• FrökenW

Blodpudding till bebis?

Någon som har tips på märket och namnet på "bästa" hälosammaste blodpuddingen man köper i affär? Och en sak till, steker man eller kokar man eller kör man i ugnen? Hur vet man när den är klar??
    Lillen är 10 mån. 

• Svar på tråden Blodpudding till bebis?
  • mikroE

Till en tiomånaders kan du göra som du vill med att koka/steka, men till yngre barn är det bäst att snabbt värma upp den i mikron istället för att steka. Vilken sort som är bäst vet jag dock inte, vi köper glutenfri för min man blir så dålig i magen av vanlig trots att han inte är glutenallergiker.

• Nyfikna72

All blodpudding är nog bra mat, vi har då alltid stekt den. Att koka den låter märkligt? Vår senaste har nog petat i sig blodpudding sen hon var 6månader och hon gillar det skarpt.

• mikroE
    Nyfikna72 skrev 2013-03-19 19:18:30 följande:
    All blodpudding är nog bra mat, vi har då alltid stekt den. Att koka den låter märkligt? Vår senaste har nog petat i sig blodpudding sen hon var 6månader och hon gillar det skarpt.
    Det är för att små barn inte ska äta stekt mat så fram till de är ca 8 månader är det bättre att värma den i mikron eller möjligen ångkoka den om man vill krångla till det lite mer. Min dotter har också ätit blodpudding sedan sex månader men mikrad sådan. Nästa gång ska jag ge henne av den vanliga stekta dock, hon är åtta månader nu.
  • Nyfikna72

Jo dom säger det men jag har svårt att se hur en skiva blodpudding mjukstekt i smör ska kunna skada en unge särskilt som det inte sker särskilt ofta

• Mrs Firren

I "Andra mosboken" tipsar författaren om att man kan koka blodpudding i mjölk till barn från 8 mån. Vi har kört den varianten till båda våra barn och de har ätit med god aptit.

Men om barnet är tio månader så hade jag nog stekt den lätt och så hade barnet fått pilla i sig maten i småbitar själv med händerna eller jag hade spetsat bitar på en gaffel som barnet kunnat få stoppa in själv i munnen. 

• Gudinnan
    Jag frågade min bvc om just detta 2010 och då sa hon att vid 1 års åldern okej att ge men innan nej då det är FÖR MKT jern i detta .
    Ebba 2005 Amadeus 2008 Elias 2010
  • cloudberry79

Vi kör BLW med vår lilla tjej och hon äter glatt stavar av blodpudding som jag snabbt värmer i smör. Det blir inte någon stekyta direkt, de blir bara varma.

(M)amma till V -07 och E -12
  • FrökenW

ok, men man kan inte koka eller steka dom för kort tid o att de är råa?
    Är det som korv? Att det är "klart" egentligen?
    Jag vet, jag är PINSAMT dålig på detta.  

• Natulcien
    FrökenW skrev 2013-03-19 21:46:59 följande:
    ok, men man kan inte koka eller steka dom för kort tid o att de är råa?
    Är det som korv? Att det är "klart" egentligen?
    Jag vet, jag är PINSAMT dålig på detta.  
    Den är tillagad. Den görs i vattenbad i ugn.
Svar på tråden Blodpudding till bebis?