Min man arbetar skift inom räddningstjänsten och har alltid gjort så vi är vana vi det. Och jag tycker inte att det har inneburit några direkta problem sedan vi fick barn. Men det är klart, man får planera lite mer, det går inte att bestämma att den ena alltid lämnar på dagis tex. och att den andra alltid hämtar. Utan man får sätta sig ner varje eller varannan vecka och gå igenom planeringen! Först ligger pappans schema, sen dagisschemat och sen får man planera in aktiviteter, träning mm efter det sen. Jag har kontorsjobb måndag-fredag med flexmöjligheter. Just nu jobbar vi båda heltid men jag har gått ner i procent vissa perioder.
Skiftjobbet har även (för vår del i alla fall) inneburit att barnet inte behövt vara på dagis mer än 2-3 dagar per vecka, resten har han varit hemma med sin pappa. Och pappan har kunnat byta pass med kollegor för att lösa VAB och få längre semester tex. Dagen efter ett nattpass har barnet alltid varit schemalagt på dagis, för att pappan ska få tid till återhämtning. Och de dagar pappan jobbar dagpass har jag fått både lämna och hämta så där krävs ju att jag i min tur har möjlighet att flexa för annars hinner jag inte hämta innan fritids stänger (17:15). Så visst, det är en del pusslande men man får så mycket mer tillbaka tycker jag. Och framför allt blir det aldrig slentrian hemma utan han har sina dagar då han gör vad han vill och jag har alltid minst en kväll per vecka då han jobbar då jag kan softa hemma och krypa upp i soffan med en bok eller så
Vi har som sagt bara ett barn än så länge och han är sju år och går i skolan. Så får vi fler barn kommer vi framför allt att få mycket tid tillsammans de första åren, när ettan är i skolan, jag är f-ledig och pappan är ledig mycket. Sen när syskonet börjar förskola får vi lämna/hämta på två ställen men det ser jag inte som något problem för vi har så nära till allt (jobb, skola, dagis) där vi bor.
Jag kanske ska skriva det också, min man har 4-veckors skift. Dag innebär 7:30-17.30, natt innebär 17:30-07:30 och dygn är ett dygn från 07:30 på morgonen. Schemat ser ut så här, om ni vill se hur ett schema kan se ut:
V1. tisdag dag + torsdag natt
V2. måndag dag + onsdag natt + fredag natt + söndag dygn
V3. tisdag natt + torsdag dag
V4. måndag natt + onsdag dag + fredag dag + lördag dygn