Har inte läst alla kommentarerna eftersom TS tydligen bara vill provocera.
Men vill ändå påpeka att INGEN hund föds farlig, men vissa individer har mer anlag för att bli osäkra vilket resulterar i aggressivitet.
Jag har själv (numera) fyra hundar, jag är 18år och vill inte att ni ska tro att jag tror att jag själv är bäst på hundar. Men efter att ha varit med vid träning av väldigt osäkra hundar, känner några av Sveriges elit i bl.a lydnad, agillity, IPO, spår, skydd och tre av Sveriges bästa instruktörer. Så tror jag att jag kan säga med erfarenhet, att INGEN hund föds farlig.
Jag själv har en Schäfer, en Malinois, en Groenendael och sedan tre veckor tillbaka, även en Pitbull.
Jag kan säga att Pitbullen är den av mina hundar som är ENKLAST att hantera. Han är iof även den enda hanen, men annars är han den som lyssnar bäst på tillsägelser, han trotsar sällan för han vet att det bara gör att det tar längre tid innan han får belöningen. Och han försöker inte jobba i förväg. Han är alltså inte lika självständig eller kvick som de andra tre. Mallen arbetar sig själv om föraren inte hinner med, då kan hon hinna göra tre moment innan föraren är klar med första... Så Pitbullen är den hund av mina, som jag skulle rekommendera en mer oerfaren (nu menar jag absolut inte en nybörjare utan kanske någon som haft en lättare hund tidigare) förare.
Pitbullen är även den enda av mina hundar som går ihop med nya hundar på första försöket (de andra är väldigt reserverade mot nya hundar), han är även den enda som är det minsta social mot andra personer (han springer fram och är överlycklig mot alla som ens tittar på honom, de andra bryr sig inte ett dugg utan vill bara träna).
Pitbullen är alltså den mest, vad kan man säga, stabila och "säkra" av mina hundar. Men nu har jag ju inte heller några Retrievers eller så utan träningsnarkomaner hela gänget.
Men med detta vill jag bara säga att det är så sjukt individuellt hur en hund blir, det beror otroligt mycket på aveln, men minst lika mycket på dens uppväxt och uppfostran. När jag fick Pitbullen för 3 veckor sedan så lyssnade han inte ett dugg på inkallning, han drog som en idiot och kissade på sig i iver när han fick hälsa på nya människor i hemmet (utomhus får han inte hälsa så jag vet inte om han hade gjort det ute också). Nu, efter tre veckor, så kommer han direkt på inkallning, och gör en hyfsad ingång. Han drar inte alls, och han kissar inte längre på sig vid möten inomhus. Han hoppar fortfarande på folk, vi har fortfarande mycket träning kvar. Men det är så otroligt kort tid det tar för att förändra en hund. Han får mer än tre gånger så mycket motion och träning nu än när jag fick honom. Han har helt enkelt blivit en annan hund på bara tre veckor! Och ändå har jag både skola och tre andra hundar jag lägger tid på.
Så säg inte att en hund är "aggressiv" eller "ouppfostrad" osv för att den är en viss ras. Man köper inte en "argsint" ras utan man köper en INDIVID som kan bli hur som helst beroende på många faktorer.