• Anonym (för barnet)

mamman ansöker om ensam vårdnad mot barnets vilja och min

Jag är en bonusmamma så ni vet!

Sitter i en sits o vet inte vart vi ska vända oss o hur vi går till väga.
    Behöver råd och tips snabbt!!!

Ska försöka förklara på ett enkelt men faktarikt sätt hur sitsen ser ut.

döper dom inblandade så här
    barn 1 (äldsta sonen) 
    barn 2 (yngste sonen)

sen drygt 6-8 månader bakåt har barn nr 1 blivit mer o mer arg sur och kaxig börjat få utbrått hemma och i skolan så han vart tvungen att bli hämtad hem då lärare inte klarat av honom.

Barn 2 har fortsatt vara lugn o glad precis som vanligt tills för några veckor sen då han blev nedstämd en del.

För drygt 8 månader sen träffa barnens mamma en kille som hon efter kort tid började leva ett samboliknande förhållande med. Detta utan att vi jag och maken visste något. 
    Sen kom ett samtal från socialen en kväll i början av oktober.
    Då fick vi veta att mammans kille blivit hämtad av polis i deras hem pga att han varit agressiv i samband med ett för stort intag av tabletter (vet ej sort) . Barnen fanns vid detta tillfälle hemma hos henne.

Det blir automatiskt en anmälan till socialen då.
    Vi får hem papper o där kan vi läsa oss till att killen dels åkt dit för snatteri, narkotikabrott och i cellen försökt hänga sig i sina byxor samt kalsonger.
    Han är en känd missbrukare som påstår sig vatir ren 18 månader dock då inte då polisen fick hämta honom och inte vid dom andra anklagelserna ja just skrev.

Barn 1 har valt att inte vilja bo hos oss alls nu från att ha trappat ner från varannan vecka till varannan helg till inget för drygt 6 veckor sen då han fick ett extremt utbrott här o försökte slå mig i magen (jag är gravid) skrek att han ville jag skulle dö o han hatar mig.
    Då sa jag och min man efter att ha talat om de att vi inte kan tvinga honom att komma hit mer.
    Vi väljer då att ge honom tid.
    Maken skickar sms då o då men barnet 1 svarar inte.

Nu för knappt en vecka sen kom ett brev från en advokatbyrå där vi fått ett ultimatum.

Barn 2 får bo hos oss varannan helg eller så begär mamman ensam vårdnad.
     Anledningen föräldrarna kan inte samarbeta och kommunisera står det.

Barn 2 har jag talat med o berättat vad som sker o frågat vad barn 2 helst önskar om boende.
    Barn 2 vill inte förändra något utan vill fortsätta bo varannan vecka o visar nu oro.
    Jag och maken har lovat att vi kommer kämpa för att hans önskan ska bli / fortsätta vara verklig.

Hur mitt o makens liv ser ut hör ju självklart till saken.
    Vi är gifta sen snart 3 år väntar vårt andra gemensamma barn har ett barn på 4 år o tillökningen kommer om några veckor.
    Vi är mitt i en flytt från en trång lägenhet till ett stort fint hus på landet.
    Maken jobbar fast anställd sen snart 15 år.
    Jag är dock arbetslös och sjukskriven för foglossning.

Denna flytt är något mamman inte gillar heller då hon anser att man inte ska bo på landet.
    Men de är så nära stan att vi kommer kunna gå upp vid samma tid cirka o det är inte mkt längre till skolan än det är nu bl.a

Sen gillar hon heller inte att vi ska ha barn men anser att det är upp till oss o detta är ett efterlängtat planerat barn.

Så om ni har frågor ställ dom gärna!!!
    Har ni råd i hur vi går till väga nu snälla dela med er!!
    Vi vill inte förlora barn 2 o vi vill gärna få tillbaka barn 1 igen.

vi är 2 vanliga svensson personer med kombi snart hus o en katt.
    Inte rika inte fattiga
    inga droger eller alkoholproblem
    umgås med andra familjer mest hela tiden som har barn i samma åldrar
    och har en nära relation med våra familjer. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-14 09:36
    Barn 1 är snart 10 år
    Barn 2 är nyfylld 8 år

• Svar på tråden mamman ansöker om ensam vårdnad mot barnets vilja och min
  • Anonym (för barnet)
    Notperfect skrev 2013-03-13 20:44:23 följande:
    Stackars liten då!

Hmm, vilken oansvarig mamma som bor med en sådan idiot. Säger barnet/barnen något om honom?

Ring till familjerätten och hör dig för. Förklara att ni blivit stämda på vårdnaden och behöver veta hur ni går vidare nu.

Jag håller tummarna för er och för barnen. Uppdatera hur det går!
    barnen tycker om honom då han låter dom bestämma. dom får göra som dom vill o han säger inte nej . 
  • Anonym (för barnet)
    Anonym skrev 2013-03-13 20:43:42 följande:
    En viktig sak som du glömt är barnens ungefärliga ålder.
    uppdaterade med ålder i statusen
  • Anonym (för barnet)

Igår ringde maken o meddelade hennes advokat att vi inte går med på hennes krav. 
    Idag skickar jag ett mejl med uppgifterna till försäkringsbolaget för att se om vi kan få hjälp den vägen rent ekonomiskt.

ska även ringa familjerätten idag o fråga vad vi ska göra.
    Då ja inte är biologisk förälder så är de lite svårare när Jag ringer. dom vill ju i första hand ha kontakt med föräldrarna men Jag är ju en del av familjen då jag dels är gift med pappan samt levt med dessa barn under mitt tak i snart 6 år 
    Vi har vart ett par i snart 7 

• Anonym

Barnen är så stora att deras vilja absolut ska höras men det betyder inte att de får bestämma. Men i er situation kan jag inte förstå att pappan bara gett upp om äldsta barnet. Han borde för länge sen ha tagit kontakt med socialen för att försöka få hjälp med att hantera barnets problem och även diskuterat barnens miljö hemma hos mamman. Även om ni ska ha ett nytt gemensamt barn så kan han inte bara ge upp på det äldsta eller separera syskonen för att det känns bäst så.

• Anonym (mm)

Utifrån så låter det ju som om ni skulle ha båda barnen boende hos er på heltid, med ev övervakade besök hos mamman.

En missbrukare kan vara direkt livsfarlig och det är pappans skyldighet att försäkra sig om att hans barn inte far illa.
    Mamman har ju ett val och det är att antingen göra slut med drogmissbrukaren eller att åtminstone inte bo ihop med honom de dagar hon har barnen. När hon väljer att ha barnen tillsammans med en drogmissbrukare så utsätter hon dem för en risk och det måste ni sätta stopp för.

Sen har ju inte vårdnaden något med umgänget att göra, men många missförstår och tror att om man har ensam vårdnad så kan man bestämma själv om eller när umgänget ska ske.    

• Anonym (för barnet)
    Anonym skrev 2013-03-14 09:44:03 följande:
    Barnen är så stora att deras vilja absolut ska höras men det betyder inte att de får bestämma. Men i er situation kan jag inte förstå att pappan bara gett upp om äldsta barnet. Han borde för länge sen ha tagit kontakt med socialen för att försöka få hjälp med att hantera barnets problem och även diskuterat barnens miljö hemma hos mamman. Även om ni ska ha ett nytt gemensamt barn så kan han inte bara ge upp på det äldsta eller separera syskonen för att det känns bäst så.
    pappan (min make) har inte gett upp äldsta barnet!
    o de kommande barnet har ingen som hellst påverkan på detta med äldsta sonen.

Barnens mamma är väldigt duktig snarare ett proffs på att manipulera o har verkligen lyckats med sitt äldsta barn.

Hon har printat in i huvudet på barnet 1 att han inte ska gilla mig från första stund.
    Han har alltid kommit i första hand hos henne över sitt egna syskon barn 2.

Barn 1 får alltid bestämma det är han som får ta med vänner hem o leka efter skolan o barn 2 nekas alltid o spelar ingen roll vem som frågar först.

Barn 1 får sitta uppe till 4 på morgonen på helgen o spela data när han har övernattningsvän där.

Barn 2 får inte ens vara i samma rum.
    hon uttrycker att barn 2 är dum hopplös i skola mm  
  • Anonym
    Anonym (för barnet) skrev 2013-03-14 10:32:11 följande:
    pappan (min make) har inte gett upp äldsta barnet!
    o de kommande barnet har ingen som hellst påverkan på detta med äldsta sonen.

Barnens mamma är väldigt duktig snarare ett proffs på att manipulera o har verkligen lyckats med sitt äldsta barn.

Hon har printat in i huvudet på barnet 1 att han inte ska gilla mig från första stund.
    Han har alltid kommit i första hand hos henne över sitt egna syskon barn 2.

Barn 1 får alltid bestämma det är han som får ta med vänner hem o leka efter skolan o barn 2 nekas alltid o spelar ingen roll vem som frågar först.

Barn 1 får sitta uppe till 4 på morgonen på helgen o spela data när han har övernattningsvän där.

Barn 2 får inte ens vara i samma rum.
    hon uttrycker att barn 2 är dum hopplös i skola mm  
    Så varför accepterar han att barnet ska bo heltid med mamma trots att mamma bor med en kriminell aktiv knarkare?

Vad som händer hos mamma och inte spelar ingen roll. Det viktiga är hur pappa agerar. Att han skulle "vinna" växelvis boende över bara ett barn finner jag osannolikt.

Det pappan borde strida om är boendet för BÅDA barnen.
  • Anonym (för barnet)
    Anonym (mm) skrev 2013-03-14 09:50:09 följande:
    Utifrån så låter det ju som om ni skulle ha båda barnen boende hos er på heltid, med ev övervakade besök hos mamman.

En missbrukare kan vara direkt livsfarlig och det är pappans skyldighet att försäkra sig om att hans barn inte far illa.
    Mamman har ju ett val och det är att antingen göra slut med drogmissbrukaren eller att åtminstone inte bo ihop med honom de dagar hon har barnen. När hon väljer att ha barnen tillsammans med en drogmissbrukare så utsätter hon dem för en risk och det måste ni sätta stopp för.

Sen har ju inte vårdnaden något med umgänget att göra, men många missförstår och tror att om man har ensam vårdnad så kan man bestämma själv om eller när umgänget ska ske.    
    Så sant!
    Ja jag fick uppfattningen att har hon ensam vårdnad kan hon flytta utan pappans godkännande (byta kommun)
    Samt neka umgänge.
    Då hon inte vill att barnen bor hos oss.

• Anonym (för barnet)

Idag har jag ringt familjerätten o bett om förklaring om vad som sker i ett sånt här ärende o få reda på hela prossesen. 
    nu vet ja lite mer om hur allt kommer utspela sig

Och vårt nästa steg är att hitta en bra advokat.
    Så nu söker ja efter det för fullt. men det är inte lätt.

• Anonym (mm)
    Anonym (för barnet) skrev 2013-03-14 11:40:58 följande:
    Så sant!
    Ja jag fick uppfattningen att har hon ensam vårdnad kan hon flytta utan pappans godkännande (byta kommun)
    Samt neka umgänge.
    Då hon inte vill att barnen bor hos oss.

Hon kan flytta men hon kan inte neka umgänge.
  • Anonym (för barnet)
    Anonym skrev 2013-03-14 10:35:09 följande:
    Så varför accepterar han att barnet ska bo heltid med mamma trots att mamma bor med en kriminell aktiv knarkare?

Vad som händer hos mamma och inte spelar ingen roll. Det viktiga är hur pappa agerar. Att han skulle "vinna" växelvis boende över bara ett barn finner jag osannolikt.

Det pappan borde strida om är boendet för BÅDA barnen.
    Kanske är ja oklar i hur ja skriver.
    Men naturligt vis vill vi ha båda barnen boende minst varannan vecka hos oss.
    Både jag och pappan strävar efter det.

Kanske låter konstigt men vi har störst fokus just nu på barn2 då han utrycker att han verkligen inte vill ändra något medans barn 1 har blivit så djupt maipulerad att det är svårt att få honom att se att mamma är inte perfekt o att killen hon bor med inte heller är något bra förebild.

Hos mamma är barn 1 alltid på första plats o får styra o ställa så de e ju jätte bra enligt honom där.
    Medans barn 2 alltid kommer i andra hand o sällan får något gått ut av att vara där.

• Anonym (för barnet)
    Anonym (mm) skrev 2013-03-15 11:32:43 följande:

Hon kan flytta men hon kan inte neka umgänge.
    oki men kan hon styra mängden umgänge?
    som sagt vill vi ju ha varannan vecka o det vill inte hon o skulle hon mot förmodan vinna så vem är det då som bestämmer om när o hur pappan (och jag o halvsyskon) får träffa barnen? 
  • Anonym (för barnet)

Processen som ja förstår de går till så här !!?!!

Vi får brev från hennes advokat med krav (de som kommit)
    Vi ger svar (har vi gjort) = vi går inte med på kraven.
    Hon med advokat ansöker om ensam vårdnad = vi får en stämningsansökan om ensam vårdnad.

Vi kontaktar advokat o ger igen svar på att vi vill ha kvar de som de är eller fullt boende hos oss för båda barnen.

Ärendet skickas till familjerätten som gör en utredning som består av : samtal med föräldrarna, samtal med barnen, hembesök då även respektive hörs, polisregisterutdrag görs på samtliga vuxna, umgänge nätverk kollas.

Familjerätten skickar utredningen till tingsrätt som i sin tur tar beslut om just ensamvårdnad.

En process som räknas ta mellan 4-6 månader.

Känns fördjävligt måste ja säga om ni ursäktar mitt språk.
    Jag är höggravid o orkar inte med massa bråk men som ja sagt ja ger inte upp bonusbarnen utan kamp in i det sista.
    Men sen är de bara en vecka sen min syster förlorade sitt barn o ja vill finnas för henne men de går inte då hon inte pratar med mig då ja e gravid så de är inte lätt o ja har många kramper med min graviditet.
    samt att vi är mitt i en flytt.

Men med tanke på vad som finns i polisregistret på mamman ( hon har misshandlat mig) och hennes kille borde ju jag o maken knappast vara oroliga då vi inte har något sånt på oss. 

• Anonym
    Anonym (för barnet) skrev 2013-03-15 12:44:16 följande:
    Processen som ja förstår de går till så här !!?!!

Vi får brev från hennes advokat med krav (de som kommit)
    Vi ger svar (har vi gjort) = vi går inte med på kraven.
    Hon med advokat ansöker om ensam vårdnad = vi får en stämningsansökan om ensam vårdnad.

Vi kontaktar advokat o ger igen svar på att vi vill ha kvar de som de är eller fullt boende hos oss för båda barnen.

Ärendet skickas till familjerätten som gör en utredning som består av : samtal med föräldrarna, samtal med barnen, hembesök då även respektive hörs, polisregisterutdrag görs på samtliga vuxna, umgänge nätverk kollas.

Familjerätten skickar utredningen till tingsrätt som i sin tur tar beslut om just ensamvårdnad.

En process som räknas ta mellan 4-6 månader.

Känns fördjävligt måste ja säga om ni ursäktar mitt språk.
    Jag är höggravid o orkar inte med massa bråk men som ja sagt ja ger inte upp bonusbarnen utan kamp in i det sista.
    Men sen är de bara en vecka sen min syster förlorade sitt barn o ja vill finnas för henne men de går inte då hon inte pratar med mig då ja e gravid så de är inte lätt o ja har många kramper med min graviditet.
    samt att vi är mitt i en flytt.

Men med tanke på vad som finns i polisregistret på mamman ( hon har misshandlat mig) och hennes kille borde ju jag o maken knappast vara oroliga då vi inte har något sånt på oss. 
    Registerutdrag görs på föräldrarna, inte partners.

Processen tar mellan 4 månader och 1-1.5 år innan MUF. Sen efter MUF kan det bli samarbetssamtal eller medling, och efter det  blir det huvudförhandling. Ett par år kan det ta innan det är klart.

Är mamman dömd för misshandel?
  • Anonym (för barnet)
    Anonym skrev 2013-03-15 16:08:03 följande:
    Registerutdrag görs på föräldrarna, inte partners.

Processen tar mellan 4 månader och 1-1.5 år innan MUF. Sen efter MUF kan det bli samarbetssamtal eller medling, och efter det  blir det huvudförhandling. Ett par år kan det ta innan det är klart.

Är mamman dömd för misshandel?
    enligt familjerätten så går processen till så som jag skrev o de va så den gick till förra gången.

Vad är MUF?
    Hon ja prata med sa att register dras även på sambos/makar.

Hon dömdes inte. 
  • Anonym
    Anonym (för barnet) skrev 2013-03-16 10:26:19 följande:
    enligt familjerätten så går processen till så som jag skrev o de va så den gick till förra gången.

Vad är MUF?
    Hon ja prata med sa att register dras även på sambos/makar.

Hon dömdes inte. 
    Muntlig förberedelse.

Nej.

Då är det inget att dra upp i en tvist heller.
  • Anonym (för barnet)

Okej.
    Nu går man o saknar bonuspojka som är hos sin mamma tills på fredag.

Inte fått tag i nån advokat ännu. och idag är en dag då ja inte klarar ta i det då ja e väldigt dålig. 

Svar på tråden mamman ansöker om ensam vårdnad mot barnets vilja och min