• Alexi

Hinner era förskolebarn sova tillräckligt?

Får ni era barn att sova tillräckligt? Somnar de tillräckligt tidigt för att inte behöva väckas på morgonen?

Jag tycker det är så svårt, det känns ofta som att framför allt vår fyraåring inte sover tillräckligt. Hon har så svårt att somna på kvällen, alltid tagit ganska lång tid just att somna men extra lång tid sen vi slutade med napp för två månader sedan. Hon kan också ibland vakna på natten och ligga vaken lång stund eller så vaknar hon för tidigt och kan inte somna om och tappar massa sovtid där. Sen får man väcka henne för att hon somnat om till slut eller helt enkelt somnat för sent på kvällen för att hinna sova färdigt tills vi ska upp. Det händer ibland när vi är lediga och ingen annan stör att hon kan sova rejält länge, till 7.30-8-tiden men annars är hon väldigt lättväckt (av lillebror eller den av oss som går upp först) och det känns som att hon kan vara lite småtrött på dagen. Hon sover aldrig middag, somnar på kvällen någon gång runt 20-tiden (vi börjar läggningen med bokläsning vid 19.15 ca) och vi går upp senast 06.45 på vardagarna. Hon vill alltid gå och lägga sig på kvällen och försöker verkligen att somna men det går bara långsamt. Tvååringen somnar snabbare på kvällen, somnar runt 19.30 och vaknar någon gång 06.30-7 men sover fortfarande minst en timme dagtid så han kan ju alltid kompensera då om det blir för lite.

Jag tycker bara det är så tråkigt att behöva väcka barnen på morgonen, jag vill att de ska kunna somna tidigt nog för att hinna vakna av sig själva. Hur gör ni med barn i den här åldern som måste upp viss tid på morgonen?

• Svar på tråden Hinner era förskolebarn sova tillräckligt?
  • Nukkumatti

Som Cosinus skriver så tror jag det är väldigt individuellt hur barnen sover o vaknar. Vissa barn är mycket fasta vid "sina tider" och har svårare att ändra på läggnings och vakningstider. För min son som är 4 år tog det en månad att komma in i vintertid medans dottern 2 år hade inga problem efter några dagar. Så som tips, om ni vill börja lägga barnen tidigare räkna med att det kan ta några veckor innan de somnar tidigare.

• La Lola

Hedda somnar allt mellan 20-21 på vardagar o är uppe o studsar allt mellan 06-07. Nån gång ibland sover hon lite längre men det händer inte särskilt ofta.
    Men hon sover fortfarande middag på förskolan (1 timme), annars skulle hon inte orka.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • hannis

Min 3-åring har aldrig behövt väckas. Han är morgonpigg och vaknar runt 06.00 varje dag. Jobbigt på helgerna men smidigt på vardagarna.

Han somnar mellan 19-20 beroende på om han har sovit på dagen eller inte. Han får sova max 20 minuter på förskolan.

• cloudberry79

Är sova till åtta rejält länge?? FörvånadFörvånad Jag skulle fan dö om jag fick en morgonpigg unge som vaknade vid sex...

Vi sover lätt till nio alla tre som är hemma (jag, femåringen, bebisen) och behöver ställa klockan om vi ska hinna till förskolan. Å andra sidan är vi nog en sån familj som är kvällspigga, sonen somnar vid nio, jag och bebisen vid elva-tolv. Maken somnar vid tio-elva, han tvingar sig upp kvart i sex varje morgon. När jag jobbar börjar jag sällan före nio och brukar förlägga arbetet mellan nio och fem istället för mellan åtta och fyra som mina kollegor gör (är lärare, 35 timmar arbetsplatsförlagd tid).

(M)amma till V -07 och E -12
  • La Lola
    cloudberry79 skrev 2013-02-19 15:45:02 följande:
    Är sova till åtta rejält länge?? FörvånadFörvånad Jag skulle fan dö om jag fick en morgonpigg unge som vaknade vid sex...

Vi sover lätt till nio alla tre som är hemma (jag, femåringen, bebisen) och behöver ställa klockan om vi ska hinna till förskolan. Å andra sidan är vi nog en sån familj som är kvällspigga, sonen somnar vid nio, jag och bebisen vid elva-tolv. Maken somnar vid tio-elva, han tvingar sig upp kvart i sex varje morgon. När jag jobbar börjar jag sällan före nio och brukar förlägga arbetet mellan nio och fem istället för mellan åtta och fyra som mina kollegor gör (är lärare, 35 timmar arbetsplatsförlagd tid).
    Här är det rejält länge...
    Hedda har nog aldrig sovit till nio....minns att hon sov en gång till tjugo i.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • cloudberry79

Och jo, jag är otroligt tacksam att vi har ständig sovmorgon i det här huset, det är aldrig någon som behöver masa sig upp före fan på helgen. Maken brukar stiga upp åtta om något barn vaknar då och så får jag sova till tio.. Å andra sidan ammar jag flera gånger på nätterna, så jag behöver det ibland.

• Hedebris

Mina barn somnar mellan 18.45 och 19.30. Sen vaknar 3åringen 06.00 och 5åringen och 8åringen vaknar vid 06.30

• Alexi
    cloudberry79 skrev 2013-02-19 15:45:02 följande:

Ja men vi har ju valt att lägga barnen så det passar med den tid vi ska upp till jobb och dagis. När jag var föräldraledig med yngsta somnade äldsta minst en timma senare varje kväll men ska man upp 06.45 fem dagar per vecka är det ju barnmisshandel att lägga dem sent på vardagarna för att de ska sova länge på helgen. Man har ju de tider man behöver ha för att få jobb och familjelivet att fungera. Så det har ju inget med kvällspigga eller morgonpigga barn att göra, vi lägger ju dem den tid som funkar bäst med hänsyn till både kvällen och morgonen. Däremot på lov kan de lätt ställa om dygnet och sova till runt 08 men då somna senare på kvällen.
  • hannis

Cloudberry79:

Jag är också morgontrött och kvällspigg och jobbar kväll och natt i vanliga fall men sen vår son föddes har jag tvingats upp tidigt eftersom han är så morgonpigg. Under ca 1,5 år vaknade han 05.00 så nu är det ändå bättre när han vaknar mellan 06-06.30.

Sovit till 9 har han aldrig gjort under sitt hittills 3-åriga liv. Inte mycket att göra åt men som sagt så är det skönt att aldrig behöva stressa på morgonen.

• cloudberry79
    Alexi skrev 2013-02-19 16:05:16 följande:
    Ja men vi har ju valt att lägga barnen så det passar med den tid vi ska upp till jobb och dagis. När jag var föräldraledig med yngsta somnade äldsta minst en timma senare varje kväll men ska man upp 06.45 fem dagar per vecka är det ju barnmisshandel att lägga dem sent på vardagarna för att de ska sova länge på helgen. Man har ju de tider man behöver ha för att få jobb och familjelivet att fungera. Så det har ju inget med kvällspigga eller morgonpigga barn att göra, vi lägger ju dem den tid som funkar bäst med hänsyn till både kvällen och morgonen. Däremot på lov kan de lätt ställa om dygnet och sova till runt 08 men då somna senare på kvällen.
    Här spelar det ingen roll om vi ska upp sex, sju eller åtta, den stora somnar nio varje kväll ändå. Under mycket lång tid har vi varit tvungna att stiga upp sex för att hinna till dagis och jobb, han somnar ändå först nio. Det är först nu, när vi är lediga, som han äntligen sover så mycket han behöver. Det går ju inte att tvinga barn att sova och det är helt ärligt skönt att båda sover så länge som de gör nu när vi är lediga, även om det är skitjobbigt när man ska upp tidigt.
  • Flickan och kråkan

Vi har en 5-åring och en snart 4-åring. De börjar förskolan alla dagar utom fredag klockan 09 och vi har 5 minuters gångväg så behöver sällan väcka. På fredagar börjar de 08 och då får deras pappa ofta väcka, i alla fall yngsta. Vi har rätt morgonpigga barn, men lillebror är mer av en morgonsovare än storebror. De brukar sova på kvällen vid 20-tiden.

Appropå sovmorgnar. Jag kan inte minnas den morgon mina barn sov längre än 07. Jag vet att dethar hänt vid något sporadiskt tillfälle det senast året att de sovit till 07.30 och då jublar vi alla för att få en så lång sovmorgon

• Duckan

Vi har liksom Cloudberry79 en morgontrött tös som gärna sover till 8.30-9.00 och ännu längre om hon är uppe riktigt sent. Jätteskönt! Dock jobbigt vardagar som sagt.

• underverket 06

Har en extrem morgontrött kille känns det som. Han somnar oftast runt 20.30, ganska snabbt numera. För något halvår sedan tog det säkert en halvtimme innan han somnade, men nu verkar han vara i en period när han somnar snabbt. Sedan sover han som en stock hela natten, sällsynt att han vaknar numera, men tills för något år sedan vaknade han flera ggr per natt. Sedan får jag väcka honom runt 07.30, en dag i veckan vid 07.00. Händer aldrig att han vaknar av sig själv, möjligtvis någon gång när han varit jättetrött o somnar i soffan vid 19.00 tiden, då har han vaknat pigg vid 07.00 tiden. Han är alltid trött när han vaknar så trots ca 11 timmars sömn verka det inte räcka. På helgen sover han till mellan 08.30- 09.00, men då somnar han lite senare, vid ca 21.30, så blir lika många timmars sömn. Han är 4 år o har alltid varit extremt morgontrött. Finns inte en enda gång som han självmant i hela sitt liv vaknat före 07.00. De tidigaste han vaknat utan att bli väckt är runt 07.00 o det händer också väldigt sällan. 

• Cornellia

Vi går till dagis när sonen vaknat. Brukar ramla in där vid 9-9.30. Ser det som onödigt att väcka sonen, känns bättre att han får sova tills han vaknar och att vi styr våra tider efter honom.

• Alexi
    Fundersam mamma skrev 2013-02-22 07:53:23 följande:
    Det finns de som behöver ut o röra sig efter kvällsmaten för att kunna somna. Testat?
    När vädret tillåter under sommarhalvåret är vi jätteofta ute efter middagen, men nu på vintern är det inte så kul. Problemet är bara att hinna, vi äter middag runt 17.30 och påbörjar läggningen vid 18.30, inte mycket utetid att spela på. Stor skillnad förra våren och sommaren då vi var föräldralediga, då la sig barnen senare och vi kunde vara ute en timma många kvällar. 
Svar på tråden Hinner era förskolebarn sova tillräckligt?