• E Maria

Ni som valt annorlunda namn till era barn...

Vi har gett vår son ett dubbelnamn, och det är väl inte helt "rätt i tiden". En del tror vi skojar, en del tycker det är fräckt och kul med ett udda namn...det som är tråkigt är väl att hela tiden behöva försvara namnet liksom, framförallt för familjen.. Och för nära vänner som bara reagerade med ett "ööhhh?!!?" Nu är plutten bara 3 veckor, men jag undear, ni som också har annorlunda namn på era barn, hur lång tid tog det innan folk vande sig liksom, o slutade kommentera?

• Svar på tråden Ni som valt annorlunda namn till era barn...
  • Sarus85

Silveremma: jag hade som förslag till sonen namnet Elliot, men det tyckte absolut inte min man för det var ju ett flicknamn . Förlåt för OT Ts.

• SilverEmma
    Sarus85 skrev 2013-02-23 13:57:09 följande:
    Silveremma: jag hade som förslag till sonen namnet Elliot, men det tyckte absolut inte min man för det var ju ett flicknamn . Förlåt för OT Ts.

Allvarligt? Hahaha! Vad roligt! Jag har alltid älskat namnet så vi bestämde oss för det, oavsett kön. Så råkade det bli en tjej.
    Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • Maggimou

Det enda negativa är nog att man måste vara så himla tydlig när man berättar namnet. Och folk har svårt att minnas det först och måste fråga igen. Annars bara plus.

• Maggimou

Och jo, folk kommenterar. Fast mest; "det har jag aldrig hört, vart kommer det ifrån?" Och "va fint!"

• Dr Mupp

Det gick snabbt när de insåg att man faktiskt var seriös och inte skämtade. Vår son heter förörvigt Torkel.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • En glad tjej

Min dotter heter Leonora, enligt SCB heter 390 personer det som tilltalsnamn. Vi har aldrig hört något negativt om hennes namn, de flesta tycker namnet är fint.

• greeneyes

Skit i vad alla andra tycker. Ni kommer ändå inte kunna göra alla nöjda - smaken är som baken Det är vad ni tycker som är det viktiga. 

Så länge ni inte ger barnet ett namn som blir jobbigt psykologiskt att bära (typ ett namn som låter som ett könsord, exempelvis om ni skulle hitta på ett namn som ni stavar Fitah typ) så kör på det!

(Har själv en dotter som har ett ovanligt namn som ett tjugotal i Sverige heter. Vi får jämt positiva kommentarer om det, och hon ÄR verkligen det namnet. Vill inte säga det men det är i stil med Di Levas unge Cosmos namn typ). 

• FruOMor

Min dotter är den enda i Sverige med sitt namn, vet att en flicka i utlandet har samma namn, de va därifrån vi fick de.
    Många reagerade när vi berättade vad hon skulle heta, dock mest de äldre som min svärmor osv men nu kan ingen tänka sig ett annat namn på henne

• Höghus

Men TS, dubbelnamn är ju precis "rätt i tiden"? Ungefär det trendigaste namn man kan ge sitt barn just nu tillsammans med namn som Majken, Marianne, Gunnar, Kerstin osv.

• Athema

Mina barn Heter Elvin och Evina, döpte dom inte så för att jag ville att det skulle vara likt eller annorlunda. Sonen skulle först heta Lukas, men när jag hörde Elvin så fanns inget annat, samma med Evina hon skulle heta Beatrice men kom över namnet Evina och som första gången så fanns inget annat jag kunde tänka mig efter det.

Det var många som tyckte att det var för likt och att båda barnen skulle komma springades då man ropade ena barnets namn. Många säger fortfarande Elvina när dom pratar om Evina vilket är lite störande.
    Elvin blir ibland Elving när dom skriver namet osv.

Min mamma var speciellt negativ :Men dom kan ju inte heta samma namn, sen hade jag hört att hon sagt till någon vi känner att barnen ska få samma namn osv. Väldigt sårande men vi stod fast vid våra namn och idag är det inte mer än att folk råkar säga Elvina och Elving. 

• Freksta

Min dotter fick namnet Mileah, är ca 60 som heter det i sverige men bara 11 stycken som stavar det med h på slutet Skrattande

Många tyckte det var fint men glömde bort vad hon hette i början och många tror att vi säger Linnea eller Leah när det hör det första gången.

• viseversa

min dotter heter...Indra
    min son heter...Odin

Sen har vi en dotter till som inte har ett så ovanligt namn alls. Dock kanske stavningen inte är det vanligaste. hon heter...Alwa

• Apopan

Har en liten kille härhemma vid namn Igor.
    Vi trodde att människor i vår omgivning skulle reagera negativt på vårt namnval, men det blev inte alls de reaktioner vi väntat oss. Visst hörde en att det inte var något favoritnamn, men det klingade inte så illa hos en del som jag trodde det skulle göra. Kanske för att det inte är supervanligt egentligen, utan det är ju ett klassiskt slaviskt namn som är lätt att uttala och skriva. :)

• E Maria

Tack för pepp! Är det så att dubbelnamnen kommer nu kanske, som någon skrev? Jag vill inte skriva namnet, det är trots allt bara typ 8 st i Sverige som heter så, och dom e säker över 70 allihop hehe.. Men vi har satt ihop ett gammalt stäktnamn från bådas våra sidor med ett vanligt namn som ligger på top 10 listan.. Men man undrar ju varför folk måste lägga sig i så mycket..?! När vi säger namnet så kan vi få förslaget att ha det vanliga namnet som tilltalsnamn, för man "får lov att ha sitt andranamn först".. Mitt spontana svar på det är bara "varför?"

Svar på tråden Ni som valt annorlunda namn till era barn...