• En blå giraff

Hur många gånger kan ett barn ha magsjuka samma vinter egentligen?

Nu har min 20-månaders fått magsjuka IGEN för tredje gången sedan oktober. Är så fruktansvärt trött på detta. Han har haft en hel drös med andra sjukdomar också. Jag VET att det är vanligt att småbarn är sjuka mycket första åren på dagis. Men just magsjukan tror jag beror mycket på att folk lämnar barnen alldeles för tidigt efter en magsjuka och inte väntar 48 timmar efter sista symtom. Eller att man lämnar syskon till ett magsjukt barn. Vet inte om personalen har rätt kunskap heller om hygien. Ett barn hade kräkts i hallen en morgon då jag kom och personalen hade spritat golvet. Problemet är ju bara att det krävs att man först gör rent mekaniskt med rengöringsmedel innan man spritar för att få bort viruset. Någon mer som har problem med tätt magsjuka barn? Hur gör man för att få till bättre rutiner på dagis?

• Svar på tråden Hur många gånger kan ett barn ha magsjuka samma vinter egentligen?
  • Alexi

JAG har fått magsjuka för andra gången sen oktober och våra barn har inte ens varit magsjuka samtidigt. Så det är nog så att vissa är mer känsliga än andra.

• canviva

Smitta och dagis/skola är ju ett kapitel för sig. Vad som dock talar för att det är hygienen som inte håller måttet är att hösten 2009 när svininfluensan "kom" och hysterin med den så spritades det av både handtag, leksaker och händer frenetiskt noga. Vår son började förskolan i aug 2009 och alla talade om för oss att vi skulle räkna med att vara hemma med sjukt barn konstant första året.
    Som sagt så var det ju hösten när det fanns spritflaskor överallt och folk hade tom en liten flaska i fickan som användes efter minsta kontaminering med tbana, buss, handtag osv. Barnet var frisk hela september, oktober, november.Han blev sjuk en tors em i dec (feber) då jag gick tidigare från jobbet, dagen efter var pappan hemma. Febern gav med sig på lördagen och på söndagen var han pigg och fick börja dagis igen på mån. Så hans första termin var jag hemma en halv dag och maken en dag. Under jan-mars 2010 var han sjuk i två omg men då hade ju hysterin lagt sig och folk slutade använda handsprit.

Magsjuka är ju extra jobbigt med all tvätt osv men är det inte det ena så är det andra och jag tror att det är hygienen som brister. 

En annan sak med magsjuka är att har man väl fått en så verkar man vara mer mottaglig för andra magsmittor, jag har haft en del vintrar när jag varit magsjuk i omgångar så det kanske är så att ditt barn är extra känslig just den här säsongen.

• Ellikapellika

Du kan be kommunens hygiensköterska komma och prata om hygien.
    Bjud in BVC att prata om magsjuka/sjukdommar i allmänhet på ett föräldramöte.
    Leta reda på smittskydds rekommendationer för fsk/skola och be dagis dela ut/sätta upp på ytterdörr m.m

För att skydda er så prova äta probiotika.

Jag tror som du att folk skickar tillbaka barn för tidigt/låter friska syskon gå.
    Det är svårt för små barn också att tala om när de inte mår bra så insjuknandet verkar ofta komma hastigt.
    Att barn är långtidsbärare av Calicivirusen är inte heller ovanligt vilket betyder att god handhygien och nogrann städning av toaletter behövs alltid inte bara då man är sjuk.

Sen tror jag att folk i gemen är dålig på det där med handhygien. Glömmer/slarvar med tvätt mellan fingrar/tumgreppet/naglar och tror att sprit tar död på allt.

• En blå giraff
    Ellikapellika skrev 2013-03-01 14:13:46 följande:
    Du kan be kommunens hygiensköterska komma och prata om hygien.
    Bjud in BVC att prata om magsjuka/sjukdommar i allmänhet på ett föräldramöte.
    Leta reda på smittskydds rekommendationer för fsk/skola och be dagis dela ut/sätta upp på ytterdörr m.m

För att skydda er så prova äta probiotika.

Jag tror som du att folk skickar tillbaka barn för tidigt/låter friska syskon gå.
    Det är svårt för små barn också att tala om när de inte mår bra så insjuknandet verkar ofta komma hastigt.
    Att barn är långtidsbärare av Calicivirusen är inte heller ovanligt vilket betyder att god handhygien och nogrann städning av toaletter behövs alltid inte bara då man är sjuk.

Sen tror jag att folk i gemen är dålig på det där med handhygien. Glömmer/slarvar med tvätt mellan fingrar/tumgreppet/naglar och tror att sprit tar död på allt.
    Jag är själv distriktssköterska så jag är lite rädd att uppfattas som "bossig". Men det är svårt när man ser att personalen gör fel gällande hygienen. Det är ju irriterande för alla både personal, barn och föräldrar om man ska åka på magsjuka flera ggr per säsong.
  • pigglet

Våra barn har haft magsjuka ca 1 gång/månad i flera år, med uppehåll över sommaren (oftast). Och första 4 åren gick inte ens någon av dem på förskola!
    Dåliga gener helt enkelt, tänker jag.
    Jag uppskattar att vi hann ha ca 50 vändor med magsjuka. Nu (äldsta är 10,5 år) har vi det i princip aldrig. Dessutom blir de inte så värst sjuka OM de får det (förr kunde det hålla på i 2 veckor). OTROLIGT skönt!!! 

• IsDimma

Vi har magsjuka som går om och om igen på jobbet. Och inte kommer vi bli av med det förrän vintern är slut heller.
    Föräldrar som tycker att "ja men han var ju pigg i morse fast han spydde igår". Eller barnet som igår bajsade vattenlöst hos oss fyra gånger på en timme kommer dagen efter för det hade ju inte hänt något hemma.
    Eller barn vars föräldrar säger "ja men hon har ätit för mycket mango/bönor/ vi äter lite konstig mat hemma så".
    Bara idag har jag skickat hem barn och fått kommentaren ja men han blir sån när han ätit mycket majs. Och det har nog med hans allergi att göra. Och det är nog så att han är känslig för mjölk. Och det är bara för att han äter lite annorlunda mat hemma. Och sen ja, men hon ser ju pigg ut nu (hon spydde minuterna senare igen).
    Så fem barn vars kommentarer tyder på att föräldern inte tror att det är magsjuka.
    Fast vi talar om att det går magsjuka hos oss. Vi hade fem barn hos oss idag, grannavdelningen åtta (vi har 15 barn var). Och av dessa 13 skickade vi hem sex barn med diarré. En förälder som köpte att det var magsjuka.
    Sen har vi dom föräldrar som passar på att skicka hit barnen den dagen då grannavdelningen har hand om barnen till frukost.
    Och föräldern som har ett jättemegaviktigt möte och kommer så fort det är slut.

Och vi får inte säga nej till syskon som är friska att komma om föräldern insisterar.

• pigglet

Jo, föräldrar som vägrar hålla sina magsjuka barn hemma är ju ett kapitel för sig...    :(

Vi hade ett barn på en grannavdelning som bajsade löst och illaluktande hela dagen. Ville inte äta. Men då det är en förälder som är avigt inställd till förskolan så valde personalen att inte ringa efter hen. 
    När föräldern hämtar på eftermiddagen berättar personalen att de tror att barnet inte mår riktigt bra, inte velat äta och varit lös i magen. "Ja, han var så konstig i natt också. Vaknade klockan 3 och kräktes i sängen."
    Tack för den.  

• Mrs A

Tror att det är så olika mellan hur mottaglig man är och lätt att få magsjuka. Min dotter har det mycket sällan ( tack o lov) men hennes bästa kompis som går på samma förskola och avdelning får det ofta har nog också haft det minst 3 gånger sen oktober. Dom leker ofta och nära men min dotter har inte blivit smittad. Hennes farmor är lika och får det sällan även om hon jobbar med barn.

• Regnig måndag

De kan ha det ungefär en miljon gånger per säsong. Känns det som i alla fall.
    Men det blir bättre fastän man inte tror det...

Jag gav upp rutinerna på dagis efter att ena barnet fått springmaskinfektion den ziljonte gången. Det försvann som ett trollslag samma dag barnet slutade på dagis.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • gbgumman

Ingen. De är nästan aldrig sjuka. Särskilt sonen är super frisk. Snart 9 år och ALDRIG ätit antibiotika.

• kristallen

Det är ju sjukt hur föräldrar kan me och skicka sina barn som är magsjuka, ja sjuka överhuvud taget till dagis!! Vad är det som är så svårt?!?!? Barnet spyr eller/och diarré, va hemma då för sjutton med barnet! Att inte ni som förskolefröknar får sätta ner foten liksom!!

Mina barn är inte jätte ofta sjuka men jag är sån att jag har hellre hemma dom en dag extra om inte två så dom är verkligen helt friska..
    Men nu för en stund sen spyde min 2,5 åring för andra gången sen han somnade:/. Så här får förskolebarna va hemma tills smittfria..

• scrapparlotta

För två vintrar sen hade vi det tre gånger under en vinter period...första gången nångång i mitten av nov och sista gånger i mars...Sjukt jobbigt, sista gången fick lilltjejen läggas in för hon hade torkat ut. Så tyvärr kan man ngo ha det ett antal gånger under en period. Olika hur mottaglig man är....jag och mina barn får det alltid, min sambo och barnens far får det aldrig. Men jag vet inte vilket som är värst.....att ligga och spy eller vara den som tar upp allt efter barnen....

• ELLEoClara

Min dotter hade 5 magsjukor första hösten/vintern på förskola ( plus "en miljard" andra sjukdomar )

Andra hösten/ vintern hade hon 1 lindrig magsjuka och några förkylningar. ( samma avdelning / barn / personal / rutiner )

Nu 3 hösten / vintern har hon varit lindirig förkyld 2 gånger bara. ( går på " storbarn" nu )

• Mizzii

Hur många dagar kan man ha magsjuka?
    Här har det vandrat runder i hemmet och nu verkar det som att jag och maken har det  

• HgMG

På 1månad har vi haft magsjuka enligt läkaren 1 ggr och det är bara min dotter 10mån som får dem har tagit de mesta proverna men visssssaaarrr inget!!! Är det någon annan som har haft de så jätte orolig mamma

Svar på tråden Hur många gånger kan ett barn ha magsjuka samma vinter egentligen?