• Anonym (frågande)

Fråga till er som hade svårt att bli gravida, men tillslut blev det...

Hur lång tid tog det sammanlagt?

Blev ni gravida naturligt eller vida hjälp?

Har ni ett barn eller syskon idag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-19 12:27
    Menar givetvis via och inte vida

• Svar på tråden Fråga till er som hade svårt att bli gravida, men tillslut blev det...
  • Hjärtefröjd

Efter mer än sex år av hemmaförsök, Pergotime, inseminationer, missfall och IVF-försök, så blev vi spontant gravid efter en immunologisk utredning/behandling i Athen i juni. Är i vecka 38 just nu.

• Eliasmamma

Vet inte om jag hör hemma här men jag skriver ändå

Jag och mitt ex försökte i närmare 7 år att bli gravida, vi fick 3 missfall i vecka 11-13.
    Utredningen osv visa ingenting alls, allt var bara bra.

Tyvärr gick vi isär när vi skulle börja med IVF, det tog all kraft från oss detta här.

Jag mötte min nuvarande ganska kort därefter. 7 mån in i vårt förhållande fick jag pluss på testet och sonen kom 1 mån förtidigt i oktorber 2011 och är nu 16 månader. På lucia 2012 fick vi även en dotter som föddes 1 vecka innan BF som idag är 2 månader      

• BigganB

Vi började försöka vintern 2008. Vi förstod snabbt att det inte skulle gå så enkelt eftersom jag inte fick igpng ägglossning efter 15 år med p-piller. Vi Kontaktade fertilitetscrntrum (calanderska) augusti 2008. De var helt suveräna och mha ivf fick vi vår första dotter aug 2008.
    Nu i november kom dotter nr2 också ivf.
    Det är helt fantastiskt att detta hjälpmedel finns.

• Anonym

barn nr 2 ville inte komma av sig själv. efter 1.5 år fick jag pergotime och då gick det med en gång.
    var då 25 år.

• Anonym (frågande)

Tack så hemskt mycket för alla historier! Glad

• GullpuckotMe

Jag var 21 år och sambon var 26 när vi plussade. Glömmer aldrig den dagen

• werner

det tog ca sju år. Efter ett antal ivfer blev vi spontant gravida. Vi var sk oförklarligt barnlösa. När storebror var ca 11 mån blev vi gravida med lillebror. Nu när den minsta är tre år är vi gravida igen - efter att ha slarvat med skydd EN gång. Så kan det gå....

• Anonym

För oss tog det nästan 4,5 år för spontan graviditet från första försöket!

Hann under tiden innan göra en utredning (hittade inget fel hos någon av oss), ett vanligt IVF-försök som inte tog sig och sen en cykel med ICSI som blev ett barn.

Sedan blev jag spontant gravid redan sju månader efter förlossningen och jag var då över 40 år!

• Anonym (frågande)

Det är märkligt att det kan vara så, från att ha svårt att bli gravida till att det tar sig jättesnabbt andra eller tredje gången

• Anonym

För oss är det tvärtom. Sorry om jag förstör tråden. Vi har två barn med 13 månaders mellanrum som vi fick på första försöket båda gångerna. Jag var runt 30 och deras pappa 40+ då. Nu har vi försökt med en sladdis i snart ett år och det vill sig tyvärr inte. Jag är 38 nu.

• Anonym (frågande)
    Anonym skrev 2013-02-20 22:54:14 följande:
    För oss är det tvärtom. Sorry om jag förstör tråden. Vi har två barn med 13 månaders mellanrum som vi fick på första försöket båda gångerna. Jag var runt 30 och deras pappa 40+ då. Nu har vi försökt med en sladdis i snart ett år och det vill sig tyvärr inte. Jag är 38 nu.
    Kan ju ha lite med er ålder att göra, men sedan är ju upp till ett år "normalt" utan det är något fel. Men förstår tankarna när det gick på första de andra gångerna.
  • ladybird

Jag är 34 nu, snart 35. Min man 30.

Det kändes som att vi försökte i en evighet. Men det blev bara 10 månader. Första försöket med ägglossningstest fastnade det. Är nu i vecka 21.  

Det är mitt första och hans andra barn.   

• fjånkan

För oss tog det 15 månaders försök första gången, inte jättelång tid kanske, men tillräckligt lång för att vi skulle börja undra om det någonsin skulle bli något. Vi hade just enats om att försöka få till en utredning nästa gång mensen kom när den slutligen uteblev.

Barn nr 2 kom till på andra försöket efter avslutad amning. Första barnet var 1 år då och vi hade inte skyddat oss efter hans födsel. Jag skyllde på amningshormonerna. Tredje barnet kom till 1 månad efter avslutad amning, samma ålder, 1 år, på föregående barn och inget skydd. Fjärde barnet var inte alldeles planerat (för att uttrycka det milt, men ack så välkommet). Vi slarvade med skydd en gång. Vid rätt tillfälle, tydligen

Lycka till! 

• Anonym (gravid)
    Är gravid nu i vecka 28. Hemmaförsök i ca 2 år och sedan IVF:er med start hösten 2010/vintern 2011. Lyckades på sjätte insättningen.

Via hjälp (oförklarligt barnlösa).

Det är första barnet och jag börjar bli äldre så det blir nog inga fler. Vi är glada för ett.
  • 878909

Första försöket tog direkt, så har ett barn på 4 år. Sen 2år tillbaka har vi försökt med ett syskon, pch det tog sig ja nästan exakt 2år efter alltså nu i november. Är i v17 nu :) Blev gravid naturligt. Jag blrjade faktiskt äta folsyratabletter i oktober och i november blev jag gravid. Kanske det har med det att göra, vad vet ja? :))

• Anonym (4 år)

Det tog nästan fyra år. Drygt ett år utan inblandning av läkare och sen tre år med pergotime, pregnyl och slutligen IVF. Vi lyckades på första FET. Jag har "pcoliknande symtom". Vi har ett syskon som blev till på första ET. Vi försökte hela tiden (ca tre år) få till ett syskon på naturlig väg.

• Anonym (Två barn)

För oss tog det 14 månader med första och 4 månader med andra. Båda blev till på naturlig väg.

Jag hade bokat tid för utredning men fick boka av tiden eftersom jag då redan var gravid, så det var ju inget riktigt fel på oss, kanske vi bara inte var så fertila.

Under de sista två månaderna innan vi blev gravida med första barnet hade jjag börjat med Billingsmetoden och lärde känna min ägglossning. Även andra barnet använde jag den metoden för att ha koll på ägglossningen.

Lycka till, hur det än blir!

• Border
    Anonym (frågande) skrev 2013-02-19 11:46:20 följande:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-19 12:27
    Menar givetvis via och inte vida
    Det tog två och ett halvt år.

Vi blev gravida naturligt

Har ett barn 
Svar på tråden Fråga till er som hade svårt att bli gravida, men tillslut blev det...