• Malinison

100 uppvaknande/natt

Hej, har en dotter på 10 månader som sover jätte oroligt och vaknar flera gånger/natt och suger ut orken ur mig :( Vi har försökt ändra på sovningen på dan och hon går oftast upp vid 7 och lägger sig vid ca 10 och sover 1-2 timmar. Jag har lyssnat på min mamma och systers råd att bara låta henne sova 1 gång på dan och sedan hålla henne vaken till ca 19 när hon vill sova. Det värkar funka, hon brukar bli lite grinig på eftermiddagen och beroende på hur länge hon har sovit på dan så får hon ibland sova på eftermiddagen också. Men nu börjar jag fundera på om jag ska försöka lägga henne en stund på eftermiddagen varje dag? Oftast klarar hon att vara vaken tills hon går och sover vid 19, lite grinig kan hon bli men det brukar gå att avleda. Ska jag försöka hålla på dessa rutiner? Vet inte hur jag ska få henne att sova bättre utan dessa 100 uppvaknanden.

• Svar på tråden 100 uppvaknande/natt
  • Rocket Mania

För mina barn hade din familjs råd varit rent usla, mina barn har sovit bättre desto mer de sovit.

Så en 1-2 timmars lur på fm och en 1-2 timmars på em och sedan 10-12 timmar på natten

• Aileen Allannah

För det första, vaknar hon verkligen 100 gånger på natten? Eller hur ofta är det egentligen? För det andra, många gånger föder sömn sömn, att låta henne sova ordentligt på dagen kan göra att hon sover bättre på natten. Hur sover ni? Har hon egen säng, eget rum? Varför vaknar hon? Vad gör du när hon vaknar?

• Malinison

Ok, hur ska jag fördela sovlurarna bäst på dan? Hon brukar vilja lägga sig runt 19-20 på kvällen.

• Malinison

10+ uppvaknanden/natt. Hon sover i egen säng i vårat sovrum. Oftast får vi stoppa i nappen och hon somnar om och ibland vaknar hon till 4ggr på en halvtimme. När hon vaknar till avvaktar jag och ser om hon somnar om annars kliver jag upp och stoppar i nappen då hon inte verkar hitta den själv. Vi har stoppat i flera stycken i hopp om att hon ska lära sig hitta en men hon letar inte.

• Rocket Mania
    Malinison skrev 2013-03-12 21:17:33 följande:
    Ok, hur ska jag fördela sovlurarna bäst på dan? Hon brukar vilja lägga sig runt 19-20 på kvällen.
    Om hon går upp vid 7 kanske 9, 9.30 eller 10 är en bra tid för första luren. Sedan beroende på när den blev av lägga den andra vid 14, 14.30 eller 15.
  • lövet2
    Malinison skrev 2013-03-12 21:23:21 följande:
    10+ uppvaknanden/natt. Hon sover i egen säng i vårat sovrum. Oftast får vi stoppa i nappen och hon somnar om och ibland vaknar hon till 4ggr på en halvtimme. När hon vaknar till avvaktar jag och ser om hon somnar om annars kliver jag upp och stoppar i nappen då hon inte verkar hitta den själv. Vi har stoppat i flera stycken i hopp om att hon ska lära sig hitta en men hon letar inte.
    Nappen stör ofta sömnen på det där sättet, tyvärr. Därför skippade vi att överhuvudtaget köpa några nappar till de yngsta barnen.
    Vad händer om du lyfter över henne till er säng när hon vaknar första gången? Vaknar hon lika ofta ändå?
  • Aileen Allannah
    Är det likadant om hon sover i er säng? Nappen kan absolut störa sömnen, kan ni byta ut den mot en snutte kanske, som är lättare att hitta för henne?
  • Rocket Mania
    Ni skulle inte kunna tänka er att samsova? På så vis slipper ni springa upp hela tiden. Eller i alla fall ställa hennes säng precis bredvid er så behöver ni bara sträcka ut handen
  • Malinison

Jag har försökt lyfta över henne men de flesta gånger så har hon då vaknat och bara gallskrikigt och varit otröstlig. Och de gånger jag lyckats lyfta över henne till vår säng har hon sovit lika gräsligt och har då vaknat nån timme på natten istället och vill vara vaken.
    Imorrn ska jag testa lägga henne nån timme på eftermiddagen också, när är sista tiden jag ska prova lägga henne på em så hon somnar 19-20 på kvällen?

• Baktakt

En lur skulle min lilla aldrig klarat sig på i den åldern, speciellt inte som den ligger så tidigt. Att inte sova rätt på dagen gör barn överträtts, vilket sen stör nattsömnen.

Dottern sov ca 19.30-07 med 1-3 uppvaknanden. Gav vi henne välling och bytte innan vi vuxna gick och lade oss kunde det bli sömn mellan 22-04, då blev det en välling till och sen sov hon igen. Daglurarna var 60-75 min långa och låg ca 10:30-11:30, samt 15-16.

Vi kom fram till detta upplägg efter mycket sömnkrångel. Först skrev vi upp och summerade hur länge hon sov under en vecka, delade med 7 och drog bort två timmar för daglurarna. (Uppvaknanden under natten räknade vi som sömn om det inte var att det var "hopp och lek" utan bara var att hon var hungrig/ensam/tappat nappen/behövde ny blöja). Daglurarna fördelade vi sen med jämna mellanrum: 3,5h vaken, 1h lur, 3,5h vaken, 1h lur, 3,5h vaken somna för natten. Först vid 14 månader visade hon tecken på att kunna klara sig på en lur. Då lät vi henne vara vaken så länge som hon ville innan första luren och sen sova så länge hon ville. Andraluren kortade vi då med så länge som hon sovit extra på första och lät den börja lika mycket senare, men sluta samma tid som vanligt, tills dess att förstaluren var uppe i över 1,5h. Med enbart en lur sov hon sen 2h, mellan 12-14, och bibehållen nattsömn. Dock blev nattsömnen orolig under ett par veckors tid i samband med detta.

• Malinison

Tack för alla svar då ska jag testa lägga henne en lur till på eftermiddagen!

• skogsvitter

Låt henne få en vila till runt 14-15 tiden. Det låter på tok för lång tid att hålla en så här liten bebis vaken hela dagen efter bara en enda förmiddagsvila. De allra flesta sover 2 gånger per dag i den här åldern, eller fler!

Angående uppvaken på nätterna måste jag bara undra, är ni säker på att hon inte är hungrig?! Napp tycker jag öht inte att ni ska använda på det här sättet eftersom det är troligt att nappen bara förvärrar sömnen. Det bebisar behöver är fysisk närhet från en människa, mat, trygghet och värme. Vad äter bebisen i övrigt?

Det är också vanligt att de har separationsångest i den här åldern, separationsfasen brukar börja runt 7-9 mån men separationsångesten fortsätter att vara vanlig och i perioder även väldigt stark ända tills den når sin kulmen runt 18 månader.

Svar på tråden 100 uppvaknande/natt