• Anonym (Hjälp?!)

Hjälp mig tänka angående boende/skola vid VV.

Det här med VV är ju inte alltid så lätt och nu behöver jag lite hjälp att reda ut tankarna.
    Målet är självklart att det skall vara så bra för barnet det handlar om.

Förälder 1 har flyttat till ett ställe, lite utanför stan med en skola 5-10 min med bil ifrån hemmet.
    Förälder 1 arbetar kvällar och helger på regelbunden basis och har svårt att få ledigt från jobbet vid studiedagar, vab osv.
    Förälder 1´s sambo arbetar också på samma vis.

Förälder 2 skall flytta till ett annat ställe, lika långt till skolan där ungefär. (Dock skulle ev barnet kunna gå till skolan själv i ett senare skede då inga trafikerade vägar behöver passeras.)
    Förälder 2 arbetar som lärare, dvs "kontorstider" men har även möjlighet att anpassa arbetstiderna till viss del samt är ledig på alla lov.
    Förälder 2´s sambo arbetar vanliga kontorstider.

Bägge föräldrarna vill att barnet skall gå i skolan närmast sitt hem.
    Barnet kommer byta skola oavsett så folkbokföring och sådant spelar ingen roll,
    utan vad är bäst för barnet?

Både förälder 1 och 2 hävdar att deras förslag är "bäst"...
    Vad gör man nu?

• Svar på tråden Hjälp mig tänka angående boende/skola vid VV.
  • Vinterankan

Jag tycker det låter som att skolan vid förälder 1 borde passa bäst då förälder 2 har lättare att hjälpa till med skjuts till både skola och vänner.

• FrökenKanSjälv

Kommer barnet fortsätta bo vv eller ändrar ni umgängesform vid skolstarten?

Jag är nog inne på att barn i allmänhet har det lättare om de har möjlighet att själva ta sig till skola och kompisar. Att hela tiden behöva skjuts begränsar rätt mycket.

Har ni provat samarbetssamtal hos Familjerätten?

• Anonym

Om förälder 2 ändå ska flytta kan väl förälder 2 flyttar närmare förälder 1?

• hymafr

Vilken förälder bor närmast skola och aktiviteter om 5-10 år?

När ett barn kommer upp i tonåren så har det förmodligen fritidsaktiviteter som det ska skjutsas till alternativt att barnet behöver kunna ta sig dit själv gåendes eller genom att cykla eller åka buss. 

• Anonym

Hur gammalt barn handlar det om?

Du skriver att förälder 1 arbetar kvällar och helger regelbundet. Vad menas med det? Lämnas barnet ensam när förälder 1 arbetar under "sina" veckor eller vad?

• anyXX
    Vinterankan skrev 2013-02-24 16:04:54 följande:
    Jag tycker det låter som att skolan vid förälder 1 borde passa bäst då förälder 2 har lättare att hjälpa till med skjuts till både skola och vänner.

Så tänker jag också.
    flicka 2008 & pojke 2010
  • Anonym

Jag skulle säga att det är bäst att bo närmre förälder 2 så barnen kan gå till och från skolan. Det är värt väldigt mkt ju äldre barnen blir...

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-27 12:27:31 följande:
    Jag skulle säga att det är bäst att bo närmre förälder 2 så barnen kan gå till och från skolan. Det är värt väldigt mkt ju äldre barnen blir...
    Det är inte säkert. Åldern på barnen och vart dom har mest kompisar idag spelar stor roll.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-27 12:29:15 följande:
    Det är inte säkert. Åldern på barnen och vart dom har mest kompisar idag spelar stor roll.

Som sagt ju äldre de blir... Det är min åsikt och min erfarenhet. Alla tycker uppenbarligen olika annars hade det inte funnits ett diskussionsforum ;)
  • Anonym (Hjälp?!)

Enklaste hade såklart varit att båda föräldrarna bor hyfsat nära varandra,
    men som det ser ut nu kommer båda föräldrarna flytta och någon av oss
    kommer att vara den som bor närmast skolan.

Barnet ifråga är bara fem år i nuläget och det handlar om en flytt som kommer att ske när
    barnet börjar förskoleklass alternativt första klass beroende på hur alla planer blir.
    Oavsett kan inte barnet gå kvar där barnet bor idag.

Anonym skrev 2013-02-27 08:49:18 följande:
    Hur gammalt barn handlar det om?

Du skriver att förälder 1 arbetar kvällar och helger regelbundet. Vad menas med det? Lämnas barnet ensam när förälder 1 arbetar under "sina" veckor eller vad?
    Barnet är antingen med förälder 1´s sambo eller är hos förälder 2 istället.
    Anonym skrev 2013-02-27 12:27:31 följande:
    Lite så tänker jag med, barnet kommer ju att ha mer "hemmatid" hos förälder 2 och kommer då ha större behov att ha närmare till vänner och kanske även aktiviteter.
    FrökenKanSjälv skrev 2013-02-25 19:47:11 följande:
    Kommer barnet fortsätta bo vv eller ändrar ni umgängesform vid skolstarten?

Jag är nog inne på att barn i allmänhet har det lättare om de har möjlighet att själva ta sig till skola och kompisar. Att hela tiden behöva skjuts begränsar rätt mycket.

Har ni provat samarbetssamtal hos Familjerätten?
    Samarbetssamtal är på gång, jag vill bara ventilera lite för att inte bli för inkörd på vad jag anser vara det rätta och få lite perspektiv.
    Bra poäng, det är ju enklare för föräder 2 att ställa upp på det viset.

Svar på tråden Hjälp mig tänka angående boende/skola vid VV.