• sjana

Vill dela föräldraledigheten 50-50 - söker dig som har erfarenhet eller som vill detsamma

Jag är gravid med mitt/vårt första barn, och jag vill dela föräldraledigheten så lika som möjligt och gärna så tidigt som möjligt. Anledningen är såklart inte att jag inte vill tillbringa så mycket tid som möjligt med vårt barn, men jag tycker att pappan har lika stor rätt till att vara hemma med vårt barn som jag och jag tycker även att vårt barn har rätt att få vara hemma lika mycket med båda sina föräldrar.

Men, jag inser såklart att det finns praktiska utmaningar, både vad gäller amning och vad gäller själva arbetet, och därför är jag intresserad av att höra hur ni gjorde och hur ni löste de praktiska utmaningarna? Jag är såklart även intresserad av att komma i kontakt med er som har samma tankar som jag - vi kanske kan hjälpa varandra att hitta lösningar?

• Svar på tråden Vill dela föräldraledigheten 50-50 - söker dig som har erfarenhet eller som vill detsamma
  • Ylva74

Kommentarerna blir ju mest skrattretande, de vara av slaget "jag skulle aldrig kunna lämna bort mitt barn så tidigt!" - Nej, men jag har inte lämnat bort henne, hon är hemma med sin pappa... Det viktiga är nog att vi själva var säkra på att vi gjorde rätt. Nu har vi en trygg, stabil treåring som självklart under åren har haft perioder eller dagar där hon har föredragit den ena eller den andra av oss, men det tror jag är helt normalt. Det har i alla fall inte hängt ihop med hur vi har jobbat.

Jag tyckte det var jätteskönt att få jobba! Jag tyckte helt enkelt att det var lite tråkigt att vara hemma och kände mig mentalt understimulerad. (Inte helt ok att säga på FL...) Den första tiden när vi var hemma båda två kändes det lite mer som om det var semester, men när min man började jobba igen var det rätt tråkigt. Jag vet att jag satt någon förmiddag vid kl halv tio kanske när dottern somnat om efter att ha varit vaken några timmar och undrade vad jag skulle göra. Jag hade redan hunnit med att äta frukost, diska, köra en tvättmaskin och läsa tidningen. Vad sjutton gör man sedan?! Vi var också ute och gick ett par timmar varje dag, men det är fortfarande många timmar kvar på dagen och jag tyckte det var jätteskönt när mina anställda ringde ibland även på mina lediga dagar och undrade över någonting så att jag fick prata jobb en stund. Allt eftersom dottern blev äldre och sov mindre på dagarna blev det roligare och roligare att vara hemma. Det är också en anledning till att dela rätt lika under lång tid och inte ta helt ledigt under 7-8 månader för att sedan lämna över till den andra som får vara hemma helt under en lika lång period.

• sjana
    Ylva74 skrev 2013-02-26 14:09:19 följande:
    Det är också en anledning till att dela rätt lika under lång tid och inte ta helt ledigt under 7-8 månader för att sedan lämna över till den andra som får vara hemma helt under en lika lång period.

Mitt drömscenario är just att kunna vara hemma båda två under den första tiden - kanske 1-2 månader - för att landa i den nya livssituationen och för att kunna lära oss tillsammans, och sen vara hemma 2-3 dagar var varje vecka. De dagar jag jobbar borde antingen flaskmatning (ersättning eller pump) funka, alternativt så får de helt enkelt komma förbi mitt jobb så får jag amma där.
    Ylva74 skrev 2013-02-26 14:09:19 följande:

Jag tyckte det var jätteskönt att få jobba! Jag tyckte helt enkelt att det var lite tråkigt att vara hemma och kände mig mentalt understimulerad. (Inte helt ok att säga på FL...) Den första tiden när vi var hemma båda två kändes det lite mer som om det var semester, men när min man började jobba igen var det rätt tråkigt.
    Jag vet ju inte alls hur jag kommer tycka att det är att vara hemma själv, men jag gissar att jag nog kommer att tycka som du Glad. Jag gillar att mitt jobb ger mig intellektuell stimulans och även lite adrenalinkickar när det krisar till lite Glad

• FrökenS

Vi har delat lika totalt sett men haft en liten udda uppdelning. Eller aa, lite oregelbunden. Totalt var vi hemma i 2 år. Först var båda hemma i 1 månad. Sen var jag hemma i 2 månader men pluggade samtidigt (hade hjälp av svärmor mycket). Sen var han föräldraledig 60% dvs jobbade två dagar i veckan och var föräldraledig resten. Då pluggade jag och skrev c-uppsats. Sen var jag helledig i några månader strax innan han fyllde 1 år. Sen fick jag jobb och då gick vi lite omlott, jag kanske jobbade 75-80% och han 60% men på olika tider. När barnet var 1½ började jag jobba fast på 80% dagtid så då jobbade han bara 20% tills han fyllde 2 år. 

Lite rörigt eller? Ja, det var det men det var ett sätt för oss att lösa situationen med studier och jobbsökande för min del. För oss är det självklart att dela lika på föräldraledigheten men det funkade inte riktigt för oss att ta ett år var + att vi också hade tankar på att pappan skulle bli delaktig tidigare än vid 1 års ålder.

Jag köpte en elektrisk amningspump (köpte på blocket, värt varenda krona!) och sen hade jag med mig kylväska där jag ställde flaskorna. Helt klart väldigt jobbigt att hålla på med detta men det var skönt när jag var hemma att vi höll igång aminingen så jag kunde amma som vanligt då. 

Den största fördelen med att dela lika så tidigt är självklart att vår son har en väldigt nära relation till oss båda. Vi står honom lika nära båda två. Nackdelen har varit för oss att det blev lite rörigt och att den här perioden är förknippat med ganska mycket oro och stress för mig som gärna vill planera allt så noga (du vet, svårt att veta hur mycket tid en c-uppsats kommer ta, osäkerheten med att söka jobb, jobba som vikarie på olika ställen innan jag fick fast jobb). Jag tror det hade varit väldigt mycket smidigare om även jag hade haft ett fast jobb som jag kunde jobba halvtid på. En nackdel till är att inte få den där riktiga ledigheten i sträck vilket kan vara skönt. Framförallt min man tyckte det var jobbigt att jobba två dagar i veckan, det gjorde honom ganska stressad för han hade mycket att göra men det beror väl på vad man jobbar med.

Sammanfattningsvis tycker jag att det blev bra, jag är nöjd! 
    Lycka till! :D 

• vincere

Jag och mannen kommer dela lika på våra dagar. Vi kommer att försöka spara på dagarna så mycket det går, att ta ut 3-4 dagar i veckan medan den andre arbetar. 

Måste in på FK:s hemsida snart och börja kika och planera lite, för hips vips är det maj :) 

• Rani

Jag började jobba deltid när min dotter var 3, 5 månad och det kan jag verkligenrekommendera. Jag känner sådan entusiasm och arbetsglädje på jobbet och när jag är hemma så tar jag verkligen vara på tiden. Dessutom är detguld värt att dottern fungerar lika bra med oss båda. Då kan vi båda vara borta hemifrån och t ex träna, träffa kompisar etc. I fallen där mamman är själv med bebisen varje dag så tror jag det är svårare för pappan att ta över kvällstid om mamman vill iväg och göra något. En del bebisar vill t ex inte somna med pappa eftersom de mest är vana vid mamma.

Vi flaskmatar dottern med ersättning så hennes pappa matar henne hemma (det började vi inte med för att jag skulle jobba utan av andra skäl men nu när vi gör det så underlättar det avsevärt). Det där med att pappan ska komma förbi jobbet med barnet tror jag är svårt då det är svårt med de flesta spädbarn att veta när de blir hungriga. Och det är ju inte så roligt för den som är hemma att ha ett grinigt barn vars hunger man inte kan mätta. Pumpa är ju bättre i så fall. För mig tog det dock ca 45 minuter att pumpa ett mål var tredje timme så det kändes inte hållbart. Brösten går också ner i mjölkproduktipn rätt fort om man inte pumpar ofta. Men om man kan pumpa kvickt och lätt så är det ju ett alternativ. Det är helt enkelt svårt att veta innan babyn kommer.

• sjana

Det är jätteintressant att höra hur ni har löst det hela, och vilka utmaningar ni har haft. Det får mig att tro att det går att ordna i praktiken om man bara vill. Det är såklart jättesvårt att veta hur det kommer att bli för just oss innan vi är där, men att få höra era berättelser gör att vi får en bättre bild av vilka olika möjligheter och alternativ som finns - så fortsätt berätta!!

• hannis

Vi ville dela 50/50 men det blev inte precis som vi hade tänkt oss. Tanken var att bytas av helt vid 6 månader men vår son helammade fortfarande då och var inte så förtjust i flaskan så vi väntade några månader till. Det innebar att jag var hemma på heltid i 10 månader då min man jobbade, sen var min man hemma på heltid i 6 månader medan jag jobbade heltid och sen jobbade vi 50% var i 3 månader innan förskolestarten.

Vi var nöjda med denna uppdelning. Båda fick vara hemma en längre sammanhängande period samtidigt som sonen fick amma så länge som han själv behövde. Att pumpa hade inte fungerat för mig i mitt jobb och amningen kändes viktig och var inget vi ville prioritera bort. Sonen fick bra kontakt med båda oss föräldrar och vi fick stort förståelse för varandras situationer som jobbande/föräldraledig.

• Anki87

Vi ska också dela upp det rätt jämnt.
    Jag ska ha 6 mån mamma ledighet sen går jag tillbaka till jobb, jag jobbar dock 7 nätter och är sedan ledig 7 nätter. Så när jag har ledig vecka så ska pappan jobba 2-4 vardagar och på så sätt förlänga pappa ledigheten. På så vis så kommer vi smärtfritt undan rent ekonomiskt och båda får chansen att vara hemma..

• Kat91

Jag var hemma första 6 månaderna på heltid, och sambon var hemma första 2-3 veckorna och sen några veckor runt jul (sonen är född 18 november).
    I somras efter 6 månader bytte vi och jag började jobba heltid och sambon var hemma med sonen från juni - oktober.

Jag jobbar på 3 veckorsschema, enbart natt så var tredje vecka är jag nionattsledig och då jobbar sambon 4 dagar. Så nu har han varit hemma 2/3 och jag 1/3 plus att vi har massor av dagar tillsammans allihop då jag inte jobbar alla nätter de andra veckorna heller Nu har vi precis tagit lika många dagar och sonen blir 16 månader och börjar fsk om ett par veckor.

Mina arbetstider gör ju också att han får mycket tid hemma med mig sen också jämfört med om jag skulle jobbat rak 7-16 vecka.

Ang. amningen så funkade den aldrig utan första 6 veckorna pumpade jag motsvarande helamning men mådde jättedåligt av det så vi övergick till ersättning mer och mer och till sist helt. Det har funkat kanon och vi har kunnat dela jobbiga nätter tack vare flaskmatning redan från början även om det var en stor och skitjobbig grej att inte kunna amma.

• teresah

Vi har delat lika med alla fyra barnen. För att göra en lång historia kort har aldrig amningen fungerat för mig och med risk för att missförstås kan jag säga att jag inte är någon "hemmamamma" som njöt av mammaledigheten och gillar att gå på öppna förskolan. Det har fungerat jättebra för oss. Dock får man en del kommentarer av typen "men herregud är ditt barn bara 8 månader, vem tar hand om henne?!?!" som om man lämnat bort bebisen till en vilt främmande person... :)

• Hallonet89

Vi ska få vårt första barn i juli och planen är att jag går på semester efter midsommar och påbörjar föräldraledigheten 1 aug, medan min sambo går på föräldraledighet direkt bebis tittar ut

• Hallonet89

Vilket gör att vi får två månader ihop vid start. Sen är jag hemma heltid till feb, därefter 50-50 på jobb och f-dagar för att sist min sambo är hemma på 100%

• PaddelGris

Vi delar lika.

Från födseln var vi hemma tillsammans i 8 veckor, sammanföll visserligen med semester men vi skulle gjort så i alla fall. Sedan var jag hemma själv i fyra veckor, och började jobba heltid när vår dotter var 12 veckor gammal. Helammade, och pumpade ur på jobbet. Hade från början inte tänkt amma alls, men gjorde det och pumpning funkade kanon så fortsatte även när jag började jobba. Det jag pumpat ur flaskmatade min sambo med nästa arbetsdag. Vi fick ge ersättning något mål om dagen då det är svårt att pumpa lika mycket som bebisen äter.

Vi har alltså delat upp vår ledighet i 2-månadersintervaller, jobba två månader och hemma två månader. Anledningen är att vi båda vill ta del av bebistiden och även vara med när hon är lite större. På jobbfronten har det fungerat sådär, blir lite hattigt fram och tillbaka, men på hemmafronten har det varit lysande och vi är jättenöjda. Tänker att föräldraledighetstiden är sååå kort del av ett helt arbetsliv.

MEN, aldrig någonsin hade jag kunnat ana vilka fördomar och kommentarer folk skulle ha, som någon tidigare nämnt. Jag har hört allting från "älskar du inte ditt barn då du överger henne?" (överger, till hennes pappa?!) till "en man kan inte ta hand om en bebis" eller höjdaren "stackars din man som måste vara hemma" och diverse amningspropagande (roligt eftersom jag helammat och fortfarande lyckats amma, hon är snart 10 månader nu). En aha-upplevelse hur illa ställt det är med både jämställdhet och synen på föäldraskap år 2012...

Hoppas det inte blev för rörigt nu, jagar runt en vild bebis på golvet samtidigt som jag skriver.

• Mellanmjölkens land

Jag var hemma på heltid i 6 mån, sen delade vi i 5 mån och sen var sambon hemma i 5 mån innan det var dags för dagis. Det funkade rätt bra för oss men ett tips är att om du ska börja jobba såpass tidigt så bör ni se till att få barnet att ta flaskan. Jag pumpade och sen gav sambon från glas/kopp men det var ingen jättebra lösning. De kom och hälsade på varje dag jag jobbade i ett par månader för att dottern skulle få amma.

• Sazza01

Vi väntar vårt första barn, bf nu i maj. Vi har också planerat att dela lika. Först kommer vi ju ha 2 veckor ihop, ev tar han någon vecka semester till då. Sen ska jag vara hemma heltid till den 1 november och  från 1-20 dec ska jag jobba 2 dagar/vecka och efter det ska jag jobba heltid igen. Jag jobbar heltid fast bara 4 dagar i vecka, så min sambo kommer jobba heltid fram tills jag börjar jobba 100 % igen. 
    Sen ska han vara hemma heltid 6 månader from 1 jan 2014. Tiden efter det har tänkt försöka lösa genom att ta hjälp av våra mammor samt ev gå ner lite i arbetstid för att få ihop skarven från när han slutar och jag börjar mitt jobb. Plus att semestern kommer strax efter där som vi kommer lägga lite omlott för att få mer hemmatid. Vi har tänkt vänta med att skola in på dagis tills vår dotter är någonstans mellan 18-24 månader sen behöver vi inte lösa skarven mellan våra jobb heller då hon kommer få gå på dagis deltid så att det passar med våra arbetstider. Planen med maten är att jag helammar ett par månader och sen när hon är 6 mån att hon antingen får ersättning vissa mål eller om vi har börjat med lite gröt osv då, förmodligen kommer jag amma på natten ett tag till efter det om det fungerar, känns smidigast. Men det återstår att se, kan ju bli helt annorlunda när vi väl är där...

Ja det är tanken i allafall haha, får se hur det blir i praktiken... Jag kan ju återkomma om två år med hur det blev :)

Jag har också mötts av många som inte är så positivt inställda till att jag ska vara hemma mindre än 6 mån. Framförallt så får jag höra att jag kommer ångra att jag inte var hemma mer med vårt barn. Jag svarar varje gång att det är möjligt, men nu vill ju pappan vara hemma med vårt barn också, och jag vill jobba så det passar oss båda utmärkt. Om jag "ångrar mig" och är hemma längre så innebär det att jag tar bort möjligheten för min sambo att vara hemma lika länge och det vill jag ju inte :)     

• LitenBlomma

Nu delade vi kanske inte 50/50 men iaf mer än 100/0.

Jag var hemma fullt tills vår nr 4 var 8,5 månader. Då började jag jobba kvällar och helger. Han gick ner i arbetstid, kom hem vid 15 och då körde jag till jobbet och var hemma 22.30. Så gjorde vi tills hon var 1 år. Då skolades hon in på dagis och jag tog ett par dagpass oxå, hon gick alltså bara Max 2 dagar/v.
    Sen jobbade jag mer än heltid på sommaren när han hade semester och tog FL. Jag jobbade 75-80 under hösten, kvällar och helger och då var han hemma och barnen kunde börja dagis efter lunch flera dagar.

• Selphie

Jag var hemma i 8,5 månad, sen var vi hemma i drygt två månader över sommaren bägge två genom att vi tog semester och föräldraledighet omlott, och sen har min man varit föräldraledig och är det fortfaramde fram tills om två veckor när vårt andra barn kommer, vilket blir 8,5 månader även för hans del. Dock har vi valt att göra så att han tagit ut betydligt fler dagar än mig, helt enkelt för att vi ville sprida våran totala inkomst så jämt som möjligt över hela tiden. (Vi bägge tjänar bra men han tjänar mer än mig). För oss funkade det därför supersmidigt med övergången, vi fick ju spendera ganska lång tid alla tre ihop som förberedelse för "avbrytet". Jag kände mig även väldigt nöjd med att gå tillbaka till jobbet efter sommaren, och föredrog det helt klart framför att gå tillbaka till föräldraledighet. (även om det varit mysigt med ännu lite längre tid alla tre ihop ;)) Vad gäller amningen så funkade det hur bra som helst, jag helammade i drygt 5 månader tills vi började med lite smakportioner. Sen gick det i en väldig fart för vår lilla kille blev snabbt ointresserad av amningen och efter bara drygt en månad så slutade vi helt. Jag hade nån tanke om att delamma fram till 7-8 månader, men han fick helt enkelt bestämma själv när det var dags att sluta. Vi ser bara fördelar med att vi gjort som vi gjort, båda känner sig precis lika trygga i föräldrarollen och gör våran lilla kille spelar det ingen roll vem som gör vad, han har precis lika bra anknytning till oss bägge!

• idacathrine88

Vi ska inte ha barn förrän i december men kommer att dela så lika som möjligt. Planen är att jag är hemma första 8 månaderna och sen min sambo i 12 månader.

• cattus

Med mitt andra barn så delade jag och pappan på tiden. Inte 50-50 men ändå, det hade funkat lika bra. Jag ammade färdigt och sedan gick jag fullt upp med min nystartade firma medan han tog pappaledigt och var hemma x antal månader tills vi fick dagisplats åt båda barnen. Väntar nu tredje och är fortfarande egen företagare. jag kommer att vara ett antal timmar i veckan på jobbet då barnet får följa med, så tidigt som jag orkar. Kan även jobba hemifrån med vissa uppgifter. Så fort amningen minskar så att jag inte behövar amma på dagarna/del av dagen så får sambon vara hemma på deltid i stället.

Svar på tråden Vill dela föräldraledigheten 50-50 - söker dig som har erfarenhet eller som vill detsamma