• Innuendo

Varit på utredningshem? Fått ditt barn omhändertaget?

Jag skapade den här tråden i eftermiddags, men klantade till det och placerade den fel. Tänkte att den kanske skulle få mer respons här.

Som frågan lyder, jag undrar hur många här som varit på utredningshem. Jag är i första hand intresserad av att höra av de som varit på Bromstensgården i Spånga, men även andra är välkomna att höra av sig. Jag vill veta om ni upplever att utredningarna gått felaktigt till, vilket resultat utredningen ledde till o s v.

Vidare skulle jag vilja komma i kontakt med folk som fått sina barn omhändertagna, antingen enligt SoL eller LVU. Jag är intresserad av grunderna för omhändertagandet, och om ni upplever att socialen gjort stora misstag i utredningarna.

Erfarenheter av LVU-rättegångar är också av intresse! 

Anledningen till mitt intresse är inte ren och skär nyfikenhet, men jag vill inte gå in på en massa detaljer här. Jag berättar mer för de som eventuellt hör av sig!  

Hör av er till linlin70@hotmail.se!  

Diskussioner här är självklart också välkomna. 

De största pessimisterna finner man bland tidigare optimister
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-13 23:35
    Jag är så ledsen att jag bara "försvann" från tråden, jag var borta från FL helt och hållet en längre period, och sedan hade tråden flyttats. Jag blev glad när jag såg att det kommit flera svar, jag hoppas att tråden kan "vakna till liv igen" nu. Jag är fortfarande intresserad av att komma i kontakt med er som:

*Varit på utredningshem (främst Bromstensgården, men ni som varit på andra ställen får också gärna höra av er)
    *Varit utsatta för socialens "omsorger"
    *Fått barn omhändertagna

Ni som har information om utredningshem (återigen, främst Bromstensgården men även andra) är också hjärtligt välkomna att höra av er, likaså ni som inte haft någon egen kontakt med varken soc eller utredningshem men som är kritiska till hur socialtjänsten arbetar. Mailadressen står ovanför!
  • Svar på tråden Varit på utredningshem? Fått ditt barn omhändertaget?
  • MikuAndSaraLi

Är det liv här ännu?

Jag håller fortfarande på, nu med en annan tjej som - trots att hon nästan blev halvt ihjälslagen av sitt ex som bröt sig in hos henne med våld - blivit kallad psykiskt störd av socialen.

"För hon har minsann en adhd-diagnos och ALLA vet ju att man är psykopat då".

Hon fick komma till ett kvinnovoende med barnen i mindre än ett dygn - sen flyttade dom henne till Bromstensgården.

Dom har sagt till henne att pga hennes diagnos, är hon olämplig och dom ska ta båda hennes barn.

Att exet misshandlat henne, tror dom inte på.

"Psykiskt störda hittar på så mycket."

Ja, folk med diagnoser slår halvt ihjäl sig själva.

Kan ju säga att jag inatt gjorde en DO-anmälan.

Jobbar vidare med Bromsten.

Den kloka kvinnan nämnde mitt namn - dom blev HELT galna och LIVRÄDDA.

Min skadeglädje fick en liten orgasm när jag fick höra det xD

• Anonym (famhem)

Hej,
    Vet tyvärr inte hur dom hemmen funkar så jag har inget att säga där.
    Men angående vad jag tjänar kan jag berätta det 8000 kr i månaden i arvode som jag skattar för.
    4915 inkl barn bidraget och underhåll ( summan blir 4915 kr för alla bidrag).
    För det ska jag betala allt umgänges resor, el, vatten , försäkringar, veckopeng, kläder, semesterresor mm.
    Och allt syns i min deklaration.
    Som alla kan se.
    Och jag måste ta ledigt från jobb pga alla möte också vidare.
    Så jag vet inte om jag blir speciellt rik på dom pengarna men där i mot rik på kärlek från barnet.

• Anonym (...)
    Anonym (famhem) skrev 2013-12-31 18:19:25 följande:
    Hej,
    Vet tyvärr inte hur dom hemmen funkar så jag har inget att säga där.
    Men angående vad jag tjänar kan jag berätta det 8000 kr i månaden i arvode som jag skattar för.
    4915 inkl barn bidraget och underhåll ( summan blir 4915 kr för alla bidrag).
    För det ska jag betala allt umgänges resor, el, vatten , försäkringar, veckopeng, kläder, semesterresor mm.
    Och allt syns i min deklaration.
    Som alla kan se.
    Och jag måste ta ledigt från jobb pga alla möte också vidare.
    Så jag vet inte om jag blir speciellt rik på dom pengarna men där i mot rik på kärlek från barnet.
    Säg upp dig och låt barnet få flytta HEM till sin familj!!! Då blir alla lyckliga. Du kan väl ta ett extra jobb på McDonalds eller nåt kanske? Det skadar ingen.
  • Queenie70
    Anonym (...) skrev 2013-12-31 18:42:08 följande:
    Säg upp dig och låt barnet få flytta HEM till sin familj!!! Då blir alla lyckliga. Du kan väl ta ett extra jobb på McDonalds eller nåt kanske? Det skadar ingen.

Och VAD fan vet du om vad dessa barn kommer ifrån för bakgrund ärthjärna? Kanske är misshandlade sexuellt utnyttjade barn. Eller barn till grava missbrukare eller kroniskt psykotiska. Kanske har föräldrar med utvecklingsstöringar el övergivna barn.
  • Anonym (...)
    Queenie70 skrev 2013-12-31 18:49:04 följande:

Och VAD fan vet du om vad dessa barn kommer ifrån för bakgrund ärthjärna? Kanske är misshandlade sexuellt utnyttjade barn. Eller barn till grava missbrukare eller kroniskt psykotiska. Kanske har föräldrar med utvecklingsstöringar el övergivna barn.
    Kan vara illa, men det absolut troligaste är att det är helt normala barn som har det bäst i sitt eget hem med sina egna föräldrar som gladeligen tar hand om dom gratis!

Ärthjärna!!!
  • Maddiogora
    Anonym (...) skrev 2013-12-31 18:42:08 följande:

Jo för så är det ju , att om ett familjehem säger upp .sig så får barnen flytta hem !?!?! Hur tänkte du nu ?
  • Socialarbetare

Det är så fruktansvärt jävla sorgligt hur man på fullt allvar kan tro att Soc omhändertar barn lite hipp som happ när det passar... Varje dag träffar jag barn i mitt arbete som lever i svårt utsatta situationer och inte har varken psykisk eller fysisk kontakt med sina svårt socialt dysfunktionella föräldrar. Visst sätts insatser in.. Men många ggr undrar jag om det inte är försent. Barnen är tomma skal, vissa med obefintlig impulskontroll och andra med apatiska drag. Barn med svarta, ruttna tänder och nästan obefintligt språk.

• Anonym (famhem)

Gillar din kommentar om att jag ska säga upp mig.....
    Då har jag en fråga var ska barnet bo???.
    För föräldrarna vill absolut inte ha barnet.
    För barnet har en diagnos.
    Så ska barnet bo på gatan?????
    Känns verkligen som att du tänker på barn som har det svårt.
    Vilken medmänniska du är..

• Dr Mupp
    Anonym (...) skrev 2013-12-31 18:51:16 följande:
    Kan vara illa, men det absolut troligaste är att det är helt normala barn som har det bäst i sitt eget hem med sina egna föräldrar som gladeligen tar hand om dom gratis!

Ärthjärna!!!
    Nej det troligaste är att dessa barn har föräldrar som inte är kapabla att ta hand dem. Men du kanske är en sån som tro att olämpliga föräldrar inte existerar. Tro mig de finns. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • MikuAndSaraLi

Var det någon här som varit på Bromstensgården som kan tänka sig att vara med i media.

Vi har fått tag på en reporter till en större tidning som vill hjälpa till att få fram båda versioner - inte bara den de som aldrig varit i liknande situationer tror och anser.

• Anonym (Bromstensgården)
    MikuAndSaraLi skrev 2014-01-02 17:03:23 följande:
    Var det någon här som varit på Bromstensgården som kan tänka sig att vara med i media. Vi har fått tag på en reporter till en större tidning som vill hjälpa till att få fram båda versioner - inte bara den de som aldrig varit i liknande situationer tror och anser.

Jag vill vara med! Ge mig ett telefonnummer eller mailadress så kontaktar jag er!
  • MikuAndSaraLi
    Anonym (Bromstensgården) skrev 2014-01-03 21:02:27 följande:
    Jag vill vara med! Ge mig ett telefonnummer eller mailadress så kontaktar jag er!

Det är bara att PMa mog så får du min mailadress :)
  • Anonym (IQ)
    Socialarbetare skrev 2013-12-31 23:30:44 följande:
    Det är så fruktansvärt jävla sorgligt hur man på fullt allvar kan tro att Soc omhändertar barn lite hipp som happ när det passar... Varje dag träffar jag barn i mitt arbete som lever i svårt utsatta situationer och inte har varken psykisk eller fysisk kontakt med sina svårt socialt dysfunktionella föräldrar. Visst sätts insatser in.. Men många ggr undrar jag om det inte är försent. Barnen är tomma skal, vissa med obefintlig impulskontroll och andra med apatiska drag. Barn med svarta, ruttna tänder och nästan obefintligt språk.
    Självklart är inte alla så. Men lika självklart gör vissa socarbetare fel ibland.
  • Innuendo
    Socialarbetare skrev 2013-12-31 23:30:44 följande:
    Det är fruktansvärt j-a sorgligt hur alla som jobbar på soc ska sitta och försvara sig, prata om alla stackars barn som absolut måste omhändertas osv. Visst finns det fall där barn måste omhändertas, men det finns också fall där omhändertagande verkligen inte är nödvändigt. Men era fina "utredningar" där allt negativt tas upp gång på gång och förstoras upp medan positiva saker inte tas med alls klarar biffen åt er i förvaltningsrätten.

Att omhändertaganden sker extremt godtyckligt är knappast någon hemlighet. Men förhoppningsvis kommer det snart komma fram hur ni jobbar, och hur ni bryter mot er egen fina socialtjänstlag.
    De största pessimisterna finner man bland tidigare optimister
  • Csk123

Tänkte kolla om man kunde ta upp den här tråden igen då jag är i behov av snabb information om bromstensgården ni kan höra av er i pm eller skriva här. Skulle uppskattas jättemycket!!

• Minimi88

Det är så att jag är på bromstensgård och deras arbete är bajs... Dom tar sina egna slutsatser o förstör ens familj så som dom gör med mig.. Mina barn mår bajs att vara där , min stora son han strekar varje dag sen dag ett att han ej vill vara där ..

• Anonym (min vän)

Den här tråden får mig att tänka på min vän som för några år sedan gick genom ett rent helvete med soc. Läkare, bvc, psykologer, dagis och advokater var på min väns sida. Alla utom soc-tanten som styrde med järnhand.

Det började med att min vän fick reda på att hennes pojkvän hade varit otrogen mot henne. Hon gjorde slut och flyttade. Han trakasserade henne och var allmänt hotfull. Några veckor efter uppbrottet upptäckte hon att hon var gravid. Hon meddelade exet detta och att hon tänkte behålla barnet. Då blev det knäpptyst från exet. Han lät senare meddela genom sin mor att han inte ville veta av vare sig min vän eller barnet.
     Barnet föddes och allt var frid och fröjd. Ett tag. När dottern var några månader gammal träffade min vän en ny jättefin kille. Exet fick reda på detta och flippade ur och började åter hota min vän. Han ville tvinga henne att göra slut med den nya killen, när hon vägrade anmälde exet min vän till soc.

Soc ville ha ett möte med min vän och min vän gick med på det. Hon fick svara på massa frågor om hennes och barnets vardag. Allt verkade ha gått bra och min vän tänkte lägga allt bakom sig. Det kunde hon inte.
    Soctanten hade hittat flera saker som störde henne. För det första var min vän ganska ung(men över 20) och ensamstående. Min vän nekade barnet en relation till sin far genom att hon gjorde slut med barnafadern(att barnafadern inte har en tillstymmelse till intresse för barnet ignorerade tanten). Tanten tyckte inte om att barnet var över 6 månader och fortfarande ammades. Tanten tyckte inte om att min vän bar barnet i sjal. Tanten tyckte inte om att min vän planerade en lång föräldraledighet. En massa nonsens helt enkelt.

En utredning började och min vän var i klorna på soc i tre år. Tanten kom på besök två gånger i veckan och hade de mest konstiga krav. Exempelvis fick det inte finnas ett dammkorn i lägenheten. Tanten tyckte synd om barnet som inte fick fika och hade med sig bullar varje gång hon kom som hon bjöd barnet på(trots att barnet inte mådde bra av socker). Tanten hade stora problem med kosthållningen. En gång när tanten kom fick hon se att min vän serverade sig och barnet stekt ris och en gryta med grönsaker och bönor. Ingen mat för barn enligt tanten, för barn tycker ju inte om sådan mat och barnet behöver äta eftersom hon är så liten. Nu var det ju bara så att detta var barnets älsklingsrätt som hon slevade i sig friskt INFÖR tantens ögon, barnet var inte heller underviktigt. Tanten föreslog istället makaroner och korv, för det tycker barn om. Nu var det ju bara så att barnet blev dålig i magen av pasta, men det hittade ju bara mamman på....
    Mamman anpassade sig efter vad soc sa, de hade ingenting att gå på annat än att tanten inte gillade hur min vän var som mamma. Psykologer, dagis, bvc, läkare var helt oförstående och skrev utlåtande på utlåtande om att min vän var en bra mamma och barnet var välmående.

Så kom den hemska dagen när tanten som vanligt skulle komma på besök. Barnet var nu tre år och kunde tala för sig. Barnet hade haft influensa och var fortfarande lite medtagen och hade inte riktigt kommit igång med ätandet igen. Tanten kom och bjöd som vanligt på bullar/fika. Barnet ville inte ha, hon sa så själv. Tanten trugade på och till sist fick min vän nog och sa ifrån att barnet inte vill ha. Det fick tanten till att barnet var hjärntvättat av mamman och hon beslutade om omhändertagande. Ingen förstod vad som pågick.

Lyckligtvis har min vän en trygg och stark familj som hade råd med bra advokater. Min vän hade också i hemlighet dokumenterat allt och man kan väl bara säga som så att soc inte hade en chans i helvetet i rätten.

Detta är flera år sedan och min vän, barnet, plastpappa och lillasyster har det bra. Men min vän har sår för livet och har fått gå många timmar i terapi.

Jag förstår inte hur soc kan ha så mycket makt och att enskilda soctanter kan ha så mycket att säga till om.

----------
    Jag själv har aldrig varit i kontakt med soc, men har upplevt lite samma fenomen fast i lightversionen. När vår äldsta föddes fick vi en något äldre och vänlig bvc-sköterska. Aldrig att hon ens antydde något om en anmälan, men hon var ändå lite knepig. Hon hade arbetat som bvc-sköterska i 30+ år och verkade inte riktigt hänga med i svängarna. Hon kunde ge råd efter vad som rekommenderades, men annars refererade hon mest till hur det var när hon fick barn. För 30+ år sedan alltså.
    Det här med långtidsamning(inte ens två år i mitt fall) förstod hon sig inte på. Efter sex månader skulle det trappas ned kraftigt och det skulle slutas innan tio månader. Och allra bäst var nog egentligen flaskmatning. Samsovning visste hon inte ens vad det var. Att pappan tog föräldraledighet innan barnet fyllt ett år var märkligt och hon frågade till och med maken om "vad dina killkompisar tycker om att du är barnpiga?".... Hon tyckte att burkmat nog ändå var att föredra framför hemlagat. För henne var det självklart att barn ska skolas in på dagis(vi har haft våra hemma tills de är fyra år). Barn som inte följde den genomsnittliga utvecklingen hade hon problem att förhålla sig till, vare sig om barnet var tidig eller sen i utvecklingen. En annan vän till mig fick starka rekommendationer om att hennes son inte skulle sitta i barnstol än, för han var ju bara fem månader och rekommendationen sa sex månader. Nu var ju det bara så att pojken i fråga var ovanligt stark och tidig i utvecklingen. Men det struntade hon i.

När vår dotter var 1,5 år bestämde vi oss för att byta bvc-sköterska eftersom vi kommit i kontakt med en underbar en på samma bvc. Sagt och gjort och inget konstigt med det. Denna sköterska är underbar och yngre. Hon förstår mer hur det är att vara förälder idag och att föräldrar idag är mer pålästa om alternativ.
    Jag har flera vänner som bytt från den äldre sköterskan till någon annan.
    Strax efter att vi bytt sköterska var jag hos min barnmorska för att byta p-medel och berättade då att vi bytt bvc-sköterska.  Vårt samtal:
    Bm: Jaha, har ni bytt sköterska till "Anna"? Vem var det ni hade innan?
    Jag: "Maggan"
    Bm: Ah.... ja, hon är ju lite..... trött. Jag har många mammor som bytt från henne. Stod ni ut i över ett år alltså?

Så är min upplevelse. Att äldre kvinnor som tror så mycket på sitt sätt kan sätta käppar i hjulen för andra familjer. Jag har en annan vän som just nu utbildar sig till socionom. Jag ser en annan attityd hos henne(och det är klart att det finns många vardagshjältar genom soc och många barn som faktiskt far illa med sina föräldrar och måste omhändertas).

Svar på tråden Varit på utredningshem? Fått ditt barn omhändertaget?