• basset

farliga hundar

I min portuppgång bo ett yngre par med två argsinta pitbullvarianter. Själv har jag en liten orädd hund, Varje gång bestarna ser min hund sliter och drar de i kopplet, skriker eller skäller argt och vill äta upp min hund.Ungdomarna har ingen kontroll eller lydnad alls på hundarna. Nu har jag skaffat mig.............. Ja.vad ska man göra? Varför köper man sådana aggressiva hundraser?

• Svar på tråden farliga hundar
  • Litet My
    Apopan skrev 2013-04-10 11:34:48 följande:
    Den där artikeln på brukshunden.se är bra. Det är alldeles för många som skaffar dessa raser som inte tar hänsyn till det faktum att det finns problematik med aggressivitet gentemot andra djur djupt rotad i hunden. Inte sagt att det går att tygla, men en skall alltid ha detta i baktanken när hunden interagerar med andra djur. Detsamma gäller självfallet andra raser också, men det är konstigt att en ser det som en självklarhet att ta hänsyn till vad andra raser har avlats för en gång i tiden, men att det är så tabu att tala om fd kamphundars användningsområden. Ingen säger ju att det är dåliga eller farliga hundar, utan det är mer som en vägledning för hur en skall tänka som hundägare.

Själv har jag en ras med stark vaktinstinkt, som avlats för att tänka självständigt och som också har en uns vall i sig. Jag har därför från start fått lägga extra tid på att se till att hunden vaktar korrekt, eller helst inte alls. Annars så skulle jag haft en potentiellt farlig hund.

Men jaja, nu är detta ingen sådan tråd. Men jag påpekade det lite smått redan i mitt första inlägg. Tror nämligen det missgynnar dessa kamphundsraser jättemycket att bara sopa dess ursprung under mattan. Synd på så fina hundar.
  • qenzo

Varför envisas "ni" med att säga kamphund?
    Kamphund är ingen ras. Rasen är t.ex Pitbull och dess arbete/syfte/uppgift var att bl.a slåss i grop (pit).
    En aktiv kamphund får INTE visa aggression mot människor och de föds till slagskämpar lika sällan som en Schäfer föds till en bra bruksarbetande hund, dvs aldrig.
    Att de däremot bär anlagen för det är en HELT annan femma. 

Respekt är inte likvärdigt rädsla. Också något att minnas när man säger "jag har respekt för" och sedan går över på andra sidan gatan när man möter molosser/doggar.

Bl.a Pitbullen är en arbetande hundras. Den föds med mycket motor och arbetslust precis som de allra flesta bruksraser gör, ex Schäfern. När en sådan hund INTE får arbeta kan man råka ut för en hund som helt enkelt skaffar sig ett eget "jobb". Bl.a att vakta bilen, vakta husse/matte mot andra hundar, kassera möbler etc. Inte heller något rasbundet problem. 

• trams29
    Vissa av er är rätt trångsynta.. om det vart två Pudlar TS pratat om i sin beskrivning? hur hade diskussionen sett ut då?? tro det eller ej så gör det ont med ett bett från en pudel med! 

OCH glöm nu inte att Staffar, APT och amstaff möjligen är jobbiga med andra hundar.. men inte med Människor! 

citerar mig själv från ett tidigare inlägg då ni inte verkat se det!

visst finns det aggressiva individer men dom är inte ju inte Födda till det! Det är det jag med menar med att det inte finns några "farliga" Hundar utan bara DÅLIGA hundägare 

en hund blir precis vad du gör den till.. Om vi ska gå in på avel och genetik så är det oftast blandras uppfödare som avlar på kleti Och pleti för att det är lättförtjänta pengar!
    många hundar man ser på annons idag är blandningar Av apt eller amstaff blandat med antingen rottweiler eller något annat. Vad får vi för hund då? En blandning av denna typ av terrier som i grunden är framtagen För att slåss och och med en envishet av att inte ge upp.. Plussa på en rottweiler som från grunden Är en vakthund och som används till bruks.. Ingen bra kombination:-/ OCH pricken över iet så säljs dom billigt, oftast till personer som varken har kunskap eller tid till att Uppfostra dom på ett ordentligt sätt.

Jag håller på med avel själv, och använder enbart friska och mentalt stabila individer i min avel. Sedan säljs dom inte till underpris i absolut inte till någon jag inte tycker känns rätt. Det är det jag menar!
    jag är som jag är...

Vänligen en HUNDVAN! 
    jag är som jag är...
  • eblo

Det finns faktiskt en ras som föds farlig, Fila Brasiliero.

sv.wikipedia.org/wiki/Fila_brasileiro

"Dessa hundar är inte lämpade för stadslivet och de är oberäkneliga tillsammans med främlingar. Detta är den enda hundras som domare inte rör på hundutställningar, just på grund av rasens medfödda aggressivitet mot främlingar."

• Hundbloggerskan

Har inte läst alla kommentarerna eftersom TS tydligen bara vill provocera.
    Men vill ändå påpeka att INGEN hund föds farlig, men vissa individer har mer anlag för att bli osäkra vilket resulterar i aggressivitet.
    Jag har själv (numera) fyra hundar, jag är 18år och vill inte att ni ska tro att jag tror att jag själv är bäst på hundar. Men efter att ha varit med vid träning av väldigt osäkra hundar, känner några av Sveriges elit i bl.a lydnad, agillity, IPO, spår, skydd och tre av Sveriges bästa instruktörer. Så tror jag att jag kan säga med erfarenhet, att INGEN hund föds farlig.
    Jag själv har en Schäfer, en Malinois, en Groenendael och sedan tre veckor tillbaka, även en Pitbull.
    Jag kan säga att Pitbullen är den av mina hundar som är ENKLAST att hantera. Han är iof även den enda hanen, men annars är han den som lyssnar bäst på tillsägelser, han trotsar sällan för han vet att det bara gör att det tar längre tid innan han får belöningen. Och han försöker inte jobba i förväg. Han är alltså inte lika självständig eller kvick som de andra tre. Mallen arbetar sig själv om föraren inte hinner med, då kan hon hinna göra tre moment innan föraren är klar med första... Så Pitbullen är den hund av mina, som jag skulle rekommendera en mer oerfaren (nu menar jag absolut inte en nybörjare utan kanske någon som haft en lättare hund tidigare) förare.
    Pitbullen är även den enda av mina hundar som går ihop med nya hundar på första försöket (de andra är väldigt reserverade mot nya hundar), han är även den enda som är det minsta social mot andra personer (han springer fram och är överlycklig mot alla som ens tittar på honom, de andra bryr sig inte ett dugg utan vill bara träna).
    Pitbullen är alltså den mest, vad kan man säga, stabila och "säkra" av mina hundar. Men nu har jag ju inte heller några Retrievers eller så utan träningsnarkomaner hela gänget.
    Men med detta vill jag bara säga att det är så sjukt individuellt hur en hund blir, det beror otroligt mycket på aveln, men minst lika mycket på dens uppväxt och uppfostran. När jag fick Pitbullen för 3 veckor sedan så lyssnade han inte ett dugg på inkallning, han drog som en idiot och kissade på sig i iver när han fick hälsa på nya människor i hemmet (utomhus får han inte hälsa så jag vet inte om han hade gjort det ute också). Nu, efter tre veckor, så kommer han direkt på inkallning, och gör en hyfsad ingång. Han drar inte alls, och han kissar inte längre på sig vid möten inomhus. Han hoppar fortfarande på folk, vi har fortfarande mycket träning kvar. Men det är så otroligt kort tid det tar för att förändra en hund. Han får mer än tre gånger så mycket motion och träning nu än när jag fick honom. Han har helt enkelt blivit en annan hund på bara tre veckor! Och ändå har jag både skola och tre andra hundar jag lägger tid på.

Så säg inte att en hund är "aggressiv" eller "ouppfostrad" osv för att den är en viss ras. Man köper inte en "argsint" ras utan man köper en INDIVID som kan bli hur som helst beroende på många faktorer.

• Hundbloggerskan
    eblo skrev 2015-03-03 10:19:34 följande:

Det finns faktiskt en ras som föds farlig, Fila Brasiliero.

sv.wikipedia.org/wiki/Fila_brasileiro

"Dessa hundar är inte lämpade för stadslivet och de är oberäkneliga tillsammans med främlingar. Detta är den enda hundras som domare inte rör på hundutställningar, just på grund av rasens medfödda aggressivitet mot främlingar."

"Med familjen är de vänliga och tillgivna. Det finns ett brasilianskt ordspråk som lyder "trogen som en fila"."

Det glömde du skriva med i ditt inlägg här. Jag har träffat några få sådana, och enligt mig så är de inte mer aggressiva än mina hundar. En hund måste INTE vilja hälsa på alla eller vara social med okända.
    Och eftersom du säger att denna "föds farlig", menar du då att alla Ovcharka's också föds farliga eftersom de inte gillar främlingar? Eller att min styvmammas Briard föddes farlig eftersom hon skäller mot främlingar eller nägon okänd inte får lov att klämma på henne?
    Ditt argument om att det är en farlig hund var inte direkt vattentätt.

INGEN hund är lämpad för stadslivet från början. Sen att vissa raser anpassar sig bättre än andra är en helt annan sak. Min Malle hade t.ex aldrig kunnat trivts i stan och hade antagligen blivit väldigt "på tårna" mot allt och alla och förr eller senare attackerat.
  • Prällen

Vissa hundar är potentiellt farliga. Dogo Argentino används för att jaga pumor(!)
    Att man får ha såna hundar är som att det vore tillåtet att traska omkring med vapen.
    Det är alltid fel personer som vill ha just såna hundar.

• dessan59

Trams29

å vilka snyggingar du har!! min hund har lekt med fler pittbul och Amstaff.

Jag har inga problem med dom, men så finns det de hundar som är aggresiva., och det är ägarnas fel

• Hundbloggerskan
    Prällen skrev 2015-03-07 12:23:25 följande:

Vissa hundar är potentiellt farliga. Dogo Argentino används för att jaga pumor(!)
    Att man får ha såna hundar är som att det vore tillåtet att traska omkring med vapen.
    Det är alltid fel personer som vill ha just såna hundar.

Och Jämthundar används för att jaga björnar. Det är inte bytet som gör hunden farlig eller användningsområdet. Det är individen, uppfostran och hundens erfarenheter som gör det.
    Man måste lära hunden VAD den ska göra och NÄR. Hade mina hundar inte vetat när det var träning eller inte så hade de "attackerat" såfort personen före vände sig om. Efter det är så vi tränar (skydd). Så bara för att hunden gör någonting på träning så betyder inte det att den gör det utanför träningen!
    Men det kanske inte är lönt att försöka diskutera med en person som ser en hund som ett vapen...
  • Prällen
    Hundbloggerskan skrev 2015-03-07 13:05:16 följande:
    Och Jämthundar används för att jaga björnar. Det är inte bytet som gör hunden farlig eller användningsområdet. Det är individen, uppfostran och hundens erfarenheter som gör det.
    Man måste lära hunden VAD den ska göra och NÄR. Hade mina hundar inte vetat när det var träning eller inte så hade de "attackerat" såfort personen före vände sig om. Efter det är så vi tränar (skydd). Så bara för att hunden gör någonting på träning så betyder inte det att den gör det utanför träningen!
    Men det kanske inte är lönt att försöka diskutera med en person som ser en hund som ett vapen...
    Just det. Men varför tror du kriminella och knarkhandlare skaffar sig en potentiellt farlig hund?
  • Hundbloggerskan
    Prällen skrev 2015-03-07 13:16:02 följande:
    Just det. Men varför tror du kriminella och knarkhandlare skaffar sig en potentiellt farlig hund?
    För att ha skydd om det skulle behövas. Men en Schäfer kan ge lika stora skador som en Pitbull. Ändå kallas inte Schäfrar för "portentiellt farliga hundar", eller hundar som är "födda aggressiva". Det diskuteras inte heller om andra stora hundar med "humör" såsom Dobermann, Weimaraner eller Hovawarts...
  • Prällen
    Hundbloggerskan skrev 2015-03-07 16:22:43 följande:
    För att ha skydd om det skulle behövas. Men en Schäfer kan ge lika stora skador som en Pitbull. Ändå kallas inte Schäfrar för "portentiellt farliga hundar", eller hundar som är "födda aggressiva". Det diskuteras inte heller om andra stora hundar med "humör" såsom Dobermann, Weimaraner eller Hovawarts...
    Det är just därför jag tycker att dom kan jämställas med vapen.
  • Hundbloggerskan
    Prällen skrev 2015-03-07 16:30:25 följande:
    Det är just därför jag tycker att dom kan jämställas med vapen.
    Jo men då kan ju det mesta vara vapen. Stolar, lampor, colaburkar.... Bara för att det KAN skada, så behöver det inte göra det. Man kan inte gå runt och nojja över att allt kan användas som vapen/skydd.
    Men jag förstår hur du tänker, tycker bara det är lite trångsynt då alla hundar skulle kunna användas som vapen.
  • SasuButt

Detta handlar inte om hundarna, dessa hundar har oansvariga ägare som inte vet hur man uppfostrar en högenergi hund.

Jag har både ägt, passat och träffat på dessa så kallade "Kamphundar" av alla raser. De var de mest gosigaster, underbaraste raserna jag träffat för att de hade en Ansvarsfull ägare som tog sig tid till att träna sin hund.

Många skaffar en sådan här hund för att de tycker att dom är coola. Men det de inte tänker på är att de här raserna behöver Mental och Fysisk träning, motion samt socialträning ända från den dagen man tar hem dom som valp.

om man inte gör detta så får man en osäker och ostabil aggresiv hund.

Så rasen i sig är inte farlig. Det som gör dom farliga är den som uppfostrar dom.

En hund ger ALLTID varningar innan den attakerar, vi som ägare, samt passerande personer ser dock inte dessa varningar om man inte kollar noga. Jag kollar JÄMT efter varningar hos en hund innan jag går fram till den. om jag ser minsta lilla tecken på att den inte vill att jag ska vara nära, går jag därifrån.

Lär er varningarna så kommer ni aldrig bli attakerade.

Svar på tråden farliga hundar