• långstrump

"Det viktigaste är ju att barnet är friskt"

Jag var ganska nyligen och gjorde CUB-Ultraljud. Jag gjorde det av två anledningar: att få se att lilla bebisen lever och att få extra tid på sig att förbereda allt om barnet ligger i högrisk för downs syndrom. Fostervattenprov är inte intressant då det är förenat med en liten liten risk för missfall. Så får jag veta att det är en promilles risk för ds, väldigt lågt
    Då säger en bekant: "Vad skönt, huvudsaken att ju ändå att barnet är friskt."
    Själv tycker jag att huvudsaken är att barnet lever och blev därav lite stött över detta. Vad tycker ni?

• Svar på tråden "Det viktigaste är ju att barnet är friskt"
  • mliten

För de allra flesta så är det huvudsaken att barnet är friskt helt enkelt. Det där är en standard-kommentar som man antingen håller med om eller inte. Jag själv tycker inte att det är så mycket att bli stött för, det är ju inget personligt.

• Jennie med ie

Det där är nog en sak många säger utan egentligen tänka så mycket, det sägs så ofta att det kan bli oerhört jobbigt att bli stött varenda gång. Men jag kan förstå dig ändå, för mig har alltid huvudsaken varit att det blir ett barn ö h t... om barnet har någon sjukdom/funktionsnedsättning påverkar det delvis sättet att leva och jag önskar för mitt barns skull att h*n får må så bra som möjligt men det har imte varit någon huvudsak att h*n är "frisk".

• långstrump
    Jennie med ie skrev 2013-03-17 11:54:44 följande:
    Det där är nog en sak många säger utan egentligen tänka så mycket, det sägs så ofta att det kan bli oerhört jobbigt att bli stött varenda gång. Men jag kan förstå dig ändå, för mig har alltid huvudsaken varit att det blir ett barn ö h t... om barnet har någon sjukdom/funktionsnedsättning påverkar det delvis sättet att leva och jag önskar för mitt barns skull att h*n får må så bra som möjligt men det har imte varit någon huvudsak att h*n är "frisk".
    Jag håller med, jag önskar ju inte mitt barn någon funktionsnedsättning eller problematik i livet men det är problem man få tackla med tiden. Alla diagnoser syns ju inte på ultraljud precis!
Svar på tråden "Det viktigaste är ju att barnet är friskt"