• Anonym (Egen nyckel?)

Hur gör ni som är jourhem med nycklar till det placerade barnet?

Min dotter 16 år är SoL placerad hos en familj i vår hem kommun.

Igår ringde hon när hon var på väg hem från skolan och frågade om hon kunde komma hem en stund till mig,
    eftersom familjen inte var hemma. Dom visste att hon skulle komma hem 14,30-15,00.
    Ca 15 min innan hon skulle vara hemma ringde dom och sa att dom skulle komma hem ca 15,30.
    Idag ringde hon och frågade om hon kunde komma hem ett tag, eftersom hon var tvungen att gå 30 min tidigare än vad hennes buss gick. Eftersom familjen skulle åka iväg.
    Hon har en kvällsaktivitet på onsdagar.

Hur löser man en sådan sak på smidigaste sätt?
    För det kan inte vara meningen att hon ska komma hem till mig dom gångerna familjen ska iväg på annat eller kommer hem senare.

• Svar på tråden Hur gör ni som är jourhem med nycklar till det placerade barnet?
  • Queenie70
    Anonym skrev 2013-03-07 11:09:04 följande:
    Nej, spontanumgänge är inte acceptabelt när mamman är sjuk och mår dåligt av det!
    Det var det som var min usprungliga fråga till TS, om det är så att det är en fråga om just nyckeln eller om det handlar om att TS inte vill/kan träffa sitt barn så mycket som barnet uppenbarligen vill. TS svarade då att hon absolut vill att barnet ska komma som ofta som möjligt. Är det så att TS mår dåligt av att barnet kommer hem, eller handlade det om att hon tyckte det var fel att barnet inte fick nyckel av jourfamiljen.
  • Anonym

Ts skrev:

Jo jag vill självklart ha henne hemma hela tiden.
    Men vi har gjort upp hur umgänget ska se ut och det innebär en hel del av tiden här hemma hos mig.

Hon är placerad för att jag känner som mamma att jag pga min sjukdom just nu inte kan ge henne det stöd hon behöver.

Kan inte ge henne allt det hon behöver, inte så mycket som jag skulle vilja.
    Och därför så känns det inte ok att jag ska vara stand by 24/7 när hon är placerad.

• Queenie70
    Anonym skrev 2013-03-07 11:24:02 följande:
    Ts skrev:

Jo jag vill självklart ha henne hemma hela tiden.
    Men vi har gjort upp hur umgänget ska se ut och det innebär en hel del av tiden här hemma hos mig.

Hon är placerad för att jag känner som mamma att jag pga min sjukdom just nu inte kan ge henne det stöd hon behöver.

Kan inte ge henne allt det hon behöver, inte så mycket som jag skulle vilja.
    Och därför så känns det inte ok att jag ska vara stand by 24/7 när hon är placerad.
    Jo, jag såg det. Däremot ser jag inte att ett nästan vuxet barn som dyker upp några timmar efter skolan är samma sak som att vara stand by dygnet runt 7 dagar i veckan, eller att dessa timmar betyder att man förväntar sig att hon fullt ut ska fungera som mamma.
  • Anonym (Egen nyckel?)

Min fråga gällde hur ni som är jourhem gör med nyckel till placerade barn.

Eftersom min egen dotter blivit utelåst 2 gånger på en vecka.
    Mamma kommer jag alltid att vara, men behöver kliva åt sidan ett tag.

Vad hade hänt om min sjukdom tagit över och jag behövt läggas in på sjukhus.
    Vart skulle hon då ta vägen? 

• Queenie70
    Anonym (Egen nyckel?) skrev 2013-03-07 12:47:46 följande:

Du behöver tala med er socialsekreterare. Det känns inte rimligt att barnet blir utelåst och inte har möjlighet att ta sig in om inte resten av familjen är hemma. Familjehemmet ska fungera som ett hem, och en normal familjemiljö när inte den ordinarie familjen fungerar av nån anledning. Jag tror också att det skulle bli en mental lättnad för dig att veta att barnet KAN komma in i familjehemmet även om du inte är hemma, och att du då skulle kunna uppskatta mer att barnet kom hem ofta efter skolan för att hälsa på när pressen om att det var tvunget för att barnet inte hade nån annanstans att ta vägen försvann.
  • Anonym
    Anonym (Egen nyckel?) skrev 2013-03-07 12:47:46 följande:

Du ska inte behöva stå till svars. Bry dig inte om Queenie, du behöver inte redovisa varför det inte passar att dottern kommer på spontanbesök, du har fått en placering och det är det som gäller.

Prata med sochandläggaren om att flickan blivit utelåst. Det är inte en bra början.
  • Queenie70
    Anonym skrev 2013-03-07 13:04:50 följande:
    Du ska inte behöva stå till svars. Bry dig inte om Queenie, du behöver inte redovisa varför det inte passar att dottern kommer på spontanbesök, du har fått en placering och det är det som gäller.

Prata med sochandläggaren om att flickan blivit utelåst. Det är inte en bra början.

Shit vilka problem du verkar ha....
  • TaSe

Mina föräldrar har varit jourhem i många år och självklart ska ett så stort "barn" ha nyckel hem. Annars får ju någon av föräldrarna se till att alltid vara hemma. Jourföräldrarna alltså.

• Cocostopp

Jag är jourhem, och ger absolut inte barnen någon nyckel först jag känner dom och vet hur de är, säg kanske Efter 3 månade, OM jag känner att jag kan lita på dom.
    Tyvärr är d så att många barn har lite svårt att skilja på ditt och mitt.
    Däremot så har det aldrig hänt att barnen vart utelåsta. Vi har kommit överens om tider, och då har jag eller nån annan i familjen vart hemma.
    Nyckel behöver de absolut inte ge henne, men de måste se till att någon är hemma. Nu har din flicka tur att hon kan gå till dig, men har de fler placeringar, kanske inte alla har samma möjligheter. Så det är inte ok alls.
    Barnen ska ju kunna känna sig så trygga som möjligt när de inte kan bo hemma.
    Det gör ont i hjärtat att höra detta!!! Tänker om det var nån av mina flickor... Usch!!

• Anonym (Egen nyckel?)
    Cocostopp skrev 2013-03-14 20:34:05 följande:
    Jag är jourhem, och ger absolut inte barnen någon nyckel först jag känner dom och vet hur de är, säg kanske Efter 3 månade, OM jag känner att jag kan lita på dom.
    Tyvärr är d så att många barn har lite svårt att skilja på ditt och mitt.
    Däremot så har det aldrig hänt att barnen vart utelåsta. Vi har kommit överens om tider, och då har jag eller nån annan i familjen vart hemma.
    Nyckel behöver de absolut inte ge henne, men de måste se till att någon är hemma. Nu har din flicka tur att hon kan gå till dig, men har de fler placeringar, kanske inte alla har samma möjligheter. Så det är inte ok alls.
    Barnen ska ju kunna känna sig så trygga som möjligt när de inte kan bo hemma.
    Det gör ont i hjärtat att höra detta!!! Tänker om det var nån av mina flickor... Usch!!
    Tack för ditt svar.
    Jag hoppas men är inte säker på att problemet är löst ang nycklar eller att någon är hemma.
    Känns verkligen trist att det inte ska fungera.

• Anonym (....)

Jag bodde i en jourfamilj innan jag placerades i en social bostad, frivillig placering från min sida. Var aldrig fråga om att inte få nyckel från första dagen, jag fick regler att följa och aldrig visade dom någon oro att ja inte skulle klara av att inte ha egen nyckel! Hade tyckt det känns hemskt att inte kunna gå som jag ville där ja bodde.

• Cocostopp

Senaste anonym(...)
    Jag förstår att man vill ha nyckel, och med vissa barn fungerar det ganska omgående, men tyvärr så de tonåringar jag får, har problem med detta.
    Men de som fått nyckel, är otroligt rädda om den.
    Och självklart får de ändå komma och gå som de vill, då det alltid är någon hemma :)

• JakeSnake

Vi har jourhem. Det är upp till familjen om man lämnar ut en hemmanyckel eller inte. Det kan tänkas ha med förstoende att göra. Om man litar på den placerade fullt ut kan man lämna nyckel, men är man lite orolig över att den placerade skulle "snoka runt" stjäla saker etc. Lämnar man inte ut nyckeln. Då vill man se till att vara hemma. Jourhem är en sak, familjehem är en annan sak. Då ses oftast den placerade som "en i familjen" och ska som självklarhet ha en nyckel. Vi som har jourhem blivit av med saker av ungdomar, typ pengar, parfym, alkohol. Det är inte så kul alla gånger. Men principiellt sett så har det med förtroende att göra.

Svar på tråden Hur gör ni som är jourhem med nycklar till det placerade barnet?