• SnurriggirrunS

Kattsand och Kattlådor

Hej!

Är lite nyfiken på vad som är vanligt gällande hantering av kattlådor :)

Har själv en 3 årig hankatt och innan jag skaffade katt var mitt enda farhåga att ha massa kattsand utspritt på golvet samt att det skulle lukta från lådan. Missförstå mig inte, jag är uppväxt med djur inklusive katter men vill inte ha något som stör mig gällande livet med en katt. Fram tills nu, så har jag inte stört mig så mycket.

Mitt första problem från att katten var väldigt ung var att han alltid krafsar väldigt mycket i sin låda och på så sätt skvalpar sanden över =kattsand över hela golvet. Detta löste jag genom att köpa en stor plastback a la Ikea med 25-30 cm höga kanter. Katten var nöjd och jag var nöjd.

Mitt andra problem, att det inte får lukta något från lådan har jag inte haft problem med fram tills nu. Jag har bott utomlands i några år och flyttade hem till Sverige för ett par veckor sedan med mina husdjur. Jag har alltid haft som vana att skrubba lådan med såpa och byta till ren sand en gång per vecka =ingen lukt. Kattsanden var jag supernöjd med, 25 spänn för 5 kg och fungerade utmärkt oh luktade gott. 

Nu i Sverige, hittar jag ingen lika bra och billig kattsand och jag bor dessutom hemma hos min mamma och om hon får bestämma skall sanden helst bytas var 4:e dag. Jag har provat alla olika kattsandsvarianter från ICA och hemköp (klumbildande lera). Pellets och kristaller fungerar inte på min katt, dessutom luktar det apa.
    Detta är inte ekonomiskt möjligt för mig just nu och jag anser inte heller att det är nödvändigt utan håller mig till 1/vecka oavsett kattsand. Jag skulle därmed inte heller köpa en sand som säger sig kunna användas i flera veckor utan att byta den för det hade jag inte stått ut med.

Hur gör ni?
    Hur ofta byter ni sand helt och hållet och hur ofta skrubbar ni lådan?
    Vad är "normalt" lixom? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-19 01:23
    Jag glömde även lägga till:

Luktar det katt överhuvudtaget hemma hos er? Om man inte visste att ni hade katt (innekatt) hade man kunnat känna det på lukten?

Min katt luktar som tur är ingenting och det luktar ingenting i lägenheten.

• Svar på tråden Kattsand och Kattlådor
  • Birmafröken
    Dina08 skrev 2013-03-21 18:30:21 följande:
    Har en liten katt. Plockar klumpar 2g/vecka och skrubbar lådan varannan vecka. Ibland känns nog lukten, men vi är immuna.

2 gånger per vecka??!! Fy fabian vad ofräscht!
  • Skopan

Stackars katt som ska gå på en låda som det bara plockas klumpar 2 ggr i veckan

• nemo1
    Dina08 skrev 2013-03-21 18:30:21 följande:
    Har en liten katt. Plockar klumpar 2g/vecka och skrubbar lådan varannan vecka. Ibland känns nog lukten, men vi är immuna.
    Skäms du inte att tom skriva ut det här ? Stackars katt.
  • Birmafröken
    VåfflaMedGlass skrev 2013-03-21 18:09:07 följande:
    Har tva katter och anvander Everclean och en overtackt lada med svangdorr. Det luktar inte "katt" over huvud taget har hemma. Skrubbar ladan ytterst sallan. Tar bort klumpar en gang om dagen. Sanden ar ratt dyr men extremt dryg.
    Prova att sticka in huvudet i lådan så märker du vilken lukt dina katter måste uthärda varje gång de behöver använda toaletten! Att ha låda med svängdörr gör bara att du själv slipper lida av ofräscheten därinne. Två katter behöver 3 lådor som rensas morgon och kväll.
  • VåfflaMedGlass
    Birmafröken skrev 2013-03-21 21:33:13 följande:
    Prova att sticka in huvudet i lådan så märker du vilken lukt dina katter måste uthärda varje gång de behöver använda toaletten! Att ha låda med svängdörr gör bara att du själv slipper lida av ofräscheten därinne. Två katter behöver 3 lådor som rensas morgon och kväll.

Birmafröken skrev 2013-03-21 21:33:13 följande:

Mmm, fast det luktar inte. Helt garanterat. Sätter mina katter främst och hade jag tvivlat på lådhygienen hade jag ändrat på den. Har också haft brimor, i nästan tjugo år faktiskt och jag vet vad jag pratar om. Olika katters urin och avföring luktar faktiskt olika mycket, beroende på kost och huruvida de är kastrerade t.ex. Visserligen har jag bara en låda men den är av en större variant- att behöva rengöra den två gånger om dagen behövs inte för mina katter.
  • EnLitenJag

Jag hade vanlig låda med klumpbildande sand, och det kändes snabbt ofräscht trots att den rensades enligt alla konstens regler.

Sedan hamnade högar av kattsand över hela golvet och i hela resten av huset. Typ i sängen.

Bytte till peewee (med huv fast utan svängdörr) och blev frälst. Alltid fräscht och fint, knappt någon pellets utanför.

Luktar bara vid färsk bajs, men det slägs i toaletten lätt och smidigt.

Plus att kattens tassar luktar fräscht också, vilken är en stor fördel när man väcks av kärleksfullt mjölktramp i ansiktet ;)

Köper brännpellets för runt 40 spänn för 20 liter.

• nemo1
    EnLitenJag skrev 2013-03-23 17:32:02 följande:

Jag hade vanlig låda med klumpbildande sand, och det kändes snabbt ofräscht trots att den rensades enligt alla konstens regler.

Sedan hamnade högar av kattsand över hela golvet och i hela resten av huset. Typ i sängen.

Bytte till peewee (med huv fast utan svängdörr) och blev frälst. Alltid fräscht och fint, knappt någon pellets utanför.

Luktar bara vid färsk bajs, men det slägs i toaletten lätt och smidigt.

Plus att kattens tassar luktar fräscht också, vilken är en stor fördel när man väcks av kärleksfullt mjölktramp i ansiktet ;)

Köper brännpellets för runt 40 spänn för 20 liter.

Långt ifrån alla katter som gillar att gå på pellets.
  • EnLitenJag
    nemo1 skrev 2013-03-23 17:34:51 följande:
    Långt ifrån alla katter som gillar att gå på pellets.
    Självklart, men för de katter som kan tänka sig att göra det så är detta det alternativ jag skulle rekommendera:)
  • nemo1

Jag har provat. Jag har hemmet fullt av hemlösa katter så det luktade vedervärdigt här hemma med pellets. Med många katter så är det bara EverClean eller Extreme Classic som gäller, annars lär grannarna klaga Skrattande

• 120512

Jag använder Extreme Classic black label 15kg . som jag köpt på animail. :) Och den räcker länge , dryg som sjutton, håller längre, klumpar sig jätte bra,  Och min misse gillar den då den är lätt att gräva i han gräver längre i denna sanden än dom andra jag haft för då sätter han sig bara.. ..

Rengör 3 gånger per dag morgon midda kväll. då tar jag bort kissklumpar och avföring. Om jag inte rengör så strejkar han och pinkar i vasken.

Luktar inte heller att det varit katt här hemma. Bara när han är lös i magen som han är nu men inget veterinär öppen nu. Diarsanyl+ har jag använt och det ska ju göra avföringen fastare men har inte sett någon föränring så jag ska ringa på måndag till dem och höra. .

Annars skrubbar jag kattlådan med kokhett vatten och 1 droppe lidl´s diskmedel för den luktar gott. häller tillbaks sanden som är över om det behövs fyller jag på.  häller upp så det är nästan till kanten. Har en kattlåda med huva. hade inte luckan på innan vi satte in den nya Extreme Classic sanden då han vägra gå in annars. Men nu har han kommit på hur man gör. För när han gick på lådan första gången på denna sanden så fick jag hela handduken utanför full med sand.

Men nu när luckan är på luktar det bara när han är lös i magen och det fick han efter börja tugga kattgräs så jag ska höra med vet på måndag ringer dit vid 8.  så får vi se vad dom säger. Innan det luktar det inte . Sanden dammar som sjutton men jag bryr mig inte så mkt om det. Han duschar även 1 gång i veckan  så luktar han juvligt gott.

Annars är sanden bra och jag tror nu att jag har svarat på alla dina frågor..

• Feltryck01

Här hemma är det Tidy Cats sand som gäller. En dunk per månad blir det, tar bort klumpar varje dag och byter alltihopa en gång i månaden. Det kan lukta, beroende på vilken dunk man tar, vet inte direkt skillnaden, men det finns blåa, ljusblåa och röda varianten, jag använder alltid ljusblåa, röda har jag tagit i akutfall och den luktade gräsligt efter bara en kort stund och den blåa luktar som att den är riktigt parfymerad. Min mamma däremot har den röda till hennes katt (trots att det är för flerkattslådor) och då luktar det ingenting. Konstigt.

Jag tycker inte att det luktar katt härhemma, men jag kanske är van!  

Why don't you show me a little bit of spine you've been saving for his mattress?
  • Liil
    Silvera skrev 2013-03-21 18:02:07 följande:
    Har fem katter, och använder ToaLätt, som jag bara spolar ner i toan. 129:- för 55liter, använder ca två liter per dag. Byter sand en gång om dagen. ( jag avskyr sand man måste hålla på att sila och rensa, och som inte går att spola ner.) Har nu bara två lådor. Sköljer ur lådorna då och då med såpa eller tvål, och diskborste om det behövs. Förut hade vi flera lådor, men mina katter vill dela lådor. De kissar i den ena, och bajsar i den andra. :) Finns en tredje låda i badrummet, dubbelbottnad, men ingen vill använda den. Hade andra katter förut som använde den mycket.
    Hur menar du att du använder 2 liter om dagen? Kanske jag använder dessa pellets på fel sätt.  Förvånad
  • Guldbarb

Vi har fyra katter och 2 lådor, båda med huv. Utanför lådorna har vi dörrmattor (sådana som ser ut som fuskgräs) de fångar sanden väldigt bra och kostar inte speciellt mycket. Sanden vi har är extremt dryg och bra, luktar inget, dammar knappt o.s.v (compact care heter den, dock kostar den ju mer men den håller i stället väldigt bra) att byta den en gång i veckan skulle jag aldrig få för mig, oftast fyller vi bara på när det börjar minska.
    Många som kommit hit har kommenterat att de inte känner av katterna, eller lådan för den delen.  

• 120512

Hittat en lite billigare sand för min lille misse. Tigerino Canada Kattströ kör jag på nu :) som funkar lika bra som extreme :) så det är toppen.. Denna gången körde jag med äppeldoft annars brukar jag köra på oparfymerat men det ska nog funka lika bra hoppningsvis om inte doften gör något. ;) 

Svar på tråden Kattsand och Kattlådor