de skulle titta efter i blodprovet, men det var ganska många saker tror jag och de tog ju en hel del blod. Är det nån här som vet vilka saker de kollar efter?

• Svar på tråden vad kollar de efter i blodprovet?
  • todilo

Har fått svar på blodproven nu och de hittade ingenting! Så det känns ju skönt. Nu har jag bara äggledarundersökningen klar. Vart har ni tagit vägen, ni som skrivit här? Hallå...?

• minnah88
    todilo skrev 2013-04-12 23:13:42 följande:
    Har fått svar på blodproven nu och de hittade ingenting! Så det känns ju skönt. Nu har jag bara äggledarundersökningen klar. Vart har ni tagit vägen, ni som skrivit här? Hallå...?

Hej igen! Skönt att proverna inte visade något konstigt. När ska du göra din äggledarundersökning? Jag har BIM imorgon så det e vårt sista försök innan undersökningen.. Det hade varit sååå skönt o slippa göra den!
  • Esperanza80

Hej
    Vad skönt todilo att alla tester visade bra!
    När ska du kolla dina äggledare?
    Vi ska få svar på våra tester 8/5. Är så nervös. Har ÄL nästa helg och önskar att ett mirakel ska ske så att vi slipper gå dit...

Håller tummarna för dig minnah88!

• Esperanza80

Hej!
    Tänkte bara uppdatera er om att jag gick på ett extra besök hos gyn igår för att kolla ÄL igen. Fick svar på mina tester och allt var normalt!!
    Nu får vi vänta till 8/5 för att få svar på spermatestet...

Hur går det för er?!

• minnah88
    Esperanza80 skrev 2013-04-20 14:30:12 följande:
    Hej! Tänkte bara uppdatera er om att jag gick på ett extra besök hos gyn igår för att kolla ÄL igen. Fick svar på mina tester och allt var normalt!! Nu får vi vänta till 8/5 för att få svar på spermatestet... Hur går det för er?!

Hej igen, skönt att alla proverna var bra :). Jag har gjort min äggledarspolning och det visade inte något konstigt heller så ni får inväntar vi mina sista prov resultat. Vi kommer dock lägga av med bebisverkstaden ett tag framöver. Det har tagit alltför mycket kraft och tid så vi ska lägga mer tid på oss ett tag. Ska du göra en äggledarspolning?
  • minnah88
    minnah88 skrev 2013-04-20 21:12:27 följande:
    Hej igen, skönt att alla proverna var bra :). Jag har gjort min äggledarspolning och det visade inte något konstigt heller så ni får inväntar vi mina sista prov resultat. Vi kommer dock lägga av med bebisverkstaden ett tag framöver. Det har tagit alltför mycket kraft och tid så vi ska lägga mer tid på oss ett tag. Ska du göra en äggledarspolning?

minnah88 skrev 2013-04-20 21:12:27 följande:

Nu får vi invänta ska det stå.. Jag fick en tidigare tid istället för den 22/4, skönt att det är avklarat nu :)
  • Pemberly

Om det kan bli aktuellt med ivf (även för insemination tror jag) tas prover på både kvinnan och mannen för att kolla så att de inte har vissa infektioner, hiv, hepatit C, syfilis och något mer. På kvinnan tas prover för att kolla hormoner

• Esperanza80

Minnah: Skönt att du har äggledarspolningen avklarad! Och att den visade ok! Gjorde det ont? Min läkare sa att jag inte behövde göra det (om jag inte ville) utan gå direkt på IVF...

• minnah88
    Esperanza80 skrev 2013-04-21 09:03:27 följande:
    Minnah: Skönt att du har äggledarspolningen avklarad! Och att den visade ok! Gjorde det ont? Min läkare sa att jag inte behövde göra det (om jag inte ville) utan gå direkt på IVF...

Okej, vad lustigt. Har du provat med ägglossningstimulerade tabletter? Har du en egen ägglossning? Det brukar vara det första man provar isf innan man ger sig in på IVF?? Nej jag tyckte cellprov gjorde mer ont än det här, dom kan sitt jobb. Jag var väldigt orolig och spänd men det gick bra.
  • Esperanza80

Ok, va bra att det inte är värre än cellprov!
    Jag har regelbunden cykel med egen ägglossning så tror inte jag behöver hormonsprutor osv men kanske för att få fler och större inför äggplock?

• minnah88
    Esperanza80 skrev 2013-04-21 10:10:00 följande:
    Ok, va bra att det inte är värre än cellprov! Jag har regelbunden cykel med egen ägglossning så tror inte jag behöver hormonsprutor osv men kanske för att få fler och större inför äggplock?

Jag fick veta att äggledarspolningen är avgörande i hur man går vidare. Är det fri passage så börjar man inte med IVF i första hand, är det stopp så går man över till det direkt.. Kolla upp det först innan du gör något, det KAN ju vara enklare än IVF om du har tur :)
  • Esperanza80

Tror det beror på vilken klinik man går till! Vår läkare har sagt att om jag vill göra spolningen så kommer vi ändå köra på IVF direkt bara för att inte förlora mer tid på att försöka själva... Och då kan jag lika gärna strunta i spolning nu och köra IVF direkt. Men vi får se vad han säger 8/5 och om jag kanske gör spolning ändå..

• minnah88
    Esperanza80 skrev 2013-04-21 15:59:04 följande:
    Tror det beror på vilken klinik man går till! Vår läkare har sagt att om jag vill göra spolningen så kommer vi ändå köra på IVF direkt bara för att inte förlora mer tid på att försöka själva... Och då kan jag lika gärna strunta i spolning nu och köra IVF direkt. Men vi får se vad han säger 8/5 och om jag kanske gör spolning ändå..

Esperanza80 skrev 2013-04-21 15:59:04 följande:

Ja iofs då kan ni lika gärna köra på! Lycka till :)
Svar på tråden vad kollar de efter i blodprovet?