• Tintene

Brukar du smittas när ditt barn är magsjuk?

Har en 2,5 åring på dagis o nu går det magsjuka för tredje gången denna vinter.... Otroligt jobbigt för mig som har ordentlig kräkfobi. Peppar peppar ta i trä så har både jag o sambon klarat oss med lättare magbesvär de tidigare 2 gångerna. När jag pratat med andra föräldrar verkar de som om många vuxna klarar sig bättre än barnen.... Vågar inte hoppas att det ska bli så även denna vända ... Hur har d varit för er??

• Svar på tråden Brukar du smittas när ditt barn är magsjuk?
  • cosinus

Olika på olika magsjukor. Vissa slår ut hela familjen utan pardon, då åker jag också alltid dit.

Men vissa slår väldigt olika på olika individer och då brukar jag ofta klara mig med magknip/lös mage. Vi hade en sån sväng i höstas då det började med att äldsta tjejen bajsade lite lösare 3 ggr en natt. Då fattade vi inte ens att det var magsjuka eftersom hon inte mådde illa utan trodde bara hon ätit något knasigt. Sen 2 dagar senare däckade båda bröderna och kräktes i 12 timmar var. Jag hade magknip den natten. Mannen fick lite magknip och lös mage 2 dagar efter killarna kräkts och lilltjejen som är 2 klarade sig helt.

• milli79

Sista gångerna har jag och mannen klarat oss med bara lite magont och dålig aptit men gångerna innan blev vi sjuka båda 2. 

• Tintene

Ja, d beror säkert på vad det är för magsjukevirus eller bakterier....

Håller tummarna för att vi slipper denna vända. Tycker att 2 gånger per säsong är en för mycket ... 

• norrlandsflicka

Nej, barnen har haft en massa magsjukor och jag har aldrig fått det av dom, trots att det oftast är jag som tar rätt på alla spykläder.

• pigglet

Ungefär hälften av gångerna smittas någon av oss vuxna. Det har i princip aldrig hänt att båda vuxna bivit sjuka.
    Den som blir smittad får nästan alltid en vanlig magsjuka, någon gång har det varit en light-variant. 

• Barbamama08

Undrar också. Har också emetofobi och nu är ju vinterkräksjukesäsongen snart här. Får jättemycket ångest.

Har ett barn på 2,5 som har gått på dagis sedan hon fyllde ett. Hon har ju varit magsjuk några ggr, men aldrig några kaskader. Brukar alltid vara jättenoga med handskar OCH överdriven handtvätt, 90 grader och klorin i allt som barnet har varit i kontakt osv med. Aldrig blivit smittad - peppar peppar.

• Tocopherol

Min son är 6 år och har varit magsjuk 1 gång i sitt liv när han var typ 2. Kräktes då en gång, och jag blev inte smittad. Han har nog världens bästa immunförsvar.

• Loth

Jag blir nog smittad ca hälften av alla gånger, sambon blir det ytterst sällan. Vi har magsjuka mellan 1-3 ggr per år ca.

• mammalovis

Innan jag fick barn höll jag mig friskare och hade ingen magsjuka med kräkning efter första året på gymnasiet 1992 till 2009 trots att jag arbetade i barnomsorgen. Under 2010 blev jag gravid med gravidillamående och kräkningar och åkte då även på en magsjuka som nygravid. Sedan åkte jag på nästa när tösen var två månader som sambon också fick, bebisen klarade sig. Efter förskolestart har tösen kräkts ett antal gånger, men då det varit svårt att skilja på kräkningar vid hosta och andra av ren magsjuka är det svårt att svara på hur ofta vi andra drabbats, men jag har nog haft uppåt en handfull gånger på de 4 åren. Oftast ca 1 gång per termin tror jag. Tösen kräks nog 3-4 omgångar per termin, men slemhosta är nog ganska ofta orsaken. Lillasyster på 1 år har haft en magsjuka.

• cosinus

Nu när barnen är större så brukar jag rätt ofta klara mig. Förra vintern blev yngsta magsjuk när vi var på skidsemester och då var det ju svårt hålla hygien som vanligt så då åkte jag dit som torkat mest kräk. Resten klarade sig.

När barnen var mindre och typ satt i knät och kräktes rakt över en var det värre, då åkte jag ofta dit (det gjorde vi ofta allihopa)

Milstolpen tycker jag kommer när de hitta av en hunk, lättare klara sig om man bara behöver tömma en hink än om man ska torka golv och skölja av nedkräkta lakan.

Svar på tråden Brukar du smittas när ditt barn är magsjuk?