• Annaïck

    När slutade ni samsova med era barn?

    Ni som valt att samsova med era barn - hur länge varade det och var det barnet som själv valde att sova i eget rum?

  • Svar på tråden När slutade ni samsova med era barn?
  • Mony

    Min dotter (nu 19) sov i vår säng tills hon var lite över sju. Då flyttade vi och hon fick eget rum med egen säng. Under ytterligare två-tre år kom hon in till oss mer eller mindre varje natt, sen avtog det sakta och det blev mer och mer sällan.

    Min son är nu 7 år. Eftersom han rör sig mycket på natten har jag och min man svårt att få en bra sömn med honom i sängen. Han har numera en egensäng som står precis bredvid oss. Min dotter flyttade hemifrån för en månad sedan och då föreslog vi att han kunde ta hennes rum och ha sin säng där. Han blev helt förtvivlad.

    Så jag antar att vi får ha honom i vårt sovrum ett tag till :) 

  • Starkast

    Det har varierat genom åren var de sover...


    Men barnen har aldrig nekats att sova hos mig.I år fyller de 9 och 12 år och för tillfället sover de varannan natt hos mig och varannan natt i sitt rum.


    Den yngsta har trivts bäst själv i sin säng från födseln, men det sista 1,5 året har han insett hur mysigt det kan vara hos mamma Äldsta har alltid velat sova med mamma och kan bli lite avundsjuk när det inte är hans tur...


    Båda är helt trygga i sina rum, men tycker att det är mysigt helt enkelt. Jag tycker det jag med och snart kommer dagen då de inte vill. De får själva välja när det är dags. Viktiga är att de är trygga. 

  • Mammamolly

    Vad roligt att det är så många som samsover med sina barn i många år!

    Det gör vi med. Vårt barn är nio och visar inga tendenser på att vilja sova själv. Men vi har en jättebred säng plus en vanlig bredvid, så vi har gott om plats!

    Vi tänker att hon får sova hur länge hon vill hos oss. Varför skulle barn vilja sova själva om vuxna gärna vill sova med varandra?

  • Mammamolly

    Måste bara tillägga att vårt barn aldrig drömt mardrömmar. I alla fall inget som någon av oss har märkt. Hen har aldrig vaknat på grund av en mardröm. Jag tänker att det kan bero i alla fall delvis på att vi alltid samsovit och att hen alltid sovit så tryggt på grund av det. Har ni andra samma erfarenhet?

  • Rummeltass

    Ni som samsover med era barn i massvis med år, hur vårdar ni vuxenrelationen? Hur får man ett fungerande sexliv med barn konstant i sovrummet? 

  • Guldtrollsmamman
    Mammamolly skrev 2013-04-21 20:46:32 följande:
     Varför skulle barn vilja sova själva om vuxna gärna vill sova med varandra?
    Alla vuxna vill ju inte sova med andra, jag tex sover helst ensam, kommer inte börja sova med maken när barnen slutat samsova mer än möjligtvis någon gång ibland...

    Vissa barn o vuxna gillar o samsova andra inte:)

    Sen började mina barn inte att vilja sova ensamma utan med varandra eller kompisar istället för oss 
  • La Lola
    Rummeltass skrev 2013-04-30 16:22:04 följande:
    Ni som samsover med era barn i massvis med år, hur vårdar ni vuxenrelationen? Hur får man ett fungerande sexliv med barn konstant i sovrummet? 
    Antagligen på samma sätt som de som inte samsover?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Guldtrollsmamman
    Rummeltass skrev 2013-04-30 16:22:04 följande:
    Ni som samsover med era barn i massvis med år, hur vårdar ni vuxenrelationen? Hur får man ett fungerande sexliv med barn konstant i sovrummet? 
    Vi har haft sex i alla andra rum än där barnen sover, det var plättlätt:)

    Numera när vi har barn som vill sova i egna rum är det däremot svårare, dels tar det längre tid innan de somnar när de ska sova själva så  den barnfria tiden på kvällen har krympt och så finns det inte längre några lediga rum att ha sex i, det ligger ju barn i så gott som alla, utom vardagsrummet då men där passerar ju barn med jämna mellanrum för att besöka toa, fråga något, drömt mardröm osv.
  • Rummeltass
    La Lola skrev 2013-04-30 16:33:37 följande:
    Antagligen på samma sätt som de som inte samsover?
    Hur menar du nu? Det blir ju ganska naturligt och lätt så när man gått och lagt sig för kvällen att man kramas och börjar pilla på varandra och blir sugna, det lär man väl ändå inte göra med en t ex sjuåring i sängen? Givetvis har man sex i andra rum och på andra ställen också, utöver detta.
  • Myling

    Min dotter har nattats i egen säng sedan hon var ett år. Men hon har gått över till vår säng de flesta nätter.

    När hon var sju år ville hon ha frukost på sängen, då sa jag att hon skulle få det om hon sov hela natten i sin säng i fem dagar (behövde inte vara i sträck). Vi satte också upp en liten karta som fylldes med stjärnor varje natt hon klarade. Det gillade hon, så när hon fått sin frukost på sängen ville hon göra det igen, och igen...

  • La Lola
    Rummeltass skrev 2013-04-30 16:44:03 följande:
    Hur menar du nu? Det blir ju ganska naturligt och lätt så när man gått och lagt sig för kvällen att man kramas och börjar pilla på varandra och blir sugna, det lär man väl ändå inte göra med en t ex sjuåring i sängen? Givetvis har man sex i andra rum och på andra ställen också, utöver detta.
    Är det? Jaha ja det verkar ju vara så att de som inte samsover mest pippar i sängen vid läggdags.....Beror det på dålig fantasi måntro?

    Jag förstår inte varför sexlivet för nån som samsover skulle vara annorlunda än för nån som inte samsover.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Guldtrollsmamman
    Rummeltass skrev 2013-04-30 16:44:03 följande:
    Hur menar du nu? Det blir ju ganska naturligt och lätt så när man gått och lagt sig för kvällen att man kramas och börjar pilla på varandra och blir sugna, det lär man väl ändå inte göra med en t ex sjuåring i sängen? Givetvis har man sex i andra rum och på andra ställen också, utöver detta.
    Vi gjorde som så att först nattade någon barnen, låg mellan dem i stor säng o läste o kramades ca 20 min, sedan när barnen sov ca kl 19.30 klev den som nattat upp och fikade, hängde tvätt, gick o lade sig i annat rum med maken o kramades, hade sex, åkte och tränade eller gjorde vad som helst i några timmar. Sedan när det var dags att sova gick man och lade sig och sov med barnen.

    Går och lägger sig för att sova tillsammans, börjar pilla och har sex gjorde vi inte innan barnen och kommer inte o göra efter att barnen flugit ut heller.

    Går jag och lägger mig för att sova går jag och lägger mig för att sova inget annat. 
  • cloudberry79
    Rummeltass skrev 2013-04-30 16:22:04 följande:
    Ni som samsover med era barn i massvis med år, hur vårdar ni vuxenrelationen? Hur får man ett fungerande sexliv med barn konstant i sovrummet? 
    Vi har nog ett väldigt påhittigt sexliv, för vi samlivar överallt utom i just sängen...
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Aprille

    När min son var liten var det ovanligare med samsovning än det är idag och man blev ofta motarbetad och ifrågasatt! Själv kände jag att det var viktigt att ge min son dn närhet och värme han behövde och han flyttade självmant till eget rum på heltid i tioårsåldern även om min dörr stod öppen om han hade drömt otäckt!


    Älskande. Dansande. Levande! Stolt mor till tonårsson, djärv utforskare av kosmos.
  • Flickan och kråkan
    cloudberry79 skrev 2013-04-30 21:51:44 följande:
    Vi har nog ett väldigt påhittigt sexliv, för vi samlivar överallt utom i just sängen...
    Har en 5-åring och en 4-åring....och snart nyföding och sedan äldsta föddes så kan jag nog räkna antalet samlivstillfällen i just sängen på min ena hands fingrar. Det har liksom aldrig varit något problem. Har ett fullständigt normalt sexliv trots barn inne hos oss. Det har liksom bara löst sig automatiskt. 
  • Loriyana

    Lol...jag har precis BÖRJAT samsova med min dotter som är sex år. Detta pga platsbrist :)

  • underverket 06

    Jag samsover periodvis med vår son, som är 4,5. Min man sover i gästrummet. Det gör han även oftast om sonen sover i sitt rum, eftersom han snarkar så o jag har svårt att sova när han snarkar. Hos oss har det varit så att när sonen var nyfödd till ca 6 mån sov han mellan oss i vår dubbelsäng. Sedan när han var ca 6 mån så ställde vi in en spjälsäng ihop med vår säng, eftersom just då sov jag inte bra av att han låg bredvid oss. Han rörde sig så mycket. När han var runt 1 år så började han sova i mitt rum igen o mannen flyttade till gästrummet pga snarkningarna. Vid 2,5 ca så började han sova i egen säng i sitt rum, men han har sedan dess sovit i perioder bredvid mig i dubbelsängen. Han brukar välja själv. Ibland sover han i perioder i sin säng o ibland i min säng i perioder. 

      Rummeltass: Jag brukar bära in sonen i hans säng, om han sover i vårt rum, o sedan kan vi ha sex i sovrummet. (eftersom det är bekvämast i dubbelsängen än i en liten enkelsäng). Sedan när vi är klara bär jag tillbaka sonen i vårt rum.

Svar på tråden När slutade ni samsova med era barn?