• Sparvöga21

Relationsproblem..

Hemma hos oss känner jag att det ofta är min man som bestämmer och även vill lägga sig i och påpeka vad jag jag än gör. Det här är några exempel:

-Vilken kniv jag använder när jag lagar mat (det är typ alltid fel kniv jag använder..)
    -När jag lagar mat kan han gå och sänka plattan på spisen för att det är "för högt", trots att jag har bra koll på vad jag gör, vilket resluterar ibland att det slutar koka utan att jag märker det för han har gått och sänkt alldeles för lågt.
    .Har vi gäster så påpekar han alltid hur mycket kaffe jag har kokat, oftast alldeles för mycket, men jag är som person så här att; hellre för mycket än att det är för lite kaffe, vill inte att det skall verka "snålt".
    -Vill jag poppa popcorn till gästerna så kan han bromsa mig och säga; nä vi ska inte ha några popcorn, det räcker med chipsen som vi ställt fram.
    -När jag ger vårt barn gröt så kan han fråga; Har du kollat så det inte är för varmt? Precis som om jag inte skulle ha koll på det?? Jag är alltid väldigt noga med att maten inte skall vara så varmt så det kan brännas.
    Han frågar inte bara någon enstaka gång utan var och varannan gång.
    -Förra gången vi hade gäster så skulle vi träffas ett gäng och bara käka lite och kolla på Melodifestivalen ihop. Vi skulle köra det enkelt, men jag ville ändå bjuda på en enkel efterrätt. Min man sa nej till detta och så fick det bli. Vi bjöd på chips, dip och lite godis framför tvn istället. Jag skämdes för jag tyckte det var "pinsamt" att inte bjuda på efterrätt. Och vi får alltid det av de gästerna som kom och besökte oss. 
    -Oftast är det en diskussion varje gång vi skall bjuda hem kompisar. Vi måste alltid gemensamt bestämma "meny". Jag kan komponera ihop, men känner att jag alltid måste ha hans godkännande på mitt val och oftast blir det förändringar.
    -När jag har dukat bordet inför besök så går han oftast och plockar bort saker jag har ställt fram, t.ex ljus som han inte tycker ska stå där eller står ivägen.

Detta är ju "småsaker" och jag kan säkert nämna 100 liknande saker, men ville bara skriva ner några exempel.

Jag känner mig hämmad med det här och mår inte riktigt bra med detta. När jag försöker prata med honom säger han bara att jag är "överkänslig" och att han inte alls bestämmer allt vi skall göra/ha det. Men så känner jag det... 

Hur har ni andra det? Jag vet att jag har saker som inte är så enkla att leva med heller, men jag funderar på om alla förhållanden är komplicerade att leva i på olika sätt och vis...? 
    Vi har ett barn tillsammans och vill inte separera, men känner att något måste förbättras annars vill jag hellre leva som ensamstående. 

Vore intressant att höra hur ni andra har det i era relationer....?

• Svar på tråden Relationsproblem..
  • Flickan och kråkan

Det låter som om din man har lite av kontrollnoja, men det jag funderar över utifrån det du skriver är varför du så att säga låter honom bestämma. Om du vill poppa pocorn till era gäster eller göra en enkel efterrätt varför gör du inte bara det? Varför säger du inte "Ja, men jag vill göra en efterrätt den här gången" och så inte mer med den saken. Om han har bestämda åsikter om mat ni ska bjuda på och det är extremt viktigt för honom låt honom ta hand om inköp och matlagning etc. Var rak med honom. Om han ska in och pilla och rätta till en massa saker så får han väl göra det själv istället

• Thaleya1

Usch jag blir förbannad och hade stört mig på det beteendet med.

Jag kan dock tänka mig att det är exakt såhär många kvinnor behandlar män (för att generalisera).

Jag tycker du ska prata med honom, för detta bottnar nog i att antingen behöver han känna kontroll över situationer, eller så är han inte enig med dina val, eller så tycker han inte att du är kvalificerad/kunnig eller duktig nog att göra rätt val i köket och på andra ställen.

• Thaleya1
    Flickan och kråkan skrev 2013-03-06 14:30:08 följande:
    Det låter som om din man har lite av kontrollnoja, men det jag funderar över utifrån det du skriver är varför du så att säga låter honom bestämma. Om du vill poppa pocorn till era gäster eller göra en enkel efterrätt varför gör du inte bara det? Varför säger du inte "Ja, men jag vill göra en efterrätt den här gången" och så inte mer med den saken. Om han har bestämda åsikter om mat ni ska bjuda på och det är extremt viktigt för honom låt honom ta hand om inköp och matlagning etc. Var rak med honom. Om han ska in och pilla och rätta till en massa saker så får han väl göra det själv istället

Precis och om han tar bort ljusen, så säg. men vafan gör du jag har ju just dukat fram dem. När du dukar får du bestämma vad som ska vara på bordet, jag vill ha ljusen.
  • FruBecks

Sätt ner foten! Och prata med honom på allvar. Det är möjligt att hans beteende är omedvetet från hans sida och att han inte förstår hur mycket det kontrollerar ert förhållande. 
    Jag har själv varit som din man, helt omedvetet, till min man fick ett tokutbrott och skrek åt mig sluta! Först fattade jag ingenting, men när han började påpeka varje gång jag lade mig i och ändrade på hans dukning, strykning, matlagning etc så förstod jag.
    Jag tror det hela det grundar sig i att jag faktiskt är ett kontrollfreak, men jag avsåg aldrig att kontrollera honom och har blivit tvungen att släppa kontrollen. Jag får fortfarande bita mig i tungan när jag tycker att han viker tvätten "fel", men vad fasen gör det, kläderna är ju hela och rena liksom (även om jag skulle vikt annorlunda)  Och ibland får han påminna mig när jag går över gränsen. 
    Det handlar om att kommunicera och vara lyhörd för var den andre känner och upplever situationer som man kanske själv inte upplever som någon stor sak.

• bulleiugnen01

Du måste sätta dig ned med din man och i lugn och ro förklara hur du upplever hans beteende. Försök att inte vara dömande el anklagande utan berätta på ett lugnt sätt hur DU upplever det och fråga sen varför han gör så. Han kanske inte ens märker att detta är något du retar dig på. Och skulle inte det hjälpa ja, då får du ta dig en funderar på om du kan tänka dig fortsätta ha det så eller inte.
    Finns ett bra test du kan göra för att "ta tempen" på din relation ett online test och du får ut mycket värdefull information om hur din relation är. Vilka delar som är bra, mindre bra och om det finns delar som är dåliga.

www.lovetestnow.com

• Sparvöga21

Tack! Snällt av er alla att råda <3.
    Jag har försökt att sätta mig i lugn och ro och prata med honom om det här och han blir ofta jättearg och tycker att jag är överkänslig och att han inte kan säga något till mig utan att jag skall överreagera ;(.
    T.ex om mitt val av kniv, han tycker att jag borde vara glad att han tipsar mig om att andra knivar är bättre etc. 

Jag är väldigt noga med att inte "anklaga" honom när vi sätter oss ner för att prata. Utan jag försöker förklara hur jag mår när han gör vissa saker. Att jag blir ledsen etc. Men det blir ändå fel i vår kommunikation och det blir tjafs istället för lösningar.

Tack bulleiugnen01 för tips om testet. Ska gå in och göra det. 

• Thaleya1

Visa honom tråden annars så får han läsa i lugn och ro hur du tänker, och se alla alternativ utan att hinna avbryta.
    Det är ju knappast som att du vill anklaga honom, bara att du vill få en förändring och själv kunna fatta beslut.

Jag hade en chef som var på det sättet, skulle kommentera allt jag gjorde, jag var tvungen att hålla i hamburgaren med vänster hand och inte höger, och lägga upp exakt sådär mycket dressing, och räcka fram den exakt på ett specifikt vis. Det slutade med att jag sa upp mig två veckor senare efter att ha gråtit varje dag innan jag skulle jobba. Det var otroligt ansträngande att försöka vara till lags för en sådan kontrollerande och petig människa som hängde över mig vad jag än gjorde.

Svar på tråden Relationsproblem..