• Månsten

1 ½ åring lös i magen 3 v efter magsjuka. Förskolan vill inte ha han där.

Min 1 ½ åring har varit lös i magen ca 3 veckor efter magsjuka.

De är som värst på morgonen då han bajsar 3-4 ggr sedan brukar de vara bra under dagen. Han är väldigt lös och bajset innehåller osmält mat. Har haft kontalt med BVC som säger att de är väldigt vanligt speciellt när de får första magsjukan. Han nmår bra och är frisk annars.

Vi har slutat med fullkorn, mjölkprodukter och ger magdroppar. Råd från Bvc. De har blivit bättre och de säger att de kommer ta ett tag innan de blir helt bra.

Informerade förskolan om detta i detalj direkt. Ändå ringer de i dag när han bajsat 2 ggr och varit lös i magen. Orka inte förklara 1 gång till utan hämta han direkt. Ringde Bvc omedelbart om råd  som bara sucka och tyckte att de är ingen som helst fara att han går på förskolan. Kanske är jobbigt för personalen att byta blöja några ggr extra.    

Rinde och berätta att han kommer i morgon till förskolan men de var inte populärt. Suck vad ska man göra? Va hemma flera veckor och vabba till de blir bra? Han har ingen magsjuka eller något annat smittosamt magvirus utan bara magen som ballat ur och   behöver lite tid på sig att blir bra. 

• Svar på tråden 1 ½ åring lös i magen 3 v efter magsjuka. Förskolan vill inte ha han där.
  • sommar 77

Låter som min dotter! Hon är ett år å 8 mån och har varit lös i magen sedan magsjuka för flera veckor sen. Dem ringde efter mig en gång. Nu kräktes hon i går men är pigg fast lös mage. Övriga barn kräks hemma så jag håller alla barn hemma såklart. Kan det vara laktos när dem är såhär lösa? Vad kan man ge för välling? Hörde att pasta inte innehåller laktos.

• Ellikapellika
    sommar 77 skrev 2013-04-22 17:11:14 följande:
    Låter som min dotter! Hon är ett år å 8 mån och har varit lös i magen sedan magsjuka för flera veckor sen. Dem ringde efter mig en gång. Nu kräktes hon i går men är pigg fast lös mage. Övriga barn kräks hemma så jag håller alla barn hemma såklart. Kan det vara laktos när dem är såhär lösa? Vad kan man ge för välling? Hörde att pasta inte innehåller laktos.
    Prova att ge henne majsvälling ett tag. Den är inte mjölkfri och innehåller således laktos men majs är stoppande så det brukar fungera bättre än vanlig välling. Annars finns det helt mjölkfri välling.
    Undvik också fullkorn.

Annat som kan hjälpa:
    Morotssoppa gjord på de där små barnmatsburkarna.
    Probiotika t.ex sempers magdroppar
    Skonkost d.v.s ingen stekt, stark mat utan kokt kyckling/fisk, ris etc.
    Grön banan är stoppande liksom vitt bröd, ägg, mjölmat och makaroner.

Blåbär funkar stoppande för en del medan en del blir lösa av det.
  • Tygtiiger
    sommar 77 skrev 2013-04-22 17:11:14 följande:
    Men om hon kräktes igår får du nog räkna med att hon faktiskt är magsjuk och smittsam fortfarande. En så liten unge som är magsjuk kan utan att det är det minsta onormalt fortsätta vara lös i magen i en vecka innan en akut magsjuka är över. Särskilt om det är rotavirus. 

Laktos är mjölksocker, så om det är mjölk i pastan innehåller den laktos. Uteslut inte mjölk eller mjölkprodukter förrän det har gått åtminstone två veckor med ett piggt barn med lös mage efter magsjuka. 
    Krupke, we've got problems of our own!
  • sommar 77

Ok, Tack för tips. Jo nu är hon nog magsjuk men hon har varit lös i magen sedan senaste magsjukan sedan flera veckor tillbaka, undrar vad det beror på. ?

• Månsten
    sommar 77 skrev 2013-04-22 21:50:57 följande:
    Ok, Tack för tips. Jo nu är hon nog magsjuk men hon har varit lös i magen sedan senaste magsjukan sedan flera veckor tillbaka, undrar vad det beror på. ?
    >Hej hej har gått massvis av veckor sedan sonen var magsjuk... fortfarande lös i magen men mycket bättre.

Han fick också ett återfall ca 3 veckor efter... om de nu var de. Hans mage ballade ur fullständigt. 

Har på råd från Bvc sköterskan först slutat med fullkorn... han fick gröt morgon kväll, har övergått till majsvälling. Körde risvälling ett tag med de är baserat på mjölk så vi skulle köra majsvälling i stället.  

Sedan får han sempers magdroppar och vi har slutat ge han mjölk att dricka till maten, ja lagar däremot mat till han med mjölkprodukter i.
    Har gett han mýcket stoppande mat och kokt mat Men sluta inte med mjölk utan att rådgöra med din bvc sköterska.

Ca 6-7 veckor efter magsjukan har de blivit bättre så tydligen får man härda ut.      
  • Uffesson

Smittar han inte och mår bra i övrigt ska han ju få vara på dagis. Prata med rektorn, tycker jag.

• Baryk

Ta upp det med den som ansvarar för er förskola, t ex rektor eller förskolechef (beroende på vad ni har för nåt). Min son var likadan, efter varje magsjuka kunde det i värsta fall ta ett par månader innan han var helt normal i magen igen och man kan faktiskt inte stanna hemma från jobbet så länge, särskilt inte med ett friskt barn.

Ibland går det till överdrift med magsjukerädslan, men om barnet äter normalt, inte kräks och trots allt är pigg o glad får de faktiskt ta ibland att de är lösa i magen när de kommer tillbaka efter en magsjuka.

• Månsten

nu är de ett tagsedan jag skrev tråden och jag har pratat x antal ggr med pedagogerna och de har lugnat ner sig. Men de är snabba att påpeka om han är lös i magen. När han fick kindtänderna ar han extra lös i magen och även när han varit snuvig kan han vara lös i magen.

Vissa barn under 3 år kan ju alltid vara lite lösa i magen, han kanske är en.  

• dagmamma01

Det här med att personalen inte vill byta massa bajsblöjor är inte sant,Jag jobbar som pedagog och har hand om fyra ettåringar,Min kollega har hand om fem barn mellan ett och fyra år.Nu har vi INTE skickat hem barnen som haft diarre utan bytt blöjor och påpekat för föräldrarna att barnen har diarre,som svar får vi nästan alltid-Oj vad konstigt så är det inte hemma.
    Nu har vi fått stänga och sanerat våran verksamhet eftersom barnen ALDRIG blir friska från sin diarre för att föräldrarna inte vill vara hemma,Men kom gärna med ett intyg INNAN ni skickar dom om dom har diarre för hädanefter kommer vi att ringa direkt bajset är så löst så det rinner efter benen på dom,Tänk på dom andra barnen som åxå kryper där bajset har kommit på golvet,Nä skärp er föräldrar är barnen diarreiga ska dom vara hemma eller så har ni med ett intyg att dom inte smittar och skulle dom smitta ändå så kan ni ju vara så vänliga och sanera alla leksaker mm som dom smittat ner och även be om ursäkt till dom andra föräldrarna att era barn kom till dagis fast dom var smittbärare.

• modsey

[quote=73309118][quote-nick]dagmamma01 skrev 2014-05-25 20:17:23 följande:[/quote-nick]Det här med att personalen inte vill byta massa bajsblöjor är inte sant,Jag jobbar som pedagog och har hand om fyra ettåringar,Min kollega har hand om fem barn mellan ett och fyra år.Nu har vi INTE skickat hem barnen som haft diarre utan bytt blöjor och påpekat för föräldrarna att barnen har diarre,som svar får vi nästan alltid-Oj vad konstigt så är det inte hemma. Nu har vi fått stänga och sanerat våran verksamhet eftersom barnen ALDRIG blir friska från sin diarre för att föräldrarna inte vill vara hemma,Men kom gärna med ett intyg INNAN ni skickar dom om dom har diarre för hädanefter kommer vi att ringa direkt bajset är så löst så det rinner efter benen på dom,Tänk på dom andra barnen som åxå kryper där bajset har kommit på golvet,Nä skärp er föräldrar är barnen diarreiga ska dom vara hemma eller så har ni med ett intyg att dom inte smittar och skulle dom smitta ändå så kan ni ju vara så vänliga och sanera alla leksaker mm som dom smittat ner och även be om ursäkt till dom andra föräldrarna att era barn kom till dagis fast dom var smittbärare.[/quot Utan läkarintyg FÅR man inte vara hemma i veckor... moment 22 alltså eller har du ett käckt förslag på hur man då löser det ?

• Månsten
    dagmamma01 skrev 2014-05-25 20:17:23 följande:
    Det här med att personalen inte vill byta massa bajsblöjor är inte sant,Jag jobbar som pedagog och har hand om fyra ettåringar,Min kollega har hand om fem barn mellan ett och fyra år.Nu har vi INTE skickat hem barnen som haft diarre utan bytt blöjor och påpekat för föräldrarna att barnen har diarre,som svar får vi nästan alltid-Oj vad konstigt så är det inte hemma.
    Nu har vi fått stänga och sanerat våran verksamhet eftersom barnen ALDRIG blir friska från sin diarre för att föräldrarna inte vill vara hemma,Men kom gärna med ett intyg INNAN ni skickar dom om dom har diarre för hädanefter kommer vi att ringa direkt bajset är så löst så det rinner efter benen på dom,Tänk på dom andra barnen som åxå kryper där bajset har kommit på golvet,Nä skärp er föräldrar är barnen diarreiga ska dom vara hemma eller så har ni med ett intyg att dom inte smittar och skulle dom smitta ändå så kan ni ju vara så vänliga och sanera alla leksaker mm som dom smittat ner och även be om ursäkt till dom andra föräldrarna att era barn kom till dagis fast dom var smittbärare.
    Diaree och lös i magen är väl inte samma.
    Med läkarintyg på att mitt barn är frisk
  • Månsten
    Han inte skriva klart! Förstår dig om barn går runt med smitta och inte är hemma tills de är friska. Men detta handlar inte om de. Skulle aldrig ta mitt barn till förskolan när han är sjuk. Diarre är ej okej men nu är han lös i magen.. . ej diarre.

Men jag fick tyvärr utsätta mitt barn för en del provtagning för att få på papper att han är frisk som både jag och bvc försökte intyga personalen. 
    Hans mage reagera ett tag på fullkorn och mjölkprodukter, till slut märkte de själva på förskolan om de råkat ge honom yogurt tex att han blev lös i magen. Vi var försiktiga med mjölkprodukter ett par månader sedan lugnade sig magen.
    Och nej varken min arbetsgivare eller försäkringskassan skulle gå med på att jag skulle va hemma med mitt barn i månader, då han ej var sjuk.
Svar på tråden 1 ½ åring lös i magen 3 v efter magsjuka. Förskolan vill inte ha han där.