• roja22

när ha samma dygnsrytm

Vilken ålder började era barn ha samma dygnsrytm, dvs de vakna ungefär samma tid, somnar ungefär samma tid och sover middag ungefär samma tid?
    Måste man gå upp samma tid varje morgon med en 3-4 månaders bebis? Eller ska man börja med sånt när den blir lite äldre? 

• Svar på tråden när ha samma dygnsrytm
  • happy in hell

Det spelar nog inte så stor roll än, om du går upp vid olika tider. Jag vill minnas att det verkligen börjat reglera sig vid 6 månader. Båda våra barn har då haft en rytm som innebär att de somnar för kvällen vid ungefär samma tid och sover i tio-elva timmar. Vid sex månaders ålder sov de två gånger per dag vid ungefär samma tider varje dag. En gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen. Ungefär så här såg rytmen ut i klockslag:
    vakna 06
    sova första middag 10:30-ca 11:15
    sova andra middag 14:00-ca 14:45
    somna för natten ca 19:30

• lövet2

De har nog varit runt 1 år. Visserligen har de haft korta perioder av regelbundna tider redan från födseln, men de brukar ändras så fort, så dem räknar jag inte.

• ModestyBlaze

Hej, Om man börjar runt säg 4 mån med att gå upp samma tid varje dag så brukar tiderna sätta sig ganska fort. Och till 6 mån är de som små skalman.

• Flickan och kråkan

Runt 5-6 månader. Sedan har ju antalet dagsvilor etc ändrats eftersom, men vid runt 5 månader har båda mina plötsligt börjat somna vid ungefär samma tid på kvällen och vakna vid ungefär samma tid på morgonen. Vi har inte gjort något för att de ska bli så; det har kommit av sig själv.

Svar på tråden när ha samma dygnsrytm