• Smurfmamma

Hur har ni löst det när mjölken sinat och ersättning blivit nödvändigt med en nyfödd

I fredags åkte vi in akut med vår dotter som inte ätit ordentligt och gått ner i vikt.
    Hon var då ca 2 veckor.
    Efter undersökningar och prover har man konstaterat att hon är fullt frisk och det är min mjölk som sinat pga tidigare krångel med amningen.
    Nu ska vi då amma var tredje timme och sen ge ersättning och jag ska pumpa för att öka produktionen i brösten...

Finns det någon här som är i samma sits? Eller någon som har gjort så här och har några goda råd?
    Jag vill verkligen amma och är besviken på den starten som har blivit

• Svar på tråden Hur har ni löst det när mjölken sinat och ersättning blivit nödvändigt med en nyfödd
  • Frontline

Hittade detta på en sida det kanske hjälper lite...

Ta det lugnt och tro på att du kan! Det är det råd de ger från Amningshjälpen och det är en av de viktigaste förutsättningarna för mjölkproduktionen. Du måste tro på din kropp och veta att den kan försörja mat till ditt barn.

Amma eller pumpa ur mjölk oftare. Ju oftare du stimulerar brösten desto mer bröstmjölk bildas det. Två timmar efter amning har 75 procent och efter tre timmar 95 procent av bröstmjölksmängden återbildats. Det är också viktigt att amma/pumpa kontinuerligt dygnet runt.

Drick rikligt med vätska innan amningen/pumpningen. Lättöl eller svagdricka hjälper bättre än rent vatten, men all vätska är av stor hjälp i mjölkproduktionen.

Ät rikligt med mat. Det är inte den lämpligaste tiden att försöka bli av med de kilo som blev kvar efter förlossningen. Mjölkproduktionen är en energikrävande process och därför bör man se till att ge sin kropp den extra energin. Ät gärna mer havregryn och nötter. De hjälper och stimulerar mjölkproduktionen.

Drick amningste dagligen. Det finns ett färdigt amningste från Weleda som säljs i babybutikerna – Weleda Stillte. På Naturapoteket finns alternativ som kallas för Luzernte som också hjälper att stimulera mjölkproduktionen. Du kan också koka ditt eget amningste hemma, se recept nedan.

Amningsterecept

1tsk fänkålsfrön

1tsk anisfrön

1 tsk kumminfrön

21/2 dl vatten

Koka upp blandningen i vattnet och låt sjuda 10-15 minuter. Drick 5-6 koppar av teet varje dag.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Grodan83
    Smurfmamma skrev 2013-02-24 13:49:42 följande:
    I fredags åkte vi in akut med vår dotter som inte ätit ordentligt och gått ner i vikt. Hon var då ca 2 veckor. Efter undersökningar och prover har man konstaterat att hon är fullt frisk och det är min mjölk som sinat pga tidigare krångel med amningen. Nu ska vi då amma var tredje timme och sen ge ersättning och jag ska pumpa för att öka produktionen i brösten... Finns det någon här som är i samma sits? Eller någon som har gjort så här och har några goda råd? Jag vill verkligen amma och är besviken på den starten som har blivit

Hej! Jag har precis samma problem! Jag hade som tur var en super barnmorska som verkligen hjälpte mig; detförsta varamningsnappoch en en mm spruta som du matar in ersättningen under nappen när du ammar! Kan vara lite slabbigt i början men det uppmuntrar suget! Sen pumpar du brösten ca 2*5min på varje ( skifta mellan) du måste tyvärr göra det varje gång även nattetid! Då är det nästan viktigast. Det innebär hårt arbete första tiden och sen kommer amningen på bröstet som kan bli lite av en fight... det är tufft jobb men du klarar det om amningen är viktig för dig som för mig oxå! En annan sak, var positiv alltod , peppa positivt varje svacka mest för din egen skull.. det är värt det; jag ammar nu utan napp varje amningstillfälle och måste komplettera med ersättning ibland; lättare och lättare för varje vecka! Ge inte upp...
  • Dr to be

Som de övriga säger ge inte upp! Amma, amma och amma om det är heltidsamma du vill göra. MEN kom ihåg att det absolut inte är något fel i att ge ersättning. Innan vår dotter föddes var jag inställd på att amma henne på heltid i ca 6 månader. Det blev istället delamning från dag 2-3 fram till hon var ca 4 månader och därefter enbart ersättning. Anledningen till detta var att hon fick en allvarlig och långdragen gulsot. Gulsoten botas med solning under blå uv-lampa och MYCKET mat. Eftersom dottern började sola vid 1 dygns ålder så hann vi aldrig riktigt komma igång med full amning (mjölkproduktion) och hon fick därför ersättningstillägg efter varje amning. Det var helt enkelt viktigare för henne att ligga under lampan och samtidigt få så mycket mat som möjligt på kort tid istället för att amma. När hon äntligen blev av med gulsoten ca 3v senare så var ersättningen en etablerad rutin och personligen så hade jag kommit att uppskatta enkelheten med ersättning och att även hennes pappa kunde mata. Jag hoppas det löser sig för dig Grattis till dottern!

• idétorka

Utgår från att du fått syntocinon nässpray utskrivet? Om inte se till att få det. Tror du inte ens en läkare behöver skriva ut, det kan nog vanliga bm på mvc göra.

Hjälper till om det är segt med utdrivningen, kan göra att bebisen inte behöver tutta igång bröstet lika länge och hinna bli frustrerad. Underlättar även pumpning om det är svårt med utdrivningen där.

• JELJ

Hej! Är i samma sits och jag håller på att bli tokig på amningen. Min flicka är sex veckor och har svårt att gå upp i vikt. Jag ammar men får inte det inte att funka. Ammar var tredje timma ibland oftare men får stötta upp med ersättning efter. Jag lyckas inte öka produktionen av mjölk i brösten. Har varit på amningshjälpen och flickan tar bröstet som hon ska. Jag har sprayen för utdrivning, dricker amningste' alkoholfri öl och vatten i mängder. Pumpar mellan amningen. Men inget händer.. Att rekomendera är sond vid amningen. Du tejpar fast den vid bröstet . Ser till att barne har sondstumpen i munnen och håll ersättningen i en flaska med andra änden av sonden i. När barnet suger på bröstet så suger barnet samtidigt i sig ersättningen. ( som ett sugrör) barnet stimulerar bröstet samtidigt för att öka produktionen. Bm på bvc ska kunna visa. Jag önskar att min amning kommer igång. Pumpar bara ut max 50 ml ur brösten. Vet inte vad mer jag kan göra. Lycka till

• micksaan

Natten är den bästa tiden på dygnet för att stimulera mer mjölkproduktion så ställ gärna klockan och pumpa var 3:e timme (om bebisen sover utan mat på natten också).

• Alexi
    JELJ skrev 2013-02-28 11:09:31 följande:
    Hej! Är i samma sits och jag håller på att bli tokig på amningen. Min flicka är sex veckor och har svårt att gå upp i vikt. Jag ammar men får inte det inte att funka. Ammar var tredje timma ibland oftare men får stötta upp med ersättning efter. Jag lyckas inte öka produktionen av mjölk i brösten. Har varit på amningshjälpen och flickan tar bröstet som hon ska. Jag har sprayen för utdrivning, dricker amningste' alkoholfri öl och vatten i mängder. Pumpar mellan amningen. Men inget händer.. Att rekomendera är sond vid amningen. Du tejpar fast den vid bröstet . Ser till att barne har sondstumpen i munnen och håll ersättningen i en flaska med andra änden av sonden i. När barnet suger på bröstet så suger barnet samtidigt i sig ersättningen. ( som ett sugrör) barnet stimulerar bröstet samtidigt för att öka produktionen. Bm på bvc ska kunna visa. Jag önskar att min amning kommer igång. Pumpar bara ut max 50 ml ur brösten. Vet inte vad mer jag kan göra. Lycka till
    Fast det är ju relativt sällan att amma var tredje timme när bebisen är så liten. Satsa på att verkligen intensivamma i några dagar, ha bebisen vid bröstet all tid som går. Ju mer du ammar desto bättre blir produktionen.
  • JELJ
    Alexi skrev 2013-02-28 12:05:51 följande:
    Fast det är ju relativt sällan att amma var tredje timme när bebisen är så liten. Satsa på att verkligen intensivamma i några dagar, ha bebisen vid bröstet all tid som går. Ju mer du ammar desto bättre blir produktionen.

Tycker att produktionen inte ökar. Ammar var annan timma eller pumpar men utan resultat. Bröstvårtorna ramlar snart av. Hade samma problem med sonen men efter två månader så helammade jag honom. Ska säga att jag misstänker att min sköldkörtel spökar lite. Ingen som har något annat knep?
  • Smurfmamma

Jag har nu ammat var tredje timme,pumpat efter varje amning, druckit amningste (skitäckligt ju!!) och använder nässprayen. Jag upplever själv att mängden mjölk har ökat och tycker dottern får i sig mer vid varje amning.

(det var inga problem med amningen med min första dotter så jag vet hur det känns och låter när de äter)

Men trots detta är hon inte nöjd efter amningen utan vill alltid ha ersättningen. Med en treåring hemma hinner jag inte pumpa oftare och jag orkar inte gå upp var tredje timme på natten och pumpa.

Att ge ersättning då och då kan jag leva med men varje gång känns så tråkigt.....

• pigglet

Var tredje timme är jättesällan. Vill du öka mängden så amma helst varje timme. Det betyder att man inte kan mata bebisen mätt med ersättning, då blir den alldeles för mätt och vill inte äta igen efter bara 1 timme.

• keron
    pigglet skrev 2013-02-28 21:29:13 följande:
    Var tredje timme är jättesällan. Vill du öka mängden så amma helst varje timme. Det betyder att man inte kan mata bebisen mätt med ersättning, då blir den alldeles för mätt och vill inte äta igen efter bara 1 timme.
  • Smurfmamma
    pigglet skrev 2013-02-28 21:29:13 följande:

Nja...enl läkaren på sjukhuset var det viktigt för vår tjej att bli riktigt hungrig mellan målen, detta för att hon skulle suga och äta ordentligt.

Jag förstår ju att stimulering oftare ger mer mjölk men tiden räcker inte till

Önskar jag hade haft dessa problem med min första dotter istället :-\
  • pigglet
    Smurfmamma skrev 2013-03-01 10:27:06 följande:

Nja...enl läkaren på sjukhuset var det viktigt för vår tjej att bli riktigt hungrig mellan målen, detta för att hon skulle suga och äta ordentligt.
    Jag förstår ju att stimulering oftare ger mer mjölk men tiden räcker inte till
    Önskar jag hade haft dessa problem med min första dotter istället :-\
    Visst är det så att man har betydligt mindre tid med andra.   :)

Jag menade att om du skippar ersättningen så kommer hon vara hungrig tidigare, alltså kan du amma oftare. Ger du ersättning så blir hon ju också hungrig igen, men kanske inte förrän efter 3 timmar eller så. Och det är väldigt sällan, om man vill öka produktionen. 
  • Smurfmamma
    pigglet skrev 2013-03-01 17:56:54 följande:
    Visst är det så att man har betydligt mindre tid med andra.   :)

Jag menade att om du skippar ersättningen så kommer hon vara hungrig tidigare, alltså kan du amma oftare. Ger du ersättning så blir hon ju också hungrig igen, men kanske inte förrän efter 3 timmar eller så. Och det är väldigt sällan, om man vill öka produktionen. 

Ja jag ska försöka nu under helgen att amma ofta. Lättare när båda är hemma.

Ska tillbaka till BVC på måndag, är hon förbi födelsevikten ska jag se om jag kan fasa bort ersättningen....iallafall runt de flesta målen.
  • Mercurialis

Jag har inte riktigt varit i din situation, TS, men båda mina barn har fötts för tidigt och har sondmatats i början. För att få igång mjölkproduktionen, så amningstränade jag och barnen var tredje timme och sedan pumpade jag. Detta gjorde jag dygnet runt. På nätterna var det jobbigt men så fort jag slarvade och hoppade över en nattpumpning så märktes det direkt på mjölkproduktionen. I övrigt lärde jag mig att det var viktigt att dricka mycket och att se till att hinna äta ordentligt.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Emma1983

Jag hade inte det problemet men min första ville inte ta bröstet, men tog flaskan. Så jag pumpade och ammade i flera veckor. Enda tipset jag kan ge är att tänka på dej själv. Håll dej lugn, drick mycket vatten(jag har alltid en vattenflaska o dricker medan jag ammar) ät ordentlig lunch, middag och tre mellanmål. Tänk på vattenfall när du ammar

Svar på tråden Hur har ni löst det när mjölken sinat och ersättning blivit nödvändigt med en nyfödd