• Alexi

Vill alla andra tvååringar sitta på pottan?

Läser ju om att det absolut ska gå att få en tvååring blöjfri. Jag förstår bara inte hur man gör när tvååringen i fråga är totalt ointresserad av att sitta på pottan? Har försökt många gånger att sätta honom där men han blåvägrar och när jag "tvingade" honom dit skrek han som en stucken gris. Han går gärna runt naken men jag vågar inte låta honom göra det för länge med tanke på mattor, soffor mm, när han inte ens vet hur man gör för att kissa på en potta/toa känns det meningslöst att få pölar överallt. Böcker på temat är han ointresserad av, likaså att sitta på pottan när vi sitter på toa osv.

• Svar på tråden Vill alla andra tvååringar sitta på pottan?
  • 81missan

Jag har lånat en gammal bok på biblioteket av Penelope ?. Där står att barnen inte är redo för pottträning innan två-års ålder och inte kan bli blöjfria förrän 2.5 år. Jag håller väl inte riktigt med om det, men det kanske ändå ligger något i det.

• Venna

Konstigt tips kanske, men prova att sätta på honom kalsonger, och råkar han kissa i dem så kanske han känner hur otäckt och blött det blir jämfört med blöja?

Båda våra blev blöjfria på dagen när de var ganska exakt två år, och ingen av dem var heller särskilt intresserad av pottan, med att sitta på toaletten gick mycket bättre.

Med dottern testade vi pottan först och hon tvärvägrade, så då tog vi bort den helt ett tag, några veckor tror jag att det var. När vi sedan tog fram den igen så gick det mycket bättre. Då var hon nyfiken och ville sitta, men intresset avtog ganska snabbt och toaletten blev som sagt mer intressant.

Men...dels beror det ju på barnet självt. Alla är ju inte mogna. Men jag tror också att det hänger lite på hur konsekvent man är, utan att någon tar illa upp. Jag tror inte att våra hade blivit blöjfria så tidigt om vi inte hade hjälpt dem på traven, med tanke på att ingen av dem var särskilt intresserade.
    Däremot tror jag att en del barn blir lite bekvämare när de blir äldre och vill bestämma lite mer.

Men som sagt, alla barn är olika mogna. Han är ju bara två år, så ni har ju inte direkt någon panik att potträna!

• Finis
    lyckligmamma87 skrev 2013-02-19 09:50:23 följande:
    Min 20 mån son hoppa upp på toa på en gg
    Kanontips!! Skål

• Finis

Vi har samma problem, dottern har INGET intresse av att sitta på pottan. Jag tänkte köpa en ring till toaletten som nästa steg och hoppas att det lockar lite mer. Men nån gång lär det ju gå vägen, annars får man vänta till sommaren när det är lättare utan overall som kissas ner osv.

• Valkyria75

Vi håller på att potträna just nu, och det går ganska bra. Vår son fyllde 2 i december. Vi har försökt sedan i augusti med jämna mellanrum men aldrig lyckats få minsta lilla droppe i pottan...
    Men sen en dag så sprang han naken efter ett bad och kröp plötsligt in under stolen (han brukar vilja gömma sig när han ska bajsa). Jag fanns nära och det gjorde pottan också så jag lyckades sätta honom på pottan under bordet (en del protester, men när jag lovade att vi inte skulle titta på honom så gick det bra). Och då funkade det plötsligt. Efter det så har jag låtit honom springa naken hemma och det fungerar jättebra! Länge så kom allt i blöjan om han hade blöja på sig, men numera (några veckor senare tror jag) så brukar han även om han har blöja säga till att han vill gå på pottan eller toaletten istället.
    Ibland har vi enstaka olyckor (någon gång i veckan kanske) där han inte hinner till toaletten och kissar på golvet istället, men bajs har vi aldrig haft någon olycka med. Än så länge... :)

Så mitt tips är helt klart att han får springa runt naken. Jag väntade länge på att prova det just för att jag tänkte att jag inte ville ha massa olyckor i soffan och på mattor. Och visst har vi fått lite kiss i soffan några gånger, men jag måste säga att det har gått över all förväntan, så det kan vara värt ett försök!

Det som INTE fungerade för oss var att sätta honom på pottan och hoppas på att det skulle komma något... Och det fungerar fortfarande inte. Jag försöker uppmuntra honom att sitta där t.ex. innan vi går ut eller innan vi ska äta eller gå och lägga sig. Men då totalvägrar han :) Så det metoden fungerade inte alls för oss.

Lycka till :)

• Dohgon

har två tvååringar hemma. ena bajsade på toaletten första gången igår, kissat har han gjort en gång för en månad sen och flera gånger för 2 dagar sedan. han vill verkligen sitta där och är stolt när han kissar/bajsar där =) Han kommer bli blöjfri innan sommaren är över iaf på dagtid.
    Hans tvillingbror däremot är som ditt barn, skriker om man sätter honom på potta/toalett. försöker ibland ändå samtidigt som han får tandborste eller liknande ´bara för att visa att det inte är farligt att sitta där, men kommer ta längre tid innan han är blöjfri misstänker jag och kommer inte tvinga dit honom flera gånger per dag heller som det är nu. Men han är alltid hård i magen också så tror att det är en av orsakerna till att han inte riktigt vågar.

• Valkyria75
    Dohgon skrev 2013-03-07 10:53:13 följande:
    har två tvååringar hemma. ena bajsade på toaletten första gången igår, kissat har han gjort en gång för en månad sen och flera gånger för 2 dagar sedan. han vill verkligen sitta där och är stolt när han kissar/bajsar där =) Han kommer bli blöjfri innan sommaren är över iaf på dagtid.
    Hans tvillingbror däremot är som ditt barn, skriker om man sätter honom på potta/toalett. försöker ibland ändå samtidigt som han får tandborste eller liknande ´bara för att visa att det inte är farligt att sitta där, men kommer ta längre tid innan han är blöjfri misstänker jag och kommer inte tvinga dit honom flera gånger per dag heller som det är nu. Men han är alltid hård i magen också så tror att det är en av orsakerna till att han inte riktigt vågar.
    Vad kul att höra erfarenhet från tvillingar!
    Och skönt att få svart på vitt att man inte nödvändigtvis gör något fel som förälder när det inte funkar, utan att det är det individuella barnet som styr processen rätt mycket själv.
  • Dohgon
    Valkyria75 skrev 2013-03-07 11:58:26 följande:
    Vad kul att höra erfarenhet från tvillingar!
    Och skönt att få svart på vitt att man inte nödvändigtvis gör något fel som förälder när det inte funkar, utan att det är det individuella barnet som styr processen rätt mycket själv.
    Ja som tvillingförälder märker man väldigt klart och tydligt att alla barn är olika från start =) de har samma näring, samma uppväxt samma allt på ett vis, men två helt olika individer som är olika långt fram i utveckling.
    Men angående potträning är jag tacksam att det blir "två olika omgångar " =)
  • Valkyria75
    Dohgon skrev 2013-03-07 21:26:34 följande:
    Ja som tvillingförälder märker man väldigt klart och tydligt att alla barn är olika från start =) de har samma näring, samma uppväxt samma allt på ett vis, men två helt olika individer som är olika långt fram i utveckling.
    Men angående potträning är jag tacksam att det blir "två olika omgångar " =)
    Ja, det kanske är bäst egentligen :)
  • cloudberry79

Man måste inte använda potta. Prova vanliga toan, med eller utan specialring (finns billiga såna som gör att hålet blir mindre) eller sätt på flera lager kläder, så känns det kallt och vått när det kommer kiss, utan att man förstör möblerna. Lägg skydd på ömtåliga möbler

(M)amma till V -07 och E -12
  • PetraMunchen

Barn i 2 års åldern gör som du gör inte som du säger... Gäller för övrigt även äldre barn. Erbjud potta när du själv går. Jag körde med tricket att om lilltjejen var trött fick hon sitta och "vila" på pottan medan jag kisade på morgonen. Funka många gånger när hon från början inte ville sitta på pottan. Boken om att det inte går att få barn blöjfritt före 2,5 ger jag inte fem öre för. Mina har båda varit blöjfritt innan dess vid 2 år och 2 år och 3 mån.

• Leiben

Hej på dig Alexi!

Min son vägrar potta eller toa. För ett år sedan var det spännande en period men nu är det bar tvärnej när man erbjuder. Han bryr sig inte heller om han kissar på stället han är. Kanske tittar lite på strålen och är det hårt underlag plaskar han lite lekfullt i det. Har svårt att se hur man kan motivera honom att kissa på en bestämd plats när han är så obrydd i att han kissar på golvet eller på sin madrass eller vart det nu kan vara. Det har bara varit när han har fått lufta sig lite.

Hur går det för er?

• Alexi
    Leiben skrev 2013-05-10 08:03:37 följande:
    Hej på dig Alexi!

Min son vägrar potta eller toa. För ett år sedan var det spännande en period men nu är det bar tvärnej när man erbjuder. Han bryr sig inte heller om han kissar på stället han är. Kanske tittar lite på strålen och är det hårt underlag plaskar han lite lekfullt i det. Har svårt att se hur man kan motivera honom att kissa på en bestämd plats när han är så obrydd i att han kissar på golvet eller på sin madrass eller vart det nu kan vara. Det har bara varit när han har fått lufta sig lite.

Hur går det för er?

Nej, det går inte alls. Jag frågar då och då om han vill sitta på toa eller potta men han vill inte alls. Jag är för slö för att låta honom gå naken inne med mattor och annat så tanken är att ta tag i det under sommaren just att låta honom gå naken utomhus. Jag tror knappt det hänt att han kissat på sig naken så vi måste nog börja där att han fattar vad som händer. Han säger ibland att det kommer bajs redan innan det gjort det och han kan säga till att han vill ha en ny blöja om den känns blöt osv så han har ju koll där. Det bara känns så komplicerat och han känns liten på ett sätt att jag undrar hur han ska klara att vara blöjfri men samtidigt verkar ju många andra tvååringar klara av det. Dottern blev blöjfri vid 3,5 år så jag har inget att jämföra med.
  • Ruggugglan

Vi hade samma problem med vår son. Från att han var 1 år så har vi testat pottan och försökt med alla medel för att han skulle bli blöjfri. Så fort vi nämnde pottan/toaletten så blev han helt hysterisk och ville vi ta bort blöjan så fick han panik och storgrät.

Men när han precis hade fyllt 3 år så köpte vi kalsonger med favoritfiguren Batman. Sedan dess har han vägrat blöja och är helt torr. Han kände sig helt redo då och han har råkat kissa ner sig 2 ggr på 4 månader.

Jag tror på att vänta tills barnet känner sig redo. Vissa barn är redo tidigt, andra senare.

• Nesss

Vi satte alltid vår 2åring på toaletten precis när han hade vaknat i början, då brukar de behöva kissa och gjorde det till en vana innan vi började ta honom mer regelbundet på toaletten. Det tog någon månad till han var helt blöjfri sen.
    Pottan var han inte så intresserad av, förmodligen kändes det mer naturligt för honom att sitta där vi brukar, han hade ju aldrig sett någon annan använda pottan hemma

Svar på tråden Vill alla andra tvååringar sitta på pottan?