• MångaFrågor

Falukorvar - vad har hänt med dom? Hjälp!

När jag steker falukorv så blir det som ett tjockt, kletigt lager som stelnar och sitter som bara fan. Har aldrig varit med om det med falukorv förut, men det har pågått i senaste 4 gångerna vi ätit det!

Det är visserligen en billig korv från Willys, inte den dyraste och inte den billigaste, mins ej märket. Har aldrig varit med om detta klet förut!

Vad beror det på?!  

• Svar på tråden Falukorvar - vad har hänt med dom? Hjälp!
  • listo

Troligen att det är billig korv med låg kötthalt och mycket "skit". Köp ordentlig korv istället, t.ex från Jokkmokks Korv.

• JanaLiiN

Medan du steker? Eller efteråt?

• Skitoxå

Ja, korv är egentligen skitmat med ofta knappt hälften köttinnehåll. Vad den andra halvan av korven innehåller kan man bara fantisera om. Ovanstående har rätt, köp dyrare korv och kräv minst 65% kött. Dock är det inte mycket det heller, har ibland hittat korv som innehåller 75% kött. Och köp svensk, annars vet man aldrig vad som är i

• MångaFrågor
    listoplisto skrev 2013-02-20 18:36:13 följande:
    Troligen att det är billig korv med låg kötthalt och mycket "skit". Köp ordentlig korv istället, t.ex från Jokkmokks Korv.

Men vaddå för skit? Vad är kletet som kommer fram?
  • listo

Fett, stärkelse (kan vara t.ex. tillsatt potatismjöl, potatisfibrer eller liknande). I "sämre" falukorv tillsätts upp till 35-40% vatten och så ämnen som binder vätskan i korven

• Sunshine808

Köp bra falukorv istället

• MångaFrågor
    JanaLiiN skrev 2013-02-20 18:39:26 följande:
    Medan du steker? Eller efteråt?

Ja, medan jag steker. Det blir som det blir när man ska smälta socker och så för att limma ihop pepparkakshus, så segt och stelt blir det..
  • MångaFrågor

Ja jag får väl börja köpa bättre korv. Nu äter vi väldigt sällan korv men tidigare har det inte blivit såhär av just det här märket.

• Zizzy Zimsson

Förmodligen stabiliseringsmedlen som natrium-, kalium- och kalciumdifosfater som behövs för att hålla kvar allt vanligt kranvatten som tillsätts till billig falukorv som sådan du kan hitta på Willys. Yech!

Svar på tråden Falukorvar - vad har hänt med dom? Hjälp!