• Brommafru

Mässlingsutbrott i Europa och liten ovaccinerad bäbis..

Vet egentligen inte varför jag skriver, förstår ju själv vartåt det lutar men vill ändå ha lite input.. Gråter

Vi bokade resa i vintras, en vecka på Menorca (Spanien) i början av augusti.
    Sitter nu och tittar igenom barnens skydd och rekommenderade vaccinationer för resmålet, och inser att jag fullkomligt har klantat bort det faktum att vår minsting inte kommer att ha fått sitt mässlingsvaccin innan vi åker. Hon kommer att vara drygt 6 månader i augusti, och MPR-vaccin får inte ges förrän tidigast vid 9 månaders ålder (de skall dessutom ha 2 sprutor för fullgott skydd, normalt får barn i Sverige sitt första MPR-vaccin kring 18 månaders ålder). Jag helammar och planerar att göra det länge till, men det verkar lite luddigt i litteraturen huruvida antikropparna bebben får genom amning skulle ge tillräckligt skydd mot mässlingen eller ej.

Mässlingen är en av världens mest smittsamma sjukdomar. Enligt SMI ser man fortfarande pågående mässlingsutbrott av större omfattning i Europa, och Spanien hör till de länder som varit bland de värst drabbade (självklart!! Skrikandes ). Risken för ovaccinerade att smittas vid utlandsresor (även i Europa) måste anses som hög. Vidare kan man läsa på SMI:s hemsida att just spädbarnsdödligheten är hög, och även att risken för komplikationer sekundärt till själva sjukdomen är relativt hög hos barn, oavsett ålder (baserat på studier från de länder där man inte vaccinerar mot mässlingen). Det är med andra ord en riktigt läbbig sjukdom, i synnerhet för de allra minsta.

Vad faan..!! Våran 3-åring längtar redan och pratar om resan Gråter
    Ska diskutera med BVC-läkaren nästa vecka, men det känns ju som att det ser minst sagt mörkt ut redan nu.. Av det jag läst känns det som att det bara är att avboka direkt. Känner mig sååå puckad som inte tänkte på det här tidigare.

Tyck nåt..??! Usch vad trist :(

Ljuvliga barn! ♡ Mamma till två ljuvliga döttrar, E (dec 2009) och A (jan 2013) ♡
  • Svar på tråden Mässlingsutbrott i Europa och liten ovaccinerad bäbis..
  • Brommafru
    Tygtiiger skrev 2013-03-21 12:44:57 följande:
    Om du tittar på smittskyddsinstitutets hemsida kan du se att man kan vaccinera innan 12 månader - det står inte hur mycket tidigare - men då måste hon få en spruta till när hon är 18 mån. Ring bvc på studs och fråga för de kan behöva diskutera med infektionsklinik etc hur man gör på bästa sätt. 
    Tidigast från 9 månader, står ganska tydligt. Men tack ändå..
    Ljuvliga barn! ♡ Mamma till två ljuvliga döttrar, E (dec 2009) och A (jan 2013) ♡
  • Brommafru
    Millan83 skrev 2013-03-21 12:28:47 följande:
    Hoppas ni kommer på nåt ok alternativ! Vi bor just i Uppsalatrakten så jag är lite glad att hon får sin spruta tidigare. Även om det känns jobbigt att den lilla kroppen ska utsättas för vaccinet. Fast hellre det än sjukdomarna! 

Hur man än gör får man alltid lida kval för nåt, typ. Vill iaf göra mitt bästa för att hon ska må bra! 
    Förstår att det kan kännas skönt att få vaccinet lite tidigare! :-P
    Vi bor i Sthlm, här rapporterades väl det senaste fallet den 2:a februari tror jag..så man kan ju hoppas på att det klingat av.

Men som sagt, det är inget skojigt vaccin direkt. Våran äldsta mådde riktigt rävigt när hon fick det, så man förstår att de inte vill ge det till de minsta bebbarna för tidigt.
  • Genuin

hmm, har bott i London med ovaccinerat barn plus varit på Sardininen och Kanarieöarna utan att barnen haft vaccin. Ska åka igen nu utan vaccin (ena barnet, andra barnet numera vaccinerat), det är ju inte så att de kommer att få det bara för att ni åker iväg, (dessutom så är inte mässlingen en jättefarlig sjukdom heller).

Det var ett stort utbrott av mässlingen i Järna för en tid sedan (i somras har jag för mig) och alla klarade sig utan men vad jag hört. I Järna är ju Waldorfpedagogiken stor och många av dem är emot iaf det vaccinet.

• mandelblomma
    Genuin skrev 2013-03-21 15:33:50 följande:
    hmm, har bott i London med ovaccinerat barn plus varit på Sardininen och Kanarieöarna utan att barnen haft vaccin. Ska åka igen nu utan vaccin (ena barnet, andra barnet numera vaccinerat), det är ju inte så att de kommer att få det bara för att ni åker iväg, (dessutom så är inte mässlingen en jättefarlig sjukdom heller).

Det var ett stort utbrott av mässlingen i Järna för en tid sedan (i somras har jag för mig) och alla klarade sig utan men vad jag hört. I Järna är ju Waldorfpedagogiken stor och många av dem är emot iaf det vaccinet.
    inte det?
    Hm säg det till de föräldrar i Italien, Holland, Irland osv som förlorat sina barn i det....
  • mandelblomma

" av MADELEINE SAHLMAN OCH CHRISTINA BODIN
    031-62 40 00 nyheter@gp.se
    I Sverige dog 134 barn i mässlingen mellan åren 1952 och 1981. Därefter har två dödsfall i sjukdomen inträffat. Mässlingsvaccinering infördes i det allmänna vaccinationsprogrammet 1982. Innan det fanns tillgång till vaccin insjuknade 80 000 - 90 000 svenska barn varje år i sjukdomen, 900 behövde sjukhusvård.
    Räkna barnen efter mässlingen
    Barnhälsovårdsöverläkare Margareta Blennow från Stockholm inledde vaccinationssymposiet vid läkarstämman med ett arabiskt ordspråk: Räkna barnen när mässlingen har gått. Efter den dramatiska inledningen ställde hon frågan om det är farligt att få mässlingen i dag.
    I Sverige har två utbrott av mässlingen inträffat under 90-talet. Det ena i Järna med 235 fall. En tredjedel fick komplikationer, tre behövde sjukhusvård för bakteriella infektioner. I Stockholm inträffade 72 fall, 20 fick vårdas på sjukhus.
    I år har Dublin drabbats av ett mässlingsutbrott som omfattade 1 200 fall och krävde två dödsoffer. 100 fick vårdas på sjukhus, därav sex på intensivvården. I det så kallade bibelbältet i Holland inträffade förra året 2 300 fall av mässlingen. Också detta utbrott krävde dödsoffer. Tillsammans krävde dessa båda utbrott fem männi-skoliv, 153 fick vårdas på sjukhus bland annat för hjärninflammation.
    - Det visar att mässlingen är en farlig sjukdom också i dag, sade Margareta Blennow som är allvarligt oroad över att många föräldrar avstår eller vill skjuta upp vaccinationerna på grund av rädsla för biverkningar."

• Millan83

Min mamma hade mässlingen när hon var liten och hon minns det med fasa än idag!

• Cocolino

Ja, tank vad jobbigt for oss som bor utanfor  Sverige da med vara spädbarn, som inte heller vaccineras innan 9 manaders alder. Tur att man har lite is i magen sa vi iaf kan ga utanfor huset ibland utan att forgas av bacillskrack...  man kan lika garna smittas i Bromma, pa tunnelbanan, pa ICA som pa Menorca..

• JWall

Hemskt tråkigt med resan! Kanske finns något intresse hos 3-åringen tänker jag tex cowboys så kan ni åka till high chapparall?. Det vara ett exempel. Då kanske det uppskattas och utlandsresan glöms bort..

Vi har bokat resa till Mallis i augusti med en 13 månaders. Nu känner jag att jag ska ta mig ett ordenligt prat med vår BVC sköterska!

• The Doctor
    Brommafru skrev 2013-03-21 12:15:09 följande:

Du..vaccinationsmotståndare i foliehatt och de där nissarna nere i Järna..jag känner sådant förakt för dem så det finns inte ens ord. Att medvetet utsätta både sina egna barn och andra människor för risker. Blir så heligt förbannad så jag orkar inte ens diskutera det.
    Det är ju tråkigt att läsa att du föraktar människor som gör andra val än dig. Jag föreslår att du läser på lite om vaccin så att du i alla fall vet vad du tackar ja till. Möjligen kickar empatin till och du får en viss förståelse för att andra väljer en annan väg än du.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Mrs Moneybags
    The Doctor skrev 2013-03-21 19:25:29 följande:
    Det är ju tråkigt att läsa att du föraktar människor som gör andra val än dig. Jag föreslår att du läser på lite om vaccin så att du i alla fall vet vad du tackar ja till. Möjligen kickar empatin till och du får en viss förståelse för att andra väljer en annan väg än du.
    Jag gissar att du inte är "doctor" som ditt nick antyder...

Empati innebär bland annat att man har medkänsla med andra och det är just därför man bör vaccinera sina barn så att man inte utsätter sina medmänniskor för onödiga smittorisker.
  • The Doctor
    Mrs Moneybags skrev 2013-03-22 09:03:54 följande:
    Jag gissar att du inte är "doctor" som ditt nick antyder...

Empati innebär bland annat att man har medkänsla med andra och det är just därför man bör vaccinera sina barn så att man inte utsätter sina medmänniskor för onödiga smittorisker.
    Nej, jag är ingen doktor. Om du hade bemödat dig med att titta på min profil hade du insett att jag är ett Doctor Who fan.

Att förakta andra människor för att de gör ett annat val än en själv är inte empatiskt i min värld. Vi har lyckligtvis inte tvångsvaccinering av det svenska folket i Sverige, utan var person gör som den vill.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
Svar på tråden Mässlingsutbrott i Europa och liten ovaccinerad bäbis..