Privat lärare/ skidskola?
Som frågan lyder, vilket alternativ är bäst för en nybörjare i slalombacken?
Funderar på privat lärare några ggr.
Ni andra hur har ni gjort? Intressant att höra.
Som frågan lyder, vilket alternativ är bäst för en nybörjare i slalombacken?
Funderar på privat lärare några ggr.
Ni andra hur har ni gjort? Intressant att höra.
Privatlärare funkar bra. Fast vi blev kära - mindre bra!
Jag har lärt min dotter åka själv. Tycker skidskolan är bra om man själv känner sig lite osäker eller tveksam på hur man ska lära ut. Nackdelen med att lära själv var liftåkandet som kändes lite osäkert när hon skulle börja åka ensam. Tycker de som går i skidskola brukar bli duktiga på att åka lift. När jag lärde lin dotter åka så har jag först åkt med henne mellan benen. Då utan att egentligen hålla i så mycket utan bara satt händerna på hennes mage för att bromsa om det gått för snabbt. Då har jag varit så nära att jag hela tiden kunnat komma med råd hur hon ska göra. Sedan så gick vi över till sele så att hon fick åka själv men att jag kunde bromsa henne om hon höll på att åka in i någon. Så åkte vi när hon var 3. Nu i år när hon var fyra så övade vi mer på att svänga och då har jag åkt med stavarna framför kroppen och haft henne hållandes i stavarna bredvid och då kom hon helt plötsligt på hur man skulle göra. Vi har hoppat över plogningen så nu åker hon med parallella skidor och svänger genom att trycka i kanterna på skidorna.
Lite till. Tror att privat lärare är bättre än i grupp om ni tänker åka mer än skidskolan. Min vän anmälde sin son till skidskola och så åkte han där en morgon och sedan åkte han med föräldrarna resten av dagen. De andra barnen åkte ingenting mer och dagen efter när de kom till skidskolan så tyckte sonen att det var jättetråkigt för då hade han ju blivit för bra för gruppen. Så då struntade de i sista dagen på skidskolan och åkte själva istället.
Jag tycker att skidskolan är toppen - min äldsta lärde sig åka skidor där när han var fyra år.
Knappliften första dagen, o sen lärde han sig både bromsa o svänga under resten av veckan.
Yngsta sonen som nu är tre år gick i skidskola för första gången i julas.
Han lärde sig snabbt knappliften, men jag kan inte påstå att han kan bromsa än o absolut inte svänga.
Skidskolan för de minsta var mest lek o skoj i backen - men han lärde sig ju mycket ändå såklart, såsom liften o att hålla balansen på skidorna osv så enligt mig var det helt klart värt pengarna.
Han har resten av dagarna under vår vecka i fjällen åkt med mig sedan, o hållit i min stav o vi har övat mkt på att ploga/bromsa, men jag tror mig veta att sonen lär sig fortare i skidskola än av mig
Jag tror dock säkert att privatlektioner är minst lika bra, kanske beror på barnets ålder eller om det är en vuxen som ska lära sig?
Var otydlig i min fråga. Det är till mig som jag undrar över skidskola alternativt privat lärare. Dottern är redan inbokad i skidskola som hon ser så fram emot.
Om det är för vuxen så absolut privatlärare.