• Anonym (bsk)

Ni som arbetar på förskola, pratar ni skit?

Jag har ganska nyligt börjat jobba inom barnomsorgen och blir chockad över hur mycket det pratas om föräldrar, personal och barn.

Självklart behöver man "prata av sig" ibland och man irriterar sig på endel föräldrar mm. Men ibland blir det för mycket, speciellt när det pratas om kollegor.
    Vad är det för speciella saker ni pratar om?

På vår förskola är det ofta om att föräldrar kommer dit med sjuka barn, 48-timmars regeln vid magsjuka, föräldrar som ofta hämtar försent, när föräldern är hemma med ett syskon och ändå lämnar det friska barnet på förskolan, föräldrar som inte ens hälsar vid lämning/hämtning, barn som har dåliga kläder mm. Ja, det finns folk till allt!

Berätta!

• Svar på tråden Ni som arbetar på förskola, pratar ni skit?
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (läkare) skrev 2013-11-26 20:28:49 följande:
    Exakt det här som jag tycker är märkligt. Att det liksom förutsätts att föräldrar vill slippa sina barn istället för att man tror gott om de flesta.

Jag tänker att i de förhoppningsvis få fall där föräldrarna verkligen vill slippa sina barn, så har nog de barnen det bättre på förskolan än hemma. 

Dessutom: Om förskolefröken inte kan gå hem i tid för att hon har stängning och någon förälder är sen, ska förskolepersonalen på hennes egna barns förskola tänka att hon är en dålig förälder som inte vill vara med sitt barn? Eller ska de vara medmänskliga och inse att man kanske inte kan styra över precis allt...?  

Det blir ju väldigt tydligt om man kämpar med näbbar och klor för att barnet/barnen ska vara där trots att föräldrarna är hemma.

Eller att man kör dit barnen trots att dom är sjuka och sedan blir förbannade när personalen ringer och påtalar det uppenbara. Jag skulle kunna rada upp hur många exempel som helst.

Sena föräldrar har jag inte hört henne gnälla om. Eller jo dom som struntar i att komma när de ringer om att deras barn är sjukt och behöver åka hem. Det kan man väl säga går under sena föräldrar. Eller värdelösa?..
  • EllisBell

Anonym (läkare): Jag är uppväxt med läkarföräldrar som älskar att jobba. Jag och min man har också långa utbildningar och älskar våra jobb. Inte desto mindre är det ett VAL om man jobbar långa dagar hela veckan när barnen är små. Ett val man borde kunna stå för och ta konsekvenserna av. Småbarnsåren går inte i repris. Jag förstår faktiskt om fsk-personal reagerar negativt på välbetalda föräldrar som inte kan tänka sig att gå ned i tid.

• Anonym (läkare)
    EllisBell skrev 2013-11-26 22:35:21 följande:
    Anonym (läkare): Jag är uppväxt med läkarföräldrar som älskar att jobba. Jag och min man har också långa utbildningar och älskar våra jobb. Inte desto mindre är det ett VAL om man jobbar långa dagar hela veckan när barnen är små. Ett val man borde kunna stå för och ta konsekvenserna av. Småbarnsåren går inte i repris. Jag förstår faktiskt om fsk-personal reagerar negativt på välbetalda föräldrar som inte kan tänka sig att gå ned i tid.
    Så välbetald är jag faktiskt inte, men jag ser inte hur barnet mår bättre av långa dagar om föräldern är underbetald. Det är ju lika många timmar det handlar om.

Är precis i början av min karriär och många akademiker tjänar i varje fall bättre än vad jag gör. Det är även då man som läkare har minst möjlighet att påverka sina arbetstider. Jag har sett många läkarföräldrar som gått ned till 80% men som ändå jobbar hela dagar, och de som jobbar heltid jobbar inte sällan över. Det är inte för att de struntar i sin familj, många slår näst intill knut på sig för att ta sig hem. Men ofta går det bara inte, i synnerhet om man jobbar inom akutsjukvård. Arbetsbelastningen beror naturligtvis till viss del på vart man jobbar. men i den staden där jag bor växer inte underläkarjobben på träd. Mer meriterade läkare går före och jag får ta de jobb som finns.

Alternativet är då att jag går arbetslös utan A-kassa, för inte skulle arbetsförmedlingen acceptera att jag går hemma när det finns jobb som jag är utbildad för. Då skulle även min SGI och nollas och mina möjligheter att vara hemma med mitt barn minska ytterligare. 

Mina föräldrar arbetade långa dagar när jag var liten (ingen av dem är läkare, om det har någon betydelse, min mamma är dessutom låginkomsttagare), men den tid vi hade tillsammans fick jag känna att jag (och mitt syskon) var det viktigaste de har. Vet inte riktigt vad de negativa konsekvenserna skulle ha varit? Jag har och har alltid haft en väldigt bra relation till mina föräldrar och aldrig känt mig bortprioriterad. Har inte för avsikt att mitt barn ska behöva känna så heller. Tycker att förskolepersonalen kan fokusera på pedagogik och på verksamheten och inte lägga så mycket energi på att döma andra för saker de inte har en aning om. 
  • Balahir

Dina exempel (förutom lämna när man har syskon hemma) pratar vi om med varandra Och föräldrarna.

Komma sent, lämna sjuka barn, fel kläder är ju något man tar upp.

Även när barnen/föräldrarna beter sig dåligt!

• Anonym (xx)

Jag arbetar extra inom förskola. 
    Förskolans personal pratar väldigt mycket skit om varandra. Så undrar dom varför jag inte vill plugga för att arbeta permanent som pedagog. 
    Men det jag har märkt är att föräldrarna känner av när någonting inte stämmer. Det var det första jag fick veta när jag började. 

• Anonym (Mi)

Viktigaste tycker jag (förälder) är att inte prata skit om barnen för saker barnen inte kan hjälpa. Har någon ett problematiskt beteende eller man är orolig för ett barn (luktar illa mer än andra, oroligt beteende etc) ska det förstås kunna diskuteras, i rätt forum och inte i form av elaka kommentarer i kapprummet. Min mamma var alltid väldigt noggrann med att man säger inte kränkande eller elaka saker om eller till barn och det är jag glad att jag fått med mig in i mitt föräldraskap.

Sedan förstår jag om man tar upp med kollegorna om någon förälder upprepade tillfällen beter sig avvikande, men föräldern måste ju också få en chans att bättra sig. Sker kommentarerna enbart bakom ryggen är syftet ju knappast att åstadkomma en förbättring, så det är ju helt onödigt och elakt, men förstår att man pratar om det sinsemellan innan man tar upp det med föräldern för att se om man uppfattar det likadant och att det faktiskt är ett mönster och inte en engångsföreteelse eller missförstånd. Om en förälder däremot fått frågan lyft med sig upprepade gånger utan att ta budskapet till sig och utan att förklara eller är väldigt otrevlig förstår jag att man behöver prata av sig. På något sätt måste man ju kunna bearbeta saker som gör ens liv mer komplicerad. Detsamma gäller kollegor. Folk ska iaf få chansen att bättra sig och slippa skitsnack innan det blir en pågående sak. Sedan snackar man mer skit när man känner sig väldigt maktlös och utsatt så det är kanske ett tecken på problem med arbetsmiljön och något chefen bör ta tag i om det är vanligt förekommande på en arbetsplats.

Någon frågade sig ovan om föräldrar ofta känner dåligt samvete och ja, hela småbarnstiden tycker jag präglats av dåligt samvete. Dåligt samvete mot arbetsgivaren för att man vabbar igen eller går tidigast av alla i teamet, och samma dag dåligt samvete för att man när man väl kommer fram är ens barn ändå sist kvar. Jag hade som sagt dåligt samvete hela tiden och ofta samtidigt mot två håll för samma sak, dvs jag går för tidigt men kommer ändå fram för sent. Fastän barnen var mitt allt och hade jag kunnat välja hade jag varit hemma med dem helt eller delvis (även om jag också upplevt i de flesta fall att de trivts väldigt bra på sina förskolor och haft det väldigt bra där - problemet som jag ser det är inte dagens längd utan förskolans kvalitet. Bara att lämna halvdag på en hemsk förskola har känts fruktansvärt, medan är barnet fortfarande inte sugen på att gå hem efter en halvdag känns det ju betydligt bättre).

Jag är riktigt orolig för hur det kommer bli denna gång (bebisen är inte ens född än men ändå orolig). Jag har möjlighet att arbeta hemifrån två dagar i veckan så de dagarna kommer det absolut att lösa sig, men hemresan tar med kollektivtrafiken 1,5 h på morgonen när allt rullar på, men på eftermiddagen 2 h om allt rullar på (från en förort nordväst om Sthlm till en förort nordost om Sthlm). Tyvärr är det mer regel än undantag att bussar ställs in eller är extremt försenade ?pga framkomlighetsproblem/köer? (ja, det är ju köer varje dag så vet inte varför det är så helt vanliga dagar utan något extremväder). Det kan ärligt talat vara flera gånger i veckan utan något för mig uppenbart skäl. Ofta är jag inte hemma förrän 19-20 fast jag går tidigare än 17. Är riktigt orolig för hur det kommer bli, faktiskt.

• Anonym (M)
    Anonym (Mi) skrev 2026-01-25 11:56:34 följande:

Viktigaste tycker jag (förälder) är att inte prata skit om barnen för saker barnen inte kan hjälpa. Har någon ett problematiskt beteende eller man är orolig för ett barn (luktar illa mer än andra, oroligt beteende etc) ska det förstås kunna diskuteras, i rätt forum och inte i form av elaka kommentarer i kapprummet. Min mamma var alltid väldigt noggrann med att man säger inte kränkande eller elaka saker om eller till barn och det är jag glad att jag fått med mig in i mitt föräldraskap.

Sedan förstår jag om man tar upp med kollegorna om någon förälder upprepade tillfällen beter sig avvikande, men föräldern måste ju också få en chans att bättra sig. Sker kommentarerna enbart bakom ryggen är syftet ju knappast att åstadkomma en förbättring, så det är ju helt onödigt och elakt, men förstår att man pratar om det sinsemellan innan man tar upp det med föräldern för att se om man uppfattar det likadant och att det faktiskt är ett mönster och inte en engångsföreteelse eller missförstånd. Om en förälder däremot fått frågan lyft med sig upprepade gånger utan att ta budskapet till sig och utan att förklara eller är väldigt otrevlig förstår jag att man behöver prata av sig. På något sätt måste man ju kunna bearbeta saker som gör ens liv mer komplicerad. Detsamma gäller kollegor. Folk ska iaf få chansen att bättra sig och slippa skitsnack innan det blir en pågående sak. Sedan snackar man mer skit när man känner sig väldigt maktlös och utsatt så det är kanske ett tecken på problem med arbetsmiljön och något chefen bör ta tag i om det är vanligt förekommande på en arbetsplats.

Någon frågade sig ovan om föräldrar ofta känner dåligt samvete och ja, hela småbarnstiden tycker jag präglats av dåligt samvete. Dåligt samvete mot arbetsgivaren för att man vabbar igen eller går tidigast av alla i teamet, och samma dag dåligt samvete för att man när man väl kommer fram är ens barn ändå sist kvar. Jag hade som sagt dåligt samvete hela tiden och ofta samtidigt mot två håll för samma sak, dvs jag går för tidigt men kommer ändå fram för sent. Fastän barnen var mitt allt och hade jag kunnat välja hade jag varit hemma med dem helt eller delvis (även om jag också upplevt i de flesta fall att de trivts väldigt bra på sina förskolor och haft det väldigt bra där - problemet som jag ser det är inte dagens längd utan förskolans kvalitet. Bara att lämna halvdag på en hemsk förskola har känts fruktansvärt, medan är barnet fortfarande inte sugen på att gå hem efter en halvdag känns det ju betydligt bättre).

Jag är riktigt orolig för hur det kommer bli denna gång (bebisen är inte ens född än men ändå orolig). Jag har möjlighet att arbeta hemifrån två dagar i veckan så de dagarna kommer det absolut att lösa sig, men hemresan tar med kollektivtrafiken 1,5 h på morgonen när allt rullar på, men på eftermiddagen 2 h om allt rullar på (från en förort nordväst om Sthlm till en förort nordost om Sthlm). Tyvärr är det mer regel än undantag att bussar ställs in eller är extremt försenade ?pga framkomlighetsproblem/köer? (ja, det är ju köer varje dag så vet inte varför det är så helt vanliga dagar utan något extremväder). Det kan ärligt talat vara flera gånger i veckan utan något för mig uppenbart skäl. Ofta är jag inte hemma förrän 19-20 fast jag går tidigare än 17. Är riktigt orolig för hur det kommer bli, faktiskt.

Har inte barnet en pappa som kan hämta?

Och varför byter du inte jobb eller flyttar? Fattar inte varför man tar ett jobb med så lång pendling och sedan dessutom skaffar barn?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mi) skrev 2026-01-25 11:56:34 följande:

Kommer det då att fungera ? Har förskolan öppet så sent som till 20? Kan inte pappan hämta de dagarna du pendlar?
  • Anonym (Mi)
    Anonym (M) skrev 2026-01-25 12:48:31 följande:
    Har inte barnet en pappa som kan hämta?

Och varför byter du inte jobb eller flyttar? Fattar inte varför man tar ett jobb med så lång pendling och sedan dessutom skaffar barn?

Vad är syftet med jobb om jag inte kan ha barn, enda syftet med att jag arbetar där jag gör är att kunna ha råd med en familj. Så att inte skaffa barn pga jobbet är självklart inte ett alternativ. Barn är viktigast i mitt liv. Men hade definitivt inte räknat med att bussarna i en större förort till Stockholm skulle ställas in så regelbundet eller vara så sena. Vi har inte råd att bo stort närmare kontoret tyvärr. Kontoret flyttade och de la till fler dagar per vecka med obligatorisk närvaro långt efter att jag började på den här arbetsplatsen. Har intervjuats för andra jobb under graviditeten (tyvärr i princip med samma pendlingstid) men har inte fått dem pga att jag varit gravid. Vilket jag har förståelse för, i min branch vill de ha någon på plats helst igår när de väl hittar någon så någon som först har uppsägningstid och sedan är föräldraledig flera månader löser öht inte problemet för dem. Går inte att hitta vikarier med kompetens i den här branschen, var tillräckligt svårt för min arbetsgivare att hitta en ersättare för mig.

TvillingmammaVästgöte skrev 2026-01-25 13:18:51 följande:
    Kommer det då att fungera ? Har förskolan öppet så sent som till 20? Kan inte pappan hämta de dagarna du pendlar?

Jo, självklart får vi lösa det på något sätt när det väl är ett faktum. Först och främst hoppas jag hitta ett annat jobb innan föräldraledigheten är slut. Jag hoppas vi eller jag ska ha råd att gå ner i arbetstid och kanske kunna jobba hemifrån oftare trots policyn, men det sistnämnda är en potentiell möjlighet, inte en rättighet. Och vi är två, vissa är ensamstående och det kanske inte är ett alternativ att gå ner i arbetstid (lön) eller turas om med någon att hämta. Är bussar försenade och tåg inställda är det liksom inte något man kan planera för. Jag har ingen aning om vilken tid jag skulle behöva gå från kontoret any given day för att vara säker på att hinna till förskolan en viss bestämd tid. Vid lunch kanske, om man nu ska räkna med värsta tänkbara scenario varje dag? Min poäng var att det är svårt att få ihop vardagen och även om man planerar finns det ofta faktorer som man inte kan råda över och inte kunnat planera för.

• TvillingmammaVästgöte

Jag kommer ihåg hur stressigt det var , jag pendlade ett tag fem mil och när det blev snökaos och olyckor var det inte roligt. Vår förskola stängde 17:00 och min man var ibland på tjänsteresor i veckor. Förstår nu efteråt inte riktigt hur det gick ihop. Men min arbetsgivare var väldigt förstående och flexibel.,

Anonym (Mi) skrev 2026-01-25 13:43:34 följande:

Vad är syftet med jobb om jag inte kan ha barn, enda syftet med att jag arbetar där jag gör är att kunna ha råd med en familj. Så att inte skaffa barn pga jobbet är självklart inte ett alternativ. Barn är viktigast i mitt liv. Men hade definitivt inte räknat med att bussarna i en större förort till Stockholm skulle ställas in så regelbundet eller vara så sena. Vi har inte råd att bo stort närmare kontoret tyvärr. Kontoret flyttade och de la till fler dagar per vecka med obligatorisk närvaro långt efter att jag började på den här arbetsplatsen. Har intervjuats för andra jobb under graviditeten (tyvärr i princip med samma pendlingstid) men har inte fått dem pga att jag varit gravid. Vilket jag har förståelse för, i min branch vill de ha någon på plats helst igår när de väl hittar någon så någon som först har uppsägningstid och sedan är föräldraledig flera månader löser öht inte problemet för dem. Går inte att hitta vikarier med kompetens i den här branschen, var tillräckligt svårt för min arbetsgivare att hitta en ersättare för mig.

Jo, självklart får vi lösa det på något sätt när det väl är ett faktum. Först och främst hoppas jag hitta ett annat jobb innan föräldraledigheten är slut. Jag hoppas vi eller jag ska ha råd att gå ner i arbetstid och kanske kunna jobba hemifrån oftare trots policyn, men det sistnämnda är en potentiell möjlighet, inte en rättighet. Och vi är två, vissa är ensamstående och det kanske inte är ett alternativ att gå ner i arbetstid (lön) eller turas om med någon att hämta. Är bussar försenade och tåg inställda är det liksom inte något man kan planera för. Jag har ingen aning om vilken tid jag skulle behöva gå från kontoret any given day för att vara säker på att hinna till förskolan en viss bestämd tid. Vid lunch kanske, om man nu ska räkna med värsta tänkbara scenario varje dag? Min poäng var att det är svårt att få ihop vardagen och även om man planerar finns det ofta faktorer som man inte kan råda över och inte kunnat planera för.

• Anonym (M)

Ok att bo stort prioriteras. Hur gamla är ni? Ni hade ju kunnat vänta några år med barn tills förutsättningarna är bättre.
  • TvillingmammaVästgöte

Men det borde ju gå att pussla, de tre dagar du inte jobbar hemifrån, pappan kan ju hämta åtminstone några dagar antar jag och  är det extremt snökaos i prognosen kanske chefen accepterar att du jobbar hemifrån den dagen? Alternativt om inget annat funkar får du väl flexa ut på eftermiddagen och gå hem efter lunch. Ni har väl någon typ av flextimmar eller komptimmar. 
  • Anonym (Mi)
    Anonym (M) skrev 2026-01-25 14:02:16 följande:
    Ok att bo stort prioriteras. Hur gamla är ni? Ni hade ju kunnat vänta några år med barn tills förutsättningarna är bättre.
    Jag är 40 så vänta ännu längre känns inte som ett alternativ ☺️ hus är sjukt dyrt i Stockholm, hade som sagt inte haft råd att bo tillräckligt stort närmare stan. Ren tur att jag genom arv kunnat få upp handpenningen och att vi haft tillräckligt hög inkomst för att renovera upp ett litet större hus. Hade jag planerat rätt direkt efter gymnasiet hade vi säkert kunnat haft det bättre men nu utbildade jag mig först efter den första kullen barn, så senaste åren har mest gått åt till att försöka bygga upp min karriär efter studierna och successivt flytta till större boende för att ha möjlighet att utöka familjen.
  • Anonym (Mina)
    Anonym (xx) skrev 2026-01-22 20:41:05 följande:

Jag arbetar extra inom förskola. 
    Förskolans personal pratar väldigt mycket skit om varandra. Så undrar dom varför jag inte vill plugga för att arbeta permanent som pedagog. 
    Men det jag har märkt är att föräldrarna känner av när någonting inte stämmer. Det var det första jag fick veta när jag började. 

Ja, för det mesta tror jag också att man som förälder märker det. På vårt barns förskola sa flera upp sig en period. Vi fick mejl från rektor angående det där hon skrev att det bara berodde på tillfälligheter. Men grejen var att det var uppenbart för oss föräldrar att det var dålig stämning i arbetsgruppen. Det år väldigt svårt att dölja. 

• Anonym (2013)
    Anonym (bsk) skrev 2013-03-21 22:04:16 följande:
    Ni som arbetar på förskola, pratar ni skit?

Jag har ganska nyligt börjat jobba inom barnomsorgen och blir chockad över hur mycket det pratas om föräldrar, personal och barn.

Självklart behöver man "prata av sig" ibland och man irriterar sig på endel föräldrar mm. Men ibland blir det för mycket, speciellt när det pratas om kollegor.
    Vad är det för speciella saker ni pratar om?

På vår förskola är det ofta om att föräldrar kommer dit med sjuka barn, 48-timmars regeln vid magsjuka, föräldrar som ofta hämtar försent, när föräldern är hemma med ett syskon och ändå lämnar det friska barnet på förskolan, föräldrar som inte ens hälsar vid lämning/hämtning, barn som har dåliga kläder mm. Ja, det finns folk till allt!

Berätta!

Tråden är nästan 13 år gammal.
  • Anonym (Mi)

PS. Jag menar inte att JAG inte kommer lösa min situation och kommer komma till förskolan efter stängning. Jag menar bara att livet är komplicerat och mycket är svårt att ha kontroll över. Nu är jag ändå privilegierad som troligtvis kommer kunna lösa situationen eftersom vi ändå är två personer som kan hjälpas åt och båda har hög inkomst (numera) och jag kan jobba hemifrån åtminstone vissa dagar. Vi har barn som är eller snart är vuxna och kommer kunna hjälpa till att hämta på förskolan. Självklart kommer det lösa sig för OSS även om jag inte vet exakt hur idag och fortfarande är chockad över kollektivtrafikens opålitlighet som jag fått känna på den senaste tiden. Men det finns de som har låg inkomst, är ensamma osv och allt det jag beskrivit som problem för oss kan drabba dem med. De kanske har betydligt mindre utrymme att hitta lösningar på de här problemen än vi har. Även om jag är ängslig idag så kommer vi lösa det för vårt barn för vi kommer kunna det, på ett eller annat sätt. För att vi är privilegierade.

• Anonym (Linus)

Klart det snackas skit! Det är ju kvinnor vi pratar om. Min fru har jobbat på flera förskolor och hon stod inte ut med det där och umgås hellre med manlig personal om det fanns. 

• Anonym (KRR)

När min son gick på förskola var där en personal som hade ordentliga problem med oss (med mig).

Mitt yrke är sådant att jag är borta en längre period, och sedan hemma en lika lång period. När jag (mamma) var hemma hade jag dispens med läkarintyg för att vår son skulle gå 08-17 på förskolan. Rutinen var 09-16, men hade kunnat valt att ha honom längre. Vi bodde också i stort sett granne med förskolan, så man såg "varandra" när någon var ute på "tur".

Denna kvinna kommenterade ständigt hur jag tydligen "orkade jobba, men inte ta hand om mitt barn". Var "för sjuk för att ta hand om mitt barn, men frisk nog att jobba". 
    Hon konfronterade högljutt min man utomhus, inför andra föräldrar, hur vi kunde tycka att detta var ok?! (Med detaljer då på vad som var fel).

Vad hon inte visste var, och som hon faktiskt inte hade med att göra, var att strax innan vi flyttade till den förskolan hade jag drabbats av två extremt svåra depressionsepisoder där jag blev inlagd på sjukhus, fick ect-behandling och var mycket nära på att lyckas avsluta mitt eget liv.

Mitt jobb var det som höll familjen rullande, utan min inkomst hade vi fått sälja vår bostad och flyttat, så det var ändå viktigt att försöka hålla mig kvar i arbetetet (eller arbete över huvudtaget) så mycket gjordes från vårdens sida för att se till att jag fick så mycket återhämtning som möjligt.
    Pedagogen såg att jag cyklade och handlade på Ica när sonen var där. Hon såg inte hur jag sedan sov i 5 timmar för att jag var helt slut.

Det pågick så mycket bakom scenerna där för att hålla mig och min familj flytande, och faktiskt vid liv. Tänker på detta när jag läser denna tråd.

Nu går han i skolan istället, min medicin fungerar överlag väl och jag har fortfarande läkarintyg för fritids vid behov. Ingen ifrågasätter och jag gör mitt bästa för att han ska få vara hemma så mycket det går.

Svar på tråden Ni som arbetar på förskola, pratar ni skit?