• Månsten

1 ½ åring lös i magen 3 v efter magsjuka. Förskolan vill inte ha han där.

Min 1 ½ åring har varit lös i magen ca 3 veckor efter magsjuka.

De är som värst på morgonen då han bajsar 3-4 ggr sedan brukar de vara bra under dagen. Han är väldigt lös och bajset innehåller osmält mat. Har haft kontalt med BVC som säger att de är väldigt vanligt speciellt när de får första magsjukan. Han nmår bra och är frisk annars.

Vi har slutat med fullkorn, mjölkprodukter och ger magdroppar. Råd från Bvc. De har blivit bättre och de säger att de kommer ta ett tag innan de blir helt bra.

Informerade förskolan om detta i detalj direkt. Ändå ringer de i dag när han bajsat 2 ggr och varit lös i magen. Orka inte förklara 1 gång till utan hämta han direkt. Ringde Bvc omedelbart om råd  som bara sucka och tyckte att de är ingen som helst fara att han går på förskolan. Kanske är jobbigt för personalen att byta blöja några ggr extra.    

Rinde och berätta att han kommer i morgon till förskolan men de var inte populärt. Suck vad ska man göra? Va hemma flera veckor och vabba till de blir bra? Han har ingen magsjuka eller något annat smittosamt magvirus utan bara magen som ballat ur och   behöver lite tid på sig att blir bra. 

• Svar på tråden 1 ½ åring lös i magen 3 v efter magsjuka. Förskolan vill inte ha han där.
  • yodi

ta upp det med rektorn och förklara för hen, du kan ju inte vaba i flera veckor

• skogsvitter

Har ni verkligen slutat helt med mjölk/laktosprodukter? Vår dotter fick stabil mage ganska direkt efter att vi slutade med all laktos. Det är inte så att ni ger något som innehåller laktos utan att ni tänkt på det? Vad får han till frukost och innan han lägger sig?

Försök prata med dagis igen och ta även upp det med rektorn. Förklara vad BVC sagt.

• Månsten

tydligen är de så magsjuka har urartat sig häromkring. Många barn som varit lösa i magen och inte fått ordning på magen förän långt efter.

Är själv jätte nojig vad de gäller magsjukia. Förskolan tyckte ja kunde komma efter 2 dagars efter symtom men jag tog till några extra dagar bara för att va säker att inte smitta andra barn. inga andra barn har blivit sjuka heller som tur är.

Har förklarat för 2 st vad som gäller hans mage och vad han får äta på förskolan och hänvisat till bvc men ja uppfatta de mest som att de tyckte de var jobbigt att de fått byta byxor och extra blöjor. Känns inte bra alls.

Ska lämna i morgon, får se hur de låter då  

• Whitetrash86

Om man ska vara hemma för att ens barn är lös i magen så skulle min son aldrig få vara där, för han är så gott som alltid till viss mån lös och bajsar mycket speciellt på morgonen.
    Men det finns inget fel alls på honom.. det är bara så hans mage fungerar just nu.

Prata med rektorn om inte personalen vill lyssna. För att vabba flera veckor går ju inte, FK skulle aldrig gå med på det heller. 

• Månsten

Jag får se hur attityden är i morgon när jag lämnar.

Jag vill ju inte att de ska tro att jag lämnar barnen fast de är sjuka, blev bara så ledsen i dag när man har förklarat allt för dem att han har problem med sin mage och är lös i magen på morgonen.. De hade varit sååå jobbigt för dem känndes de som

• solros68

Gå till läkaren och få ett läkarintyg på att han inte är magsjuk. Lämna det sedan till personalen. Om inte det funkar får du prata med chefen. 

• Månsten
    solros68 skrev 2013-03-20 18:55:04 följande:
    Gå till läkaren och få ett läkarintyg på att han inte är magsjuk. Lämna det sedan till personalen. Om inte det funkar får du prata med chefen. 

Bvc sköterskan sa faktisk samma i dag :) Så de kommer vi att fixa till nästa vecka. Även avföringsprov är tagna för att de ska se att han inte har något smittsamt.
  • Natulcien

Vilken tråkig situation. Personal kan ju inte skicka hem barn för att de inte orkar med bajsblöjor! Då borde de snarare hitta ett annat jobb...
    Vilken trist attityd! Prata med rektorn.

Och magar kan mycket väl balla ur och bli tillfälligt laktosintoleranta efter magsjuka. Det hände min sambo. Han var dålig i magen i flera veckor efter en magsjuka och fick, tillfälligt, utesluta mjölkprodukter fastän han egentligen inte är intolerant.
    Och vår son hade diarée i två veckor efter tredagarsfebern. Alltså inte ens magsjuka. Så att skicka hem ett barn p.g.a. diarré när man har fått situationen förklarad för sig är bara oskick!

• Månsten
    Natulcien skrev 2013-03-20 19:05:51 följande:
    Vilken tråkig situation. Personal kan ju inte skicka hem barn för att de inte orkar med bajsblöjor! Då borde de snarare hitta ett annat jobb...
    Vilken trist attityd! Prata med rektorn.

Och magar kan mycket väl balla ur och bli tillfälligt laktosintoleranta efter magsjuka. Det hände min sambo. Han var dålig i magen i flera veckor efter en magsjuka och fick, tillfälligt, utesluta mjölkprodukter fastän han egentligen inte är intolerant.
    Och vår son hade diarée i två veckor efter tredagarsfebern. Alltså inte ens magsjuka. Så att skicka hem ett barn p.g.a. diarré när man har fått situationen förklarad för sig är bara oskick!
    Precis man kan bli tillfälligt laktosintolerand efter magsjuka, vi har precis börjat utesluta de. Började först med fullkorn men de hjälpte inte så nu utesluter vi mjölprodukter också. De har faktiskt blivit lite bättre tycker jag men inte alls bra än.

Ja jag tycker verkligen de är jätte trist blir mer och mer irriterad när ja tänker på de. När de ringde mig tiill jobbet hade de ju varit extremt enligt dem så självklart hämtar ja honom med en gång men när jag väl är där så var han hur go och glad och satt och åt mat för fullt och mådde jätte bra. De hade fått byta 2 bajsblöjor och så hade blöjan läckt i byxan. Men i telefon så lät de Jösses vad mycket jag hade och tvätta nu!! Så som jag har förklarat kan hända eller händer för de mesta varje morgon.   

Svar på tråden 1 ½ åring lös i magen 3 v efter magsjuka. Förskolan vill inte ha han där.