Mässlingsutbrott i Europa och liten ovaccinerad bäbis..
Vet egentligen inte varför jag skriver, förstår ju själv vartåt det lutar men vill ändå ha lite input..
Vi bokade resa i vintras, en vecka på Menorca (Spanien) i början av augusti.
Sitter nu och tittar igenom barnens skydd och rekommenderade vaccinationer för resmålet, och inser att jag fullkomligt har klantat bort det faktum att vår minsting inte kommer att ha fått sitt mässlingsvaccin innan vi åker. Hon kommer att vara drygt 6 månader i augusti, och MPR-vaccin får inte ges förrän tidigast vid 9 månaders ålder (de skall dessutom ha 2 sprutor för fullgott skydd, normalt får barn i Sverige sitt första MPR-vaccin kring 18 månaders ålder). Jag helammar och planerar att göra det länge till, men det verkar lite luddigt i litteraturen huruvida antikropparna bebben får genom amning skulle ge tillräckligt skydd mot mässlingen eller ej.
Mässlingen är en av världens mest smittsamma sjukdomar. Enligt SMI ser man fortfarande pågående mässlingsutbrott av större omfattning i Europa, och Spanien hör till de länder som varit bland de värst drabbade (självklart!! ). Risken för ovaccinerade att smittas vid utlandsresor (även i Europa) måste anses som hög. Vidare kan man läsa på SMI:s hemsida att just spädbarnsdödligheten är hög, och även att risken för komplikationer sekundärt till själva sjukdomen är relativt hög hos barn, oavsett ålder (baserat på studier från de länder där man inte vaccinerar mot mässlingen). Det är med andra ord en riktigt läbbig sjukdom, i synnerhet för de allra minsta.
Vad faan..!! Våran 3-åring längtar redan och pratar om resan
Ska diskutera med BVC-läkaren nästa vecka, men det känns ju som att det ser minst sagt mörkt ut redan nu.. Av det jag läst känns det som att det bara är att avboka direkt. Känner mig sååå puckad som inte tänkte på det här tidigare.
Tyck nåt..??! Usch vad trist :(