• Anonym

Lämna på dagis- föräldraledig bonusmamma

Jag är bonus mamma till 2 grabbar varav den ena går på dagis och den andra skola och har ju därför skolplikt. Jag är föräldraledig med mitt barn. Bara nyfiken vad majoriteten tycker om att bonusmammor inte har sina bonusar hemma trotts föräldraledighet?? Jag tycker själv inte att jag ska behöva känna skuld i att den ena får gå på dagis som vanligt. Hade kanske tänkt annorlunda om han inte varit så "svår" och ha och göra med, ursäkta uttrycket men sakna ett bättre ordval, så förstå mig rätt. Han är en trotsig grabb som nästan alltid föredrar och vara gnällig och lite butter och så rastlösheten gör honom värre. Har varit hemma med grabben många gånger ensam och han slukar mkt energi så har aldrig varit en tanke hos mig att ha han hemma. Men tanken slog mig nyss , vad tycks egentligen om detta? :) inget illa menar i mitt inlägg gentemot bonusgrabben utan alla barn är ju olika och just denna krabat av den värre sorten :)

• Svar på tråden Lämna på dagis- föräldraledig bonusmamma
  • Ess
    Anonym skrev 2013-03-10 02:36:31 följande:
    ja,för mig är detta mycket konstiga frågor.Om man inte kan ta hand om ens två barn.VARFÖR skaffar man då flera barn?

Hur känner barnet som lämnas bort?vad är två barn?hur bekväm får man vara????? 
    Det är inte ts de barnen. Pappan kommer ju att få ta dem när han är fl.
    Alla passar sina barn, då funkar det bäst. 
  • Anonym (bio)

Jag är en bio mamma, har två barn och ett tredje på väg med  min sambo som alltså inte är pappa till de andra två. 
    Det är min sambo som kommer att vara ledig med det nya barnet och gå hemma, han skulle inte ha något emot att ha bonusarna hemma (en dagisålder och en i skolålder) men jag väljer ändå att ha dem på dagis och fritids när jag jobbar för barnen har det roligare där än att gå hemma med en ny bebis och då tiden inte finns riktigt för dem. 
    Jag tänker på mina barn helt enkelt vad som blir bäst för dem, min sambo har inte mycket att säga till om just det. Han är förövrigt en jätte bra bonuspappa och allt det där, men jag vet hur mycket tid en liten bebis tar och inte speciellt kul för de äldre syskonen.

Jag tycker man ska göra det som passar ens egna familj och barnen bäst.  

• Ess
    Anonym skrev 2013-03-10 02:44:06 följande:
    Om inte du vill/klarar så tycker jag att din partner omgående bör vara föräldraledig för att ta hand om sina barn,då du kanske bättre passar som familjeförsörjare
    Ts är i sin fulla rätt att va ledig med sitt barn. Hans barn har redan haft den tiden med sin mamma. Varför ska ts barn förnekas det, bara för att du har ont i magen av något som funkar bra för de som faktiskt är inblandade?
  • chrissandra
    Anonym skrev 2013-03-10 02:44:06 följande:
    Om inte du vill/klarar så tycker jag att din partner omgående bör vara föräldraledig för att ta hand om sina barn,då du kanske bättre passar som familjeförsörjare
    Vad menar du egentligen när du skriver sådär?
    Tror du TS är en dålig mamma till sitt barn?  
  • Trädblåsare
    Anonym skrev 2013-03-10 02:36:31 följande:
    ja,för mig är detta mycket konstiga frågor.Om man inte kan ta hand om ens två barn.VARFÖR skaffar man då flera barn?

Hur känner barnet som lämnas bort?vad är två barn?hur bekväm får man vara????? 
    Men ts har ju bara ett barn, inte två.
  • Nattsvart

Min bonusdotter gick efter min mans arbetstider när jag var föräldraledig. Det funkade bäst för oss.

• Anonym

Om nu föräldrar har rätt att ha sina barn 15-30 timmar/vecka och har det så tycker jag inte att DU ska känna skuld över at du inte har din bonusson hemma. 

Tänk på att DU bara är förstagångsmamma EN gång... Njut av det!! :) 

• Anonym

Var du hemma ensam och njut av din lille utan dåligt samvete. {#emotions_dlg.flower}

• Anonym

Tack alla för era svar och glädjer mig att ni sätter ord på det jag känner. Tycker också jag ska ha rätt att få vara förstaggångsmamma och kunna lägga tid och fokus på min bebis utan omkringliggande stress. Och till dig anonym som tyckte att jag inte skulle få vara fl och lämna det till pappan och allt de du skrev tänker jag faktiskt låta bli och svara på då jag inte förstår hur du tänker och resonerar och tror lite det var för att provocera fram ett bråk men nej tack. Tack ni och ska njuta av min tid tillsammans med min lilla son :)

• Anonym (Helt rätt)

Tycker du gör rätt som är hemma själv med din bebis, dom andra barnen är inte ditt ansvar, dessutom har dom säkert mycket roligare på förskolan.
    Jag som biomamma, skulle motsätta mig, om bonusmamman hade mitt barn hemma, på pappaveckan. (nu har jag ingen bonusmamma till mitt barn, jag lever med pappan), men om jag hade, så tycker jag att pappan ska ta hand om sitt barn på sina veckor och använda förskola när han jobbar. 

• Anonym
    Anonym (Helt rätt) skrev 2013-03-13 10:08:45 följande:
    Tycker du gör rätt som är hemma själv med din bebis, dom andra barnen är inte ditt ansvar, dessutom har dom säkert mycket roligare på förskolan.
    Jag som biomamma, skulle motsätta mig, om bonusmamman hade mitt barn hemma, på pappaveckan. (nu har jag ingen bonusmamma till mitt barn, jag lever med pappan), men om jag hade, så tycker jag att pappan ska ta hand om sitt barn på sina veckor och använda förskola när han jobbar. 
    Varför skulle du motsätta dig att bonusmamman hade ditt barn hemma då pappan jobbade?
  • Mosterina

Hej! 

Såg att detta var en gammal tråd men kanske nån har svar på min fråga ändå? :) 

Har bonusföräldrar samma skyldigheter som biologiska föräldrar vad det gäller antal timmar på dagis när man är ledig, då pratar jag rent lagliga rättigheter/skyldigheter.

Jag undrar om jag har rätt att skicka mina bonusbarn till dagis de dagar jag är ledig, jag arbetar heltid, men har skiftarbete. 

• Anonym (Styvmamma)

Bonusbarnet följer sin vårdnadshavaren arbetstider.Som styvmamma behöver du inte hämta barnet tidigare.Njut av ditt eget barn!

• Ann Cistrus
    Mosterina skrev 2016-02-27 17:25:13 följande:

Hej! 

Har bonusföräldrar samma skyldigheter som biologiska föräldrar vad det gäller antal timmar på dagis när man är ledig, då pratar jag rent lagliga rättigheter/skyldigheter.

Jag undrar om jag har rätt att skicka mina bonusbarn till dagis de dagar jag är ledig, jag arbetar heltid, men har skiftarbete. 

Hej! Bonusbarnet följer sin vårdnadshavares tider, dvs sina föräldrar. Om du jobbar eller är ledig spelar ingen roll, du måste inte ha barnen hemma för att du är det. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • FrökenKanSjälv
    Mosterina skrev 2016-02-27 17:25:13 följande:

Hej! 

Det finns en dom från regeringsrätten som slår fast att man har rätt till barnomsorg utifrån förälder/vårdnadshavare arbetstid och att förälders sambo inte kan likställas förälder. Dvs barnet ska få gå enligt förälderns arbetstider, oavsett om bonusföräldern är ledig eller jobbar. Det här gäller hela landet men vissa kommuner försöker luras så man får se upp.

Domen heter RÅ 1998 ref. 22.
Svar på tråden Lämna på dagis- föräldraledig bonusmamma