Ensam vårdnad vid flytt?
Jag har ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
Jag blev gravid när jag var 17 år och bestämde mig för att behålla barnet.
Pappan och jag bodde ihop men under hela graviditeten så var han otrogen men jag höll verkligen ut i hopp om att när han fick äntligen se sin dotter skulle han inse vad han hade.. När min dotter var 2 månader hade han fortfarande inte slutat så jag gav upp och flyttade ifrån honom. Nu har båda träffat nya och det funkar bra med vår dotter och vi har delad vårdnad. Nu när hon snart är 1 år så har jag börjat söka dagisplats och jobb. Men eftersom jag inte gått klart gymnasiet så finns det inte mycket.. Jag bor på en liten ort där det knappt går bussar till stan och jag lever på ekonomiskt bistånd.
Jag vill verkligen flytta till en stad, skaffa mig en utbildning, ett körkort sen ett bra jobb. Jag vill göra allt för att min dotter ska få en bra framtid. Där jag bor vet alla vem alla är och det går snack hela tiden och jag är så j*vla trött på det. Jag vill hitta nya vänner och bygga på en framtid med min nya som också ska plugga vidare. Vi vill verkligen göra det här. Inte bara för våran skull utan mest för min dotters skull. För att hon ska få det bra.
Jag kan inte försörja henne på ekonomiskt bistånd tills hon blir stor..
Såklart så tycker min dotters pappa verkligen inte att jag ska flytta. (Det är inte pendlingsavstånd utan ca 3h körning.. ) Vilket jag absolut förstår! Jag vill inte heller känna att jag "tar" henne ifrån honom. Han hotar med att ta detta till domstol då han inte tänker tillåta detta. Men jag vill verkligen fixa mitt liv..
Jag vill göra allt för att ge min dotter den framtid hon förtjänar!
Så jag undrar hur ett sånt domstolsbeslut går till?
Hur ska jag göra för att få med mig min dotter?
Hur stor chans har jag att jag får ensam vårdnad?
Tack på förhand!