EllisBell skrev 2013-11-26 22:35:21 följande:
Anonym (läkare): Jag är uppväxt med läkarföräldrar som älskar att jobba. Jag och min man har också långa utbildningar och älskar våra jobb. Inte desto mindre är det ett VAL om man jobbar långa dagar hela veckan när barnen är små. Ett val man borde kunna stå för och ta konsekvenserna av. Småbarnsåren går inte i repris. Jag förstår faktiskt om fsk-personal reagerar negativt på välbetalda föräldrar som inte kan tänka sig att gå ned i tid.
Så välbetald är jag faktiskt inte, men jag ser inte hur barnet mår bättre av långa dagar om föräldern är underbetald. Det är ju lika många timmar det handlar om.
Är precis i början av min karriär och många akademiker tjänar i varje fall bättre än vad jag gör. Det är även då man som läkare har minst möjlighet att påverka sina arbetstider. Jag har sett många läkarföräldrar som gått ned till 80% men som ändå jobbar hela dagar, och de som jobbar heltid jobbar inte sällan över. Det är inte för att de struntar i sin familj, många slår näst intill knut på sig för att ta sig hem. Men ofta går det bara inte, i synnerhet om man jobbar inom akutsjukvård. Arbetsbelastningen beror naturligtvis till viss del på vart man jobbar. men i den staden där jag bor växer inte underläkarjobben på träd. Mer meriterade läkare går före och jag får ta de jobb som finns.
Alternativet är då att jag går arbetslös utan A-kassa, för inte skulle arbetsförmedlingen acceptera att jag går hemma när det finns jobb som jag är utbildad för. Då skulle även min SGI och nollas och mina möjligheter att vara hemma med mitt barn minska ytterligare.
Mina föräldrar arbetade långa dagar när jag var liten (ingen av dem är läkare, om det har någon betydelse, min mamma är dessutom låginkomsttagare), men den tid vi hade tillsammans fick jag känna att jag (och mitt syskon) var det viktigaste de har. Vet inte riktigt vad de negativa konsekvenserna skulle ha varit? Jag har och har alltid haft en väldigt bra relation till mina föräldrar och aldrig känt mig bortprioriterad. Har inte för avsikt att mitt barn ska behöva känna så heller. Tycker att förskolepersonalen kan fokusera på pedagogik och på verksamheten och inte lägga så mycket energi på att döma andra för saker de inte har en aning om.