• Anonym (fundersam)

Hur gick erkännandet av faderskapet till?

Hur blev ni bemötta och vad frågade dom? Lite fundersam och nervös över när den dagen kommer. Har inte hört allt för uppmuntrande historier.

• Svar på tråden Hur gick erkännandet av faderskapet till?
  • isolande
    Anonym skrev 2013-02-25 09:19:05 följande:
    Så man får gå på 2 besök för att fastställa faderskapet?

Nej, man går innan, en gång. Sen när barnet är fött så går det en signal (tror det går via BVC eller nåt....) till soc så de skickar in pappren till skattemyndigheten. Barnet blir alltså inte registrerat innan det är fött, bara faderskapet.
  • Kyanita

Vi skrev papperna innan barnen var födda och de frågade inte mig någonting. De bara gratulerade till att jag skulle bli mamma. Det enda de sa till pappan var att han skulle inte skriva under om han inte var säker på att han var pappan. Vi skrev papper på gemensam vårdnad samtidigt också.

• Anonym (ordnade innan)

Eh? Vaddå barnet måste vara fött? Vi gick och skrev på faderskapspapper och delad vårdnad innan vår dotter föddes 07. Inga konstigare frågor än "Är du säker på att du är pappa till barnet?"

Nu väntar vi vårt andra barn och har fått veta av BM att det räcker att få hem papper och skicka in denna gång. 

• Anonym (I Stockholm)
    Anonym (ordnade innan) skrev 2013-02-25 10:13:15 följande:
    Eh? Vaddå barnet måste vara fött? Vi gick och skrev på faderskapspapper och delad vårdnad innan vår dotter föddes 07. Inga konstigare frågor än "Är du säker på att du är pappa till barnet?"

Nu väntar vi vårt andra barn och har fått veta av BM att det räcker att få hem papper och skicka in denna gång. 
    Ja, men faderskapet registreras inte förrän barnet är fött.

Och i en del kommuner så tillåter man inte att man skriver på innan barnet fötts, utom i nödfall. Som i vår kommun där man ska ha särskilda skäl att komma in innan.
  • Anonym (Stockholm)
    Anonym skrev 2013-02-25 09:19:05 följande:
    Så man får gå på 2 besök för att fastställa faderskapet?
    Nej, efter att barnet är fött kontaktar de en och ber om födelsedatum, barnets personnummer och födelsevikt. Sedan fixar de det sista och allt är klart!
  • Stumpan83

Bor i Malmö. Var inne på familjerätten när jag var gravid i ca 8 månaden skrev under papper på faderskapet och gemensam vårdnad. Inga konstigare frågor mer än om mannen var säker på att han var pappan.

• Anonym (ordnade innan)
    Anonym (I Stockholm) skrev 2013-02-25 10:14:27 följande:
    Ja, men faderskapet registreras inte förrän barnet är fött.

Och i en del kommuner så tillåter man inte att man skriver på innan barnet fötts, utom i nödfall. Som i vår kommun där man ska ha särskilda skäl att komma in innan.

Nej, det gör ju å andra sidan inte jag som mamma heller?  Särskilt goda skäl? Vad är det för idioti de håller på med i Sthlm? Om pappan inte är registrerad som far innan förlossningen har han ju ingen rätt till barnet? (om ngt händer mig dvs) Här i Uppsala sa det att det var bra att vi tänkte på att ordna papper innan förlossningen..
  • Kyanita
    Anonym (Stockholm) skrev 2013-02-25 10:19:07 följande:
    Nej, efter att barnet är fött kontaktar de en och ber om födelsedatum, barnets personnummer och födelsevikt. Sedan fixar de det sista och allt är klart!
    Här kontaktar de inte en. Sköts via BM tror jag eller FL.
  • Anonym (Stockholm)
    Anonym (ordnade innan) skrev 2013-02-25 10:20:42 följande:

Nej, det gör ju å andra sidan inte jag som mamma heller?  Särskilt goda skäl? Vad är det för idioti de håller på med i Sthlm? Om pappan inte är registrerad som far innan förlossningen har han ju ingen rätt till barnet? (om ngt händer mig dvs) Här i Uppsala sa det att det var bra att vi tänkte på att ordna papper innan förlossningen..
    Jo, om något händer med kvinnan (mamman) och barnet överlever och man har varit och skrivit på papperna innan så är allt förberett och mannen blir pappa till barnet utan krångel! Det är en av anledningarna till varför man gör detta innan barnet är fött.
  • Anonym (Stockholm)
    Kyanita skrev 2013-02-25 10:21:04 följande:
    Här kontaktar de inte en. Sköts via BM tror jag eller FL.
    Alla verkar göra olika men resultatet blir ju detsamma :)
  • Anonym (ordnade innan)
    Anonym (Stockholm) skrev 2013-02-25 10:28:37 följande:
    Jo, om något händer med kvinnan (mamman) och barnet överlever och man har varit och skrivit på papperna innan så är allt förberett och mannen blir pappa till barnet utan krångel! Det är en av anledningarna till varför man gör detta innan barnet är fött.

Ja, det var vår tanke iaf..
  • Kyanita
    Anonym (Stockholm) skrev 2013-02-25 10:30:26 följande:
    Alla verkar göra olika men resultatet blir ju detsamma :)
    Ja precis. Här vill de att man skriver innan så det är lättare om något händer mamman, precis som du skriver. 
  • Anonym (Stockholm)
    Anonym (ordnade innan) skrev 2013-02-25 10:30:32 följande:

Då förstår jag inte varför du skrev "Vad är det för idioti de håller på med i Sthlm?"?

Allt är ju förberett så när barnet föds så registreras båda som föräldrar, men ingen kan ju vara förälder till ett ofött barn. Så jag förstår inte ditt inlägg, verkar ju inte vara någon skillnad i tänket..?
  • Anonym (Stockholm)
    Anonym (Stockholm) skrev 2013-02-25 10:35:25 följande:
    Då förstår jag inte varför du skrev "Vad är det för idioti de håller på med i Sthlm?"?

Allt är ju förberett så när barnet föds så registreras båda som föräldrar, men ingen kan ju vara förälder till ett ofött barn. Så jag förstår inte ditt inlägg, verkar ju inte vara någon skillnad i tänket..?
    Anonym (ordnade innan) skrev 2013-02-25 10:30:32 följande:

Tar tillbaka mitt förra inlägg! Uppsala och Stockholm verkar göra lika, sedan verkar ANDRA kommuner göra på annat sätt så det är väl där "idiotin" finns..
  • Anonym (ordnade innan)
    Anonym (Stockholm) skrev 2013-02-25 10:35:25 följande:

Haha.. tolkade ditt inlägg precist tvär emot Glad Dvs att man INTE fick fylla i papprena om faderskap och vårdnad innan förlossningen. Så kan det går...Oskyldig
  • Anonym (Stockholm)
    Anonym (ordnade innan) skrev 2013-02-25 10:38:02 följande:
    Haha.. tolkade ditt inlägg precist tvär emot Glad Dvs att man INTE fick fylla i papprena om faderskap och vårdnad innan förlossningen. Så kan det går...Oskyldig
    Haha :) Jaha! Nejdå, de är underskrivna och klara från de blivande föräldrarna. Bara personalen på socialen/kommunen som inte kan skriva på dem förens barnet är fött :)
  • Cadencee

Vi skrev på 3 papper för en vecka sen hos familjerätten för att fastställa faderskapet på vårt kommande barn. Det sista som skulle fyllas i gör den vi träffade när bebis är född och då får vi bara en säga bekräftelse på posten att allt är färdigt.

Svar på tråden Hur gick erkännandet av faderskapet till?