• JoakimV

Min 16 åriga dotter har träffat 9 år äldre pojkvän!

Hej!

För ett tag sedan kom min dotter och berättade att hon träffat en pojkvän, vad kul tänkte jag.
    Jag blev nyfiken och frågade vem han var, men hon har inte velat prata om honom så mycket.
    Hon har sovit borta varje helg när hon är hemma hos mig under några veckor, vet inte hur hon gör när hon är hos sin mamma.
    På vardagarna får hon sova hemma, bland annat för att jag bara träffar henne varannan vecka och att hon ska sköta skolan.
    I fredags när jag kom hem från jobbet stog hon och gjorde sig så fin framför spegeln, jag hade hoppats att hon skulle hålla sig hemma så vi kunde få i alla fall en helg kväll tillsammans.
    Då föreslog jag att hennes pojkvän kunde komma hit och äta så jag fick träffa honom, då sa hon att hon skulle iväg på någon fest med några kompisar. 
    Jaha, skäms hon så mycket över sin pappa att hon inte vill visa upp sin pojkvän tänkte jag.
    Nu i lördags så åkte jag för att hämta min dotter från sin fotbollsträning utan att hon visste att jag skulle det, när jag satt ute och väntade i bilen ett tag så kommer hennes kompisar ut, jag frågar en av tjejerna om Molly är på gång.
    Tillslut så kommer hon ut hand i hand med en kille, de stannar vid en bil och kysser varandra innan de åker iväg.

Min dotters pojkvän är tydligen hennes tränare, en 25 årig kille!!

Jag blev chockad, jag tycker det är en stor ålderskillnad i hennes ålder. Vad är det för fel på killarna i hennes ålder tänker jag. Hur känner ni??

Jag vill min dotters bästa och vill att ingenting ska hända henne. Det lilla jag träffat killen är på min dotters matcher så jag vet egentligen ingenting om honom.

Finns det några andra föräldrar här som har döttrar med äldre pojkvänner? Hur var eran reaktion när ni fick veta och hur tog ni det på för vis?

Tack. / Joakim

• Svar på tråden Min 16 åriga dotter har träffat 9 år äldre pojkvän!
  • Eerie
    JoakimV skrev 2013-05-09 01:01:14 följande:
    Jadå det är lugna puckar nu. Tog ett snack med henne veckan efter när hon kom hem till mig och så sa  jag precis det jag tyckte. Sa bland annat att det är något fel på honom för när man är 25 vill man inte ha någon 16 åring, så troligtvis kan han inte få äldre tjejer så han får lov att ta en omyndig flicka istället.

Bad henne räkna upp tre saker de hade gemensamt och då satt hon och tänkte ett par minuter utan att komma på en enda sak!
    Sedan sa jag att hon skulle tänka på det vi hade pratat om och jag skulle stötta henne för det beslutet hon tar.
    Dagen efter när jag kom hem från jobbet så säger hon att hon har gjort slut med den där killen.
    Hon hade väl tagit in det vi hade pratat om och även hon insåg att något inte stod rätt till med "tränaren"

Så nu är allt bra igen.Flört 
    jag har ärligt talat väldigt svårt att tro att en 16-åring skulle dumpa sin kille efter ett sånt snack med sin pappa, mer troligt att hon börjat smyga med det.
    Hade jag varit du hade jag "råkat" dyka upp på hennes träningar ibland (på tal om träningar, pratade du inte med hennes förening, om att de har en tränade som inte ser felet i att ha ihop det med sina minderåriga spelare?).
    Hur ser det ut på helgerna? är hon hemma nu, eller sover hon över "hos en kompis" eller dyl ofta?
  • JoakimV
    Eerie skrev 2013-05-18 12:10:27 följande:
    jag har ärligt talat väldigt svårt att tro att en 16-åring skulle dumpa sin kille efter ett sånt snack med sin pappa, mer troligt att hon börjat smyga med det.
    Hade jag varit du hade jag "råkat" dyka upp på hennes träningar ibland (på tal om träningar, pratade du inte med hennes förening, om att de har en tränade som inte ser felet i att ha ihop det med sina minderåriga spelare?).
    Hur ser det ut på helgerna? är hon hemma nu, eller sover hon över "hos en kompis" eller dyl ofta?
    Så du menar att vi män kan inte prata om sånt med våra döttrar? FlörtÄr det mammorna som ska sköta den biten tycker du? Hennes mamma har också pratat med henne, eftersom vi inte bor ihop så vet jag inte vad hon sagt!

Jag var på hennes match i lördags och då blev jag att prata  med en annan förälder och han sa att de hade fått en ny tränare. Den förre hade bara slutat sådär.
    Hon är på nån fest på helgerna men hon sover hemma varje helg nu, förut sov hon borta varje helg. Hos honom antagligen. 
  • Eerie
    JoakimV skrev 2013-05-20 14:46:23 följande:
    Så du menar att vi män kan inte prata om sånt med våra döttrar? FlörtÄr det mammorna som ska sköta den biten tycker du? Hennes mamma har också pratat med henne, eftersom vi inte bor ihop så vet jag inte vad hon sagt!

Jag var på hennes match i lördags och då blev jag att prata  med en annan förälder och han sa att de hade fått en ny tränare. Den förre hade bara slutat sådär.
    Hon är på nån fest på helgerna men hon sover hemma varje helg nu, förut sov hon borta varje helg. Hos honom antagligen. 
    oh nejnej, jag skrev "pappa" eftersom det i detta fall är en pappa, du kan byta ut det mot "förälder" lika gärna.

• Sandrine

finns minst lika sjuka 16 åriga killar som det finns 25 åriga män.. om man kan uttrycka sig så.

Träffa killen och gå på din magkänsla om han känns vettig eller ej. Ålder är inte allt.

• Wolfclaw

Det är inget fel på äldre killar men de är just det - äldre. Mognadsgraden behöver inte stå i relation till den biologiska åldern (en del blir aldrig äldre än 14). Men man ska också ha klart för sig att en 25-årig kille har en helt annan erfarenhetsbank än vad en 16-åring har. Han har säkert haft ett antal förhållanden bakom sig, kanske t o m bott ihop, något hon troligen aldrig upplevt än. Han har säkert en helt annan syn på närhet, sex, umgänge, vardag, ekonomi, boende etc.

Det behöver inte bli dåligt, men är man i olika stadier i livet (vilket en 16- och 25-åring är) ska man vara medveten om att ett förhållande innebär vissa saker, något en 16 kanske inte riktigt har ännu.

• Thirtyplus

När jag var 15 träffade jag en kille som var 20. Okej "bara" fem års skillnad, men ändå. Han var betydligt äldre än mig. När man är i dessa åldrar i alla fall.

Det spelade ingen roll hur vad de vuxna sa, tyckte, tänkte, förbjöd. Jag träffade honom ändå och till slut insåg även de vuxna att det inte kunde göra något åt saken.

Men åldern ( i den åldern) tar ut sin rätt till slut. När jag började gymnasiet skildes våra vägar åt efter tag. En helt ny värld (vuxenvärlden) öppnades för mig och även om vi försökte, så kunde vi inte få det att hålla till slut.

Vad jag ville komma fram till var att försök vara så stöttande du kan. Dom tycker och tror säkert att detta kommer att vara för evigt. Kanske det kommer det, men förmodligen inte. Och du kommer att vinna så mycket mer hos din dotter genom att vara hennes support och stöttepelare än att visa och säga att du inte gillar läget.

• japansötis

vill bara säga att TS var mycket förnuftig som vände sej hit och inte var jättearg på dottern av någon outgrundlig anledning! :)

hoppas hon har det bra med sin pojkvän  föresten! 

• Morrran

Jag var 16,5 år när jag träffade min man, han var 20, fyllde 21 strax efter. Visst fanns det frågor från min familj men de gav honom en chans, lärde känna honom, och nu 11 år senare är vi gifta med hus, ett barn och ett till på väg.

Ibland handlar det om mer än siffror... Även om jag spontant undrar vad en 25-åring ser hos en 16-åring. Ffa om han är hennes tränare. Det låter inte helt ok, men det betyder förstås inte att det måste vara fel. Men kräv att få träffa honom! Så länge hon är omyndig och bor hos dig så har du ansvar för henne.

• Thomas66
    JoakimV skrev 2013-05-09 01:01:14 följande:
    Jadå det är lugna puckar nu. Tog ett snack med henne veckan efter när hon kom hem till mig och så sa  jag precis det jag tyckte. Sa bland annat att det är något fel på honom för när man är 25 vill man inte ha någon 16 åring, så troligtvis kan han inte få äldre tjejer så han får lov att ta en omyndig flicka istället.

Bad henne räkna upp tre saker de hade gemensamt och då satt hon och tänkte ett par minuter utan att komma på en enda sak!
    Sedan sa jag att hon skulle tänka på det vi hade pratat om och jag skulle stötta henne för det beslutet hon tar.
    Dagen efter när jag kom hem från jobbet så säger hon att hon har gjort slut med den där killen.
    Hon hade väl tagit in det vi hade pratat om och även hon insåg att något inte stod rätt till med "tränaren"

Så nu är allt bra igen.Flört 
    Du ser vad enkelt det kan bli när en pappa pratar. Lite sämre när mammor med starletdrömmar ska resonera.
  • jonna87

Jag va 17 när jag blev tillsammans med en 30åring, idag är vi gifta o har en liten dotter så det kan funka jättebra! Tror det beror lite på hur mogna både tjejen o killen är, jag va nog rätt mogen o min man va nog rätt "ungdomlig" av sig så det va inga problem. Är det seriöst så spelar inte åldern så mycket roll tycker jag.

• Lady of Westeros
    JoakimV skrev 2013-03-04 22:06:15 följande:
    Hej!

För ett tag sedan kom min dotter och berättade att hon träffat en pojkvän, vad kul tänkte jag.
    Jag blev nyfiken och frågade vem han var, men hon har inte velat prata om honom så mycket.
    Hon har sovit borta varje helg när hon är hemma hos mig under några veckor, vet inte hur hon gör när hon är hos sin mamma.
    På vardagarna får hon sova hemma, bland annat för att jag bara träffar henne varannan vecka och att hon ska sköta skolan.
    I fredags när jag kom hem från jobbet stog hon och gjorde sig så fin framför spegeln, jag hade hoppats att hon skulle hålla sig hemma så vi kunde få i alla fall en helg kväll tillsammans.
    Då föreslog jag att hennes pojkvän kunde komma hit och äta så jag fick träffa honom, då sa hon att hon skulle iväg på någon fest med några kompisar. 
    Jaha, skäms hon så mycket över sin pappa att hon inte vill visa upp sin pojkvän tänkte jag.
    Nu i lördags så åkte jag för att hämta min dotter från sin fotbollsträning utan att hon visste att jag skulle det, när jag satt ute och väntade i bilen ett tag så kommer hennes kompisar ut, jag frågar en av tjejerna om Molly är på gång.
    Tillslut så kommer hon ut hand i hand med en kille, de stannar vid en bil och kysser varandra innan de åker iväg.

Min dotters pojkvän är tydligen hennes tränare, en 25 årig kille!!

Jag blev chockad, jag tycker det är en stor ålderskillnad i hennes ålder. Vad är det för fel på killarna i hennes ålder tänker jag. Hur känner ni??

Jag vill min dotters bästa och vill att ingenting ska hända henne. Det lilla jag träffat killen är på min dotters matcher så jag vet egentligen ingenting om honom.

Finns det några andra föräldrar här som har döttrar med äldre pojkvänner? Hur var eran reaktion när ni fick veta och hur tog ni det på för vis?

Tack. / Joakim
    Jag tycker du ska se det positivt. Jag träffade själv en kille som var 8 år äldre när jag var 15. Han behandlade mig med respekt och kunde stå upp för mig när jag hade problem. Killarna i min egen ålder var omogna och behandlade mig som skit. Jag var mogen ganska tidigt och jag hade aldrig tillåtit mina föräldrar att lägga sig i mitt privatliv. Inget negativt med äldre pojkvänner alltså :)
Svar på tråden Min 16 åriga dotter har träffat 9 år äldre pojkvän!