• FrokenF89

Får ont i hjärtat för hur liten tolerans det finns för allergiker.

Tänkte bara höra om det enbart är jag som har märkt att det tycks vara total brist på folk som tar hänsyn till allergiker? Så fort det finns någon som är allergisk mot exempelvis djur; i skolan, på förskolor och i andra sammanhang, så är denna personen helt plötsligt fruktansvärt jobbig i allas ögon. Jag förstår inte hur man kan resonera så. Barn är allergiska och det ombedes att andra barn på förskolan ska försöka ha kläder så fria som möjligt från hårstrån från pälsdjuren. Folk tänker inte automatiskt att de ska försöka hjälpa till, utan tycker istället att det allergiska barnet ska flyttas till något annat dagis.

Folk tycker att det är helt orimligt att försöka anpassa sig efter den allergiska personen. Vad är det för samhälle vi lever i? En person som är så allergisk mot pälsdjur att denne reagerar på att folk har hårstrån på kläderna; han eller hon kommer att ha det tufft socialt i allmänhet. Hen (ja, jag kommer använda ordet hen) kommer att vara tvungen att avstå från födelsedagskalas och i äldre åldrar från fester och tillställningar. Hen kommer få kliva av bussen när någon kommer med en stor hund och sätter sig på platsen bredivd, och hen kommer att få byta kö på ICA för att någon med ridkläder kommer och ställer sig bakom. Gör denna personen inte det så kan den hamna i ett livshotande tillstånd. Det handlar inte alltid om lite snuva. Det handlar inte alltid om lite klåda i ögonen. Det kan vara rent av farligt.

Hur svårt är det egentligen att bara rolla av sig och sina barn? Att försöka att inte handla när man har ridkläder på sig? (Ärligt talat, hur fräscht är det att någon som just varit i stallet går omkring och petar i fruktdisken i vilket fall?). Är det bara jag som resonerar på detta vis? Är det ingen annan som ser att samhället är helt nonchalanta gällande allergier och tar för givet att allergi automatiskt betyder enbart lite klåda i ögat?  

• Svar på tråden Får ont i hjärtat för hur liten tolerans det finns för allergiker.
  • Litet My

Om det räcker att rolla kläderna tror jag de flesta är med, jag brukar dra ett drag både på mina och barnens kläder eftersom jag tycker det ser lite slabbigt ut med massor med katthår på såsom det blir när de bär och grejar.

Däremot hade jag inte gått så långt som i den andra tråden att barnet skall ha rentvättade kläder varje dag, fungerar liksom inte när man bara kan tvätta 1 gång i veckan.

Däremot kör vi dusch och rena kläder när sonen skall hem till kompisen vars bror är hyperallergisk, inte har en massa parfym och såna saker, men allt har sina begränsingar.    

Sedan är frågan om rolla hjälper speciellt mycket?   

Tycker det är värre med barn som pillar med sina fingrar i frukten som varit överallt än en hästmänniska, man sköljer väl dessutom frukten mig veterligen?  

• cattitude

Ibland får man ställa sig denna fråga: om det gällde mitt barn som var allergisk, hade jag velat att andra visade hänsyn när dem lämnar sina barn eller hade jag sagt som många säger att nån måtta får det vara, hela livet ska inte vändas ut och in bara för attty mitt barn är allergisk......utgå från dig själv

• t0va

Jag har ett multiallergiskt barn, det är matallergier så inte djurhår osv. Men det är extremt svårt att få andra att förstå. Tex. en sån enkel sak som att få föräldrarna på öppna förskolan att det är farligt för mitt barn om de andra barnen går runt med mat eller inte spoar upp efter sig på golvet så det är smulor eller kladdiga händer som tar i leksaker.

Ägg reagerar han på om det är rått och få andra att avstå från att knäcka råa ägg där han är bara det är svårt. Man måste baka kakor för det har man gjort alla andra terminer.

Argast blir jag nog över när det ändras i fikat som är gemensamt, det skulle vara våfflor så jag skulle ta med pannkakor sonen kan äta. Men som tur är så frågade jag gången innan så det skulle vara det, men nope då hade de ändrat så det skulle vara en påsklunch istället. Tänk om jag kommit dit med pannkakor åt honom och alla andra får äta bakelse, och massa mat. Han är så stor nu så ser han andra äta glass eller dricka så vill han också ha. Det var must på julbordet, något han inte tål men vi hade blivit lovade att de skulle köpa coca cola, fast de tyckte det var onödigt. Så han fick vatten. Gissa om han var arg, han trodde ju alla andra fick coca cola.

Jag kräver inte att man ändrar sitt liv, däremot att man informerar och inte kör med stilen "jamen han kan väl äta en frukt när alla äter glass."

• Qui me amat amat et canem meum
    "Hen kommer få kliva av bussen när någon kommer med en stor hund och sätter sig på platsen bredivd,"

Stämmer inte alls! Jag, min syster, vår brorson och min hund skulle åka buss till vår by(vi går i skola och hade långhelg, har inget körkort ännu.) Och vi var i tid och satt vi i bussen och väntade, någon minut innan bussen ska åka så kommer det en allergiker dit så att jag och min hund och en annan med sin hund får hoppa av för att allergiker har förtur och är viktigare är synsättet vissa folk har. 
    Och det går ju inte att ta en senare buss för att det går en buss dit och en tillbaka varje dag förutom lördagar då det inte går någon alls. (20 mil är inte lätt att ta sig utan fordon)
    Vi var först där så vi borde ha fått åka, om allergikern är där först så får den åka, det kan jag förstå och acceptera. Men inte är det konstigt att folk inte är toleranta mot allergiker, jag är inte det iallafall. 
  • Sous

Det handlar inte om att vara självisk och inte kunna ställa upp, inte för mig i alla fall. Det handlar om att vid en viss punkt så vågar jag inte längre ta ansvar för allergikerns välmående.

När det gäller djur så sitter allergenerna inte i håret, utan i huden, man kan reagera även på nakenkatter. Alltså skulle jag inte våga ta ansvar för det allergiska barnets välmående utan meddela att det inte funkar att hålla mitt barn helt djurfritt. Om jag nu hade haft djur.

Som ett annat exempel ordnade jag kalas nyligen och en extremt jordnötsallergisk person skulle komma. Jag fick veta att det absolut inte fick ha funnits jordnötter i lokalen senaste dygnet, inget fick serveras från fat/skålar där jordnötter legat, ingen av gästerna fick ha ätit jordnötter innan osv. Jag svarade då att jag tyvärr inte kunde garantera något av det här (hyrd lokal) och att de fick komma på egen risk.

• Dr Mupp

Folk är idioter, så enkelt är det.

Det sitter stora lappar på dörren till kapprummet i skolan att det går ett barn som är allergiskt mot pälsdjur. Lappar om det skickas hem i början av varje läsår. Det står att man bör minska mängden hår på kläderna genom att inte gosa med djuren på morgonen i skolkläder. Ändå skickar föräldrarna sina barn i stallkläder till skolan eller har med sig hunden när de ska lämna barn och låter sitt barn gosa med hunden det sista de gör innan de går in i kapprummet. Det är ju inte deras barn som dubbelmedicineras året om så de bryr sig inte. 

Föroämnesallergier verkar tas lite mer seriöst. Nötter/jordnötter respekteras faktiskt. Kan ju vara det faktum att vi skickar med adrenalinpennor med dottern vart hon än ska.  Det blir liksom lite mer påtagligt när föräldrarna får ett medicinkit i handen och en instruktion om vad de ska göra om de ger henne fel mat. 
    Laktos respekteras, de flesta fattar vad det är och försöker anpassa sig (och jag och barnen äter laktrastabletter när det inte går att anpassa).
    Men överlag så verkar de flesta vilja försöka i alla fall när det kommer till födoämnesallergier.Och numera när vi "bara" har  laktos, nötter/jordnötter och skaldjur att tänka på så stöter vi sälla på problem. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • mormaria

På mins sons fritids fick han sitta och titta på när de andra åt kakor. Till råga på allt så tålde han kakorna, de hade inte ens ork att lyfta på luren och ringa och fråga - han var 8 år han sa väl att det var ok - men det är klart han blev ledsen :(

• EllisBell

Husdjur betyder oerhört mycket för många barn och framförallt för många barn/människor med funktionshinder. De kan vara nyckeln till ett fungerande liv. Är barnet vars mamma har blindhund en jävla ego-idiot för att inte jackan tvättas varje dag?

• Mineralvatten

Jag är allergiskt och förväntar mig inte att folk ska ta hänsyn till mig, däremot om de vägrar flytta till platser på tåget/bussen som är avsedda för pälsdjur så brukar jag öppna min medicinnecvisär och visa dem.
    då brukar de bli alldeles vita i ansiktet och fatta.
    utom just i sthlms tunnelbana där man får ryta åt folk ordentligt.

• Mineralvatten

därför tar jag alltid bilen om jag kan, men att köra 3 timmar enkel väg till sthlm pakrera där under vitselsen och 3 timmar hem blir alldeles för dyrt i bensinväg. så får jag ta en allergitablett till (ja jag har redan 4ggr normal dagsdos) och hoppas på det bästa.

• Dr Mupp
    EllisBell skrev 2013-09-28 16:26:46 följande:
    Husdjur betyder oerhört mycket för många barn och framförallt för många barn/människor med funktionshinder. De kan vara nyckeln till ett fungerande liv. Är barnet vars mamma har blindhund en jävla ego-idiot för att inte jackan tvättas varje dag?
    Ja djuren är viktiga, det är inget som säger nått emot det. Men måste barnet komma helt lurvig i hundpäls till skolan, eller kan man kanske hänga upp skoljackan på en krok så hunden inte sover på den och kan man kanske rolla kläderna om de är håriga och kanske undvika att gosa med hunden på morgonen. Små saker som gör stor skillnad för dem som är allergiska. Vi medicinerar ju våra barn för att de ska slippa bli sjuka, men mediciner är inte perfekta utan reaktioner kommer om belatsningen blir för hög.  

Vi har också pälsdjur. För våra barn är allergiska mot hundar, katter och hästar. Våra burdjur tål de, men vi är fullt medvetna om att alla inte tål dem och därför får inte barnen gosa med dem på morgonen. De har resten av dagen på sig att sitta med djuren i knät.  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • EllisBell

Dr Mupp: Fast det är inte pälsen som man är allergisk mot :/

• Dr Mupp
    EllisBell skrev 2013-09-28 17:04:04 följande:
    Dr Mupp: Fast det är inte pälsen som man är allergisk mot :/
    Nej, men mycket av epitelierna sitter i/på pälsen så när man rollar kläderna och minskar gosandet med hunden på morgonen så blir det mindre epitelier som det allergiska barnet kan reagera på.  
  • yodi

det beror nog på många gånger.

om det hade varit att försöka hålla kläderna så fria från päls som möjligt så hade jag absolut gjort mitt bästa, men jag hade aldrig kunnat ge några garantier på att dom är helt pälsfria.

inte heller hade det varit några större problem om någon på arbetsplatsen bett mig om att tex inte äta jordnötter och ägg under arbetstid, däremot så hade det kunnat bli problem om det var att jag i princip aldrig fick äta det.

sen som har dykt upp i andra trådar där det var att barnen var tvungna att komma nyduschade till skolan hade jag inte gått med på, mina barn har tyvärr ärvt min problem hy och har problem med eksem,  att duscha dagligen hade medfört stora hälso problem för dom.  

så visst hade jag försökt underlätta för den allergiske men  till en viss gräns.         

Svar på tråden Får ont i hjärtat för hur liten tolerans det finns för allergiker.