• Lizzy

Få ihop vardagen om ena föräldern arbetar flexibla arbetstider?

Hej!

Jag vänder mig till er som har erfarenhet av att ena föräldern arbetar flexibla arbetstider (skift mellan dag, kväll, helg turer (även akut jour)).

Min sambo funderar på att utbilda sig inom sjukvåden, till ett yrke där det nästan alltid förekommer flexibla arbetstider och ev. akut jourberedskap.
    Hur får man vardagen att gå ihop smidigt när familjen skall utökas med 2-3 barn?
    Är det mycket mer planering än om man tänker att båda föräldrarna arbetar 7-17?

Vi har inga barn i dagsläget.

• Svar på tråden Få ihop vardagen om ena föräldern arbetar flexibla arbetstider?
  • enLitenEmma

Jag har försökt förhandla med dagis men det va stenhårt Max 1 timme (restid 45 min till jobb) innan jag börjar mitt pass.

Nu är jag fl med lillasyster så nu går han 15 timmar v regelbundna tider, och det är stooor skillnad på honom

• mandelblomma
    enLitenEmma skrev 2013-02-21 08:38:49 följande:
    Jag har försökt förhandla med dagis men det va stenhårt Max 1 timme (restid 45 min till jobb) innan jag börjar mitt pass.

Nu är jag fl med lillasyster så nu går han 15 timmar v regelbundna tider, och det är stooor skillnad på honom
    helt galet. Här jobbar ju maken natt då så han får sovtid innan han går på.
    Vet inte hur de ställer sig till det om han ex jobbat vanlig kväll och börjat kl 3.
    Ska barnen börja kl 2 då och jag hämta dem sen kl 4?
    Snacka om att inte se till barnens bästa
  • Lizzy
    enLitenEmma skrev 2013-02-21 08:32:59 följande:
    Jag jobbar skift, kvällar helger nätter dagar.

Min son gick i genomsnitt ca 30 timmar i veckan trots att vi båda jobbar heltid och har 2 timmars restid.
    MEN det har varit väldigt jobbigt för min son att börja på dagis. Just för att det inte är någon kontinuitet. Ibland börjar han kl 6 på morgon, inland kl 11 och ibland är han ledig på veckan. Det var jobbigt för honom och det tog flera månader innan det blev bra. Det är den stora nackdelen.

Sen är det ju så att det blir mindre tid tillsammans som en hel familj då jag jobbar kvällar och helger och storhelger.
    Okej, jag har funderat lite grann på det där med dagistider och hur det skulle påverka barnen men har som svårt att föreställa mig hur jobbigt det kan vara för dem.

Jag tolkar din text som att du har ett barn.
    Hur tror du det skulle sett ut om du hade haft 2-3 st barn med 2-3 års mellanrum? 
  • Lizzy
    mandelblomma skrev 2013-02-21 08:41:28 följande:
    helt galet. Här jobbar ju maken natt då så han får sovtid innan han går på.
    Vet inte hur de ställer sig till det om han ex jobbat vanlig kväll och börjat kl 3.
    Ska barnen börja kl 2 då och jag hämta dem sen kl 4?
    Snacka om att inte se till barnens bästa
    Har inte tänkt på att det finns dagis som har sådana regler.
    Hur tar man reda på vad för regler som olika dagisar har utan att behöva stå i dagiskö osv?

Finns möjligheten så skulle jag vilja välja vilket dagis som skulle passa familjens behov mest. Kan man göra det eller är kommunala dagisar baserade på olika regioner i kommunen/samhället? 
  • mandelblomma
    Lizzy skrev 2013-02-21 09:08:53 följande:
    Har inte tänkt på att det finns dagis som har sådana regler.
    Hur tar man reda på vad för regler som olika dagisar har utan att behöva stå i dagiskö osv?

Finns möjligheten så skulle jag vilja välja vilket dagis som skulle passa familjens behov mest. Kan man göra det eller är kommunala dagisar baserade på olika regioner i kommunen/samhället? 
    man får fråga vad som gäller då man söker. Men du, allt och mycket kan hända och förändras till den dagen. Ni kan jobba med helt annat än ni tänkt er
    Barnomsorgen kan se helt olik ut med regler som finns nu osv.
    Ta det som det kommer, det blir sällan som man planerar ändå Solig
  • Lizzy
    mandelblomma skrev 2013-02-21 09:13:16 följande:
    man får fråga vad som gäller då man söker. Men du, allt och mycket kan hända och förändras till den dagen. Ni kan jobba med helt annat än ni tänkt er
    Barnomsorgen kan se helt olik ut med regler som finns nu osv.
    Ta det som det kommer, det blir sällan som man planerar ändå Solig
    Jo det är klart. Men man vill förbereda sig ordentligt =)
    Man vill ju att familjen skall hålla och kärleken glöda, samtidigt som man vill kunna ge barnen en så bra uppväxt som möjligt med så lite krångel i livet som det bara går =) 
  • mandelblomma
    Lizzy skrev 2013-02-21 09:28:29 följande:
    Jo det är klart. Men man vill förbereda sig ordentligt =)
    Man vill ju att familjen skall hålla och kärleken glöda, samtidigt som man vill kunna ge barnen en så bra uppväxt som möjligt med så lite krångel i livet som det bara går =) 
    jo men att planera så långt innan man ens har barn fungerar sällan. Det ligger så långt i framtiden att man inte vet hur vare sig dagis eller jobbregler ser ut då i alla fall.
  • Höghus

Vi har tre barn (en är iofs bebis än så länge) och jobbar olika tider olika veckor båda två och mycket kvällar och helger. Det har aldrig varit några problem. Man får vara flexibel bara. Vi har dock fått ta till mor/farföräldrar som barnvakt då och då när tex helgpass krockat men det är bara uppskattat.

• Lizzy
    mandelblomma skrev 2013-02-21 09:32:16 följande:
    jo men att planera så långt innan man ens har barn fungerar sällan. Det ligger så långt i framtiden att man inte vet hur vare sig dagis eller jobbregler ser ut då i alla fall.
    Så långt in i framtiden vet jag väll inte. Vi har väll tänkt försöka med barn om 3-4 år, nästan precis efter bådas utbildningar är klara. sen får man hoppas att man har hunnit få en fast anställning och lite erfarenhet innan pluset kommer. 
  • mandelblomma
    Lizzy skrev 2013-02-21 09:44:07 följande:
    Så långt in i framtiden vet jag väll inte. Vi har väll tänkt försöka med barn om 3-4 år, nästan precis efter bådas utbildningar är klara. sen får man hoppas att man har hunnit få en fast anställning och lite erfarenhet innan pluset kommer. 
    det jag menar är att det ändå är rätt långt in i framtiden. Just dagisreglerna kan ex se helt annorlunda ut. Det troliga är kanske att de är generösare med 30 timmarsveckor exempelvis.
    Fp reglerna ser nog inte heller ut som i dag.
    Vårdnadsbidrag eller inte

Klart man kan kolla runt lite men det blir liksom vad det blir ändå den dagen och sällan som man trott eller planerat Solig
  • Lizzy
    Höghus skrev 2013-02-21 09:37:21 följande:
    Vi har tre barn (en är iofs bebis än så länge) och jobbar olika tider olika veckor båda två och mycket kvällar och helger. Det har aldrig varit några problem. Man får vara flexibel bara. Vi har dock fått ta till mor/farföräldrar som barnvakt då och då när tex helgpass krockat men det är bara uppskattat.
    Okej. =)
    Påverkar arbetstiderna mycket för hela familjen att vara tillsammans?
    Är ni båda helt lediga en helg ca. var annan till var 3:e vecka eller så? 
  • Lizzy
    mandelblomma skrev 2013-02-21 09:47:25 följande:
    det jag menar är att det ändå är rätt långt in i framtiden. Just dagisreglerna kan ex se helt annorlunda ut. Det troliga är kanske att de är generösare med 30 timmarsveckor exempelvis.
    Fp reglerna ser nog inte heller ut som i dag.
    Vårdnadsbidrag eller inte

Klart man kan kolla runt lite men det blir liksom vad det blir ändå den dagen och sällan som man trott eller planerat Solig
    Jo det är ju sant, men känner att man har fått lite mera inblick i hur det kan se ut =)

Jag är mycket tacksam för svaren som jag har fått =) 
  • Höghus

Lizzy: tycker vi haft mer tid tillsammans än de flesta andra familjer. Tex om jag jobbat helg och är ledig en vardag och maken inte börjar förrän 15 har vi hela dan ihop! Nu när stora går i skolan blir det iofs lite mindre så. Ang helgerna har det varit som du skriver, ca varannan var tredje tillsammans. :)

• hannis

Lizzy:

Det beror på tid på dagen. Min man har ju som sagt 1,5 timmes resväg men jag kan ju å andra sidan stå mitt i ett mord när de ringer från dagis. (Har faktiskt hänt en gång)

Då får dagis vänta helt enkelt. De förstår vår situation och att vi inte alltid kan vara där på 30 min om de ringer.

När vi är lediga gör vi vanliga saker. Går till lekplatsen, åker till simhallen, handlar, leker i skogen, promenerar osv.

• Mamma till Philip Nova Elliot

Just nu jobbar bara min man kvällar (en i veckan) och helger (var 3:e). Det funkar ju bra eftersom jag sköter lämningar och hämtningar (har bilen). Innan jobbade jag oxå kvällar (lite hur som men på 6 veckors schema) och helger (ibland 2 i rad, ibland bara en lörd eller sönd.) och det krockade med jämna mellanrum. Ingen familj i närheten och kul att be om passning en helg kl 7... Ingen möjlighet för mig att byta pass då det bara blev klydd på jobb så chefen satte stopp. Och att båda jobbar kväll mitt i veckan går inte heller. Ingen som kan komma och natta/läsa läxor mm. Kaos med andra ord... Så att en jobbar så funkar fint nu tycker jag men visst var det drygt ensamma kvällar med en bebis, trotsig 3 åring och ett skolbarn som kräver sitt.

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • ladysoul77

Vi har oregelbundna arbetstider båda två. Vi är frilansande kulturarbetare (musiker) med mycket jobb kvällar och helger periodvis.. Vi har två barn 3 och 5,5 år gamla. Det är ett evigt pusslande ibland. VI har ingen hjälp ifrån släkt för de bor 80 mil bort, däremot hjälps vi åt vänner emellan som har lite samma liv. Vi har även anlitat en "proffisionell" barnvakt genom en firma som hjälper oss.

Fördelarna är att barnen kan gå korta dagar på dagis då någon oftast är hemma och jobbar hemifrån. De går 9-15 fyra dagar i veckan. Nackdelarna är som någon skrev att vi inte har så många lediga helger tillsammans. Vi är dock alltid lediga på storhelger och minst ett par veckor tillsammans på somrarna.

Ibland kan jag verkligen sakna att ha ett jobb med fasta tider och framför allt fast lön, men nu är det som det är. Min man har jobbat 23 år som musiker och jag har jobbat 25 år. Det är inte bara att hoppa av... 

En lite tråkig grej är att vi gärna skulle velat ha ett till barn, men vi känner att det nog blir för svårt för vår livsstil att få ihop. Då skulle vi behöva ett starkare socialt nätverk för att det skulle funka tror jag. Plus att vår ekonomi är så varierande och det kanske blir för tufft för oss. Det kan jag verkligen blir sorgsen över. Blir genuint avundsjuk på folk som har pigga föräldrar i samma stad som kan hämta på dagis då och eller ta hand barnen nån helg kanske.. Men det är som det är. Vi är väldigt lyckligt lottade ändå att vi kan försörja oss på våra största intressen och det ger våra barn två glada föräldrar!

• ladysoul77
    ladysoul77 skrev 2013-02-28 11:02:29 följande:
    Vi har oregelbundna arbetstider båda två. Vi är frilansande kulturarbetare (musiker) med mycket jobb kvällar och helger periodvis.. Vi har två barn 3 och 5,5 år gamla. Det är ett evigt pusslande ibland. VI har ingen hjälp ifrån släkt för de bor 80 mil bort, däremot hjälps vi åt vänner emellan som har lite samma liv. Vi har även anlitat en "proffisionell" barnvakt genom en firma som hjälper oss.

Fördelarna är att barnen kan gå korta dagar på dagis då någon oftast är hemma och jobbar hemifrån. De går 9-15 fyra dagar i veckan. Nackdelarna är som någon skrev att vi inte har så många lediga helger tillsammans. Vi är dock alltid lediga på storhelger och minst ett par veckor tillsammans på somrarna.

Ibland kan jag verkligen sakna att ha ett jobb med fasta tider och framför allt fast lön, men nu är det som det är. Min man har jobbat 23 år som musiker och jag har jobbat 25 år. Det är inte bara att hoppa av... 

En lite tråkig grej är att vi gärna skulle velat ha ett till barn, men vi känner att det nog blir för svårt för vår livsstil att få ihop. Då skulle vi behöva ett starkare socialt nätverk för att det skulle funka tror jag. Plus att vår ekonomi är så varierande och det kanske blir för tufft för oss. Det kan jag verkligen blir sorgsen över. Blir genuint avundsjuk på folk som har pigga föräldrar i samma stad som kan hämta på dagis då och eller ta hand barnen nån helg kanske.. Men det är som det är. Vi är väldigt lyckligt lottade ändå att vi kan försörja oss på våra största intressen och det ger våra barn två glada föräldrar!
    Jag har jobbat 15 år som musiker, inte 25.. :)
  • Gladskit

Min man arbetar skift inom räddningstjänsten och har alltid gjort så vi är vana vi det. Och jag tycker inte att det har inneburit några direkta problem sedan vi fick barn. Men det är klart, man får planera lite mer, det går inte att bestämma att den ena alltid lämnar på dagis tex. och att den andra alltid hämtar. Utan man får sätta sig ner varje eller varannan vecka och gå igenom planeringen! Först ligger pappans schema, sen dagisschemat och sen får man planera in aktiviteter, träning mm efter det sen. Jag har kontorsjobb måndag-fredag med flexmöjligheter. Just nu jobbar vi båda heltid men jag har gått ner i procent vissa perioder.

Skiftjobbet har även (för vår del i alla fall) inneburit att barnet inte behövt vara på dagis mer än 2-3 dagar per vecka, resten har han varit hemma med sin pappa. Och pappan har kunnat byta pass med kollegor för att lösa VAB och få längre semester tex. Dagen efter ett nattpass har barnet alltid varit schemalagt på dagis, för att pappan ska få tid till återhämtning. Och de dagar pappan jobbar dagpass har jag fått både lämna och hämta så där krävs ju att jag i min tur har möjlighet att flexa för annars hinner jag inte hämta innan fritids stänger (17:15). Så visst, det är en del pusslande men man får så mycket mer tillbaka tycker jag. Och framför allt blir det aldrig slentrian hemma utan han har sina dagar då han gör vad han vill och jag har alltid minst en kväll per vecka då han jobbar då jag kan softa hemma och krypa upp i soffan med en bok eller så

Vi har som sagt bara ett barn än så länge och han är sju år och går i skolan. Så får vi fler barn kommer vi framför allt att få mycket tid tillsammans de första åren, när ettan är i skolan, jag är f-ledig och pappan är ledig mycket. Sen när syskonet börjar förskola får vi lämna/hämta på två ställen men det ser jag inte som något problem för vi har så nära till allt (jobb, skola, dagis) där vi bor. 

Jag kanske ska skriva det också, min man har 4-veckors skift. Dag innebär 7:30-17.30, natt innebär 17:30-07:30 och dygn är ett dygn från 07:30 på morgonen. Schemat ser ut så här, om ni vill se hur ett schema kan se ut:
    V1. tisdag dag + torsdag natt
    V2. måndag dag + onsdag natt + fredag natt + söndag dygn
    V3. tisdag natt + torsdag dag
    V4. måndag natt + onsdag dag + fredag dag + lördag dygn 

Svar på tråden Få ihop vardagen om ena föräldern arbetar flexibla arbetstider?