• sanlun

Kan inte bestämma oss...

Vi har fastnat... vi vet inte vilket av dessa namn vi ska ge vår lille pojke. Vad tycker ni? :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan inte bestämma oss...
  • tahira
    bandicoot skrev 2013-03-12 13:47:45 följande:
    Ni som säger utan h, varför tycker ni det? Jonah ska ha H, det är ett hebreiskt namn, och det ska sluta med H. Det ingår i språket. Att det ska vara utan H blir i princip ett stavfel. Om ni tycker att det ska vara utan H för att ni tycker det är WT med H, då är ni allt bra efterblivna. Som sagt, Jonah är ett hebreiskt namn, och det ska vara H på slutet!
    Jag tycker att det är finare, helt enkelt. Kunde inte bry mig mindre om vad som är eller inte är WT enligt andra.

Har känt två Jona i mitt liv, och båda har stavat det just så, den ena helsvensk och den andra halvfinsk. Den ena född i mitten av 1970-talet och den andra tio år senare.

Jag skulle säga att Jona är en vedertagen stavning på namnet, även om Jonah är närmare ursprungsformen. Namn utvecklas och förändras, även våra allra vanligaste namn är ofta "felskrivna" versioner av äldre namn.

(Kollade upp det nu, och det finns nästan lika många i Sverige som heter Jona, som det finns som heter Jonah.) 
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Björnmossa
    bandicoot skrev 2013-03-12 13:47:45 följande:
    Ni som säger utan h, varför tycker ni det? Jonah ska ha H, det är ett hebreiskt namn, och det ska sluta med H. Det ingår i språket. Att det ska vara utan H blir i princip ett stavfel. Om ni tycker att det ska vara utan H för att ni tycker det är WT med H, då är ni allt bra efterblivna. Som sagt, Jonah är ett hebreiskt namn, och det ska vara H på slutet!
    Hebreiskan har ett annat alfabet, utan vokaler dessutom, det finns inget självklart sätt att transkribera på.

Jona ska vara utan h eftersom det är den vedertagna svenska varianten. Kolla själv i bibeln.
    bandicoot skrev 2013-03-12 13:18:27 följande:
    Joel! Jonah är ju ett bibliskt namn...Kräks

Båda herrarna Joel och Jona har varsin bok i Gamla testamentet...
  • Härfjätter

Jag tycker Joel. Jonah är så förknippat med "i valfiskens buk".

• MaaxMaax
    bandicoot skrev 2013-03-12 13:18:27 följande:
    Joel! Jonah är ju ett bibliskt namn...Kräks
    Haha! Som om Joel inte är bibliskt? 

Joel, precis som Jona, är en av Gamla testamentets profeter.  
    Veni Sancte Spiritus - - - Blogg: stadiggrund.blogspot.se/
  • Thaleya1

Eftersom Joel är ett utav de två baby namn till killar jag gillar bäst av alla så var valet givet för mig.

• Thaleya1

Jooona (som i jonas utan s'et) låter det som om man tar bort h'et.

säger man med h så låter det som engelskan Joe och sen på svenska nah.

Så vill man säga Jona (svenska)
    eller Jonah (engelska).

• sanlun

Om vi väljer det första blir det med H. Av den anledning att det är så vi båda uppfattat att det stavas. Utan H skulle kännas konstigt för oss...

Att det ska vara så svårt att välja!!!

• baobab

Jag röstade på Jonah, tycker att det är jättefint. Dock är båda namnen jättefina, väldigt mjuka och det gillar jag:)

Svar på tråden Kan inte bestämma oss...