Anonym skrev 2013-03-07 11:20:12 följande:
Verkar som vissa missuppfattat. Våra pengar räcker! Dom är INTE slut när vi får pengar nästa gång!
Däremot är det ofta bara 500-1000 kr kvar då, och jag tycker att man borde ha mer kvar.
Vi är 2 vuxna, 2 barn.
När jag jobbar så har jag 10- 12 000 över varje månad när huslån, mat, och allt annat är betalt
Så 12 000 på två vuxna och två barn är inte mycket om man jämför så
Om du vill ha mer kvar så får du göra en planering och följa den.
När jag var förtidspenisonär så hade jag 8000 som skulle räcka till allt och jag lyckades aldrig få ihop ekonomin. Tv- avgiftet, tex, blev en räkning som det aldrig fanns pengar till. Det var inte smart eftersom Radiotjänst skickar en påminnelse och sen går skulden till fogden och blir mer än dubbelt så hög
Hur som helst. Jag gjorde en planering, en enkel som funkade för mej. Inkomster fasta utgifter och sen så bestämde jag vad mat mm fick kosta varje månad. Den summan delade jag i fyra. Sen bokförde jag veckornas inköp för mej själv. Så om jag satt av 2500 kr per vecka till mat och annat, så samlade jag veckans kvitton och såg då om jag låg över eller under min egen gräns. någon vecka handlade jag för 500, en annan för 750 men eftersom jag höll koll så översteg jag aldrig de 2500
I planeringen skrev jag också in klippning tex. Fick jag inte balans så fick jag avstå något eller betala en del av en räkning och resten månaden efter