• Anonym (Ts, mysterium)

Kvinnor, varför håller ni fast vid era otrogna män?

Varför "blundar" ni inför det? När alla andra vet och tecknena borde vara ganska uppenbara? Om de t.ex är ute på krogen flera kvällar i veckan och kommer hem morgonen därpå? Tjejer ringer hem och messar och om de dessutom är med på dejtingsajter? Det handlar om normalbegåvade, vackra och självständiga tjejer som inte lider ekonomiska bekymmer. Kan man verkligen vara så kär att det är ok?

Kan berätta följande exempel, att jag träffade en kille på krogen som jag dejtade ett tag. Vi hade superkul tillsammans. Han brukade bjuda mig på restaurang och sova över hos mig efter våra galet roliga krogkvällar. Saken var bara den, att han hade både fru och barn hemma och dessutom var frugan gravid. Tyckte så synd om henne, så att jag skrev till henne anonymt på fb om hon var medveten om att hennes man var otrogen? Men det slutade bara med att hon blev förbannad på mig. Fel av mig kanske att berätta sanningen. Har idag ingen kontakt med killen, men hört från andra att han fortfarande lever det ljuva "singel" (?!) livet på krogen med tjejer och allt vad det innebär och familjeliv hemma.

• Svar på tråden Kvinnor, varför håller ni fast vid era otrogna män?
  • Anonym (T)
    Anonym (Hona) skrev 2018-06-21 20:05:08 följande:

Jag väljer att ignorera dramat i tråden och håller mig objektiv runt ämnet, som svar på TS fråga: För att kvinnors intuition är kopplad till "bevarandet" av relationer, så starkt att kvinnor bevarar det de bestämt finns, istället för vad som verkligheten egentligen innehåller i deras relationer och känslor. Nät kvinnor säger "för barnens skull" betyder det för deras egen skull men de måste använda något som ursäkt, där kommer barnen in. Inget barn mår bra av föräldrar som fejkar deras relation, som har ständiga konflikter i luften med oro spänning och besvikelse och inget barn behöver två destruktiva föräldrar under samma tak spela upp en teater som ska föreställa kärlek.

Många kvinnor ser även skam i att erkänna att de har litat på sig själva att lita på den man som inte var det han presenterade sig som. Man känner sig dum. Man tappar tilliten inte främst till män, och relationer, men till sig själv och det är en tung sten att bära att erkänna att man släppt in någon man själv bedömde var godkänd, när personen var en fraud som skadade en.

Har man bundit sig ekonomiskt, med barn, med gemensamma vänner, med huset, med andra saker så är det lätt att tänka "jag nöjer mig såhär" för att processen att ta sig ur smärtar mer än att stå ut (Försöker en kvinna intala sig) men sanningen är att du lider definitivt mer av att gå emot dig själv och trampa på dina egna känslor och ljuga för dig själv och andra dagarna i enda än att En enda gång med denna person i denna situation, gå igenom en separation och bli fri.

Sedan har vi ytterligare en faktor. Kvinnors instinkt att vårda hela och många kvinnor ser det sårade barnet istället för att se en vuxen man som tagit egna beslut i vuxen ålder och som får stå för sina val och leva med konsekvenserna. Kvinnor vill ha omsorg om männen, och börjar tycka synd om de när de egentligen bara är en respektlös vårdslös människa som måste ta ansvar och inse sina skyldigheter som partner. De ser männen som offret de vill laga, till varje pris. Och kvinnor har det högsta ansvaret över relationen, (tror de) så självklart är det deras fel, att mannen varit otrogen. Självklart måste de ge mannen en ny chans. På chans på chans. För de vill ju vara den empatiska fina förstående underbara sambon, inte en bitch som kastar ut honom med ögonaböj.

Bilden / presentationen av mannen är den där affischen kvinnor trycker upp framför sina ansikten för att slippa se den verkliga bilden som är hans verkliga ansikte, de vill inte veta av verkligheten för då måste de se sig själva i verkligheten och skammen tar över. Skam och skuld.

Sedan är rädslan att vara ensam med och påverkar med. Det är mer obehagligt att tänka ett liv utan den man varit med i större delen av livet och bildar framtid ihop med, än att börja om, på nytt tomt blad, som ensam, eller ensamstående. (Kvinnans självkänsla och självförtroende är ofta kopplat till att de har en man som älskar de och vill ha de) och om en kvinna får välja mellan att vara fejkälskad så det utåt sett ser ut som ett lyckligt förhållande, eller visa sanningen att de varit ihop med ett otroget lögnaktigt drägg så väljer många att så länge de presterar "lyckliga" som andra ser de som, så är det rätt val, vi lever i ett prestationsstyrt samhälle, där folk fortfarande ser ner på singlar och ensamstående, där förhållande automatiskt ska betyda lyckligt och en kvinna som inte är trygg i sig själv hon vill inte visa sig svag eller avvisad eller bortvald, så då fortsätter teatern.

Det hela grundar sig alltså i en svag självkänsla, dåligt självförtroende och instinkter som hona.

Japp, jag tror du fångat mekanismerna ganska bra!

Så uppfattar jag det också.
  • Anonym (Örjan)
    Anonym (man) skrev 2018-06-21 19:42:33 följande:

Ja men du som kan så mycket om relationer kan väl hålla föredrag om vilka bakomliggande faktorer som kan vara så viktiga att det rättfärdigar otrohet och medverkan till ortohet?

Ja du Örjan, du vet, när människor beter sig som svin mot andra så blir de lätt så att man kallar dem för svin pga av deras beteende, men jag förmodar att du i din enorma vishet föredar att alla drar fram vattenpipan, håller varandra i handen och sjunger akumbaya oavsett vad folk gör mot varandra.

Får nog hålla med dom som skriver att du underhållande. Du framstår som minst sagt lite enfaldig och inte så lite arrogant trots att du förmodligen har en ytterst begränsad erfarenhetsbas att stå på och du drar dig inte för ett ögonblick för att dra slutsatser och tycka om relationer, människor och situationer du inte vet ett enda skit om.

Kan tillägga att man som man kan råka ut för att ha en relation men en kvinna som väljer att ha sex med andra män och att där man som man väljer att stanna kvar. Att förlåta lite egentligen helt betydelselös sex var ingen stor sak. Det var helt andra orsaker som gjorde att vi valde att dela på oss.

Skulle dock aldrig sjuka så lågt att jag skulle kall min förra fru eller den man hon träffade några gånger för svin för det är dom inte och jag var inte utan skuld i det som skedde. Har förhoppningsvis lärt mig lite på resans gång och vårdar förhoppningsvis relationen till min nuvarande hustru mycket bättre.

Som en del i att vårda relationen har min nuvarande fru och jag valt att börja swinga och nog för att vi innan vi tog det steget hade en bra relation och ett bra sexliv så har swing lyft det till helt nya nivåer så jag skriver gärna under på att människan förmodligen inte är gjord för långa sexuellt monogama relationer.

Misstänker att jag har en hel del att lära dig om relationer, bakomliggande mekanismer och fram för all vanligt hederligt folkvett men jag betvivlar starkt att du besitter förmågan att ta in och ta till dig
  • molly50
    Anonym (Örjan) skrev 2018-06-22 06:08:31 följande:
    Får nog hålla med dom som skriver att du underhållande. Du framstår som minst sagt lite enfaldig och inte så lite arrogant trots att du förmodligen har en ytterst begränsad erfarenhetsbas att stå på och du drar dig inte för ett ögonblick för att dra slutsatser och tycka om relationer, människor och situationer du inte vet ett enda skit om.

Kan tillägga att man som man kan råka ut för att ha en relation men en kvinna som väljer att ha sex med andra män och att där man som man väljer att stanna kvar. Att förlåta lite egentligen helt betydelselös sex var ingen stor sak. Det var helt andra orsaker som gjorde att vi valde att dela på oss.

Skulle dock aldrig sjuka så lågt att jag skulle kall min förra fru eller den man hon träffade några gånger för svin för det är dom inte och jag var inte utan skuld i det som skedde. Har förhoppningsvis lärt mig lite på resans gång och vårdar förhoppningsvis relationen till min nuvarande hustru mycket bättre.

Som en del i att vårda relationen har min nuvarande fru och jag valt att börja swinga och nog för att vi innan vi tog det steget hade en bra relation och ett bra sexliv så har swing lyft det till helt nya nivåer så jag skriver gärna under på att människan förmodligen inte är gjord för långa sexuellt monogama relationer.

Misstänker att jag har en hel del att lära dig om relationer, bakomliggande mekanismer och fram för all vanligt hederligt folkvett men jag betvivlar starkt att du besitter förmågan att ta in och ta till dig
    Fast varför skulle du bära skuld till att din exfru var otrogen?
    Det var väl ändå hennes eget val.
    Och man har alltid ansvaret för sina egna handlingar.
    Carpe Diem
  • Anonym (För kärlek)

För att jag älskar honom ändå. Han är världens charmigaste mest romantiska och gulliga man. Jag kan inte vara arg på honom. Han är helt fantastisk i sängen. Men är han otrogen en gång till så dumpar jag honom ändå!!! Sista chansen nu!! 

• Anonym (T)
    Anonym (För kärlek) skrev 2018-06-23 15:42:35 följande:

För att jag älskar honom ändå. Han är världens charmigaste mest romantiska och gulliga man. Jag kan inte vara arg på honom. Han är helt fantastisk i sängen. Men är han otrogen en gång till så dumpar jag honom ändå!!! Sista chansen nu!! 

Synd att han inte höjer dig till skyarna lika högt som du honom, eftersom han valde att ligga med andra. Stort av dig!

Vilken tur han har som har en partner som inte kan bli arg för såna små snedsprång.
  • Anonym (Örjan)
    molly50 skrev 2018-06-23 15:37:55 följande:

Fast varför skulle du bära skuld till att din exfru var otrogen?

Det var väl ändå hennes eget val.

Och man har alltid ansvaret för sina egna handlingar.

Självklart är man helt och hållet ansvarig för sina handlingar och dom beslut man tar men det kan finnas förmildrande omständigheter och det fanns det gott om i detta fall. Är det någon som förtjänar att kallad svin så är det nog jag i detta fall. Var helt enkelt väldigt självupptagen och lät frun sköta hus och hem samt allt det praktiska med barnen samtidigt som hon jobbade heltid. Jag jobbade mer än heltid och var helt fokuserad på min träning. Hon fick helt enkelt försaka mycket och trots att jag fick hur många varningar som helst bättrade jag mig inte. När hon sedan fick lite bekräftelse genom att bli uppvaktad av en av mina kollegor så gick det som det gick. I efterhand ser jag det inte som speciellt konstigt. Vi separerade två år senare inte direkt på grund av otroheten utan för att mitt stundtals omogna och egoistiska sätt blev för mycket. Under den livskris som följde rannsakade jag mig själv och hoppas att jag idag beter mig mer moget och mindre egoistiskt mot min nuvarande fru.

Har sedan jag var 18 fattat att jag inte egentligen passar i sexuellt monogama förhållande. Började rätt tidigt att swinga men med vissa uppehåll för relationer där min partner inte delat min rätt fria syn på sex. Min förra fru ville inte swinga och det får man självklart acceptera och försöka leva efter. Gick som berättats ovan inte jättebra. Började med att hon var otrogen av rätt förklarliga själ och att jag gjorde en patetisk hämnd genom att ha sex med en prostituerad på en tjänsteresa till Tyskland.

Träffade senare min nuvarande fru på en swingerklubb så det föll sig rätt naturligt att fortsätta swinga även som par och det passar oss väldigt bra. Vi gör det alltid tillsammans och med vissa regler. Man får utlopp för sin sexuella nyfikenhet samtidigt som det är väldigt stärkande för relationen att dela starka upplevelser.
  • molly50
    Anonym (Örjan) skrev 2018-06-24 05:46:52 följande:
    Självklart är man helt och hållet ansvarig för sina handlingar och dom beslut man tar men det kan finnas förmildrande omständigheter och det fanns det gott om i detta fall. Är det någon som förtjänar att kallad svin så är det nog jag i detta fall. Var helt enkelt väldigt självupptagen och lät frun sköta hus och hem samt allt det praktiska med barnen samtidigt som hon jobbade heltid. Jag jobbade mer än heltid och var helt fokuserad på min träning. Hon fick helt enkelt försaka mycket och trots att jag fick hur många varningar som helst bättrade jag mig inte. När hon sedan fick lite bekräftelse genom att bli uppvaktad av en av mina kollegor så gick det som det gick. I efterhand ser jag det inte som speciellt konstigt. Vi separerade två år senare inte direkt på grund av otroheten utan för att mitt stundtals omogna och egoistiska sätt blev för mycket. Under den livskris som följde rannsakade jag mig själv och hoppas att jag idag beter mig mer moget och mindre egoistiskt mot min nuvarande fru.

Har sedan jag var 18 fattat att jag inte egentligen passar i sexuellt monogama förhållande. Började rätt tidigt att swinga men med vissa uppehåll för relationer där min partner inte delat min rätt fria syn på sex. Min förra fru ville inte swinga och det får man självklart acceptera och försöka leva efter. Gick som berättats ovan inte jättebra. Började med att hon var otrogen av rätt förklarliga själ och att jag gjorde en patetisk hämnd genom att ha sex med en prostituerad på en tjänsteresa till Tyskland.

Träffade senare min nuvarande fru på en swingerklubb så det föll sig rätt naturligt att fortsätta swinga även som par och det passar oss väldigt bra. Vi gör det alltid tillsammans och med vissa regler. Man får utlopp för sin sexuella nyfikenhet samtidigt som det är väldigt stärkande för relationen att dela starka upplevelser.
    Jag kan förstå att hon tyckte att du betedde dig illa mot henne.
    Men jag tycker ändå inte att det är en ursäkt för att vara otrogen.
    Många gånger så tror jag att det brister i kommunikationen hos många par.
    Att bara varna brukar ofta inte tas på så stort allvar.
    Speciellt om man inte visar att man menar allvar med sina varningar.
    Och då menar jag att t ex lämna istället för att vara otrogen.

Ja,är båda med på att ha ett fritt sexliv eller att vara swingers eller leva öppet t ex så ser jag inga problem med det.
    Det är när man inleder ett förhållande med någon som vill leva monogamt och sedan börjar ligga med andra för att man själv vill leva polyamoröst eller ha ett öppet förhållande som jag vänder mig emot det.
    Jag anser att man bör vara överens om hur ens förhållande ska se ut innan man inleder relationen.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (För kärlek) skrev 2018-06-23 15:42:35 följande:

Det är stort av dig att kunna förlåta.
    Men är det ett engångsmisstag så är det nog lättare.
    Jag hade inte lika lätt att förlåta mitt ex.
    Men det var nog mest för att det hade pågått en längre tid bakom min rygg och med en av mina bästa vänner.
    Och för mig gick det bara inte att förlåta. Hur mycket jag än älskade honom.
    Så jag valde att lämna.
    Carpe Diem
  • Anonym (Örjan)
    molly50 skrev 2018-06-25 11:19:02 följande:

Jag kan förstå att hon tyckte att du betedde dig illa mot henne.

Men jag tycker ändå inte att det är en ursäkt för att vara otrogen.

Många gånger så tror jag att det brister i kommunikationen hos många par.

Att bara varna brukar ofta inte tas på så stort allvar.

Speciellt om man inte visar att man menar allvar med sina varningar.

Och då menar jag att t ex lämna istället för att vara otrogen.

Ja,är båda med på att ha ett fritt sexliv eller att vara swingers eller leva öppet t ex så ser jag inga problem med det.

Det är när man inleder ett förhållande med någon som vill leva monogamt och sedan börjar ligga med andra för att man själv vill leva polyamoröst eller ha ett öppet förhållande som jag vänder mig emot det.

Jag anser att man bör vara överens om hur ens förhållande ska se ut innan man inleder relationen.

Ser som sagt inte hennes otrohet som ett stort problem utan som en välbehövlig väckarklocka. Nu var relationen redan dödsdömd men lärdomar från denna relation har jag haft med mig in i den nuvarande. Självklart måste man kunna tala med varandra för att det skall fungera det gick inte i relationen med min förra fru och där tar jag på mig en stor del av ansvaret. Blir dock rätt bestört av att andra sätter så stor vikt vid en liten otrohetsaffär när inte jag gör det. Dels har jag en stor förmåga att skilja på sex och kärlek och det känslomässiga bandet var helt enkelt inte så starkt att det kändes som någon stor sak. Trots att min nuvarande fru och jag swingar skulle en orohetsaffär från hennes sida kännas mycket värre hur konstigt det än kan låta men det är mycket starkare känslomässiga band och också ett brustet förtronde. Swing gör vi tillsammans och med givna regler.

Håller till viss del med om resonemanget om ärlighet med att man inte är 100% monogam när man inleder ett förhållande men det är inte alls säkert att man har den insikten när man inleder ett förhållande. Man mognar och ibland hittar man sidor hos sig själv som man inte anade när man träffade sin partnet. Då är det självklart jätteviktigt att man kan prata om det och gemensamt hitta en lösnig som båda två mår bra av.

Kan garantera att trots att jag är 54 år så hittar jag nya sidor hos mig själv och personer i min omgivning varje dag.
  • molly50
    Anonym (Örjan) skrev 2018-06-25 11:41:41 följande:
    Ser som sagt inte hennes otrohet som ett stort problem utan som en välbehövlig väckarklocka. Nu var relationen redan dödsdömd men lärdomar från denna relation har jag haft med mig in i den nuvarande. Självklart måste man kunna tala med varandra för att det skall fungera det gick inte i relationen med min förra fru och där tar jag på mig en stor del av ansvaret. Blir dock rätt bestört av att andra sätter så stor vikt vid en liten otrohetsaffär när inte jag gör det. Dels har jag en stor förmåga att skilja på sex och kärlek och det känslomässiga bandet var helt enkelt inte så starkt att det kändes som någon stor sak. Trots att min nuvarande fru och jag swingar skulle en orohetsaffär från hennes sida kännas mycket värre hur konstigt det än kan låta men det är mycket starkare känslomässiga band och också ett brustet förtronde. Swing gör vi tillsammans och med givna regler.

Håller till viss del med om resonemanget om ärlighet med att man inte är 100% monogam när man inleder ett förhållande men det är inte alls säkert att man har den insikten när man inleder ett förhållande. Man mognar och ibland hittar man sidor hos sig själv som man inte anade när man träffade sin partnet. Då är det självklart jätteviktigt att man kan prata om det och gemensamt hitta en lösnig som båda två mår bra av.

Kan garantera att trots att jag är 54 år så hittar jag nya sidor hos mig själv och personer i min omgivning varje dag.
    Ja,vi har nog helt enkelt olika åsikter när det gäller otrohet.
    Även om man kan skilja på sex och kärlek så är det för mig en fråga om respekt.
    Hur mycket respekterar man egentligen sin partner om man kan utsätta denne för ett sådant svek som otrohet är?
    Och tilliten är ju många gånger förstörd för en lång framtid.
    Och där skiljer sig våra åsikter åt.
    Jag har svårt att förstå hur man kan se på otrohet som ett litet obetydligt problem.
    För mig är det något man inte utsätter sin partner för.
    Då är det ärligare att göra slut.

Ja,det är klart att man utvecklar nya sidor hos sig själv.
    Men just därför är ju kommunikationen en så viktig del i ett förhållande.
    Att kunna prata med varandra.
    Och det är kanske,om möjligt,'ännu viktigare om man lever i ett öppet förhållande t ex.
    Carpe Diem
  • Anonym (man)
    Anonym (Örjan) skrev 2018-06-22 06:08:31 följande:

Jo jag vet, det är jätte enfaldigt och arrogant att tycka att folk ska vara ärliga och tänka lite på vad de utsätter andra människor för innan de drar ner brallorna. Och motsatsen, dvs att knulla lite som man vill utan att bry sig om andra och sen skylla det på "omständigheter" och "situationer" är givetvis exempel på bättre vetande och enorm vishet som du såklart besitter i överflöd.....

Du kan tillägga vad du vill Örjan, men tydligen är inte sex med andra i ett exklusivt förhållande inte så betydelselöst som du verkar vilja få det till eftersom väldigt få förhållanden där det förekommit otrohet verkar överleva trotts att man varit så ofantligt snäll att man förlåtit. Mao är det nog du som inte har en jävla aning om vad du snackar om och framstår som väldigt okunnig och lite naiv när du tror att allt löser sig bara för att man förlåter.... du verkar liksom ha noll koll på vilken process som dras igång vid ett svek av den magnituden, att den har ett antal faser som ska gås igenom och att det tar sin lilla tid innan man ens vet vad man vill.... hela din argumentation är baserat på att du tydligen tyckte det var en piss i havet att frugan knullade någon annan.

Kul för er att ni båda börjat swinga, men vad fan har det med otrohet att göra?Skillnaden mellan det och otrohet är rätt så stor eller hur Örjan? 

Du verkar vilja snacka mycket om bakomliggande mekanismer och ursäkter till varför folk är otrogna, men du verkar totalt okunnig, alternativt totalt skita i vilka mekanismer som triggas när folk utsätter människor som litar på dem för svek. Du har en minst sagt ensidig och rätt så bristfällig bild av otrohet men verkar anse dig själv vara någon slags relationsguru för att du uttrycker dig snällt om andra människors svek och lögner och det är INTE "vanlig hederlig folkvett" det är bara ren okunskap och rent skitsnack och jag betvivlar starkt på att du är rätt person att ge andra lektioner i relationer.
  • Anonym (man)
    Anonym (Örjan) skrev 2018-06-24 05:46:52 följande:

Men du, visst stämmer det att de flesta förhållanden har sina ups and downs men på vilket sätt menar du att det skulle vara någon slags ursäkt för otrohet? 

Inget förhållande i världen är perfekt av den enkla anledningen att det inte finns perfekta människor. Men när det uppstår missnöje så kan man hantera det på olika sätt och alla väljer ju inte alla att vara otrogna eller hur? Vissa väljer att prata med sin partner, gå i terapi, eller skilja sig. Då kan man väl knappast påstå att det är "omständigheter" och "bakomliggande orsaker" som avgör hur man agerar när den verkliga avgörande faktorn är hur var och en väljer att hantera situationen.

Så även om du fick varningar och valde att inte skärpa dig så hade din fru inte behövt vara otrogen om hon inte velat eller hur? Hon kunde ha valt att köra med öppna kort alternativt ansökt om skilsmässa men hon valde otrohet där andra kanske hade valt annorlunda. Så visst, problemen i ert förhållande stod du delvist för, men hennes val att vara otrogen var helt och hållet hennes eget ansvar. Varför lägger du det på dig själv?

Att du redan som ung förstått att du inte passar i ett exklusivt förhållande förklarar väl varför du inte tog hennes otrohet så hårt. Men samtidigt, om du som icke monogam valt att avstå från att vara otrogen för att inte såra din partner hur kommer det sig att din fru inte valde likadant?

Va bra att du hittat en partner som har samma syn som du kring förhållanden och sex men det är väl ändå en ömsesidig deal som inte går att jämföra med otrohet?
  • Monni1

Det märkliga är att man blir liksom hjärntvättad när man lever med någon. Fast alla tecken på otrohet finns stannar man ändå.

Jag gjorde det som yngre. Som äldre mogen kvinna lämnar jag numera direkt om det är en asshole.

Svar på tråden Kvinnor, varför håller ni fast vid era otrogna män?