• Anonym

Ensam vårdnad vid flytt?

Jag har ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Jag blev gravid när jag var 17 år och bestämde mig för att behålla barnet.
    Pappan och jag bodde ihop men under hela graviditeten så var han otrogen men jag höll verkligen ut i hopp om att när han fick äntligen se sin dotter skulle han inse vad han hade.. När min dotter var 2 månader hade han fortfarande inte slutat så jag gav upp och flyttade ifrån honom. Nu har båda träffat nya och det funkar bra med vår dotter och vi har delad vårdnad. Nu när hon snart är 1 år så har jag börjat söka dagisplats och jobb. Men eftersom jag inte gått klart gymnasiet så finns det inte mycket.. Jag bor på en liten ort där det knappt går bussar till stan och jag lever på ekonomiskt bistånd.

Jag vill verkligen flytta till en stad, skaffa mig en utbildning, ett körkort sen ett bra jobb. Jag vill göra allt för att min dotter ska få en bra framtid. Där jag bor vet alla vem alla är och det går snack hela tiden och jag är så j*vla trött på det. Jag vill hitta nya vänner och bygga på en framtid med min nya som också ska plugga vidare. Vi vill verkligen göra det här. Inte bara för våran skull utan mest för min dotters skull. För att hon ska få det bra. 
    Jag kan inte försörja henne på ekonomiskt bistånd tills hon blir stor..

Såklart så tycker min dotters pappa verkligen inte att jag ska flytta. (Det är inte pendlingsavstånd utan ca 3h körning.. ) Vilket jag absolut förstår! Jag vill inte heller känna att jag "tar" henne ifrån honom. Han hotar med att ta detta till domstol då han inte tänker tillåta detta. Men jag vill verkligen fixa mitt liv.. 
    Jag vill göra allt för att ge min dotter den framtid hon förtjänar!
    Så jag undrar hur ett sånt domstolsbeslut går till?
    Hur ska jag göra för att få med mig min dotter?
    Hur stor chans har jag att jag får ensam vårdnad? 

Tack på förhand!  

• Svar på tråden Ensam vårdnad vid flytt?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-18 09:51:14 följande:
    Vid ett snabb beslut får båda föräldrarna komma till tals både hos familjerätten vid enskilt samtal och sedan hos domaren vid första muntliga förhandlingen/förberedelsen. DÅ kan mamman kräva att hon vill att en utrednings görs av familjerätten! Innan beslutet tas. En sådan utredning tar ca 4 månader. Och då har barnet redan rotat sig på sin nya ort. Alltså, TS, kräv att en utredning ska göras om han drar det till domstol. Du tjänar på det. Lycka till
    Skrev fel..ett snabbbeslut kan tas men man kan begära en utredning. Och tror inte att barnet ska bo hos pappan under den tiden. inte en 1-åring.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-18 09:25:23 följande:
    Hur skulle pappan få boendet om mamman är den barnet tillbringat mest tid med?? Inte en chans! Tror du man tänker på pappans bästa i ett fall som detta om de hade hunnit flytta? För att det är synd om pappan?
    Knappast! Utan man tänker på barnets bästa. Är det barnets bästa att skiljas från sin primära anknytningsperson?
    Nej, det är det inte. Tror du att det är en strid mellan föräldrarna i domstol och den med bäst advokat vinner när det gäller barn? Nej, domstolen ser till barnets bästa, det måste de göra. Dessutom behöver man inget ombud/advokat om man inte vill lägga pengar på det. Många försöker skrämmas med att de ska dra det till domstol men det är är inte så farligt även om det naturligtvis är bättre om man kan komma överens själva.
    Lova inte för mycket. Jag vet ett fall där en 9-åring hade bott med mamma hela livet, och inte ville ha umgänge alls med pappa men där pappan vann ensam vårdnad, och med det boendet.... Mamman fick varannan helg! Allt pga att hon saboterat umgänge.
  • Kjell2
    Anonym skrev 2013-03-18 09:51:14 följande:
    Vid ett snabb beslut får båda föräldrarna komma till tals både hos familjerätten vid enskilt samtal och sedan hos domaren vid första muntliga förhandlingen/förberedelsen. DÅ kan mamman kräva att hon vill att en utrednings görs av familjerätten! Innan beslutet tas. En sådan utredning tar ca 4 månader. Och då har barnet redan rotat sig på sin nya ort. Alltså, TS, kräv att en utredning ska göras om han drar det till domstol. Du tjänar på det. Lycka till

Yrkar en part på ett interremistisk beslut av domstol sker detta oftast inom ett par veckor från att stämning inkommit och innan någon utredning genomförts. Detta för att förhindra precis det du skriver, att genom en utdragen process med utredningar mm så hinner en förankring ske på ny ort.

Motsvarande kan även i detta fall mamman gör om pappan t ex vägar lämna tillbaka barnet efter umgänge. Nu förutsätter jag att inget fastställt umgängesavtal finns.

Därefter, efter genomförda samarbetsamtal, muntliga förhandlingar, utredningar och huvudförhandling, vilket kan ta många månader beslutar domstol slugiltig om vårdnad, boende och/eller umgänge. Ett beslut som sen kan överklagas till högre instans.
  • kvinna 34
    Anonym skrev 2013-03-18 09:56:48 följande:
    Lova inte för mycket. Jag vet ett fall där en 9-åring hade bott med mamma hela livet, och inte ville ha umgänge alls med pappa men där pappan vann ensam vårdnad, och med det boendet.... Mamman fick varannan helg! Allt pga att hon saboterat umgänge.

Då kan man undra varför man vill ha vårdnaden om barmet inte vill va med den .Kul ????
  • Anonym
    kvinna 34 skrev 2013-03-18 10:51:27 följande:

Då kan man undra varför man vill ha vårdnaden om barmet inte vill va med den .Kul ????
    då måste hon haft missbruksproblematik el annat liknande skulle jag tippa
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-18 14:25:43 följande:
    då måste hon haft missbruksproblematik el annat liknande skulle jag tippa
    Inte alls. Bara det att umgängen försvårats genom flytt eller/och att mammorna inte har ansett att umgänget med pappan är viktigt för barnen har varit skäl nog i de många fall jag känner till.
  • kalleman

Tycker inte du skall flytta. Barnet har rätt till båda sina föräldrar. 3h enkel väg är alldeles för lång väg för att det skall bli ett kvalitativt umgänge. Tänk dig själv om pappan skulle ta ungen och flytta 3 timmar bort.

• Anonym
    kalleman skrev 2013-03-18 14:35:27 följande:
    Tycker inte du skall flytta. Barnet har rätt till båda sina föräldrar. 3h enkel väg är alldeles för lång väg för att det skall bli ett kvalitativt umgänge. Tänk dig själv om pappan skulle ta ungen och flytta 3 timmar bort.
    Så hon ska stanna kvar i stan hon bor i bara för pappans skull? Och fortsätta leva på soc?

Har inte mamma rätt till det hon vill ha, en utbildning, ett bra jobb osv som hon vill ha?

Konstigt synsätt. Tror du inte barnet mår bättre och gagnas av att också ha en mamma som mår bra
    och som inte behöver leva på soc? pappan kan visst köra. det är många so har varannan helg och det funkar
    alldeles utmärkt. Alla kan inte ha varannan vecka ändå.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-18 16:32:09 följande:
    Så hon ska stanna kvar i stan hon bor i bara för pappans skull? Och fortsätta leva på soc?

Har inte mamma rätt till det hon vill ha, en utbildning, ett bra jobb osv som hon vill ha?

Konstigt synsätt. Tror du inte barnet mår bättre och gagnas av att också ha en mamma som mår bra
    och som inte behöver leva på soc? pappan kan visst köra. det är många so har varannan helg och det funkar
    Mamma kan flytta men låta barnet bo hos pappa så får mamma köra och hämta varannan helg. Eller hur?
  • kalleman
    Anonym skrev 2013-03-18 16:32:09 följande:

Absolut, vill mamman flytta är hon välkommen. Men varför förutsätts det att hon då skall ha fortsatt huvudsakliga vårdnad? Varför inte vänta till barnet är större och anknytningen till pappan är såpass bra att det kan bo varan vecka alternativt låta pappan få hela boendet?
  • Anonym

Till er som undrat och försökt att hjälpa mig så kan jag tillägga att;

- Vi har haft varannan vecka sen hon var 6 månader (jag tyckte hon var för liten men hade inget att säga till om!)
    Innan vi började med det så jobbade han på annan ort varannan vecka så när han var hemma så kom han och hälsade på och bodde hos mig någon/några nätter eller jag hos honom. 

-  Nu har vi börjat med att jag har henne i veckorna och han på helgerna eftersom han går inte med på varannan helg.
    För 1) Han jobbar i veckorna så då är hon hos hans föräldrar så då har han henne inte mer än natten ändå.
     sen 2) så tränar han, spelar i band och sånt så han är ju borta mycket på helgerna också.

Vart vänder man sig? 
    Familjerätten eller vart ska jag gå?
    Och vad kommer de säga tror ni?
    Någon som varit med om liknande? :( 

• Anonym
    kalleman skrev 2013-03-18 20:35:39 följande:
    Absolut, vill mamman flytta är hon välkommen. Men varför förutsätts det att hon då skall ha fortsatt huvudsakliga vårdnad? Varför inte vänta till barnet är större och anknytningen till pappan är såpass bra att det kan bo varan vecka alternativt låta pappan få hela boendet?
    Som mamma vill man inte det kanske, precis som en pappa inte vill men på ngt sätt måste man (TS)
    få leva sitt liv. Det är vad jag tycker. God natt
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-18 21:07:50 följande:

- Vi har haft varannan vecka sen hon var 6 månader (jag tyckte hon var för liten men hade inget att säga till om!)
    Innan vi började med det så jobbade han på annan ort varannan vecka så när han var hemma så kom han och hälsade på och bodde hos mig någon/några nätter eller jag hos honom. 

-  Nu har vi börjat med att jag har henne i veckorna och han på helgerna eftersom han går inte med på varannan helg.
    För 1) Han jobbar i veckorna så då är hon hos hans föräldrar så då har han henne inte mer än natten ändå.
     sen 2) så tränar han, spelar i band och sånt så han är ju borta mycket på helgerna också.

Vart vänder man sig? 
    Jag skrev ju i början. Flytta bara. Du har ju barnet mest  och så länge det är så kan du flytta. Den dagen ni har varannan vecka kan pappan lika gärna bli boendeförälder kanske och då kanske du blir umgängesförälder ( t ex att du har varannan vecka bara). å mitt råd är att flytta nu, om du verkligen vill, varför vänta? Då är det kanske försent. Visst kan du gå till fmailjerätten men de kommer nog säga att det bästa för barnet är om ni bor nära varandra även fortsättningsvis. De ska tänka på barnets bästa. Men vore jag du skulle jag flytta snarast. Ring bara skatteverket sedan och få henne skriven på din adress. NU skriver jag inte samma sak igen. Lycka till
  • kalleman
    Anonym skrev 2013-03-18 21:07:50 följande:

Vart vänder man sig? 
    Återigen varför väntar du inte tills barnet är tillräckligt gammalt för att bo heltid med pappan? INnan du kan svara -JA- på frågan: "skulle du kunna acceptera att pappan flyttar 3h bort med ert barn och ditt umänge går från att vara regelbundet till sporadisk och minska drastiskt".

• Iam

Som vanligt är huvudpersonen i frågan inte ens påtänkt när det kommer till konsekvenser av flytt. 

Barnet har rätt till sin pappa, och att du som mamma har mage att ta ifrån barnet det är enbart tragiskt.
    Och vadå han jobbar så han har henne inte dagtid i veckorna... Hur många föräldrar är det som har sina barn dagtid i veckorna??
    När du börjar jobba så kommer inte du heller att ha henne dagtid.. Enda skillnaden mellan dig och pappan är att du kommer ha henne på dagis men han har hennes hos farmor och farfar. 
    Att du nämner det som något negativt är även det tragiskt.

Du har valt att få ett barn med en man på den ort ni bor i.
    Om du vill ändra boendeförutsättningen, och ändå vara en bra mamma, är det bara för dig att placera din lilla rumpa på en stol i samma rum som pappan och börja kompromissa fram en lösning SOM GYNNAR BARNET!
    Allt annat är enbart tragiskt och egoistiskt och saker du borde tänkt på INNAN du satte ett barn till världen.

Det är då fan att föräldrar ska ha så förbannat svårt att tänka på dom barn dom sätter till världen!  

• kvinna 34
    Anonym skrev 2013-03-18 08:04:46 följande:
    Glömde skriva: enskild vårdnad kommer du inte få. Men man kan ha gemensam vårdnad även om en bor i Kiruna och den andre i Malmö.

Jo men kan den andra träffa barnet ??? då får den som flyttar stå för det ansvaret och resor , borde i alla fall, om ni inte kommit överens om annat.
  • Tonårsmorsan

FLYTTA!!!! Flytta nu! Flytta snabbt! Ju äldre barnet blir ju mer får pappan bestämma. Det blir alltså bara värre och värre ju längre du väntar.

SJÄLVKLART måste du få leva ditt eget liv och göra det du känner är bast för ditt barn. Du har bara ett liv! Ta vara på det!

Du kommer bli enormt pressad att tänka på alla andra i första hand och offra dig själv för alla andra. Så är mammrollen och synen på mammor tyvärr. Skit i det!!! Tyvärr straffas den som försöker och kämpar och ger den andre föräldern chans på chans på chans. Den mamma som gör allting "rätt" straffas och pappan får allt serverat.

Skit i alla moraltanter och pekpinnar om hur en riktig moder borde bete sig nu. Hade du variet en man hade dina kompisar gett dig helt andra råd än dom du fått hittills. Följ din magkänsla och gör det som du innerst inne vet är rätt.

KRAM och lycka till.  

Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Anonym
    Tonårsmorsan skrev 2013-03-24 17:13:37 följande:
    FLYTTA!!!! Flytta nu! Flytta snabbt! Ju äldre barnet blir ju mer får pappan bestämma. Det blir alltså bara värre och värre ju längre du väntar.

SJÄLVKLART måste du få leva ditt eget liv och göra det du känner är bast för ditt barn. Du har bara ett liv! Ta vara på det!

Du kommer bli enormt pressad att tänka på alla andra i första hand och offra dig själv för alla andra. Så är mammrollen och synen på mammor tyvärr. Skit i det!!! Tyvärr straffas den som försöker och kämpar och ger den andre föräldern chans på chans på chans. Den mamma som gör allting "rätt" straffas och pappan får allt serverat.

Skit i alla moraltanter och pekpinnar om hur en riktig moder borde bete sig nu. Hade du variet en man hade dina kompisar gett dig helt andra råd än dom du fått hittills. Följ din magkänsla och gör det som du innerst inne vet är rätt.

KRAM och lycka till.  
    Sämsta rådet någon kan ge är att Ts ska flytta mot pappans vilja. De har växelvis boende om han har fredag- måndag varje helg.

Svar på tråden Ensam vårdnad vid flytt?