• Anonym (Hjälp?!)

Hjälp mig tänka angående boende/skola vid VV.

Det här med VV är ju inte alltid så lätt och nu behöver jag lite hjälp att reda ut tankarna.
    Målet är självklart att det skall vara så bra för barnet det handlar om.

Förälder 1 har flyttat till ett ställe, lite utanför stan med en skola 5-10 min med bil ifrån hemmet.
    Förälder 1 arbetar kvällar och helger på regelbunden basis och har svårt att få ledigt från jobbet vid studiedagar, vab osv.
    Förälder 1´s sambo arbetar också på samma vis.

Förälder 2 skall flytta till ett annat ställe, lika långt till skolan där ungefär. (Dock skulle ev barnet kunna gå till skolan själv i ett senare skede då inga trafikerade vägar behöver passeras.)
    Förälder 2 arbetar som lärare, dvs "kontorstider" men har även möjlighet att anpassa arbetstiderna till viss del samt är ledig på alla lov.
    Förälder 2´s sambo arbetar vanliga kontorstider.

Bägge föräldrarna vill att barnet skall gå i skolan närmast sitt hem.
    Barnet kommer byta skola oavsett så folkbokföring och sådant spelar ingen roll,
    utan vad är bäst för barnet?

Både förälder 1 och 2 hävdar att deras förslag är "bäst"...
    Vad gör man nu?

• Svar på tråden Hjälp mig tänka angående boende/skola vid VV.
  • Vinterankan

Jag tycker det låter som att skolan vid förälder 1 borde passa bäst då förälder 2 har lättare att hjälpa till med skjuts till både skola och vänner.

• FrökenKanSjälv

Kommer barnet fortsätta bo vv eller ändrar ni umgängesform vid skolstarten?

Jag är nog inne på att barn i allmänhet har det lättare om de har möjlighet att själva ta sig till skola och kompisar. Att hela tiden behöva skjuts begränsar rätt mycket.

Har ni provat samarbetssamtal hos Familjerätten?

• Anonym

Om förälder 2 ändå ska flytta kan väl förälder 2 flyttar närmare förälder 1?

• hymafr

Vilken förälder bor närmast skola och aktiviteter om 5-10 år?