• EllinorE

Ditt absolut bästa tips för att få till det lilla extra inom matlagning!

Jag börjar lite så kan ni väl fortsätta?

Jag steker sällan igenom kött jag tillagar helt utan låter det alltid vila klart under ett lock eller liknande. Detta gör mina fläskkotletter möra och fina säger många till mig :)

För att lyxa till potatismoset ibland så tar jag mindre mjölk/smör och tillsätter istället vitlök/örter mjukost! Enkelt och får det hela att verka lyxigare! Ett annat tips med moset är att använda creame fraige eller gräddfil för att få en fräschare smak på moset!

Sista tipset är, majonäs+creamfraige+salt+peppar är grunden för många goda röror :) Kan bli tex potatissallad, gubbröra, släng i en fruktsallad så blir det mimosa m.m m.m!  :D

Er tur! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 11:41
    Tänkte kanske man kunde lägga till ännu en grej:

Man kan vara klimatsmart genom att inte slänga mat. Och dessutom är du ju ekonomisk om du kan återanvända mycket!

Detta kan gälla rester;
    så hur hanterar ni olika sorters rester från dagen/dagarna innan?

Eller mat som inte längre ser attraktiv ut som bruna bananer (kan bli bananbröd tex, eller bananpaj)är ett exempel!
    Har du något liknande som du brukar göra?

• Svar på tråden Ditt absolut bästa tips för att få till det lilla extra inom matlagning!
  • EllinorE
    lilmissredhotts skrev 2013-04-24 21:53:09 följande:
    En god kall röra till bakad potatis;

2 dl keso
    2 dl crème fraîche
    3 finhackade mellankokta ägg (krämig gula)
    1 finhackad gul lök
    1/2 gul paprika finhackad
    1/2 röd paprika finhackad
    1 pkt finskivad kalkon (eller skinka) som man delar i små bitar
    Flingsalt och nymalen svartpeppar efter smak.

Sååååå gott
  • gbgumman

Vi hade en god smulpaj

Rörsocker 1,5 dl
    Havregryn 1,5 dl
    Kokos 1,5 dl
    Vetemjöl 2,5 dl
    Smör 200g

Blev super

• gbgumman

Självklart det vanliga med bär socker och potatismjöl i botten då.

• ulfsas

Hade grillafton. Bjöd på grillmix kan man säga. Det blev ox och fläskfilé. 6 olika sorters korvar. Grillade lax också. Serverade potatishalvor och tomathalvor grillade i ugn samt en potatisgratäng.
    Glass med hallon till efterrätt. Kaffe o kladdkaka senare.
    Serverade rött o vitt vin samt bubbel.
    Drack svart rom till kaffet.
    Detta var jobbigt för jag var ensam om det och det var till 7 vuxna och till 4 pojkar i 16 års åldern så alla åt mycket.
    Men kul var det så det var värt ansträngningen.

• Molly

När jag gör köttfärssås eller framförallt lasagne, brukar jag steka ned bacon tillsammans med köttfärsen.

I alla tomaträtter (sås eller soppa) brukar jag ha i lite farinsocker vilket jag tycker gör susen!

Kul tråd!

• Nyfiken gul

Piffa till en tråkig sallad med att grovhacka ner skivad saltgurka eller smörgåsgurka.  

Funkar även bra i en matsallad som tex pastasallad.  Gott, knaprigt och lite annorlunda. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • gbgumman

Jag har också några tips på hur man kan få till lite knaprighet i en sallad.
    Vanligast är att vi har i en näve lätt hackade valnötter men det är också gott att lägga lite möda på att ta ut små små buketter blomkål.

• EllinorE

Till sallad säger jag att man inte skall vara rädd att använda frukt!
    Banan+tomat är väldigt gott!
    Men äpple, päron granatäpple (som är nyttigt+bidrar med knaprighet), apelsin, fikon - ja, you name it!
    Och att ha "salladskrydda" hemma kan vara praktiskt då kan du bara krydda salladen, utan att tillsätta olja och annat!
    Hemmagjord dressing som passar till vår grill-sallad (bestående av skivade tomater och en gul lök) är: lika delar tex, 1 dl vittvinsvinäger+ 1 dl olja (ta den du har hemma!) en rågad matsked socker och salta efter behag. Vispa vit och låt salladen dra i en timma eller två!

• MrsÄpple

Pannkakspizza!

Gör en fläskpannkakebotten utan fläsk i och grädda den klar i ugnen.
    Ta ut och låt svalna lite
    Lägg på vad du nu brukar ha på en vanlig pizza tex:
    krossad tomat
    skinka
    ananas
    ost

Gratinera i ugnen       

Svar på tråden Ditt absolut bästa tips för att få till det lilla extra inom matlagning!