• evki90

Letar råd från 2 barns föräldrar

Jag är gravid och väntar min andra dotter i april, min första blir 3 år i aug. Är lite nyfiken på hur det kommer att bli, vad man kan förvänta sig och vara förberedd på, när det gäller i princip allt i vardagen, hur syskon i den åldern ofta reagerar på nya familjemedlemmen? Läste något bra ur babycenters gravid app att det är bra om bebisen inte ligger i famnen på mamma eller pappa vid första mötet, så att man har famnen öppen för äldre syskonet. finns det fler bra tipps man kan tänka på? Vill få en så bra start som möjligt och vill ha det ganska lungt första tiden:)

• Svar på tråden Letar råd från 2 barns föräldrar
  • Alvi

Jag har läst att man ska fokusera på det äldre barnet, före det yngre. Mat och närhet, det är allt en nyfödd behöver (om man har tur och allt är som det ska), det vet inget annat och behöver inget annat på många månader. Typ.

• skogsvitter

Låter som ett korkat tips. Bebisen kommer ändå ligga i famnen större delen av dygnet (åtminstone gjorde vår det) men det betyder ju inte att äldre barnet inte är välkommet! Vår äldsta kom till BB och såg mig ligga med bebisen på magen, det enda hon tyckte då var typ att bebisen luktade illa/konstigt. Hon var 2 år och 10 mån.

Vi hade en väldigt lugn förstatid, ingen som helst avundsjuka eller sura miner eller så. Jag tror att bärsjalen underlättade enormt eftersom jag aldrig försummade stora tjejens behov av hjälp eller min närvaro bara för bebisens skull, utan bebisen hängde liksom bara med i bärsjalen precis som när hon alltid hängde med när hon fortfarande var i magen. Hon störde liksom inte kontakten mellan mig och storasyster nämnvärt, förutom att jag ibland behövde sitta still och amma lite längre stunder. Men satt då ofta tex på golvet eller i soffan tillsammans med äldsta så att vi ändå kunde vara tillsammans. Hon fick alltid bekräftelse för vad hon kände, tyckte och tänkte.

Jobbigare blev det däremot när lillan blev äldre, och började tex ta storasysters leksaker eller började kräva uppmärksamhet av henne mer och mer istället för bara av mig. Ibland har vi haft perioder av extrem obalans och mycket bråk, medan ibland har det varit lugnare. Men det är som sagt långt senare, när lillan på riktigt började inkräkta i storasysters lekar.

• Knappamamma

Bebisen fattar inte vem man hälsar först på men 3 åringen gör det. Låta syskonet få vara så delaktig som de går, hjälpa till osv. Se till att hon får lite egentid med sina resp föräldrar ibland

• evki90
    skogsvitter skrev 2013-03-05 21:47:15 följande:
    Låter som ett korkat tips. Bebisen kommer ändå ligga i famnen större delen av dygnet (åtminstone gjorde vår det) men det betyder ju inte att äldre barnet inte är välkommet! Vår äldsta kom till BB och såg mig ligga med bebisen på magen, det enda hon tyckte då var typ att bebisen luktade illa/konstigt. Hon var 2 år och 10 mån. Vi hade en väldigt lugn förstatid, ingen som helst avundsjuka eller sura miner eller så. Jag tror att bärsjalen underlättade enormt eftersom jag aldrig försummade stora tjejens behov av hjälp eller min närvaro bara för bebisens skull, utan bebisen hängde liksom bara med i bärsjalen precis som när hon alltid hängde med när hon fortfarande var i magen. Hon störde liksom inte kontakten mellan mig och storasyster nämnvärt, förutom att jag ibland behövde sitta still och amma lite längre stunder. Men satt då ofta tex på golvet eller i soffan tillsammans med äldsta så att vi ändå kunde vara tillsammans. Hon fick alltid bekräftelse för vad hon kände, tyckte och tänkte. Jobbigare blev det däremot när lillan blev äldre, och började tex ta storasysters leksaker eller började kräva uppmärksamhet av henne mer och mer istället för bara av mig. Ibland har vi haft perioder av extrem obalans och mycket bråk, medan ibland har det varit lugnare. Men det är som sagt långt senare, när lillan på riktigt började inkräkta i storasysters lekar.

skogsvitter skrev 2013-03-05 21:47:15 följande:
    Låter som ett korkat tips. Bebisen kommer ändå ligga i famnen större delen av dygnet (åtminstone gjorde vår det) men det betyder ju inte att äldre barnet inte är välkommet! Vår äldsta kom till BB och såg mig ligga med bebisen på magen, det enda hon tyckte då var typ att bebisen luktade illa/konstigt. Hon var 2 år och 10 mån. Vi hade en väldigt lugn förstatid, ingen som helst avundsjuka eller sura miner eller så. Jag tror att bärsjalen underlättade enormt eftersom jag aldrig försummade stora tjejens behov av hjälp eller min närvaro bara för bebisens skull, utan bebisen hängde liksom bara med i bärsjalen precis som när hon alltid hängde med när hon fortfarande var i magen. Hon störde liksom inte kontakten mellan mig och storasyster nämnvärt, förutom att jag ibland behövde sitta still och amma lite längre stunder. Men satt då ofta tex på golvet eller i soffan tillsammans med äldsta så att vi ändå kunde vara tillsammans. Hon fick alltid bekräftelse för vad hon kände, tyckte och tänkte. Jobbigare blev det däremot när lillan blev äldre, och började tex ta storasysters leksaker eller började kräva uppmärksamhet av henne mer och mer istället för bara av mig. Ibland har vi haft perioder av extrem obalans och mycket bråk, medan ibland har det varit lugnare. Men det är som sagt långt senare, när lillan på riktigt började inkräkta i storasysters lekar.

Jag tycker inte att det låter alls korkat, självklart är det ju inget man måste göra men det kan vara en liten del som hjälper. Beroende på hur de äldre syskonet också är som Person. En bärsjal hade jag tänkt skaffa mig för det tror jag kan vara mycket nödvändigt om man vill få flera saker gjorda.
  • evki90
    Alvi skrev 2013-03-05 21:40:31 följande:
    Jag har läst att man ska fokusera på det äldre barnet, före det yngre. Mat och närhet, det är allt en nyfödd behöver (om man har tur och allt är som det ska), det vet inget annat och behöver inget annat på många månader. Typ.

Att ha fokus på båda barnen är nog minst lika viktigt för de äldre barnet, så att de äldre barnet också förstår att mamma inte alltid kan vara alla till lags hela tiden, lära sig att vänta osv :) men det är ju som du säger, den minsta vet ju inte mycket mer än att den vill ha mat och närhet första tiden. :)
  • Vinterankan

Vi har inte haft något som helst problem med svartsjuka. Dels så har vi innan pratat mycket om att det är hennes bebis. Inte så att det inte är min eller pappas alls men så att hon känner sig viktig. Och sedan när barnet fötts så har jag varit noga med att lämna bebisen till pappa så att jag kan vara med storasystern. Brukar också prata om att med två ben så får man plats med två barn i knät.

Svar på tråden Letar råd från 2 barns föräldrar