• Vackrabarn

Vi med sköra livmodertappar, BF 2013

Jag är en gravid blivande 5barnsmor...(beräknad till 1aug 2013, men i mitt fall blir det tidigare)

Alla mina barn har fötts för tidigt, Prematurer kallar man dem.

V.34 var det längsta jag gått, sedan är 32, 32 och 28 de veckor jag fött i .

Jag lever med förhoppningarna om att kunna gå längre denna graviditet då jag tar mina erfarenheter från tidigare o hittar på ev lösningar på vad jag kan göra annorlunda....

En tråd för oss som kan diskutera våra komplexa livmodertappar, råd o tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-11 13:59
    Några fler med svaga livmodertappar?

Några tips o råd hur du/man kan få gå några veckor till???

• Svar på tråden Vi med sköra livmodertappar, BF 2013
  • Vackrabarn
    jmynt skrev 2013-03-11 19:21:34 följande:
    Ja men då kan vi ju gissa att du iaf är mer än halvägs efter som du förmodligen inte går tiden ut. 

Idag har jag storstädat mitt kök och till o med bonat golvet, har dessutom gjort ett kollage med bilder på barnen, klätt om en anslagstavla och klätt om tre stolar. Nu ska jag sitta helt stilla resten av dagen och jag tror att gubben får bära mig från soffan till sängen när det blir dags att sova, för nu är jag HELT slut. misstänker att jag inte kommer få sova i natt, brukar få en del sd när jag väl ska slappna av efter att ha varit igång för mycket på dagen. 

Hur går det för dig då är det fortfarande lugnt?    

Men du fååår inte!! Du måste vila du!!!!

Duktigt att du gjort så mycket, men du måste vila när du är i den sits du är i!!! Jag anstränger mig inte mer än jag måste o tar powernaps på förmiddagen då barnen är på dagis.

Maken har tagit över allt tvättande, jag plockar o dammar bara, tar köket men gör inga större grejer.

HUr många cm tapp hade du kvar?

Jag ska helt klart ta hjälpmedel om jag får för tidiga sammandragningar...

Jag har det lugnt faktiskt.. Ont i sittknölarna men inga sammandragningar. Brukar få det  mellan v.25-29....

Men denna graviditet så tar jag det ännu mera lugnt...stressar inte, vilar om jag känner minsta trötthet i rygg... på måndag ska jag be min bm om en stödgördel....=)  
    BF 1/8-2013 enligt Familjeliv. Prematurmorsa, räknar med barn i maj-juni2013
  • jmynt
    Vackrabarn skrev 2013-03-11 19:29:37 följande:
    Men du fååår inte!! Du måste vila du!!!!

Duktigt att du gjort så mycket, men du måste vila när du är i den sits du är i!!! Jag anstränger mig inte mer än jag måste o tar powernaps på förmiddagen då barnen är på dagis.

Maken har tagit över allt tvättande, jag plockar o dammar bara, tar köket men gör inga större grejer.

HUr många cm tapp hade du kvar?

Jag ska helt klart ta hjälpmedel om jag får för tidiga sammandragningar...

Jag har det lugnt faktiskt.. Ont i sittknölarna men inga sammandragningar. Brukar få det  mellan v.25-29....

Men denna graviditet så tar jag det ännu mera lugnt...stressar inte, vilar om jag känner minsta trötthet i rygg... på måndag ska jag be min bm om en stödgördel....=)  
    Jag har ju inte fått kolla tappen sen v.18 men då var den ju hela 45mm!! Är i v.22 nu så tror inte att den är så lång längre. Mitt problem är väl att det om jag bara ska göra nåt litet så kan jag ibland inte sluta, känner inte hur trött jag är förens jag suttit still en stund.Men idag säger kroppen ifrån så idag blir det bara att städa badrummet (har ca 1 kvm golvyta) så det borde jag orka. Sen ska jag o barnen ta en promenad på stan. Det är mycket lättare att ha dem ute än inne, här hemma klättrar de på väggarna. Hur mycket har du dina barn på dagis, mina går än så länge bara fem timmar tisdag, onsdag och torsdag, men ska be om att få ha dem där även måndag o fredag nu, så jag kan vila lite mer.

Skönt att det är lugnt då, min natt vart inte så farlig (eller så var jag så trött så att inget kunnat väcka mig) Det värsta idag är att jag får ont i magen av att sitta det känns bättre att stå men klart bäst att ligga så nu ska jag parkera mig i liggläge på soffan och ta det lugnt nån timme. 
  • jmynt

Om man känner (vi hade lite mys morse) att tappen bara sticker ner några mm i slidan och känns mjuk o slemmig  nästan som öppen fast bara några mm upp sen känns det mest slemmigt. Betyder detta att tappen har blivit jätte kort jätte fort eller kan den vara längre på insidan? Ska be om en kontroll och hoppas att jag får en senare idag eller imorgon...

• Vackrabarn
    jmynt skrev 2013-03-16 08:14:13 följande:

Om man känner (vi hade lite mys morse) att tappen bara sticker ner några mm i slidan och känns mjuk o slemmig  nästan som öppen fast bara några mm upp sen känns det mest slemmigt. Betyder detta att tappen har blivit jätte kort jätte fort eller kan den vara längre på insidan? Ska be om en kontroll och hoppas att jag får en senare idag eller imorgon...

Oj, be om en kontroll tycker jag! Sedan ska man ju inte vara därinne o fingra, vilket kan låta motsägelsefullt då man kan ha sex, men har man känsliga tappar som vi så ska man nog undvika att vara därinne i "onödan" så att säga..

Det låter ju konstigt, du kanske till o med ska ringa förlossningen o kolla...eller gyn.... 
  • Vackrabarn

Puff                        

• jmynt
    Vackrabarn skrev 2013-03-16 18:51:03 följande:
    Oj, be om en kontroll tycker jag! Sedan ska man ju inte vara därinne o fingra, vilket kan låta motsägelsefullt då man kan ha sex, men har man känsliga tappar som vi så ska man nog undvika att vara därinne i "onödan" så att säga..

Det låter ju konstigt, du kanske till o med ska ringa förlossningen o kolla...eller gyn.... 
    Nä fy nu blir jag så arg på 1177 allt är bara normalt och inget att orora sig för. Bara att fortsätta att leva som vanligt. Trots att man talar om vilka problem man haft innan!! Det är som att bara för att mina barn inte räknats som prematurer så behöver jag inte oroa mig alls för nåt. Men om jag inte hade fått hjälp tidigare hade de ju varit allderleds för tidiga, men det räknas alltså inte....Ska ring min bm om en stund o se vad hon tycker jag ska gör iaf.

Hoppas allt är lugnt med dig fortfarande.

• jmynt

Hur går det för dig? Jag ska in på en ny koll på förlossningen nu, har massa tryck neråt och blodigt slem när jag går på toa. Jag är nästa övertygad om att tappen kommer vara påvärkad men hoppas ju såklart att allt ska vara lugnt.

• Vackrabarn
    jmynt skrev 2013-03-31 12:47:06 följande:
    Hur går det för dig? Jag ska in på en ny koll på förlossningen nu, har massa tryck neråt och blodigt slem när jag går på toa. Jag är nästa övertygad om att tappen kommer vara påvärkad men hoppas ju såklart att allt ska vara lugnt.
    Hej

Nej, vad jobbigt. Hoppas verkligen inte din tapp är påverkad. Men iofs, du är i v.23 va? Så 2 veckor till o barnet kan ju komma ut o överleva bra. Men jag hoppas det går bra för dig o att det är , nja hoppas ju inte att det är något annat som ställer till det för dig... Kanske du har en uvi? Har du tagit odling? GBS?

Det går bra, jag tar det lugnt o vilar så mycket jag kan. Men idag tog jag mig faktiskt ut en sväng på en lång o skön promenad. Har köpt  stödbälte som sitter på varje ggn jag ska göra något... Du har inte tänkt på att införskaffa ett sådant?

Berätta hur det går för dig!!!  
  • jmynt

Tappen var över 3cm (vet inte hur mycket över dock) den var 3,5 cm för en vecka sen, men enligt läkarna är allt lugnt. Blir dock så irriterad på läkarna, jag frågade om det var farligt om tappen blev mjuk och öppnar sig en bit utifrån (sa inte att jag varit där o kännt en gång och vet att det är så) och hon sägen att så är det inte nu så jag behöver inte tänka mer på det. Hon kännde inte ens efter bara kollade med ul och undersökte med de där hemska instrunenten....Hur kan hon veta att den inte är mjuk eller öppen för ett finger en bit upp? Däremor frågade hon väldigt om vilken vecka jag var i om jag skulle på ul snart och om jag hade fått nån tid för tillväxt-ul. Hon kände länge på magen och så men sen säger hon bara att det där får bm mäta nästa gång du ska dit... Vad ska jag tro om det nu då? När jag själv känner på magen har jag överkanten på livmodern ca 4-5cm över naveln och det är ju mycket mer än med mina andra barn. men så har de ju varit små....

För varje gång jag pratat med en läkare så blir jag bara mer orolig och mer förvirrad, så nu ger jag upp jag pratar bara med min bm hädanefter om inte hon tycker att jag ska till en läkare. Nu vill jag slippa förlossningen helt fram till det är dags. Idag ska jag bara vila, har feber och ont i luftrören och hostar en massa. Tänker leva efter de "regler" jag fick när jag väntade pojken och hoppas att det räcker.

Vad skönt att höra att allt fortfarande är lugnt!! Är det ett sånt vanligt stödbälte som du har eller är det nåt special?     

• Vackrabarn
    jmynt skrev 2013-04-01 11:30:52 följande:
    Tappen var över 3cm (vet inte hur mycket över dock) den var 3,5 cm för en vecka sen, men enligt läkarna är allt lugnt. Blir dock så irriterad på läkarna, jag frågade om det var farligt om tappen blev mjuk och öppnar sig en bit utifrån (sa inte att jag varit där o kännt en gång och vet att det är så) och hon sägen att så är det inte nu så jag behöver inte tänka mer på det. Hon kännde inte ens efter bara kollade med ul och undersökte med de där hemska instrunenten....Hur kan hon veta att den inte är mjuk eller öppen för ett finger en bit upp? Däremor frågade hon väldigt om vilken vecka jag var i om jag skulle på ul snart och om jag hade fått nån tid för tillväxt-ul. Hon kände länge på magen och så men sen säger hon bara att det där får bm mäta nästa gång du ska dit... Vad ska jag tro om det nu då? När jag själv känner på magen har jag överkanten på livmodern ca 4-5cm över naveln och det är ju mycket mer än med mina andra barn. men så har de ju varit små....

För varje gång jag pratat med en läkare så blir jag bara mer orolig och mer förvirrad, så nu ger jag upp jag pratar bara med min bm hädanefter om inte hon tycker att jag ska till en läkare. Nu vill jag slippa förlossningen helt fram till det är dags. Idag ska jag bara vila, har feber och ont i luftrören och hostar en massa. Tänker leva efter de "regler" jag fick när jag väntade pojken och hoppas att det räcker.

Vad skönt att höra att allt fortfarande är lugnt!! Är det ett sånt vanligt stödbälte som du har eller är det nåt special?     
    Skönt att tappen inte är kortare..
    Med vila kan man göra tappen hård så se bara till att vila o gör som du sa i slutet "efter de regler du fick när du väntade pojken"...

Jag köpte ett stödbälte från  www.babyprylen.se/produkt/stodbalten/40/

Dock tog jag lite för stort bälte men de visade inte hur jag skulle mäta heller så.. Men det funkar, man får dra åt det lite mer bara =)

• jmynt

Det såg ju riktigt bra ut, men svårt att veta villken stl. man ska ha, jag har ju ganska stor mage och vill ju kunna ha det hela tiden ut. ska mäta lite och se.....

Svar på tråden Vi med sköra livmodertappar, BF 2013